Vader te dik, wilt niet afvallen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Vader te dik, wilt niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:43

Ik zou ook het gesprek aangaan en zeggen dat je je zorgen maakt, je graag wil dat hij nog lang bij je blijft. Vul eens (samen) op eetmeter.nl in wat hij op een dag heeft gegeten (is ook te downloaden als app) en vergelijk dat met wat hij normaal zou mogen hebben (2500ckal voor een man geloof ik). Het is best confronterend om te zien hoeveel ckal en vet er in een portie chips of een plak cake zitten.

Afvallen hoeft niet te betekenen dat hij als een konijn moet gaan eten en dagelijks vier uur in de sportschool aan de slag moet. Het zal al erg helpen als hij normale porties gaat eten en alle taart/snacks/snoep/slagroom laat staan.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:44

mijn tip,
leg het naast je neer, hij gaat echt niet luisteren als ik je zo lees.
sterker nog hoop heel hard voor je dat hij dit niet leest. want mij pa zou dit echt niet waarderen.

je bent 23 ga lekker op je zelf als je het niet aan kan zien, inplaats van je met zijn leven bemoeien

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:49

Marit schreef:
Mensen die zeggen 'hij moet niks' vind ik niet helemaal juist.

Als je er voor kiest kinderen te nemen is dat een wel overwogen besluit, en dat betekend dus ook dat je ervoor kies verantwoordelijkheid te nemen en voor ze te zorgen tot ze minstens 18 zijn. Als jullie allen weten dat je moeder binnenkort niet meer in leven zal zijn, komt alle verantwoordelijkheid dus op de vader neer. Als hij ervoor kiest om zich vol te eten met groot risico op vroeg sterven, dan faal je gewoon in die verantwoordelijkheid. Je laat ze dan gewoon in hun eentje achter. Hij is dan nog de enige ouder, de enige die voor de kinderen kan zorgen. Lijkt me dat dat toch al genoeg motivatie is.
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar zolang jullie onder de 18 zijn vind ik dat hij wel degelijk 'moet'. Voor je kinderen moet je kunnen zorgen, anders had je geen kinderen moeten nemen. Wat 'ie daarna doet is zijn eigen pakkie aan.

In dat geval verbieden we roken voor alle ouders met kinderen onder de 18, we verbieden risicovolle sporten voor deze groep, alles wat risico oplevert. Eigenlijk is autorijden ook te gevaarlijk.
Zo werkt het natuurlijk niet...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:07

Ik denk ook dat je juist deze tijd niet teveel op zijn huid moet gaan zitten. Het is voor jullie allemaal moeilijk, ook voor hem.
Je kan je zorgen wel kenbaar maken daar is niks mis mee. Door een gesprek of doormiddel van een brief, maar ga geen verwijten maken.
Maar ik denk als je hem nu op de huid gaat zitten, en dingen '' bij gaat houden '' dat het daar niet beter van wordt. Je hebt je vader straks ook hard nodig, maar iemand op de huid gaan zitten wordt de band vaak niet beter op.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:29

Als mensen niet willen, kun je ze niet dwingen, ze moeten zelf toch gemotiveerd zijn om zoiets te doen anders werkt het gewoon niet. Heel simpel....

Dat "kiezen voor kinderen" en "verantwoordelijkheid" slaat in mijn ogen nergens op, dan zou geen één ouder mogen roken, en een gevaarlijke hobby of wat dan ook mogen hebben, want je kan de straat oversteken en onder een bus komen bij wijze van ;) (Moet je niet van uitgaan) Maar je kan dingen niet altijd voorkomen, want dan zou je ze op vakantie ook apart moeten laten vliegen, voor de continuïteit ;) (Dat doen ze bij grote bedrijven dus wel, daar zullen nooit alle topmensen in 1 vliegtuig zitten :')) maar die zekerheid heb je nooit.

