Lastig in én uit bed komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:55

Ik zou graag willen dat het bioritme van iedereen wat verschoof. Veel gezelliger. Ik ga nooit voor 23.00 uur slapen. 00.00 tot 01.30 uur is voor mij niet vreemd doordeweeks. Maar de paarden zijn altijd op tijd wakker en ik moet natuurlijk ook naar mijn werk, dus dan krijg ik wat minder slaap dan eigenlijk goed zou zijn. Ik ben wel moe, kom erg moeilijk mijn bed uit, maar ik doe niets om mijn bioritme te veranderen. Het is gewoon uitstelgedrag. Ik wil nog niet dat de dag voorbij is. :+

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:26

Zeeeer herkenbaar! Bed in gaat nu beter, zorg ervoor dat ik alles wat ik moest doen op een dag voor 8 uur klaar heb. Dan gtst kijken en evt nog even weg. Ik spreek met mezelf af dat ik om 10en in bed lig en nog even tv kijk, dan val ik heel makkelijk in slaap!
Bed uit... laat ik daar maar niet over beginnen hahaha

Bhriseis

Re: Lastig in én uit bed komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:36

Renee: elke dag sporten, en moest je kunnen (vb. in een vakantie/weekend), opstaan zonder wekker. Leer naar je lichaam te luisteren en krijg voeling met je bioritme zeg maar. Bij mij heeft het goed gewerkt, aangezien de schrik er in zat dat ik me zou overslapen :P

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:01

Bhriseis, dat is een tip! Maar ik denk dat hem pas uitprobeer na de examens :D

Ik ben er nu wel al in geslaagd om telkens om 8u op te staan, zelfs als ik echt nergens naar toe moest die dag. Ik vraag me wel bijna elke morgen af waarom ik ook al weer besloten had om vroeger op te staan :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:10

Ben altijd weer verbaasd dat ik in vakanties en weekend makkelijk later dan twaalf uur naar bed kan gaan, en dan toch om 8.00 uur wakker ben.

Maar door de weeks om half elf gaan slapen en om half zeven opstaan/wakker worden is dan weer drama.

Halloooo lijfje, 8 uur slaap is 8 uur slaap hoor.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:13

Bhriseis schreef:
Renee: elke dag sporten, en moest je kunnen (vb. in een vakantie/weekend), opstaan zonder wekker. Leer naar je lichaam te luisteren en krijg voeling met je bioritme zeg maar. Bij mij heeft het goed gewerkt, aangezien de schrik er in zat dat ik me zou overslapen :P

Ja dat is idd na een vakantie ofzo helemaal erg ! Paardrijden doe ik vrijwel dagelijks en in het weekend word ik op de normale tijd wakker.. Maar eruit komen -O- Daar ligt het probleem :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:46

Ik sport nu een jaar zowat elke dag, en sindsdien val ik 's avonds als een roosje in slaap, eender welk uur dat ik onder de wol kruip.
Door mezelf te 'verplichten' bij het ontwaken echt uit bed te komen om te kijken hoe laat het is, (en telkens weer het risico dat ik te laat in de les zou zijn :') ), heb ik mezelf vrij snel geconditioneerd om niet meer te blijven liggen 's ochtends.

Na een week of wat is heel snel duidelijk hoeveel slaap je op dat moment nodig hebt; bij mij is dat vaak 8 uur. Ga ik om 01.00 slapen, word ik om 09.00 wakker, en lig ik er al in om 23.00, dan ben ik om 07.00 wakker. Dagen dat ik toch vroeg moet opstaan (vb. examen afleggen en dus niet op tijd gaan slapen, gaan werken), dan gebruik ik zo'n Wake-up-light: das toch veel aangenamer dan bruusk ontwaken met een gewone wekker.

Mooi toch Iolanthe! Ik sta in het weekend ook altijd even vroeg op als in de week, omdat ik merk dat ik anders hoofdpijn heb en moe ben; blijkbaar ben ik redelijk gevoelig voor een vast ritme. Vriendlief slaapt dan nog, dus dan zit ik achter de pc met een kom havermout, en in de zomer lees ik een boek op het terras. Nadien sporten of naar balletles, heerlijk! <3 Ik heb nu ook geen hekel meer aan de voormiddag, omdat ik altijd leuke dingen doe als ik opsta. Het kan echt helpen om jezelf op die manier te 'belonen'. Bijvoorbeeld als ik op kamers ben, en ik ben vroeg wakker, dan mag ik even naar de stad wandelen, gaan hardlopen in het park en nadien croissantjes halen, gaan ontbijten, gamen... Sta ik niet vroeg op en blijf ik lui in mijn nest liggen, dan mag ik ook die leuke dingen niet doen van mezelf, en moet ik braaf studeren :P

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:33

In het weekend even laat opstaan helpt ook bij mij :j En inderdaad, aan de leuke dingen denken die je dan nog kan doen. Nu begin ik redelijk vroeg met studeren, maar dat maakt dan dat ik 's avonds tijd over heb voor een film oid, en dat ik veel meer op mijn gemak ben. En wanneer de examens gedaan zijn, wil ik ook wel meer naar buiten 's morgens, als ik bv. 's morgens naar de winkel of de les fiets merk ik dat ik altijd blij van word :) Alleen woon ik niet echt in een gezellige buurt (op kot), dus 's morgens als het nog donker is (in de winter dan) of 's avonds een wandelingetje gaan maken zit er niet echt in :/ Terwijl ik dat vroeger soms wel deed (toen ik altijd thuis sliep).