HELP Bijna ongestelt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:14

Maak je geen zorgen meis,

Zoals al eerder gezegd is de leeftijd waarop meiden ongesteld worden heel verschillend, zo ook de klachten.
Toen ik jong(er) was had ik best wat buikpijn als ik ongesteld was, nu voel ik er helemaal niets meer van.

Ik heb eigenlijk altijd tampons gebruikt, mijn moeder heeft voordat ik de eerste keer ongesteld werd proef verpakkingen aangevraagd zodat ik kon uit proberen wat ik fijn vond, want ook dat is voor iedereen verschillend.
Mijn moeder heeft mij ook uitgelegd hoe je een tampon in kunt brengen en dat heb ik voordat ik ongesteld werd geoefend zodat ik wist hoe of wat.

Je hoeft je niet te schamen, jouw moeder weet precies hoe je je voelt en kan je juist heel goed helpen.
Als je het moeilijk vind erover te beginnen kan je haar ook een kaartje geven met je vragen erop, dan kan zij het gesprek beginnen.

ralphtdw schreef:
gewoon tampon in doen haha.

als ik wil kan ik bijvoorbeeld met 1 tampon wel de hele dag doen,
niet dat ik dat doe dus nooit geen problemen met dat ik uit moet kijken wat ik aantrek

Doe dit alsjeblieft nooit, dat is namelijk heel slecht (denk aan bacteriën etc)

yanick29

Re: HELP Bijna ongestelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:46

@Jes Dat zij ze er al bij ;)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:52

Ik werd ongesteld toen ik 12 jaar was. ik was compleet in paniek maar het valt bestwel mee.
Gewoon op je pad laten komen :)

Erwtje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:56

Mijn vader had tenalady's in huis gehaalt voor het geval dat in plaats van maandverband haha.

Het beste kun je het er gewoon met je moeder of vader over hebben. ;)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:20

xBerber schreef:
Gewoon laten gebeuren.

Toen ik voor het eerst ongesteld werd, op mijn 11de, was mijn moeder net een weekendje weg :') dusja.. Ik snel wat wcpapier in mijn onderbroek gestopt, geen idee wat ik er anders mee moest := mijn pa kwam er achter omdat ie een bebloede onderbroek zag op mijn kamer, s' avonds hadden we een verjaardag en had hij wat maandverband aan mijn tante gevraagt :')

:')

Ik kreeg op school ook een voorlichting. Ik was die dag helemaal in paniek.
haha.

Ik werd de eerste ongesteld bij mijn vader, ik was 11 (en had geen maandverband bij..)
Gelukkig is hij toen snel naar de winkel gegaan.

Ik vond het toen niet eng, alleen een beetje raar.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:30

Ik was 15 of 16 toen in voor het eerst ongesteld werd. Papa en mama lagen al te slapen dus zelf maandverband gepakt en weer naar bed gegaan en de volgende dag verteld.
Al snel overgestapt naar tampons, want maandverband vind ik echt verschrikkelijk zitten.

Je hoeft je nergens zorgen over te maken. Ongesteld zijn hoort er nou eenmaal bij en het is allemaal niet zo verschrikkelijk als sommige Google Horror verhalen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:34

Je moet het net zo zien, dat het goed is dat je ongesteld wordt.
Is een teken dat je lijf in orde is en dat je en vrouw wordt! :)

Ik kreeg het pas op mijn 15/16 en heb het ook gewoon maar over me heen laten komen. Maandverband gebruiken en verder kan je er niet veel aan doen! :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:37

yanick29 schreef:
@Jes Dat zij ze er al bij ;)

Dat weet ik, maar voor het geval jonge meiden nu denken dat dat kan ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:40

Grappig, ik werd toen ik 12 was voor het eerst ongesteld, merkte helemaal niks, maar werd in de ochtend echt wel in een bloedbad wakker.. (Niet om je te laten schrikken hoor TS!) Maar verbaas me er meer over dat het bij iedereen zo soepel ging.
Moet wel zeggen dat ik daarna altijd hevige bloedingen heb gehad, tot ik op een gegeven moment helemaal niet meer ongesteld werd.
Laatste keer is nu al .. meer dan 6 jaar terug denk ik.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:47

Ik was ook 12 en ik vond het maar niks. Kon het niet geloven. Mijn vader kwam naar boven toe en toen heb ik het tegen hem gezegd. Zijn reactie... ohh uhmm.. je moeder komt zo thuis. Gelukkig kwam die net op dat moment binnen haha.
Ik heb wel heel erg last ervan, nu nog. Ben altijd de eerste dag goed ziek ervan, buikpijn, rugpijn.. dan neem ik een advil, een warme kruik en probeer ik te gaan slapen. Meestal als ik wakker wordt is de pijn weg.
Maar het is gewoon een teken dat je lichaam veranderd. En dat is misschien wat eng maar het hoort erbij en je bent niet de enige die het overkomt. Ik heb trouwens eerst maandverband gebruikt want tampons durfde ik toen nog niet maar gebruik nu alleen nog maar tampons want dat is toch echt een stuk fijner.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:50

Ik kan mij de eerste x niet eens meer herinneren. Ik was wel steeds goed ziek als ik het net was. Maar dankzij de pil niet meer. Maar Ik wou dat ik er van af was Hahaha. Vies gedoe. Maar ja hoort erbij:).