En kan het in dit geval nog een soort "troost"-eten zijn? En als dat de oorzaak is, dan zou je eerder de oorzaak moeten wegnemen, dan hem op de huid gaan zitten.

Ik zou eerder naar de oorzaak kijken, dan moeilijk gaan doen tegen iemand die al zo veel aan zijn hoofd heeft...

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:40

Laat je vader met rust!
Hij zal dadelijk ook je moeder moeten begraven,iemand waarvan hij dacht mee stokoud te worden maar is dadelijke een alleenstaande vader.
Steun hem juist in zijn verdriet en help mekaar erdoorheen,grote kans dat hij ook minder gaat stress eten.
Walgelijk om hem zo te dwingen en ermee te bemoeien inplaats na het echte probleem te kijken.
Jij hebt verdriet maar hij ook.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:42

ts heb je al eens een gesprek gehad met je vader?
sommige reacties vind ik vrij hard, ts maakt zich zorgen om haar vader en overgewicht is niet zomaar een klein probleem.
ts mag zich gerust uiten naar haar vader en een oplossing zoeken voor de familie.
het is uiteindelijk voor haar vader ook beter.

ze kan het proberen en wil hij geen kant in prima, dan laat het rusten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 10:46

Er worden hier nogal wat aannames gedaan zeg. Bemoeizuchtige dochter := Ik maak mij zorgen en wil graag eens met hem een goed gesprek aangaan, meer niet, maar ook niet minder. Ik ga hem niet dwingen tot iets, als hij open staat voor (kleine) dingen dan zou dat al fijn zijn (bijv. dus dat kleinere bord). Maar daar zou ik hem absoluut niet toe dwingen. Maar wil wel, als zijn kind, mijn zorgen kunnen uitspreken.

Ik ben trouwens alleen in de weekende thuis, doordeweeks op kamers. Ben zeer actief en sportief, doordeweeks meerdere bezoekjes aan de sportschool en rij ik paard, thuis ben ik ook veel buiten en actief bezig. Eet gezond, af en toe een bakje chips of een glaasje cola, maar daar blijft het ook bij. Mijn broer snoept nog minder en is nog sportiever.

In het weekend kook ik minstens 1 keer, wij hebben op zich gezond avond eten en op zich de lunch en ontbijt is ook niet ongezond. De hoeveelheden zijn alleen gigantisch en de tussendoortjes en nagerechten zijn ongezond (en ook in grote hoeveelheden).

De inkopen worden gedaan door mijn vader, dus hij is degene die de chips etc. inkoopt.

Iemand zei iets van fruitsalade maken ipv cake. Die bak ik vooral voor mijn moeder, dat zijn nog kleine dingen waar ze nu van kan genieten en die wil ik haar niet ontnemen (m'n moeder is overigens niet te dik hoor ;) )

En zoals ik al zei, het feit dat mijn moeder ziek is en binnenkort komt te overlijden is níet de oorzaak van mijn vaders ongezonde eetpatroon, dit heeft hij al zo'n beetje 20 jaar lang, wellicht is het wel iets verslechtert sinds anderhalfjaar, maar is meer uit gewoonte dan iets anders.

En natuurlijk steunen wij elkaar daarin in, bah wat een trieste opmerkingen ook weer van liesjecryos. Jij weet helemaal niets van hoe ik thuis ben en doe. In de dagen dat ik thuis ben run ik zo'n beetje het hele huishouden om zo iedereen en júist vooral mijn vader een beetje te ontzien.

