lang wachten bij huisarts normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:49

Met een blaasonsteking kon ik binnen twee uur terecht.

Je zit nu met de vakantie en feestdagen.

Bij mijn vorige huisarts kon ik de volgende dag of dezelfde dag terecht. Maar dat was wel direct om 8 uur bellen en dan was het mega druk bj de telefoon.,. Ophangen en meteen weer bellen als het in gesprek was soms een kwatier lang..

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:52

Elke HAP is denk ik ook anders.. maar vindt over het algemeen dat huisartsen ook niet altijd even goed zijn met conclusies trekken en je ergens mee doorlaten lopen. Komt steeds vaker voor, maar zegt natuurlijk niet dat iedere HA zo is natuurlijk.

TS ik zou de HA gewoon even opnieuw bellen en zeggen dat je het echt niet trekt om te wachten tot dinsdag. En anders kan je altijd de HAP nog proberen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:54

Ik doe zelf de opleiding doktersassistente.
Wij moeten altijd triageren qua klachten of het nog dezelfde dag nodig is of het nog even kan wachten.

Je hebt natuurlijk mensen die al maanden last hebben van hun knie en denken een keertje naar de dokter te komen die hoeven niet gelijk dezelfde dag dan langs te komen.
Aan de hand van je klachten bepaald de assistente wanneer het makkelijkste is, en soms kan het echt gewoon heel erg druk zijn en heb je voor dezelfde dag geen plek meer en alleen nog maar plek voor spoed.

Als je het echt niet uithoud moet je bellen en het aangeven, dan kan ze meekijken of er iets anders te regelen valt. Soms is het gewoon heel druk, en dat is ook heel vervelend en ook voor de assistente want dan is het gewoon moeilijk in te delen.

Hierbij de huisarts kan ik gelukkig altijd snel terecht, maar wij hebben dan ook 4 huisartsen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:55

Bij onze ha kan je ook alleen maar een afspraak maken tussen 8 en 10.30 daarbuiten is er natuurlijk wel de spoedlijn.

Ik was zelf van de week wat eigenwijs (hoopte dat het wel zou wegzakken na al een nacht vol ellende :+ ) maar mijn man belde toch na 10.30 via de spoedlijn.
Nou dat was gelijk, nu komen!
Ha was zelf nog op visite maar de assistente heeft direct al wat vooronderzoeken gedaan.

Normaal gesproken kan je hier dezelfde of andere dag terecht. En bij spoed direct.
Een tijd terug belde ik ergens voor. De ha was achteraf op vakantie dus de spoedgevallen werden door gestuurd naar een andere ha.
Tja en toen kon ik pas 4 dagen later terecht, maar nogmaals het had geen haast. Want anders had ik door gekund naar een vervanger

Tieneke

Re: lang wachten bij huisarts normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:01

Als mijn huisarts geen plaats meer heeft die dag, ga ik gewoon bij een andere arts binnen dezelfde praktijk, ze kunnen toch allemaal in mijn dossier. Momenteel zit ik zonder job, maar anders moest ik wel dezelfde dag nog naar de huisarts (enige reden waarom ik het huis, tot aan het bezoek aan de arts, mocht verlaten wegens mogelijke controle van de arbeidsgeneesheer) want de dag nadien moest er een attest bij de controledienst liggen, dat je via de post moet opsturen. Dus ja, de post doet er een dag over... (Ik heb tot nu toe gewerkt als leerkracht, dus bij de Vlaamse overheid, dan moet dat dus zo :+ )

Verder vind ik het op zich bizar lijken dat je zo lang moet wachten. Hier moet je ook betalen als je niet binnen de zoveel uur je afspraak afzegt. Dus stel: je hebt over 4 dagen een afspraak en dinsdag besluit je dat je je beter voelt en niet hoeft te gaan, moet je dan nog betalen, ondanks dat jij niet degene bent die zo laat een afspraak vroeg? Misschien een beetje ver geredeneerd...