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:51

Sabinee__ schreef:
Grappig, ik werd toen ik 12 was voor het eerst ongesteld, merkte helemaal niks, maar werd in de ochtend echt wel in een bloedbad wakker.. (Niet om je te laten schrikken hoor TS!) Maar verbaas me er meer over dat het bij iedereen zo soepel ging.
Moet wel zeggen dat ik daarna altijd hevige bloedingen heb gehad, tot ik op een gegeven moment helemaal niet meer ongesteld werd.
Laatste keer is nu al .. meer dan 6 jaar terug denk ik.
zou je dan niet naar de ha gaan?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:54

De eerste keer was bij mij echt een bloedbad :P.
Had een spijkerbroek aan en de achterkant was helemaal rood. Ook op de stoel waarop ik zat lag een rode plas (merkte het dus toen ik opstond van die stoel, daarvoor helemaal niks gemerkt). Was op mijn werk, dus was nogal genant.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:57

mijn eerste ongesteldheid begon erg vroeg,zat nog op de basisschool en was 10,sommige hebben het veel later en rond de 15e pas. Een leeftijd is er dus niet specifiek aan gebonden. Haal gewoon wat maandverband en of tampons en kijk wat voor jouw het fijnste is. Soms kan je voor de pijn ook een kruik op je buik leggen en je benen omhoog in bed,soms helpt dit wel.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:09

Ik was op mijn 10e al ongesteld.. heb het pas op mijn 12e aan mijn moeder verteld.. ik had ook al heel vroeg haargroei en was ook al jong uitgegroeid.. ik heb altijd heel veel pijn gehad als ik ongesteld was. Ik ben op mijn 14e aan de pil gegaan omdat het zo heftig was. Nu heb ik eigenlijk nooit meer pijn.. zo zie je maar dat het bij iedereen anders is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:13

_Lisaa_ schreef:
Hoop alleen voor je dat je moeder niet zo achterlijk als mijn moeder tompouche ging halen hahahaha om het te vieren :') :')

Mijn vader nam me mee uit eten toen ik voor het eerst ongesteld werd _O- Om te vieren dat ik een vrouw was geworden :=

Meid, niet al te veel zorgen maken over ongesteldheid. Ik werd het toen ik een jaar of 14 was en ben toen een paar weken later gelijk aan de pil gegaan omdat het niet helemaal ging hoe ik wou dat het zou gaan. Maandverband is the way to go als je nog niet zo lang ongesteld bent, je voelt het niet zitten want het zit gewoon in je onderbroek, en het vangt het bloed op. Wel regelmatig verwisselen, vooral op de wat zwaardere dagen.

Als je een beetje krampen in je onderbuik krijgt, rond de plek van je blaas, dan weet je dat het eraan zit te komen. Maar je hoeft er niet vanuit te gaan dat het op je 13e gaat gebeuren, bij veel meiden gebeurt het pas veel later. Ook is het aan het begin helemaal niet zo heftig

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:14

Hier inderdaad ook,op me 11e aan de pil omdat ik door alle krampen en pijnen regelmatig school mistte, erna ook geen krampen meer gehad. heb het direct aan mijn moeder verteld ook door te overleggen omdat ik nog niet wist hoe en wat,wat ik moest dragen etc en toen heeft mijn moeder verschillende verpakkingen gehaald,gewoon dus alvast overleggen met je moeder,dan kan zij paar pakken in huis halen en kan je een pakketje altijd in je tas mee nemen voor t geval dat

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:35

Sommige meiden worden voor het eerst ongesteld als ze 8 of 9 zijn — anderen worden het niet totdat ze 15 of 16 zijn. De gemiddelde leeftijd is 12 of 13. Om uit te vinden wanneer je menstruatie zou kunnen beginnen, kun je letten op andere signalen van je ontwikkeling en aan je moeder of je oudere zus vragen wanneer zij het werden, want er is wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat genetische factoren van grote invloed zijn op de leeftijd waarop je voor het eerst ongesteld wordt.

Hoe weet je dat je eerste menstruatie op komst is?

Let op de signalen. Eerst kunnen je borsten beginnen te groeien en kan er haar beginnen te groeien in de schaamstreek (tussen je benen). Tijdens deze periode heb je misschien wittige afscheiding uit de vagina. Dit is normaal. Een paar maanden daarna word je waarschijnlijk voor het eerst ongesteld.