@ stalnollie: Ik heb het wel een keertje even aangekaart dat ik mij echt zorgen maakte over zijn overgewicht toen kreeg ik alleen een ''ik eet gewoon graag en als ik daar plezier uit haal blijf ik dat doen'' terug.

edit: Aub geen opmerkingen als ''walgelijk'' en ''bemoeizuchtig'' en ''dwingen'' . Daar heb ik helemaal niets aan, ik heb dit topic niet aangemaakt om allemaal nare opmerkingen naar m'n hoofd gesmeten te krijgen terwijl het alleen maar vanuit bezorgdheid is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:13

Uiteraard heb je het recht je zorgen uit te spreken. En het is ook heel logisch in jouw situatie dat je bang bent om je vader hierdoor te verliezen. Maar nog een keer mijn vraag: praat je met je vader over andere dingen? Hebben jullie goede gesprekken? Hoe is jullie band? Doen -deden, voor je moeder ziek werd- jullie leuke dingen samen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:16

en wat heb je daar dan op terug gezegd, bedoel een echt gesprek en niet twee zinnen over en weer.

dat je je zorgen maakt en graag nog langer wil genieten van je vader. etc etc.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:29

hanny_jelke schreef:
mijn tip,
sterker nog hoop heel hard voor je dat hij dit niet leest. want mij pa zou dit echt niet waarderen.

je bent 23 ga lekker op je zelf als je het niet aan kan zien, inplaats van je met zijn leven bemoeien

doe eens ff normaal, hoe zou jij zijn als je pa of ma zich aan het dood eten is??

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:38

liesjecryos, jeetje wat een naar bericht,
Ik ga er vanuit dat maartje haar vader zeker wel steunt in deze tijd.
Ze is echt niet iemand die alleen maar commentaar heeft.
Steun geven in deze situatie is iets anders dan de tips waar ze om vraagt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:42

inochiyo schreef:
hanny_jelke schreef:
mijn tip,

doe eens ff normaal, hoe zou jij zijn als je pa of ma zich aan het dood eten is??

Ik dacht vroeger (ik weet het heel cliché) ook hoor.
Maar nu ik ouder ben (weer cliché :+ ) zie ik het toch anders.

Mijn vader heeft een slecht hart/aderen/meerdere aneurysma/hoog cholesterol.
Vroeger zij ik ook, leef gezonder want je bent al zo slecht.
Denk aan ons en je kleinkinderen.

Nu kijk ik er anders tegen aan, het is zijn leven en hij moet leven zoals hij wilt.
Zo is hij na jaren gestopt te zijn weer gaan roken (af en toe een lekker sigaartje).
Daar geniet hij echt van, wie ben ik dan om te zeggen dat hij moet stoppen?

Er zijn ook ouders met gevaarlijke beroepen/sporten, en hun kinderen zullen misschien ook zeggen "stop er aub mee".
Ik wil nu ook mijn leven zelf leven zoals ik wil, en doe ik (binnen het redelijke) waar ik zin in heb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:43

iemand die overgewicht heeft moet daar zelf iets aan willen doen,anders gaat het echt niet werken.Je vader heeft al 20 jaar overgewicht,hij zal zijn hele eetpatroon om moeten gooien en niet voor even maar voor de rest van zijn leven....dat valt niet mee.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:51

inochiyo schreef:
hanny_jelke schreef:
mijn tip,

in welk opzicht? ik ben ook 23 en woon ook op mezelf kan prima hoor.
ik ben van mening hoe goed ts het ook bedoelt dat ze er niks mee gaat bereiken aangezien ze aan geeft dat hij na meerdere gespreken niet veranderd.
en dus kan ze zich er beter bij neer leggen in mijn ogen :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:57

Ts, ik denk echt niet dat je vader het merkt als je de borden gaat vervangen :D als je maar dezelfde stijl aanhoudt natuurlijk. Als ze rood zijn en opeens fel geel na die tijd is het wel typisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:03

Marit schreef:

Als je er voor kiest kinderen te nemen is dat een wel overwogen besluit, en dat betekend dus ook dat je ervoor kies verantwoordelijkheid te nemen en voor ze te zorgen tot ze minstens 18 zijn.

TS is 23, dus die gaat niet helemaal op.

Hier ook de tip; kan je er niet tegen, ga het huis uit en bemoei je er gewoon niet meer mee. Doe jij dingen die je levensduur kunnen verkorten? Vast wel. Jouw ouders zullen ook vast niet achter als je beslissingen staan, maar je kan en mag ze wel doen, omdat je volwassen bent.

