Waar ik altijd bang voor was, is gebeurt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:26

...en van de dingen die goed kan helpen tegen het hongergevoel: ga "nuchter" bewegen.
(Idealiter een beetje krachtsport, maar gewoon wandelen kan ook al helpen).

En tja - in eerste instantie wordt de honger erger - je lichaam is het helaas door alle snelle koolhydraten afgeleerd, maar dat herstelt wel weer. Even volhouden...! (Begin gewoon met 5 minuten wandelen of een minuut krachtsport oid.)

En ik hoor tot die mensen, die dik kunnen blijven als ze koolhydraten eten. Ik eet heel lekker met veel fruit, groenten en noten etc. (ben ook nog eens vegetarier, bijna vaganist) zonder aan te komen.
Dus: lang leve de eiwithapjes. (Ik heb bijv. altijd falaffelballetjes in huis.) Of noten als tussendoortje. Of gojibessen, evt. samen met moerbeitoppen.

Ga eens buurten op het topic "groene smoothies, wie nog meer?"
Velen daar hebben de ervaring, dat ze na 1 goede smoothie uuuuuren en uuuuren geen honger meer hebben. (Niet, dat maaltijden overslaan op zichzelf nou zo fantastisch goed is, maar na een goede groene smoothie heb ik het meer dan eens gedaan. Gewoon, ik ben bezig en dan is het op gegeven moment 16.00 - och, dan maar een wat vroeg avondeten, hoor...)

Enne: HET groostste punt is wellicht, dat je lol in je leven hebt, tevreden bent met wie JIJ bent als mens, en dat je niet hoeft te "presteren op de weegschaal en met maatje 36".

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:06

Janneke2 schreef:
...en van de dingen die goed kan helpen tegen het hongergevoel: ga "nuchter" bewegen.

8)7 8)7 8)7
TS klaagt over een overzadigd gevoel dus moet ze gaan sporten zonder eten?
Zeker voor krachttraining heb je brandstof nodig.

Als iemand klaagt over constante dorst is het advies toch ook niet, "ga eens een rondje fietsen in de woestijn?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:17

Ik ben vanaf vandaag begonnen met goed ontbijten.
Nouja, ik probeer het, mijn buik zit gewoon ontzettend snel vol..
Ik 2 krentenbollen met boter en kaas eten, maar ik krijg 1 amper op.
Wel met water erbij.

Over dat eetstoornis en diëtist.. ik weet/wist zelf ook wel dat ik verkeerd bezig was, vooral in de tijd dat ik heel erg aan het diëten was.
Ik heb toen ook zelf aangegeven dat ik wou stoppen tegen mijn ouders.
Maar mijn ouders vinden dat je alleen hulp moet zoeken als je bijv obesitas hebt ... als je echte zware anorexia hebt... en omdat ik er niet zo dun meer uit zie, maar ook geen obesitas figuur heb... vinden ze het maar onzin..
Ik ben ook via facebook (Vriendin van kennis) benadert dat zij mij misschien wel hulp kan bieden.
Maar dat wordt in mijn verzekering niet vergoed en de prijs ligt al gouw op z'n 150,-....
Maar ik kon altijd een gratis kennismakingen gesprek krijgen..

Anoniem

Re: Waar ik altijd bang voor was, is gebeurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:23

Omdat ik de andere bol niet meer op kan heb ik een schaaltje aardbeien yoghurt, met 0 % vet, geen toegevoegde suikers, en 44 calorieën minder gepakt....

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:38

Die yoghurt is prima met fruit en zonder toegevoegd suiker :) En die bollen hoeven toch ook niet tegelijk op? Bewaar er eentje en eet hem 2 uur later alsnog op. Dan eet je ook minder snel ander voer :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg ben van het calorieen tellen. Ik probeer gewoon te letten op goede voeding met zo min mogelijk troep (en daar zit heel geregeld een lekker stukje Echt lekkere kaas of chocola bij, een wijntje etc ) en vooral voldoende groente en eiwtten. Daarnaast probeer ik te sporten. Dat houdt me grotendeels van het snacken af. 's Avonds op de bank zitten vervelen is killing. Maar ik vraag me af of je hier alleen uit gaat komen...
Laatst bijgewerkt door danoesje op 10-02-14 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:43

