Kleine meid(5 jaar) met enorme angst voor praten in openbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Kleine meid(5 jaar) met enorme angst voor praten in openbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:58

ts nogmaals erg dapper van je om verder te kijken, wij zijn inmiddels ook voor het eerst bij een psycho geweest met ons zoontje van 2.5 jaar.
wij als ouders worden raar aangekeken omdat het 'normaal' gedrag zou zijn. in onze ogen is het niet normaal en willen we dus verder inderdaad al is het maar alvast met handvaten. je doet het inmiddels voor je kindje.
Ik zou willen dat meer ouders verder keken als alleen 'hun' opvoeding of alle goed bedoelde adviezen van naasten.
Er zouden zoveel meer kindjes geholpen kunnen worden

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:29

ajesca123 schreef:
...En ik heb nu met haar afgesproken dat ze dan weer naar me toe mag komen als ze weer rustig is en dan krijgt ze een dikke knuffel en kletsen we over wat er nou gebeurde.
...

Dit pak ik er even tussenuit. Vind het echt oprecht een mooie aanpak. Persoonlijk zou ik dit proberen vol te houden, hoe moeilijk ook. Het is een mooie manier door het absoluut niet te negeren, zeker niet de schuld bij haar te leggen en het ook nog eens bespreekbaar/tastbaar te maken. Aangevuld met een knuffel vol van moedersliefde. Ik denk dat dit naderhand wel wat frustraties weg zal nemen, hoe klein dan ook.

Voor deze aanpak krijg jij van mij een dikke virtuele knuffel! :(:)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:54

Het gevoel hebben dat ze al snel uitgelachen wordt, herken ik wel van mijn dochters en eigenlijk ook wel van hun vriendinnetjes. Dat leeft denk ik gewoon onder de kleintjes op school. Onderling roepen ze al snel, oh oh jij lacht mij uit en dat moet dan iets stouts zijn van het andere kindje uit. Wat ik merk is dat ze helemaal geen besef hebben van wat uit lachen is. Maar ze weten wel dat het iets negatiefs is, dus vinden het al snel niet leuk. Ondanks dat waarschijnlijk de ander om een geheel andere reden lacht. Ik zou me daar helemaal geen zorgen over maken bij 5 jaar.

Mijn jongste is ook heel verlegen, ook alleen tegenover volwassenen, al in haar vertrouwde omgeving eigenlijk heel anders, dan durft ze wel en heeft ze veel praatjes. Maar hoe groter de groep, hoe moeilijker ze het heeft. Dat is best wel eens frustrerend, omdat jezelf weet dat ze zo anders is eigenlijk, maar dat komt er op zo'n moment helemaal niet uit. Zij heeft gelukkig wel veel steun van haar 2 jaar oudere zus met een heel ander karakter en vertrouwt haar eigen juf wel en komt wel voor zichzelf op. Haar zus neemt haar wel op sleeptouw en dan komt het vertrouwen langzaam wel. Inmiddels is ze ook 5 en gaat het al wel beter, nu ze op school goed gewend is en meer met andere kindjes speelt. Maar ook zij kan wel eens frustrerend reageren, het verhaal kan ze soms dan ook pas later doen bij mama. Met zwemles heeft ze ook wat moeite nu, ze vind het zwemmen heel eng, wil eigenlijk niet de badmeester haar helpt, maar goed, dat doet deze natuurlijk wel wanneer ze zien dat je niet durft. Ze ziet dan wel dat de anderen het wel durven en daar heeft ze het zelf wel moeilijk mee. Dat trekt ze zich dan toch aan. Ze is heel perfectionistisch verder en laat niet eerder iets zien dan wanneer ze zeker weet dat ze het ook kan. Ga zeker gewoon op je eigen gevoel af, ben benieuwd of je verder komt met je afspraak, zou fijn zijn. Zelf herken ik er ook wel wat in, mijn dochter heeft het niet van een vreemde, en het houd je idd gewoon af en toe terug in het leven. Inmiddels ben ik er wel overheen, haha, en haal ik het wel in haha, maar begrijp je punt dat het haar belemmerd wel en tuurlijk wil je haar als kind stimuleren en wat handvatten aangrijpen. Tips vind ik moeilijk, zou gewoon eerst het gesprek afwachten. Is jouw dochtertje enig kind? Durft ze wel naar speelafspraakjes? Laat haar idd weten dat ze alles aan mama kan vertellen, dan heeft ze misschien toch het gevoel grip op de situatie te hebben, ondanks dat ze het op het moment supreme misschien niet tegen een ander kindje/juf durft te vertellen. Vind het heel knap van je dat je zo ver kijkt voor je kleine meid, laat je moedergevoel horen hoor!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 18:38

Even een update nadat het een poosje stil is geweest rondom dit topic.