Over het groot opscheppen; sommige mensen zijn gewoon grote eters. Als jouw vader gewoon heel erg trek/honger heeft tijdens het avondeten, wie ben jij dan om te zeggen dat hij een klein bordje op moet scheppen en het daarbij moet laten?
Je zal het goed bedoelen, maar je komt erg naar over. De een eet heel veel, de ander eet heel weinig; zo kan ik maar krapaan een kindermenu op als we gaan eten ergens, een kinder pizza is voor mij al te groot en na 1 happy meal van de mac zit ik ook vol; maar m'n vriend kan wel eten als de beste. Nouja, prima toch? Wie ben ik om te zeggen dat hij niet meer mag eten, hij zegt tegen mij ook niet dat ik niet meer mag paardrijden, wat net zo gevaarlijk is voor mij als teveel eten zal zijn voor hem. Het weinig eten is weer heel slecht voor mij, ik heb al een ondergewicht en moet juist aankomen, maar ja, wat wil m'n vriend doen dan, het met een trechter bij me naar binnen stoppen? Als ik niet eet, dan eet ik niet. Net als met je vader; als hij eet, dan eet ie, punt.

In feite is ieder mens egoïstisch; er is altijd iets wat je beter niet kan doen, wat je niet mag doen, wat niet goed is voor je. Zo ben ik heel egoïstisch iedere keer dat ik op een paard stap, want ik kan mezelf wel kapot vallen en verlamd raken, of een hartaanval krijgen op m'n pony. Ik ben me zeer bewust van deze risico's en tóch doe ik het, en mijn vriend accepteert dat, want ík word daar gelukkig van en ík moet 's avonds in bed kunnen liggen en blij kunnen zijn met de dag. En dat ben ik als ik naar m'n pony ben geweest, niet als ik een klaagzang heb gehad over mijn levensstijl.

Ik dénk dat je vader zich op dit moment ook zo voelt en daarom ook zegt 'ik eet, omdat ik daar gelukkig van word en daar ga ik gewoon mee door'. Nou, dat is toch prima, laat je vader eten. Hij is oud en wijs genoeg om die keuzes zelf te kunnen en te mogen maken. De mens is nou eenmaal heel egoïstisch, en van leven ga je dood. Iedereen moet zelf weten hoe diegene dood gaat, en als jouw vader al etend dood wil gaan, dan is dat zíjn keuze en mag hij dat helemaal zelf weten, daar is hij volwassen voor geworden.

Dat jij het hele huishouden runt in het weekend is bewonderenswaardig, maar is niet jouw taak en dat doe je ook jezelf aan.

Ik zou het laten rusten, het is je vader, in plaats van iedere dag met hem en zijn eetpatroon te vechten kan je het beter leuk maken; je zegt zelf al dat je je moeder binnenkort kan begraven, als je vader daar achteraan gaat; doe dat dan met een gevoel van leuke dingen, en begraaf de strijdbijl om het eten iets eerder dan je je vader begraaft.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:13

Een tip die ik kan bedenken is: Laat een 'vreemde' eens een gesprek met je vader beginnen. Soms nemen mensen niet iets aan van eigen familie, maar een wildvreemde kan nog wel eens de ogen openen.
Ik heb geen idee hoe je dit zou moeten aanpakken, maar misschien lukt het je wel om je vader eens 'toevallig' met iemand in gesprek te laten komen, die precies de goede dingen zegt.

Je hebt ook van die buddies die mensen ondersteunen. Misschien is dat wel wat voor je vader. Een buddie die hem langzaam richting een gezonder leefpatroon leidt.

Dit kwam in mij op. Het lijkt mij voor jou heel moeilijk omdat je doordeweeks niet thuis bent, dus misschien is het wat.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:30

deviltjh schreef:
liesjecryos, jeetje wat een naar bericht,
Ik ga er vanuit dat maartje haar vader zeker wel steunt in deze tijd.
Ze is echt niet iemand die alleen maar commentaar heeft.
Steun geven in deze situatie is iets anders dan de tips waar ze om vraagt.

