Meer mensen die bezig zijn met fobietraining?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:22

Nooor_ schreef:
Bij de gedachte aan het ooit moeten accepteren word ik al bang, zodra ik eraan denk dat ik ooit bloed moet prikken of (...)

Ja - die ken ik.
Mijn emdr mevrouw heeft deze gedachte "ont-zenuwd". Haar woorden kwamen ongeveer hier op neer:

"Het *MONSTER* waar ik zo bang voor was, dat gaan we de nek omdraaien - Punt uit.
En iets wat jou zo nadrukkelijk de boom in jaagt, dat hoef je simpelweg niet te accepteren."

(Nadat het monster "als zijnde een monster" de nek was omgedraaid, bleef er iets uitermate alledaags over - maar dat is pas aan de orde, als alle stukken emdr gedaan zijn en alles neutraal of prettig voelt.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:24

Maureen95 schreef:
Hoe krijg jij dat voor elkaar :')

Ik heb ook katoenen gordijnen. Daarom heb ik echt van die vieze vette grote motten.

Oh ik weet nog echt een stom verhaal wat ik laatst meemaakte.

Het was savonds 10 uur en ik zat ik mn bed met mn laptop te bokken. ik heb een kleine kamer dus heb 1 grote lamp. Toen hoorde ik opeens onregelmatig getik en zag ik opeens een snelle schaduw. Was het een mot. Mn hart sloeg gelijk overuren en het zweet brak me uit. Dat heb ik zoiezo als ik die beesten zie. Toen ben ik in paniek onder mn dekens gaan liggen :')
Toen ben ik onder mn dekens opgestaan en als een spook naar de deur geslopen. Toen zag ik hem opeens op de grond liggen stuiptrekken en toen was die dood. In een gil achteruit gesprongen :')
Hij was dood. Dacht ik.
Ik ben toen gaan slapen. De volgende ochtend word ik wakker en zag ik hem op de muur zitten. Toen ben ik als een gek aan gaan kleden en was ik het hele weekend gelukkig weg. _O- Zo erg is het dus.

Ik denk dat het komt omdat wij boven twee dakramen open hebben staan in de zomer, ik heb mijn kamer ook altijd open staan. Dus dan zitten er wel eens van die rotzakken op mijn kamer :r
Motten hebben we hier ook weinig gelukkig. Weinig bebost gebied hier. :)

Ik heb geluk dat ik nog thuis woon geloof ik :P Ik laat iemand die beesten gewoon vangen.

Maureen95

Re: Meer mensen die bezig zijn met fobietraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:26

Ik zit echt heel dicht bij de bossen.
Brr ik heb altijd in de zomer mijn raam dicht. Behalve als er een gaasje voorhangt.

Eigenlijk moeten we met zn allen een keer een fobiemeeting houden :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:30

Ik ben zelf niet in therapie voor een fobie, maar ik ben wel echt onwijs bang voor spinnen. Echt dikke paniek zegmaar. Ik zou al niet in therapie durven aangezien ik dan (uiteindelijk) met spinnen geconfronteerd zou worden. Hoe ervaren jullie dat? Ik zou dolgraag van mijn angst afkomen, maar die (uiteindelijke) confrontatie met die beesten is toch wel een gigantische drempel!

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:12

Spinnen moet ik ook niets van hebben. Wij hebben hier in Tilburg de oliemeulen, met allemaal slangen en reptielen etc. Vind ik helemaal geweldig(vooral de slangen), maar er zijn ook spinnen, en ik heb daar dus gillende binnen gestaan, en ben nooit meer terug gegaan. Ik zou graag over mn angst heen willen komen, maar als ze denken: en nu gaan we er een spin bij halen... Nee bedankt :evaw:

Die fobiemeeting lijkt me wel gezellig! Kunnen we langs de vlindertuin, naar de spinnen toe, en dan midden in de nacht buiten een discotheek gaan staan... Grapje natuurlijk ;) Maar het lijkt me wel gezellig om met de mensen die dat willen af te spreken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:14