Nadat wij met ons dochtertje in het Umc geweest zijn hebben ze bij haar inderdaad selectief mutisme vastgesteld.
We zijn een hele ochtend daar geweest en ze liet heel goed zien wat er speelt.
Afgelopen maandag zijn we terug geweest en hebben we ook de uitslagen van de andere tests doorgenomen.
Het is in ieder geval zoals we zelf ook wel doorhadden en erg pienter meisje met een hele sterke eigen wil :')
Doordat haar passieve woordenschat echt enorm groot is "begaafd zoals ze het noemen"en we dit tijdens het praten ook heel goed merken door de woorden die ze gebruikt loopt ze heel erg het risico dat ze ouder behandeld wordt dan dat ze eigenlijk is.
Ze verwachten ook dat door het perfectionisme dat in haar zit haar onzekerheid in die situaties enorm gevoed wordt.
Want ze zegt al die dingen wel maar verder is ze in haar denken en doen gewoon een meisje van 5.
We gaan nu een traject met haar in waarbij ze begeleid wordt door een therapeut.
Deze gaat stap voor stap met haar dmv het www.spreektvoorzich.nl programma oefenen hoe ze om kan gaan met de angst voor het praten.
School werkt hier ook in mee en het uiteindelijke doel is durven praten in de klas tegen de juf dmv spel etc.

We hebben er zelf een goed gevoel bij en hopen echt stapjes in de goede richting te kunnen zetten.
We kregen ook herhaaldelijk op ons hart gedrukt dat selectief mutisme iets is dat in het kind zit en dat het in zn geheel los staat van de opvoeding.
Over het algemeen zijn het zeer pientere kinderen met een hele sterke wil en veelal perfectionistische aanleg.
Voor nu hebben wij handvatten gekregen om thuis de emotionele ontladingen die ze dagelijks heeft te kunnen handelen en dat is moeilijk maar wel fijn om te weten dat we zelf echt goed bezig zijn en dat ze dit niet heeft door onze schuld.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:53

Wat fijn, een update, en wat worden jullie goed geholpen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:57

Wat fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben en weten hoe je het aan kan pakken!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:58

Wat fijn, zoals MarlindRooz ook zegt: Duidelijkheid....

Geeft vast een stuk meer rust zo, of niet.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:36

Vooral het feit dat er duidelijk is aangegeven dat we het goed doen als ouders is voor ons een steuntje in de rug.
We werden er zelf vaak onzeker over en vooral als mensen om je heen dan zo luchtig doen en het zien als een misstap in de opvoeding of ach ze zal er wel overheen groeien.
Ik merk wel dat de dingen die we nu doen zeker helpen.
Ze blijft voor mij gewoon het liefste meisje van de wereld en we doen er alles aan om er voor te zorgen dat ze de spanning die ze nu zo vaak ervaart kwijt gaat raken en ook buiten huis dat blije clowntje kan zijn <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:03

Super dat jullie toch weer een stapje verder zijn en dat deze richting goed voelt +:)+

Misschien een stom idee hoor, maar vanwege het probleem dat onbekende mensen denken dat ze ouder is, kan je daar ook niet iets mee...? Een leuke button of iets (dat niet juist stom of raar is := ) met een 5 erop?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:14

Wat een fijne update om te lezen!
Ik heb in mijn praktijk ook een aantal kinderen gezien die precies hetzelfde beeld schetsen als jouw dochter. Site kende ik nog niet, ga 'm opslaan en later eens rustig doorlezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:22

ajesca123 schreef:
Vooral het feit dat er duidelijk is aangegeven dat we het goed doen als ouders is voor ons een steuntje in de rug.

Dat kan ik me goed voorstellen :j Zet 'm op / ga zo door :j

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 21:32

@plien, wat goed dat je je, zeker ivm je vakgebied verder in gaat lezen.
Het is bij selectief mutisme wel heel belangrijk dat er eerst gekeken wordt of het kindje geen andere achterliggende oorzaak heeft voor het niet praten.
Bvb niet kunnen door stotteren of een ontwikkelingsachterstand.
Op het moment dat dat aan de hand is,zal eerst daar aan gewerkt moeten worden.

We gaan zeker de toekomst positief tegemoed!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:39

Fijn te weten waardoor het komt, dan weet je welke kant je opmoet!

Ik blijf even volgen....

Hier namelijk ook zo iets...onze dochter van 4 praat zeer goed nederlands en is hier niet verlegen in, ook niet naar vreemden toe thuis of elders...maar In het Portugees komt er enkel thuis tegen mij of haar vader iets uit. Op school geen woord, tegen kinderen niet...gewoon helemaal niks, maar ze snapt alles!! inmiddels hebben we dit voorgelegt aan een kinderpsycholoog in NL en in PT.....

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:41

Ik verwijs zulke kinderen (waren er de afgelopen jaren 2 denk ik) vrijwel altijd door naar het spreekuur voor communicatieve stoornissen. 1 jongetje heb ik wel zelf begeleid, hij woonde relatief kort in Nederland, sprak volledig vrijuit in zijn thuistaal, zeer goede passieve taalontwikkeling maar durfde niet te spreken in het bijzijn van volwassenen. Hij miste veiligheid. Ben 2x bij hem thuis geweest en hij sprak binnen 3 minuten vrijuit tegen mij. Die situaties hebben we langzaamaan uitgebreid zodat hij ook met zelfvertrouwen in de klas ging vertellen.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het traject verloopt en wat het resultaat ervan is!