Ga nou alsjeblieft niet van alles wat je eet hier vragen of het "goed" een weinig genoeg is, op een forum krijg je toch niet de hulp die nodig is hiermee. Je weet best dat het niet goed gaat en dat heeft niets te maken met of je nu al "dun genoeg" bent of niet. Ga naar een diëtist via de huisarts en los het op (blijkbaar was dat vorige keer ook gelukt)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:59

Je kunt als je een lezer bent jezelf ook veel wijzer maken. Ik ben begonnen met het boek de voedselzandloper. Een boel dingen pas ik echt niet toe (havermoutpap met sojamelk :n ) maar om te leren hoe je lichaam werkt en hoe je het gezond kunt houden is het wel heel verhelderend.
Je uitgangspunt moet gezond worden zijn en niet in eerste instantie afvallen.

Ik ben gaan hardlopen en lees op de site runnersworld ook eetadviezen en recepten :9

Op dit moment lees ik het boek Vet, Suiker, Zout, over de Amerikaanse voedingsmiddelenindustrie. Dit boek maakt ook een boel duidelijk en dan is het makkelijker om dingen te laten staan. Frisdrank is echt erg slecht.

Ik mis vooral de groenten en fruit in je verhaal, ipv een koekje kun je ook eerst een banaan eten. Je kunt er vanuit gaan dat alle bewerkte voedingsmiddelen zoals bijv koek niks doen voor je lichaam behalve een vet/suiker shot geven. Je kunt ze alleen als extra nemen nooit als vervanging.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:06

Voordat je begint met de "gezonde" leefstijl, is het belangrijk te weten wat bepaalde dingen doen met je lichaam. Ik heb daarvoor het boek De Voedselzandloper gelezen en eet vrijwel geen koolhydraten en suikers meer. Niet omdat ik wil afvallen, maar omdat het verschrikkelijk ongezond is. Het is gif voor je lichaam en je word er vroeg of laat hartstikke ziek van. Als je je dat beseft, gaat het ineens een stuk makkelijker. Want wie wil er een hartaanval, beroerte of kanker op z'n veertigste? Bijkomend voordeel is wel dat ik afval trouwens :))

Melk en andere zuivelproducten idem. Die moet je meteen vermijden als je wil afvallen en gezond wil leven. Het menselijk lichaam kan maar 1 melk goed verdragen en dat is moedermelk (en ook dat niet onbeperkt). Geen melk van andere zoogdieren, wat een waanzin is dat! In koeienmelk is de verhouding caseïne/calcium uit balans voor de mens. Daarom zal je lichaam calcium uit je reserves (= botten) halen, waardoor je dus botontkalking creëert. Daarnaast is lactose een suiker, dus 0% vet zegt niks. Van melk en zuivel word je gewoon dik!

Neem als je opstaat meteen 1 of 2 glazen water en ontbijt daarna stevig met bijvoorbeeld een goedgevulde smoothie met noten en havermout en verder alle soorten fruit die je lekker vindt. Dan zul ja na 2 a 3 uur trek krijgen, eet dan een appel. Dan lunch je met een goed gevulde salade. 's Middags kun je wat rauwkost eten of een zelfgemaakt tussendoortje (zoals een chocobiscuit, recept uit Lekker Lang Jong is verantwoord) en 's avonds eet je dan bijvoorbeeld een groentesoep. Wat echt een uitvinding is, is Slim Pasta (verkrijgbaar bij oa Jumbo). Dat zijn vervangers voor pasta, noodles en rijst en gemaakt van de wortel van de Kuzu plant (whatever that may be). Daar zitten bijzonder weinig calorieën en totaal geen koolhydraten in. Het is een goed "vulmiddel", want je zit er snel en lang vol van. Een portie rijst bevat 7 kcal en pasta bevat 21 kcal. Als je dat aanvult moet groenten en tomatenblokjes bijvoorbeeld, dan heb je een heel gezond, verantwoord en mager avondmaal.

En hou altijd in je achterhoofd, hoe cliché ook dat alles wat je in je mond stopt, zorgt voor energie. Als je die energie niet gebruikt, word je dik. Als je mentaal een steuntje in de rug nodig hebt, lees dan het boekje "Het geheim van slanke mensen". Ook erg verhelderend.