Hoe lang duurt de menstruatie?

Dit is verschillend bij iedereen. Sommige meiden menstrueren maar 3 dagen en anderen zelfs tot 8 dagen. Het gemiddelde is ongeveer 4–5 dagen.

Wat is er aan de hand als een meisje nooit ongesteld wordt?

Meiden die 16 worden zonder ongesteld te zijn geweest kunnen last hebben van primaire amenorroe (het uitblijven van de menstruatie). Primaire amenorroe vergt zorgvuldig medisch onderzoek dus we raden je aan contact op te nemen met je huisarts.

Wanneer stopt een vrouw met menstrueren?

Vrouwen menstrueren tot aan de menopauze, dit is wanneer de menstruatie en de mogelijkheid om kinderen te krijgen eindigt. Bij de meeste vrouwen gebeurt dit aan het eind van de veertig of begin van de vijftig (maar de menopauze kan ook eerder beginnen).

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:12

Ik heb bij elke ongesteldheid dat ik er van te voren enorm tegenop zie (ik plan ze in dmv de pil) en als ik het eenmaal ben wandel ik er zo doorheen. Op werk is het vaak wat lastiger, maar ik werk momenteel alleen met vrouwen die allemaal ongesteld worden, dus niks om je voor te schamen lijkt me. Ik merk niks aan humeur, soms heb ik wat buikpijn van te voren of tijdens, maar nooit onhoudbaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:19

Ik krijg altijd een gigantische vreetkick voordat het de tijd van de maand is :') vreet zo een hele reep chocolade op, zak drop etc :=

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:54

Bij ons is de traditie als je voor het eerst ongesteld was dat we dan taart gingen kopen :')
Helaas was ik de laatste xdd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:00

Ik ben ook rond m'n 13e ongesteld geworden, eerst was het maar een klein beetje en onregelmatig (dus niet iedere maand). Tegenwoordig ben ik iedere maand gewoon netjes ongesteld. Heb wel wat last van krampen 1 dag, maar stel niet zoveel voor. Maar ook dat verschilt weer per persoon. Ik zelf vind maandverband niet fijn en gebruik tampons, ook al toen ik zo jong was. Je kunt natuurlijk maandverband gebruiken, maar als je voor tampons kiest is het voor jou (Ts) denk ik raadzaam om voor maatje mini te gaan. Op de gebruiksaanwijzing staat hoe je deze in moet brengen, tip die mij destijds echter goed geholpen heeft is richting je billen duwen. Succes voor als het zover is!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:18

Ik was voor het eerst ongesteld toen ik 13 was. We kwamen terug van vakantie en ik dacht dat ik me had gestoten tussen mijn benen. Ik kon niks anders bedenken waarom er bloed in mijn onderbroek zou zitten. Ik die dag al 5 schone onderbroeken aan met de gedachte 'jeetje, zal wel een erg wondje zijn'. Toen mijn moeder er lucht van kreeg vertelde ze dat ik gewoon ongesteld was geworden en kreeg ik de doos met spullen daarvoor in mijn hand gedrukt :')

Ik gebruik altijd tampons. Ik vind het verschrikkelijk om maandverband te gebruiken. Als je dan loopt hoor je (ik in ieder geval) altijd krrgg krggg. Het geluid dat het langs je broek schuift. Ik heb wel altijd een inlegkruisje in voor het geval ik alsnog wat doorlek.

Ik heb er wel altijd enorme last van. Ik voel ook mijn eiersprong. Die dag heb ik enorme buikpijn. De eerste 3 dagen van mijn ongesteldheid kan ik alleen maar op de bank liggen en het maximum aantal pillen ibuprofen slikken. Een jaar geleden was het zo erg dat ik 1x in de maand kotsend op de bank lag.
Dit zit in de familie dus ik maak me verder nergens zorgen over.
Het verschilt heel erg wanneer je het wordt en hoe erg. Laat het gewoon gebeuren. De eerste keer is meestal niet zo veel.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:36

vuurneon schreef:
Ik krijg altijd een gigantische vreetkick voordat het de tijd van de maand is :') vreet zo een hele reep chocolade op, zak drop etc :=

Dat heb ik ook.
Mama haalt dan alleen niks in huis, omdat mn buikje eraf moet -O- .
Dan zijn de crackers met chocohagelslag maar de klos :').

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:41

Hm ben ik dan de enige die het pas met 18 jaar werd?
Begint meestal met wat buikpijn en een klein beetje bloed verlies.De 1ste keer is vaak niet zo heftig.
Wel fijn als je pas laat de menstruatie krijgt,maar je loopt er wel langer mee.Ben nu bijna 53 en nog steeds elke maand die zooi.