Dat ze je hebben laten zitten met een longontsteking, vind ik wel erg kwalijk. Dat is nog altijd gevaarlijk, of je nu jong of oud bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:03

Bij ons kun je de hele dag bellen voor een afspraak. Meestal kun je dezelfde dag nog komen en anders andere dag. Maarczitten ook 4 huisartsen. Maar meestal kom ik ook nog bij mijn vaste terecht.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:04

Hier kun je alleen bij zeer hoge uitzondering bij een andere huisarts dan je vast arts terecht

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:06

Wat je zegt lijkt trouwens op lage bloeddruk, probeer dropjes te eten en kijken of het dan minder word tot over 4 dagen? Ik had dezelfde (heb dezelfde) symptomen en mijn huisarts zei dat er in dropjes (maakt niet uit zoet of zout) een stofje zit die je bloeddruk beter regelt. Ik merk wel wat verschil, maar tegen lage bloeddruk kunnen ze verder niet veel doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:26

Hier is er elke dag inloopspreekuur voor kleine dingen, is best goed geregeld, als blijkt dat het te lang duurt mag je mooi later op de dag terugkomen. banketstaaf voor diegene maar anders banketstaaf voor de mensen die alleen een receptje nodig hebben en anders een uur daarop zitten te wachten.
Ook heel goede assistenten hier die ook advies mogen geven aan de dokter. Dan praat je dus met de assistente en die overlegt dan snel met de HA en die schrijft je (eventueel) iets voor. Ik had twee keer een spoedje, één keer migraine (wist ik toen nog niet maar liep echt te duizelen van de hoofdpijn) en één keer moest ik een herhaalrecept hebben voor ventolin (astma) terwijl alleen de spoedlijn open was. Tja, ik kon amper lucht krijgen, dat vond ik wel een spoedje :+
Oh en de arts is ook nog eens een heel leuk mens. :) Niks te klagen hier.

TS, klinkt inderdaad als lage bloeddruk, had je genoeg gegeten en gedronken? Probeer het een beetje rustig aan te doen, eet genoeg groente en fruit, en dan overleef je het wel tot dinsdag :j

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:37

Hier moet je ook steeds langer wachten hoor ik van verschillende kanten :j maar dat heeft ook te maken met Deeltijd HA's en als die dus de volgende dag niet werkt is het zo een paar dagen later...
Ik geef dus ook aan dat ik niet persé bij mijn eigen arts hoef en kon dan toch wel snel terecht :) omdat er idd meerdere artsen werken en dan niet afhankelijk ben van de dagen dat ze werken...
Er de laatste jaren geloof ik wel een "policy" dat je zoveel mogelijk bij eigen arts moet, maarja ik ken mijn "eigen HA" net zo min als de rest :+ omdat er toch al bijna nooit kom (1x in 5-10jaar?!)

Weet niet of al mogelijk is en/ of zou mogen ivm "gelijke benadering"?! maar zou eigenlijk wel fijn zijn als een assistente dat ook op computer of zo zouden kunnen zien dat je niet vaak komt (en dat er dan écht wel iets was) dat zou denk ik wel schelen :)

Verder is het denk ik ook altijd zaak om Heel Duidelijk aan assistente aan te geven hoe je je voelt en hoe lang je denkt te kunnen wachten enzo, zodat ze ook een goede inschatting kunnen maken :)

Heb met gebroken vinger trouwens ook maar gewoon mijn vriend laten bellen. Vriendlief zei zelf ook al als jij het zo droog tegen hen verteld als tegen mij, dan geloven ze niet eens dat het waarschijnlijk toch echt wel gebroken is :')

ivy_power89 schreef:
Omdat de huisartsenpost alleen s'avonds te bereiken is, en de eerste hulp kom je niet zomaar binnen zonder verwijzing van de huisarts of als je per ambulance wordt binnen gebracht.

Als je afgelopen week in het ziekenhuis hebt gelegen met een longontsteking kun je zeker wel naar ziekenhuis bellen, die staan je dan zéker wel te woord :j en afhankelijk van een aantal vragen wat er aan de hand is enzo wordt je ook wel naar de post gestuurd of nemen zij contact op met HA zodat je er sneller terecht kunt ;)

ps en als je zelf naar huisarts belt is het dus ook belangrijk dat je dit ook meteen aan assistente meldt dat je dus afgelopen week in ziekenhuis hebt gelegen ivm longontsteking en het nu weer hetzelfde voelt... zij kunnen het dan ook beter beoordelen, zij kunnen namelijk ook niet alles weten ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:44

Door wat hier gezegd is beloof ik wel plechtig dat ik nooit meer met 'nu ik hier toch ben'-klachten kom bij de huisarts... :o Ik ga voortaan alles netjes vermelden als ik bel!