Succes!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:20

Cassidy schreef:
AmoorM schreef:
Mijn lengte is 1.65 en mijn gewicht zo rond de 70/73.
Ik heb ook best wel een stevige bouw.
Als ik even op mijn eten let en wat meer beweeg zal mijn buik wel wat strakker worden.
Maar mijn benen zijn echt een probleem, het is niet zo dat het een en al vet is, maar ze zijn gewoon heel stevig..

Als jij paard rijdt, en veel sport, ga je daar juist meer spieren kweken...

Precies! Ik ben 1.60m en weeg nu 67kg.
Dat komt juist door het paardrijden, mijn buik is niet plat en mijn benen zijn stevig. Uiteraard zit er wel iéts op, maar het past eigenlijk precies bij de bouw van mijn lichaam.
En precies 1 jaar terug woog ik nog 50kg, in 3 maanden tijd ben ik 10 kg aangekomen en daarna volgde de rest. Toen maakte ik me ook zorgen, maar nu weer minder. Wel moest ik een periode oppassen op wat ik bij elkaar pakte (kreeg steeds meer en vaker trek, uiteindelijk de hele dag een honger gevoel).
Dat is nu (even) over, lang leven aan beiden kanten onder verstandskiezen laten snijden! Kon een week helemaal niets anders eten dan soep en nu gaat het ook nog moeizaam, maar hierdoor zit ik nu wel heel erg snel vol en heb ik eigenlijk bijna geen trek meer. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:28

Slank zijn is ook een aangeboren iets. Ik kon tot 5 jaar geleden alles eten, al at ik elke dag taart en slagroom, kwam geen gram aan, deed 20 jaar met een spijkerbroek, als 17 jarige gekocht en als 37 jarige nog dezelfde spijkerbroek.

Onder invloed van hormonen veranderd je stofwisseling en daar valt niet zo 1op1 over eten te denken.

Wat we wel zien is dat TS verre van gezond, voedzaam en voldoende eet. Alles wat ze eet is loos voer en dikmaker.

Kijk eens op etiketten, alle toevoegingen; veredelaars, smaakversterkers, E nummers, zoetstoffen zijn ongezond, maken dik, moe, druk of depressief.

Je lichaam gaat vol zitten met gifstoffen die in je darmen o.a. Achterblijven.

TS zoek eens op bokt zijn een paar langlopende topic met recepten over suikerarm en koolhydraatarm eten..

De frisdranken zijn om te beginnen uit den boze...toetjes, koek, snoep, chips e.d., doe dat alleen op bv zaterdagavond om toch iets te hebben....
Evenals Alcohol, de snelle brandstof, alles wat je daarna eet wordt omgezet als vet omdat je al brandstof hebt....

Wat jammer is dat scholen na het Obese tijdperk van de laatste 20jaar geen vak heeft over eten, voeding en metabolisme.

Vergeet even de totaal achterhaalde schijf van 5!

Kijk nl eens wat brood heden ten dage nu eigenlijk is en ook kaas, dan koeienmelk, ook zo iets!

Maar de voedselindustrie is oppermachtig en veel bv huisartsen hebben zich daar nooit in verdiept........due roepen vast nog steeds de schijf van 5....

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:58

Anna, ik denk dat wat jij beschrijft, wel redelijk het ideaalplaatje is en voor veel mensen heel moeilijk om zich daar 100% aan te houden. Maar ik ben het zeker eens met dat aanhouden als basis een goede insteek is, zeker de veel grotere hoeveelheden aan groente en fruit.
Ik heb de voedselzandloper ook aangeschaft, maar had me inmiddels al zo verdiept in het gebruik van voedsel,dat er weinig nieuws in stond :) maar ze hebben wel leuke recepten en kunnen je inderdaad inzicht geven in wat goed is voor je lijf.
En dan ach, het klinkt allemaal zo mooi, maar in de praktijk is het best lastig. Lees hier vaak mensen die de 20% regel toepassen: 20% van je dagelijkse calorien mag bestaan uit de 'lege' calorien, dus bijv koek, snoep, fris. Dat is nog steeds niet goed voor je lijf, maar als de overige 80% bestaat uit goede voeding ben je een heel eind. En een beetje genieten blijft ook belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:13

Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik heb ze uitgebreid gelezen en er wel degelijk wat uitgehaald.
Ik ben nu bezig met een gezonde levensstijl.
Ik heb sinds gisteren geen slok frisdrank of "slecht" eten meer gehad.
Ik heb nog niet echt iets gevonden wat gezond is op het brood.
Vanmorgen ontbeet ik met kaas en boter op brood en ik heb nu smeerworst mee op wit brood.
Dus daar kan ik altijd nog naar kijken, maar ik denk dat het frisdrank laten staan al heel wat zal doen.
Ook de tandarts adviseerde om het frisdrank en alle andere suikers te laten staan omdat het behoorlijk vat heeft op mijn tanden.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:33

Kijk eens hier voor meer informatie over broodbeleg http://www.optimavita.nl/voeding/gezond-broodbeleg/ maar ik denk dat je door het stoppen met frisdrank al een heel eind komt :).

Verder is iets niet perse gezond en iets anders niet perse ongezond. Het hangt maar net af hoe je het gebruikt, hoeveel je gebruikt en wat je nog meer eet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:33

Maar eet dan de gezondere koekjes, maak ze zelf en neem minder suiker, neem speltmeel, zoet mer bv agave siroop.

Maar als je eenmaal gezond, vers, zelf bereid gaat eten, heb je geen behoefte meer aan zoet, suikers, vet eten, snoep...dan wordt je na een hand snoep zelfs misselijk en duizelig...

Je huid wordt mooier, frisser, stralender, je valt af, krijgt meer energie en als je er beter uit ziet, voel je je ook beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:37

Iets wat niet gezond is, is niet gezoend, waarom je maag een vuilnisvat laten zijn omdat je je laat verleiden door de reklame in de supermarkten en mee wil doen aan het aanbod wat er is. Ga eens lezen en verdiepen, sommige voedingsmiddelen bevatten hemaal niets van enige voedingswaarde, dat is gewoon lucht met zooi en veel suiker en kunstmatige smaakjes...daar kan je lichaam niet mee, maar krijgt het wel aangeboden, moet er toch iets mee, de stoffen die hij niet kwijt kan, parkeert hij eegens en dat blijft daar zitten..

TS smeerworst, wat denk je dat het is? Lees eens het etiket...smeer volgende keer gewoon een dikke laag margarine op je boterham, dan heb je nog minder troep dan de smeerworst te pakken...

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:40

Misschien bananenschijfjes of schijfjes van hardgekookt eitje op je boterham? :)
Ik weet niet of het al is gezegd, heb niet alles gelezen. Dus sorry als het al is gezegd. Maar misschien een ideetje voor het sporten: heb je ooit gehoord van '30 day challenges' ? Bijv de 30 day ab challenge, is te doen, het is niet echt om af te vallen maar je merkt dat je lekker gezond bezig bent en je buik wordt er wat platter en gespierder van. Verschilt natuurlijk wel per persoon wanneer je dit gaat zien. Bij mij heeft het wel geholpen. Als je m'n resultaat wilt zien kan je me even pb'en Gezond eten is hierbij belangrijk, in de zin van niet alleen maar vette rotzooi naar binnen werken. Hier op bokt zijn er verschillende topics over :)
succes!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:43

russel schreef:
Iets wat niet gezond is, is niet gezoend, waarom je maag een vuilnisvat laten zijn omdat je je laat verleiden door de reklame in de supermarkten en mee wil doen aan het aanbod wat er is. Ga eens lezen en verdiepen, sommige voedingsmiddelen bevatten hemaal niets van enige voedingswaarde, dat is gewoon lucht met zooi en veel suiker en kunstmatige smaakjes...daar kan je lichaam niet mee, maar krijgt het wel aangeboden, moet er toch iets mee, de stoffen die hij niet kwijt kan, parkeert hij eegens en dat blijft daar zitten..

TS smeerworst, wat denk je dat het is? Lees eens het etiket...smeer volgende keer gewoon een dikke laag margarine op je boterham, dan heb je nog minder troep dan de smeerworst te pakken...

Wat ik bedoel is dat je je niet vol moet proppen met iets wat 'gezond' is. Je zegt bijvoorbeeld zelf agave siroop. Als je daar een liter van zou gebruiken is het ook niet meer gezond. Een stukje taart is niet gezond. Maar als je 1 keer per maand een stukje eet val je ook niet meteen dood neer ;).

