NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:16

Ik hing tegen het randje te zwaar aan 1,75 en bijna 80 kilo ( en dat hoorde ik pas bij de dietiste, ik woog mezelf nooit). Ik zat niet lekker in mn vel en was vooral altijd lusteloos. Via de dietiste ben ik toen op zoek gegaan naar een nieuw eet en leef patroon, 6x per dag eten (meestal 5) veel groentes, 2 tot 3 stuks fruit en verder gewone maaltijden in normale hoeveelheden. En ja ik kan best een stukje taart eten of een bakje chips, ik bedenk me nu alleen of ik het wel echt zo lekker vind, of dat ik het eet omdat het er staat :)

Ik ben nu zonder problemen 5 kilo kwijt, ik loop 2x tot 3x per week hard en ga 1 of 2x per week naar de sportschool, ik verlies nu geen kilo's meer, maar wel cm's en ik sta dus nu ook gewoon niet meer op de weegschaal, de spiegel is inmiddels mijn beste vriend om het verschil te aanschouwen! Het zijn maar cijfertjes! Zolang jij lekker in je vel zit en je bent gezond en tevreden met jezelf, dan maakt gewicht imo niets meer uit :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:20

Gelukkig zijn nederlanders niet 'over het algemeen' te dik, dan zou het triest met ons gesteld zijn... Maar het percentage is wel hoog en stijgt nog steeds, wat behoorlijk zorgelijk is.
Extremen zijn nooit goed, zowel te dik als te mager. En ik vind het zeker goed dat mensen in deze cathegorieen van extremen daar op verantwoorde wijze iets aan proberen te doen. Maar wat precies tè dik is is haast niet vast te stellen.
Gezond leven lijkt me een stuk relevanter. Er zijn nl. mensen die erg gezond eten/bewegen, maar niet afvallen. Net als dat er veel slanke mensen zijn die van binnen helemaal niet gezond zijn omdat ze slecht eten/zeer weinig bewegen.
Ik ken idd. Ook mensen die veel gezonde producten niet eten, want "gatver die zijn zo groen, dat eet ons soort mensen niet hoor". Dat vind ik wel een zorgelijke instelling, maar heeft niet per se met te dik te maken, maar wel met ongezond.
Dat het een welvaartsprobleem is is ten dele waar. Overgewicht komt namelijk juist het meeste voor in groepen met lagere sociaal economische status, en wordt ook in armere landen een steeds groter probleem. Slecht eten is vaak stukken goedkopen dan gezondere keuzes, en daarnaast is het een kwestie van het bewustzijn van een gezonde levensstijl.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:14

AmoorM schreef:
Hoe gaan de mensen die dus zwaarder zijn dan 75 kilo hier mee om? Misschien een hele botte en ook wel een pijnlijke vraag.
En waarom is merendeels van Nederland te zwaar?
Als je te zwaar bent heb je snellere kans op ziekten, (dure) medische hulp nodig.
Nu heb ik het niet over slank of dun zijn. Ik heb het over het ongezond leven.. En daar door te zwaar worden. Het te zwaar zijn is misschien nog niet zo erg.. Maar het ongezonde leven is denk ik het ergste.
De medische zorg wordt duurder... Ik vindt dat niet zo gek dat je zelf moet betalen als je zelf geen gezonde levenstijl wilt opbouwen.

Hoe denkt bokt hier over?
Hoe zwaar zijn jullie en hoe gezond leven jullie?

je hoeft er niet direct vanuit te gaan dat iemand boven de 75 kilo te dik is. Ik weeg zelf namelijk 77 kilo, maar ik ben wel 1,93 lang.

maar ik denk dat het te dik worden simpelweg komt door te weinig beweging, weinig tijd om gezond eten te maken en daardoor snelle snacks eten. Doe kleine dingetjes zorgen ervoor. Daarnaast drinken veel mensen tegenwoordig zo veel enerrgy drink en frisdrank. Dan ontkom je er uiteindelijk niet meer aan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:51

Wat een hoop mis-informatie in één topic!