Niks naar bericht,na alles wat TS schrijft lijk het erop dat hij zijn ellende weg eet,iets wat zeer begrijpelijk is.
De man is volwassen,het enigste wat je kan doen is een gesprek aangaan meer niet.
TS:dat hij dit al 20 jaar doet heb je niet geschreven,je valt mij nu aan omdat ik reageer op wat jij hier neerzet,dta is ook niet eerlijk hè.
Je bent al een gesprek aangaan,het enigste wat ik nog kan bedenken is samen met je broer een brief schrijven en je hart uitstorten.
Als hij daar niks mee doet,helaas het is echt iets wat hij zelf moet inzien voordat hij er iets aan kan veranderen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:37

chelle_dora schreef:
Marit schreef:

Als je er voor kiest kinderen te nemen is dat een wel overwogen besluit, en dat betekend dus ook dat je ervoor kies verantwoordelijkheid te nemen en voor ze te zorgen tot ze minstens 18 zijn.

TS is 23, dus die gaat niet helemaal op.

Hier ook de tip; kan je er niet tegen, ga het huis uit en bemoei je er gewoon niet meer mee. Doe jij dingen die je levensduur kunnen verkorten? Vast wel. Jouw ouders zullen ook vast niet achter als je beslissingen staan, maar je kan en mag ze wel doen, omdat je volwassen bent.

Over het groot opscheppen; sommige mensen zijn gewoon grote eters. Als jouw vader gewoon heel erg trek/honger heeft tijdens het avondeten, wie ben jij dan om te zeggen dat hij een klein bordje op moet scheppen en het daarbij moet laten?
Je zal het goed bedoelen, maar je komt erg naar over. De een eet heel veel, de ander eet heel weinig; zo kan ik maar krapaan een kindermenu op als we gaan eten ergens, een kinder pizza is voor mij al te groot en na 1 happy meal van de mac zit ik ook vol; maar m'n vriend kan wel eten als de beste. Nouja, prima toch? Wie ben ik om te zeggen dat hij niet meer mag eten, hij zegt tegen mij ook niet dat ik niet meer mag paardrijden, wat net zo gevaarlijk is voor mij als teveel eten zal zijn voor hem. Het weinig eten is weer heel slecht voor mij, ik heb al een ondergewicht en moet juist aankomen, maar ja, wat wil m'n vriend doen dan, het met een trechter bij me naar binnen stoppen? Als ik niet eet, dan eet ik niet. Net als met je vader; als hij eet, dan eet ie, punt.

In feite is ieder mens egoïstisch; er is altijd iets wat je beter niet kan doen, wat je niet mag doen, wat niet goed is voor je. Zo ben ik heel egoïstisch iedere keer dat ik op een paard stap, want ik kan mezelf wel kapot vallen en verlamd raken, of een hartaanval krijgen op m'n pony. Ik ben me zeer bewust van deze risico's en tóch doe ik het, en mijn vriend accepteert dat, want ík word daar gelukkig van en ík moet 's avonds in bed kunnen liggen en blij kunnen zijn met de dag. En dat ben ik als ik naar m'n pony ben geweest, niet als ik een klaagzang heb gehad over mijn levensstijl.

Ik dénk dat je vader zich op dit moment ook zo voelt en daarom ook zegt 'ik eet, omdat ik daar gelukkig van word en daar ga ik gewoon mee door'. Nou, dat is toch prima, laat je vader eten. Hij is oud en wijs genoeg om die keuzes zelf te kunnen en te mogen maken. De mens is nou eenmaal heel egoïstisch, en van leven ga je dood. Iedereen moet zelf weten hoe diegene dood gaat, en als jouw vader al etend dood wil gaan, dan is dat zíjn keuze en mag hij dat helemaal zelf weten, daar is hij volwassen voor geworden.