Ohh nee oliemeulen vreselijk _O- Ik hoef al die beesten niet te zien hoor := dat word volgend jaar ook een ramp... moet alle beesten gaan hanteren voor een opleiding incl. vogelspinnen! :oo

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:19

Milty schreef:
Spinnen moet ik ook niets van hebben. Wij hebben hier in Tilburg de oliemeulen, met allemaal slangen en reptielen etc. Vind ik helemaal geweldig(vooral de slangen), maar er zijn ook spinnen, en ik heb daar dus gillende binnen gestaan, en ben nooit meer terug gegaan. Ik zou graag over mn angst heen willen komen, maar als ze denken: en nu gaan we er een spin bij halen... Nee bedankt :evaw:

Die fobiemeeting lijkt me wel gezellig! Kunnen we langs de vlindertuin, naar de spinnen toe, en dan midden in de nacht buiten een discotheek gaan staan... Grapje natuurlijk ;) Maar het lijkt me wel gezellig om met de mensen die dat willen af te spreken.

Nou dat word een gezellige meeting dan.. Iedereen om de beurt een paniekaanval en hyperventileren :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:20

_O- _O-
Ik zou al nooit aankomen, trein wugh, veel mensen iew *rent terug naar huis* :')

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:39

Vervolgens depressief thuis zitten _O- :')

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:56

Inderdaad _O-
Oef, dat je die beesten moet vasthouden... Blegh.

Zo te horen wordt dat kei gezellig!
Of we gaan gewoon ergens bij iemand thuis een high tea houden of naar het bos, iets veiliger...

Edit: Uiteraard komen er op onze routes bordjes te staan met 'verboden voor vlinders'

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:05

Milty schreef:
Zo te horen wordt dat kei gezellig!
Of we gaan gewoon ergens bij iemand thuis een high tea houden of naar het bos, iets veiliger...

Edit: Uiteraard komen er op onze routes bordjes te staan met 'verboden voor vlinders'

_O-

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:09

Spinnenfobie aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Nooit een spin bij mij in de buurt , zoja ren ik serieus het huis uit totdat mama hem heeft weggehaald.

Reden:

Ik werd ooit in de avond wakker en toen had ik nog een kleine kamer .
Ik had een stapelbed en mijn stiefzusje sliep boven.
En als ik uit bed stapte en dan een halve meter naar voren . Daar stond mijn kast. Dus lekker krap :o

Maarja verder , ik werd dus wakker en zag een zwarte vlek op de kast ik dacht echt zo van wat is dat.
Toen deed ik t licht aan en toen zag ik zo'n grote , harige spin aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Ik was toen nog niet bang voor spinnen alleen grotere.
Ik durfde alleen spinnen vast te houden 5 millimeter ofzoo.
Dus ik maakte mijn zusje wakker , en toen gingen we heel voorzichtig uit bed . En toen renden we naar beneden .
Mijn stiefvader liep mee naar boven maar toen was de spin al weg. SLIK
Papa dacht dat ie in mijn klep bovenin mijn kast was gelopen.

Sindsdien ben ik bang voor spinnen van 1 mm ofzoiets :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:16

Maureen95 schreef:
Eigenlijk moeten we met zn allen een keer een fobiemeeting houden :)

Leuk idee!
(....uiteraard verboden voor monsters! )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:19

Milty schreef:
...maar er zijn ook spinnen, en ik heb daar dus gillende binnen gestaan, en ben nooit meer terug gegaan. Ik zou graag over mn angst heen willen komen, maar als ze denken: en nu gaan we er een spin bij halen... Nee bedankt :evaw:
.