Ik was zelf ooit 115kg op mijn 19de en ik ben 1,78m. Ik ben nu 73kg en zwanger :) Op m'n toppunt van fitheid, vlakvoor mijn zwangerschap, woog ik 69kg en had een vetpercentage van maar 19%. Ik heb dit gedaan met voldoende, gezond eten (tussen de 2100 en 2700kcal per dag) en 4 dagen per week krachttraining. Oh ja en 1x per week mocht ik alles eten dat los en vast zat.

Ik snap het best als mensen te zwaar zijn. Eten is ontzettend lekker en bijna niemand heeft tijd voor 4x per week sportschool, of heeft daar uberhaupt zin in. Het leven moet geleefd worden en niet iedereen ziet jezelf even hard aanpakken als 'goed leven'.
Bij mij was het pure onwetendheid in combinatie met het Hollandse dieet, waar ik nog steeds ontzettend dik van zou worden. Eten uit pakjes en zakjes en 8 boterhammen per dag is voor mij funest, hoeveel ik ook zou sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:57

pinkie87 schreef:
Mijn moeder heeft overgewicht.
Als wij een x bij de mac zitten of een ijsje eten.
Of ze schept als eerst elder op wordt ze altijd raar aan gekeken.
Of als ze een trap op loopt, een 500meter moet afleggen.
En als ze dan helemaal stuk staat snappen mensen het nooit. Wordt dan echt altijd met zo scheef gezicht aangekeken van tjah moet je maar gezond leven.

Ze heeft een x voor een dokter alles laten testen omdat ze niet goed zou zijn. Ze zou suikerziekte hebben en de cholesterol zou niet goed zijn enz. Alles was goed dokter kon niets meer zeggen.

Maar wat mensen niet zien is dat ze een goedaardige tumor heeft in der hoofd waar door ze het niet red om te sporten en te wandelen enz. Waar ze zo gruwelijk van baalt. Maar dus wel door de samenleving gigantisch in de nek aan gekeken wordt.

Hier door ben ik in die jaren weer heel onzekere geworden van ben ik misschien ook te dik en mag ik dit wel eten alleen een stuk chocolade eten in het openbaar kan ik niet net zo als een broodje of iets anders.

Dit word jammer genoeg heel vaak vergeten. Want er zijn er meer dan je denkt die er weinig tot niets aan kunnen doen.

Ik heb ook duidelijk aan gegeven dat dit soort kwesties een uitzondering zijn.
Ik vindt het heel rot van je moeder en dat er mensen zo kijken vindt ik schandalig.
Maar door dat er dus een hoop mensen zijn die ongezond leven(Verder geen ziekte of iets dergelijks hebben) - daardoor te zwaar worden - extra medicatie nodig hebben en daardoor weer extra geld moeten uit geven, of dit nu voor de overheid is of dat je dit zelf moet betalen, ik zou het heel erg zonde vinden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:01

Nou AmoorM, je bent wel van de vooroordelen he?
Iedereen boven de 75 kilo is te dik, iedereen die dik is leeft ongezond....
Beetje triest wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:04

Warboel schreef:
Dus omdat ik meer dan 75 kg weeg zou het niet leuk zijn "na" (ooit van naar gehoord?) mijn vriend toe? Rot toch op zeg.
Ik ben 1.80, weeg ongeveer 80 kilo, rij 2x per week paard, doe 2x per weeh Sh'bam en 2x per week BodyPump in de sportschool. Op woensdag fiets ik naar de sportschool toe en doe 2 lessen achter elkaar, waarmee ik dus al 3 uur in beweging ben. Daarnaast eet ik gezond. Vlees van een goede slager, eieren en vaak ook groente en fruit van de boer.