Dat jij het hele huishouden runt in het weekend is bewonderenswaardig, maar is niet jouw taak en dat doe je ook jezelf aan.

Ik zou het laten rusten, het is je vader, in plaats van iedere dag met hem en zijn eetpatroon te vechten kan je het beter leuk maken; je zegt zelf al dat je je moeder binnenkort kan begraven, als je vader daar achteraan gaat; doe dat dan met een gevoel van leuke dingen, en begraaf de strijdbijl om het eten iets eerder dan je je vader begraaft.

Helemaal mee eens. Je kan je vader uitleggen waarom hij gezond moet eten en afvallen, maar als iemand daar geen zin in heeft, dan gebeurt het ook niet. Al ga je op je kop staan.
Mijn advies: ga het gesprek rustig aan. Maak geen verwijten, maar leg uit hoe je je voelt en waar je bang voor bent. Geef alternatieven voor zijn huidige gedrag (fruit eten, water drinken, kleinere borden, afleiding zoeken, praten met iemand..), maar dwing je vader niet. Dat werkt enkel averechts.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:23

TS, ik ga misschien iets zeggen wat je niet wil horen... maar ik denk dat je het moet zien als verslaving.

Ik bedoel, als iemand overmatig alcohol drinkt wordt snel herkend dat er een verslaving is, maar bij eten is dat minder snel het geval.
Vervelende is, dat als het een verslaving is er maar 1 persoon is om het patroon te doorbreken. En dat is de verslaafde zelf. Als dochter van een alcoholist weet ik dat uit ervaring.

Het enige wat jij kan doen is je vader wijzen op de gevaren van overmatig eten en hem laten weten dat je hem wil steunen om het patroon te doorbreken. maar alleen hij kan die knop omzetten.
En hoe moeilijk ook, jij kan daar niks aan veranderen.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:29

Ir1ne schreef:
Het is als met elke "verslaving". Iemand die niet geholpen wil worden kun je niet helpen..

Dit klopt indd. Ikzelf heb een moeder met een eetverslaving. Heeft zelfs een maagverkleining gehad en een operatie om overtollig vel weg te halen. Maar nu ook weer in het oude patroon vallen en aankomen. Ik heb geprobeerd het haar te laten zien en te helpen.
Maar helaas zullen ze het zelf moeten inzien. Tuurlijk kan je het ze wel vertellen dat jij het heel erg vind en bang bent dat er wat gebeurd maar ze moeten echt zelf willen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:33

ken het probleem, maar dan met mijn moeder...
als iemand niet wil veranderen, kan je blijven pushen wat je wilt...
maar dat is verspilde energie...

ik zeg er niets meer van tegen mij moeder

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:35

dit klinkt als mijn schoonmoeder.
ze wil niet luisteren. naar ons niet en ook niet naar de artsen.
heeft nu al 2 nieuwe knieën. maar bewegen ho maar. ze is in een paar weken tijd flink aangekomen en in combi met haar diabetes en fibromyalgie is dit dus niet goed. maar ons wel volproppen(5 schalen chips op zondag.als ik weiger probeert ze het met andere dingen. andere dingen.. alsof ze geen nee kan accepteren. heb al een keer geweigerd om mee te gaan).
Als zij met haar postuur zo doorgaat( ze was al dik en nu nog meer..), eindigt ze op de hart bewaking.
we laten haar maar. ze komt er vanzelf wel een keer achter. maar dan wel op de harde manier ben ik bang

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:40

delvira schreef:
ken het probleem, maar dan met mijn moeder...
als iemand niet wil veranderen, kan je blijven pushen wat je wilt...
maar dat is verspilde energie...

ik zeg er niets meer van tegen mij moeder

Dat doe ik nu ook. Blijf me wel ergeren maar heb zo meer rust. Ik probeer wel elke x het goede voorbeeld te geven met avondeten. Maar tegen 2 mensen met eet verslaving valt niet op te praten.