Edit: wat ik dus probeer te zeggen is dat je hele voedingspatroon goed in elkaar moet zitten zodat je lichaam alle stoffen krijgt die het nodig heeft. Dus eigenlijk nog een stapje verder dan alles vervangen voor gezondere varianten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:35

russel schreef:

Oh ik dacht dat smeerworst nog redelijk gezond was.. toen ik nog bij de kinderopvang stage liep, moesten de kinderen het eerste broodje met iets gezonds: Kaas of Smeerworst.

Maar ik heb om 12 u pauze, maar ik had z'n honger dat ik mijn 2 witte broodjes met smeer worst al gegeten heb.
Nu heb ik verder geen eten meer mee en moet tot 14:15.
Ik kan eten kopen op school, maar dat zijn broodjes gezond.. brie.. etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:43

Ik denk dat ik gewoon een pistolet met kaas en komkommers neem.
Is dat slecht?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:44

Vast niet ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:48

Waarom download je geen MyfitnessPal App op je telefoon? Daarmee kan je berekenen hoeveel calorieen je nodig hebt bij jouw levensstijl.
Daar kan je ook opzoeken hoeveel calorieen ergens inzitten en kan je ook goed bijhouden wat je per dag binnen krijgt :)
ERg leerzaam :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:51

Tuulijk heb je honger. Je was van plan om vanaf sochtends tot je school voorbij is te doen met 2 witte broodjes met smeerkaas? Volgensmij zou iedereen dan wel honger krijgen. Vanochtend heb je ook al minder gegeten dan dat je van plan was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:52

Ik heb ook altijd honger, maakt niet uit hoeveel ik eet s'ochtends, ik heb standaard om half 10 al weer honger. Dus ik eet 3 keer voor de lunch. Ik kan me ook helemaal vol eten want om half 1 heb ik toch weer honger :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:33

Raponsje schreef:
Janneke2 schreef:

TS klaagt over een overzadigd gevoel dus moet ze gaan sporten zonder eten?
Zeker voor krachttraining heb je brandstof nodig.

Ja, zo zit dat nu eenmaal in je lichaam.

Zeker voor krachtsport heb je brandstof nodig - dat klopt.

Toch is het belangrijk om nuchter te bewegen! Het grote punt is: doorgaans heb je voldoende glycogeen in je spieren zitten, maar is je lichaam ontwend, om dat glycogeen te gebruiken.

(Enne: valkuil/ denkfout: als je gaat eten, dan heb je echt niet al die energie acuut beschikbaar, hoor.)

"Dwing" je je lichaam - zachtjes aan!!! Begin met 1 minuut krachtsport, of 5 minuten wandelen!!!! - om dat glycogeen weer te gaan gebruiken, dan verdwijnt (een van de )oorzaak (oorzaken) van dat constante hongergevoel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:38

AmoorM schreef:
Ik ben vanaf vandaag begonnen met goed ontbijten.
Nouja, ik probeer het, mijn buik zit gewoon ontzettend snel vol.
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Doe datgene, wat voor jou goed voelt...!
Zit je vol, zit je vol - en die 2e krentebol komt de volgende keer wel.

AmoorM schreef:
Ik 2 krentenbollen met boter en kaas eten, maar ik krijg 1 amper op.
Wel met water erbij.
Het is vrij veel koolhydraat met weinig eiwit (er zit wel iets in kaas en roomboter) dus dat je redelik snel wel weer trek krijgt, is logisch.

AmoorM schreef:
Maar mijn ouders vinden dat je alleen hulp moet zoeken als je bijv obesitas hebt ... als je echte zware anorexia hebt... en omdat ik er niet zo dun meer uit zie, maar ook geen obesitas figuur heb... vinden ze het maar onzin..

Sorry, ik wil geen nare dingen zeggen over je ouders, maar het is kolder.
Sommige mensen hebben een stevige eetstoornis (doe maar niet!!) en hebben een uitstekend figuur, dat zijn echt 2 heel erg verschillende dingen.
En een dietiste kan zin hebben, om jou info te geven over je licham, je eten etc.
Een eetsoornis is vooral een psychisch probleem en "hoort" bij een psychologe.