Maar nee klopt, mijn vriend vind mij echt superstom, want ik weeg meer dan 75 kilo. :roll:

Sorry hoor TS, maar ga lekker je OP nog eens heel goed nalezen en bedenken hoeveel mensen je hiermee kwetst.
Ja mij ook, want ik ben vroeger vreselijk gepest met mijn lijf en kan hier zó kwaad om worden! Nee, boven de 75 kilo ben je te dik! En dat is oneerlijk voor je vriend! Ga toch wegwezen *telt tot 10*

Misschien moet je zelf even wat beter lezen, ik heb het over mensen die EXPRES ongezond leven, zelfde als iemand hier net zei over 'wij eten geen groen want dat eten ons soort mensen niet'
Niet over of je lichaam niet mooi is ect.. met mijn lengte ben ik boven de 75 te dik, inderdaad.
Maar een andere kan dan weer een goed gewicht hebben.
Ik at ook altijd ongezond, onregelmatig en toen ik een paar weken terug een gezond patroon opstarte voelde ik mij lichamelijk veel beter, ik dronk door de weeks altijd cola, daar ben ik mee gestopt en nu voel ik mij erg fit! Daar doel ik op! Niet of je lichaam mooi is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:04

Billy schreef:
Nou AmoorM, je bent wel van de vooroordelen he?
Iedereen boven de 75 kilo is te dik, iedereen die dik is leeft ongezond....
Beetje triest wel....

Die 75 kilo gaat puur om mezelf.
Een voorbeeld. Ik ben 1.65 dus dan te zwaar.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:08

AmoorM schreef:
He.

Hoe gaan de mensen die dus zwaarder zijn dan 75 kilo hier mee om? Misschien een hele botte en ook wel een pijnlijke vraag.

Nou, heel eerlijk gezegd gaat het niet alleen om jezelf, maar om iedereen die meer dan 75 kilo weegt..
Je moet eens bedenken, dat als er 1 vinger naar een ander wijst, er nog 3 naar jezelf wijzen...
Je generaliseert zonder bijv geslacht, leeftijd, lengte en bouw in je vooroordelen mee te nemen...
Om van gezondheid nog maar niet te spreken...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:17

"Naar je man/vriend toe"??? Wat een rare gedachtegang TS.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:22

Nynke1 schreef:

Nou inderdaad..ik zal maar niet zeggen wat ik woog toen ik een hele happy relatie had met een vriend die er absoluut niet mee zat dat ik super dik was. Hij hield van mij zoals ik was. Bovendien moet je gewicht/gezondheid niet iets zijn wat je voor een ander aanpast maar voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:27

Sorry ik heb het een beetje verkeerd verwoord in de OP. Dat was een voorbeeld om de situatoe wat duidelijker te laten lijken. Ik bedoelde ik ben 1.65 en als ik boven de 73 kilo weeg ben ik voor voedingscentrum te zwaar en heb ik kans op ziektes zoals diabetus etc. Dat is puur op mezelf gericht. Ik zou het zelf vreselijk vinden als ik in die risico groep kom door zelf ongezond eten. Natuurlijk als iemand 1.80 is, is 75 misschien wel te licht, of een goed gewicht wat dan ook. Ik wil echt niet veroordeeld doen. Dingen als geen mooi lichaam, vet ribbels/randjes niet mooi zijn zoals anderen dat hier zeiden bedoel ik niet! Dat over je vriend man heb ik idd gezegd, maar dat is iets wat ik zelf graag wil, je moet niet op een ideaal gewicht gaan zitten omdat je naasten dat willen. Nogmaals het was niet om te veroordelen, het was puur om een voorbeeld.

Sorry,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:29

Nynke1 schreef:

Dat is een beetje verkeerd getypt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:32

Nynke1 schreef:

ik vind het niet verkeerd om van elkaar te verwachten dat je goed voor je lijf zorgt... het hoeft van mij niet superstrak, maar ik hoef geen 15 kilo vent extra...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:35

Billy schreef:
AmoorM schreef:
He.