Is helemaal niet nodig, hoor, het mons - ;) het dier er bij halen!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 22:48

@Janneke2 of andere mensen die emdr hebben gehad, even een vraag:
Is het 'normaal' dat je een dag na een sessie ineens tot allerlei inzichten komt? En ik lag net mooi op tijd in bed en wou slapen.. maar weer een heel deel van mn jeugd kwam voorbij. Alle nare herinneringen, ook een deel wat ik eigenlijk al was vergeten. Ook voelde ik ineens tranen omhoog komen (die ik weg wist te werken haha)
Is dit 'normaal'?
Mn psycholoog zei dat ik na een sessie erg moe kon worden/hoofdpijn kon krijgen.. (wat ik overigens ook sinds vandaag heb)
en als ik ergens anders last van kreeg ik haar altijd kon mailen of het een normale reactie was.
Maar misschien weten jullie dit?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:05

Ja hoor, dat is normaal!

Mijn mevrouw had het over'de inktvis' van emdr: je begint met de "foto van het monster". Dan doe je een serie sets over de eerste emotie die de foto oproept, net zo lang tot dat die emotie echt weg is.
Dan kijk je weer naar wat in principe dezelfde foto is - maar het ding voelt anders, de schaamte bijv. is er af. De foto roept dan bijv. verdriet op - en dan doe je "een tentakel verdriet", net zo lang totdat het verdriet over is.
Dan kijk je weer naar dezelfde foto - die dus weer anders voelt - volgt een "tentakel" van wat er dan maar komt.

En dat proces schijnt in trager tempo de volgende dagen door te lopen.
En je kunt idd opeens op iets oerouds stuiten.
Gewoon opschrijven, een ontspanningsoefening doen en bij de volgende sessie melden....!
T rusten!

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:07

Inderdaad, dat soort dingen gebeuren dan. Dat heb ik ook gehad. Heel confronterend, maar als je het opschrijft dan kun je dat tijdens de volgende sessie laten zien. Misschien kan je therapeut wel de link leggen met je fobie. Dat was bij mij ook zo, heeft echt geholpen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:10

Oke dankjulliewel :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:21

Nooor_ schreef:
Ik heb een fobie voor injecties. Klein probleempje dat ik geneeskunde wil gaan studeren, dus ik wil ook heel graag dat het verholpen word. Bij de gedachte aan het ooit moeten accepteren word ik al bang, zodra ik eraan denk dat ik ooit bloed moet prikken of geopereerd moet worden oid, ik ga er bijna van huilen. Als ik er met anderen over praat huil ik ook al binnen no-time, haha. Maarja ik wil dus heel graag dat het verholpen word, ik weet alleen niet echt waar ik moet zoeken en ik ben ook heel bang voor de behandeling (bijv als het word behandeld door confrontatie, blugh)

Dan kunnen wij elkaar de hand schudden..
Het is toch vreselijk, hoe kan ik op deze manier ooit geneeskunde gaan studeren! (of verpleegkunde als geneeskunde i.v.m. niveau niet kan)..
Zeer frustrerend!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:18

Na een nachtje slecht slapen en veel te hebben opgezocht over EMDR, kwamen al mijn 'klachten' langs bij de symptomen van evt. bijwerking. Echt heel gek.
Ik heb net alles op papier geschreven, en vertel dit a.s. donderdag wel even.
Er kwam namelijk een deel naar boven, wat misschien nog wel eens heel belangrijk kan zijn bij de verwerking van de fobie.
Gek hoor wat 1 sessie al met je doet :wow:
Hopelijk kan ik vannacht wel lekker slapen :z

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:42

Ik heb eigenlijk al tijden het idee om me voor mijn spinnenfobie te laten behandelen.
Toen ik vorig jaar uit de auto sprong op de snelweg omdat er een spin op de bank naast me liep vond ik het genoeg geweest :+ Godzijdank reden we 50 vanwege file en omdat m'n vader mij al langer kent dan vandaag gooide hij hem als een malloot op de vluchtstrook. Maar het had heel anders kunnen aflopen en dat besef ik maar al te goed.. Als ik achter het stuur zit durf ik ook nooit dat zonnescherm ding naar beneden te doen, omdat daar ooit een spin is uitgevallen. Als dat nu zou gebeuren rij ik mezelf dood..