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:48

Als ik de huisarts bel voor een afspraak kan ik altijd dezelfde dag nog terecht. Als dat niet kan heeft de huisarts misschien gewoon te veel patiënten aangenomen? Dan moet hij waarschijnlijk te veel mensen op een dag zien. Ik zou een andere huisarts zoeken als ik jou was. Het is belangrijk dat ze je zo snel mogelijk kunnen zien. Raar dat je er dan nog een heel weekend en twee werkdagen mee door moet lopen. Zo werkt dat niet. Hoe moet je dat vermelden op je werk of op school? 'Ja ik ben ziek, en ga elke keer bijna van m'n stokje. Nee ik weet niet wat het is, maar over 4 dagen kan ik bij de huisarts terecht!' Belachelijk zeg..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:50

Puck94 schreef:
Als ik de huisarts bel voor een afspraak kan ik altijd dezelfde dag nog terecht. Als dat niet kan heeft de huisarts misschien gewoon te veel patiënten aangenomen? Dan moet hij waarschijnlijk te veel mensen op een dag zien. Ik zou een andere huisarts zoeken als ik jou was. Het is belangrijk dat ze je zo snel mogelijk kunnen zien. Raar dat je er dan nog een heel weekend en twee werkdagen mee door moet lopen. Zo werkt dat niet. Hoe moet je dat vermelden op je werk of op school? 'Ja ik ben ziek, en ga elke keer bijna van m'n stokje. Nee ik weet niet wat het is, maar over 4 dagen kan ik bij de huisarts terecht!' Belachelijk zeg..

Die 4 dagen klinkt veel erger dan het is, echt waar, in het weekend werken huisartsen nu eenmaal niet. Mogen ze? :+
Had TS op maandag gebeld bij vergelijkbare drukte dan had ze woensdag terecht gekund. Ik heb ook net de tandarts gebeld en kan dinsdag terecht. Het is geen spoed dus dan doen we het zo, en ze hebben me gezegd dat ik gewoon mag bellen als ik alsnog pijn krijg.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:53

Magrathea +:)+ ze tellen volgens mij 10-15 minuten voor normaal/ kort bezoek, dus is wel handig als ze weten dat het om meer klachten gaat ivm voldoende tijd inplannen :j

Hier kun je trouwens gelukkig kleine dingen ook gewoon telefonisch afhandelen :) zo had ik eens een bacterie in oog wat vastgesteld was door opticien (ik dacht irritatie v lens). Ivm de ernst adviseerde hij een AB-zalfje te halen bij HA. Dus ik bellen en Assistent zou even overleggen met HA en hij schreef het recept zo uit, kon ik half uurtje later ophalen bij apotheek +:)+
en herhaalrecepten e.d. kan hier trouwens sowieso gewoon rechtstreeks bij apotheek :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:07

Ja precies... Wat dat betreft is het vast fijner voor de HA als je wat meer tijd vraagt (ook al blijkt het iets te zijn waar je na 1 minuut weer buiten staat bij wijze van) , liever een afspraak die korter duurde dan verwacht dan uitloop toch?

Hier moet alles via de huisarts zodat ze er zicht op houden ofzoiets (beetje een raar verhaal). Hangt er ook vanaf wat je krijgt natuurlijk. De pil kon ik zo halen, ventolin moest ik voor bellen (maar de apotheek zit naast de HA, dus je kunt zo even naar binnen lopen, de assistente tikt eea in en 5 minuten later kan je het ophalen )

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:12

Ja idd :) Hier zit de apotheek ook bij de praktijk :j alleen omdat de HA soms in gesprek zit en voor sommige dingen de assistent natuurlijk wel fiat van HA nodig heeft, zeggen ze als telefonisch gaat vaak na half uurtje kun je ophalen :)
Laatst bijgewerkt door grid op 03-01-14 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:13

Skessa_ schreef:
Ik kan altijd dezelfde dag nog terecht :)

Ik ook...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:13

Voor de pil heb ik heel eenvoudig een herhalingsrecept. Verder heb ik gelukkig nooit medicatie nodig, één keer een AB-kuurtje door een beet.

Het is inderdaad slim om de assistente door te geven dat je meerdere vragen hebt, zodat ze meer tijd kan inplannen. Dat doe ik ook als dat nodig is (1 keer gedaan, omdat ik zeker wist dat de dokter een onderzoek wilde doen).