Nou, heel eerlijk gezegd gaat het niet alleen om jezelf, maar om iedereen die meer dan 75 kilo weegt..
Je moet eens bedenken, dat als er 1 vinger naar een ander wijst, er nog 3 naar jezelf wijzen...
Je generaliseert zonder bijv geslacht, leeftijd, lengte en bouw in je vooroordelen mee te nemen...
Om van gezondheid nog maar niet te spreken...

Het moet zijn "hoe gaan de mensen die zwaarder zijn dan bij hun lengte hoort mee om?(klinkt nog bot, maar ik weet niet hoe ik hetbeter kan vertalen)
Bij mij zelf is dat dus die 75 kilo. Ik ben de laatste paar jaar gegroeid en heb daar best wel veel moeite mee. Daarom deze vraag.

Sorry voor als ik mensen kwets, dat is niet de bedoeling.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:40

IK denk dat je nog wel meer zal groeien aangezien je pas 20 bent :7 lees dit topic maar eens terug als je 40 bent :=

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:49

poes schreef:
Nynke1 schreef:

ik vind het niet verkeerd om van elkaar te verwachten dat je goed voor je lijf zorgt... het hoeft van mij niet superstrak, maar ik hoef geen 15 kilo vent extra...

Dus als jouw vriend/man 15 kilo zou aankomen door wat voor reden dan ook zou de liefde over zijn? Wat nou als het bijvoorbeeld 15 kilo vent extra aan spier zou zijn? dat zou wel ok zijn? Hebben jullie ook samen een contract opgesteld waarin staat dat de relatie over is als een van jullie ineens een paar kilo aankomt? Natuurlijk wil je niet dat je partner verslonst, maar goed voor je lijf zorgen kan ook als je dik(er) bent hoor. Ik vind het altijd zo raar dat mensen zich steeds zo druk maken om een ander, al was heel nederland 100 kilo en jij de enige van 75 kilo, who cares?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:58

poes schreef:
Nynke1 schreef:

Ik zou zeggen als je aan een partner begint, kijk naar de vader of de moeder, want zo wordt het meestal :=

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:04

Ik ben vroeger gepest met dat ik 'dik' was en ik heb nog steeds overgewicht. Laatst heb ik een stofwisselingsonderzoek laten doen in het ziekenhuis, kwam niks uit. Ik ben naar meerdere diëtisten geweest en er was geen persoon die mij meer dan 2 kilo kon laten afvallen. Mijn natuurgeneeskundige heeft mij echter aangeraden geen aardappels meer te eten, ik mag alleen nog één keer in de week friet. Daarnaast mag ik geen tarwe/gluten, toegevoegde suiker(s) en melkproducten. En guess what, ik viel af. Je zou zeggen, geen probleem, dan mijt je dat alles toch gewoon.. Tja, zou kunnen als dat niet de producten zijn die OVERAL inzitten. Ik ben inmiddels al over op speltbrood. Eet haast geen tarwe/gluten meer, maar eigenlijk moet ik het gewoon permanent bannen. Zelfde geldt voor suiker, maar dit blijkt héél erg moeilijk. 's Morgens wil ik iets zoets op mijn brood, wat vaak al hagelslag wordt en dus een melkproduct. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar ik hoop dat ik een keer op een punt in mijn leven kom dat ik producten heb gevonden die ik in kan nemen, zonder dat ik overgewicht heb.

Laten we het eten van de bovenstaande producten voor mij een 'gezonde levensstijl noemen'. In hoeverre heb ik dan zelf invloed op mijn 'gezonde levensstijl'? In hoeverre is mijn 'gezonde levensstijl' al niet onmogelijk gemaakt door de huidige stroom van producten. Ik wil geen dagtaak of hobby hebben aan het zoeken van 'gezond eten' voor mijn 'gezonde levensstijl'. We moeten allemaal in de spiegel kijken, maar we moeten ook eens een keer realistisch worden. We krijgen tegenwoordig gewoon alleen nog troep voor de voeten geworpen, maar we mogen geen overgewicht hebben...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:07