Maar ik durf dus niet alleen. :+ Even een hele serieuze vraag, zouden er andere bokkers zijn die zich hier ook voor willen laten behandelen? En hoe begin je zoiets? Via de huisarts?

Ik durf dus niet te googlen op 'fobie training spinnen' omdat ik bang ben plaatjes tegen te komen :+

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:04

kelseyclover schreef:
Spinnenfobie aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Nooit een spin bij mij in de buurt , zoja ren ik serieus het huis uit totdat mama hem heeft weggehaald.

Reden:

Ik werd ooit in de avond wakker en toen had ik nog een kleine kamer .
Ik had een stapelbed en mijn stiefzusje sliep boven.
En als ik uit bed stapte en dan een halve meter naar voren . Daar stond mijn kast. Dus lekker krap :o

Maarja verder , ik werd dus wakker en zag een zwarte vlek op de kast ik dacht echt zo van wat is dat.
Toen deed ik t licht aan en toen zag ik zo'n grote , harige spin aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Ik was toen nog niet bang voor spinnen alleen grotere.
Ik durfde alleen spinnen vast te houden 5 millimeter ofzoo.
Dus ik maakte mijn zusje wakker , en toen gingen we heel voorzichtig uit bed . En toen renden we naar beneden .
Mijn stiefvader liep mee naar boven maar toen was de spin al weg. SLIK
Papa dacht dat ie in mijn klep bovenin mijn kast was gelopen.

Sindsdien ben ik bang voor spinnen van 1 mm ofzoiets :o

Als er iets ergers is dan een spin zien, is het wel een spin kwijt zijn :')

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:11

Negerzoen schreef:
Als er iets ergers is dan een spin zien, is het wel een spin kwijt zijn :')

Die ken ik! Er zat een enorme (doorsnede zeg 10 cm) in de badkamer, ik ren naar de deur boven aan de trap om mijn moeder te roepen, kom terug... Weg spin. Gelukkig nog gevonden, maar anders was ik beneden op de bank gaan slapen.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:22

Marit schreef:
Ik heb eigenlijk al tijden het idee om me voor mijn spinnenfobie te laten behandelen.
Toen ik vorig jaar uit de auto sprong op de snelweg omdat er een spin op de bank naast me liep vond ik het genoeg geweest :+ Godzijdank reden we 50 vanwege file en omdat m'n vader mij al langer kent dan vandaag gooide hij hem als een malloot op de vluchtstrook. Maar het had heel anders kunnen aflopen en dat besef ik maar al te goed.. Als ik achter het stuur zit durf ik ook nooit dat zonnescherm ding naar beneden te doen, omdat daar ooit een spin is uitgevallen. Als dat nu zou gebeuren rij ik mezelf dood..

Maar ik durf dus niet alleen. :+ Even een hele serieuze vraag, zouden er andere bokkers zijn die zich hier ook voor willen laten behandelen? En hoe begin je zoiets? Via de huisarts?

Ik durf dus niet te googlen op 'fobie training spinnen' omdat ik bang ben plaatjes tegen te komen :+

Dat is inderdaad wel gevaarlijk dan! Ik zou dan toch gauw hulp zoeken voordat het wel eens mis gaat. Ik ga morgenochtend de huisarts bellen voor mijn fobie, gewoon om te horen wat de mogelijkheden zijn. Neem aan dat zij daar toch meer van weet als huisarts. Kun je ook doen?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 10:44

Jiskaa: En weet je al wat meer?

Net mn 2e EMDR gehad. Even aangegeven waar ik na de eerste keer 'last' van had, en dat hoorde er idd allemaal bij :)
Ben benieuwd of ik dit keer nog bijwerkingen krijg..