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:21

Magrathea schreef:
Puck94 schreef:

Die 4 dagen klinkt veel erger dan het is, echt waar, in het weekend werken huisartsen nu eenmaal niet. Mogen ze? :+
Had TS op maandag gebeld bij vergelijkbare drukte dan had ze woensdag terecht gekund. Ik heb ook net de tandarts gebeld en kan dinsdag terecht. Het is geen spoed dus dan doen we het zo, en ze hebben me gezegd dat ik gewoon mag bellen als ik alsnog pijn krijg.

Als je weekenddiensten werkt is het wel erg lastig! Als mijn huisarts het te druk heeft verwijst hij door naar een andere huisarts of de huisartsen post. Vind het gewoon heel raar dat ze je zo lang laten wachten..

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:51

Ik moet ook altijd lang wachten ...

Heb vóór de kerstvakantie al gebeld en kan pas 8 januari komen. :\

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:23

Ik kan bijna altijd dezelfde dag terecht, soms volgende dag.
Maargoed woon in een dorp met 2 praktijken met beide zo,n 5 artsen.

Minder vind ik dat de huisarts wel thuis kwam omdat ze vergeten was een wond te controleren, dus zonder dat ik er om vroeg stond ze een uur nadat ik daar geweest was voor de deur.. Maar dat ik langs moest komen met een niersteenaanval, want huisbezoeken doen ze niet...... Alleen als je echt geen vervoer hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:29

Lijkt me redelijk 'normaal' hoor, ik kijk er iig niet van op. Het is vakantieperiode, en veel huisartsen rijden ook nog een dagdeel visites, bij de mensen thuis dus. Daar gaat al het een en ander aan uren inzitten, en als je op vrijdag dan belt en er is maar 1 huisarts, dan zal die het wel druk hebben gok ik zo. Misschien zitten er meer huisartsen in het pand en kan je terecht bij een collega, dat kan je altijd vragen natuurlijk. 4 dagen klinkt inderdaad 'erg lang' maar als je het weekend al er tussenuit telt, dan zijn het nog "maar" 2 dagen die je moet wachten. En als jij op vrijdagochtend belt is het dus niet heel gek dat je niet gelijk terecht kan, er zijn heel veel meer mensen die ook de hulp en aandacht van de huisarts nodig hebben. Van de maandag is rottig, maar die mensen hebben het ook gewoon druk en kunnen helaas ook nog steeds niet vliegen of zich opsplitsen. Als het echt heel erg wordt, de 'aanvallen' die je hebt, en je valt ook weg et cetera kan je altijd nog overwegen om (je naar de) EHBO te (laten) rijden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:33

Kan me voorstellen dat ze voorzichtig zijn met huisbezoeken. Kost gewoon veel tijd en in die tijd kan een ander niet geholpen worden.

Ik merk dat veel mensen (en dan met name ouderen :o ja sorry, echt) vinden dat het allemaal maar snel snel moet, BEHALVE als het om henzelf gaat, dan moet de huisarts er ineens een halve dag voor uittrekken. Bij mijn vorige huisarts kwamen veel ouderen, hoe vaak ik daar niet vuil werd aangekeken omdat ik eerder aan de beurt was dan een oudere! :\ Of dat er letterlijk een oude man vond dat ik wel even kon wachten want zijn klacht was veel ernstiger (ja doei, ik kon al een dag niet zonder pijn slikken en hij had een hoestje... )

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:42

ivy_power89 schreef:
Tja misschien geen spoed, maar meer frustratie dat als ik al bel ( dat doe ik eigenlijk al nooit) er altijd een paar dagen tussen moet zitten.

Ik vroeg me alleen af of andere bokkers dit ook zo hebben met hun huisarts en niet of ik wel of niet spoed genoeg ben

Zit je bij een groepspraktijk/gezondheidscentrum?

In mijn wijk kan ik bij mijn eigen huisarts vaak ook pas 2 werkdagen later terecht...
Daar houdt ik zelf vaak al rekening mee, maar als ik zeg dat het eerder moet dan wordt ik bij een andere huisarts van het GHC ingepland.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:45

Bij mij is het vaak dat wanneer ik op maandag bel eind van de week terecht kan of de week erop. Tegenwoordig overdrijf ik gewoon of wacht tot na 1700 om naar de huisartsenpost gaan afhankelijk van wat er aan de hand is. Ben 4x in 3 jaar geweest en 4x een ander gehad. Heel irritant.