'Expres' ongezond leven?
Niemand gaat toch elke dag drie stukken taart naar binnen werken met het idee: "Laat ik nu even lekker en gezellig ongezond leven!" >;)

Volgens mij weet Jan met de pet gewoon niet wat gezond leven inhoudt. Zowel crashdiëten (overleven op een potje yoghurt en als lunch een appel) als ongezonde levensstijlen (2 x per dag wit brood, in de tussendoortjes koekjes vol snelle suikers en 's avonds na AVG een schaal chips er bij) worden als volstrekt normaal beschouwd. En ja, ook van ongezond maar te weinig eten word je dik.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:10

Overgewicht is wereldwijd een groter probleem dan hongerlijdende mensen. Ik bedoel maar... grootste oorzaak? Eten. Wie zijnn schuld? Jezelf. Schop onder de hol.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:11

eenitraM schreef:
Overgewicht is wereldwijd een groter probleem dan hongerlijdende mensen. Ik bedoel maar... grootste oorzaak? Eten. Wie zijnn schuld? Jezelf. Schop onder de hol.

Heerlijk kortzichtig ben jij.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:14

kimberly1995 schreef:
eenitraM schreef:

Heerlijk kortzichtig ben jij.

http://gezondheid.blog.nl/algemeen/2011 ... met-honger
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... dan-honger

Ik zeg niets over de gevolgen voor de kosten wb zorg. En hierboven is mijn onderbouwing. Zelf ben ik het levende bewijs. Altijd super slankngeweest. 1.85/70 kilo. Nu woon ik op mezelf en ben ik bijna 80 kilo. En nee, ik ben niet aan medicatie....

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:15

ik ben zelf ook "te zwaar" volgens de boeken. Heel mijn familie zegt daarin tegen dat ik juist een prachtig model heb. Weeg 80 en ben 175.
Mijn vriend zegt altijd dat hij het liefst ook iets heeft om vast te houden. Als je mannen onderling vraagt, zegt 9 van de 10 dat ze liever een stevige vrouw zien als een magere. Omdat ze niet over al die botjes willen schuren. Dit zijn letterlijke worden uit de monden van stage begeleiders en collega's bijna al het manvolk.
Oke ik zeg niet dat te dik zijn goed is maar er is een groot verschil. Vind je 1 kg over gemiddeld al te zwaar of juist pas 50 kg, bij wijze van.
Sommige mensen zijn ook makkelijker aangelegd voor ziektes. Mijn familie, een hele hoop met overgewicht heeft bijna geen tot enkele ziektes. De enigste die iets heeft als suikerziekte is de magerste van de familie. Dus het hoeft niet altijd.
Ik ben echt van mening als je lekker in je vel zit. Dan is het ook goed, dat is misschien niet in iedereen zijn ogen, maar wat jij vind is het belangrijkste.
Wat ik weer onzin vind is dat mensen die amper 75 wegen, alleen maar aan afvallen denken om in het modebeeld te passen. Dusja.. het is hoe je er zelf over denkt.
Of ben ik de enige met deze mening?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:16

Ik weet nog heel goed dat ongeveer 3 jaar geleden mijn man en ik onderzoeken hebben gehad voor een bepaald project.
Ik was toen 1,75 en 80 kilo, hij 1,73 en 63 kilo.
Na alle onderzoeken bleek ik een vetpercentage te hebben van 14% en hij van 24% en hij was toen echt mager, dat vet zit dan in de meeste gevallen rond de organen en zie je dus niet en juist dat is zo gevaarlijk.
Mijn vet zit voornamelijk op mijn benen, billen en borsten, dat maakt mij dik(ker) maar op dat vlak wel gezond
Daar werd toen ook uitgelegd dat dik niet meteen ongezond is.

Ik vond de 80 kilo die ik toen woog wel te zwaar en ben toen wel wat afgevallen, maar zodra ik onder de 70 kilo kwam begon ik me zwak te voelen en zat ik niet lekker in mijn vel ondanks dat ik dan nog ruim in de gezonde marge zit qua BMI.