Tienermoeders (vooroordelen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:46

Ik heb verschillende vooroordelen en ik vind dat je een tiener bent tot je 19e (de naam zegt het immers al ;) )
Tot 17 jaar denk ik aan een meisje dat nog op de middelbare school zit, iemand die veel uitgaat, drinkt en onverwacht zwanger wordt. En de vriend wil er niets meer mee te maken hebben.

En 18 en 19 jarigen zijn meestal verstandiger en hebben hun middelbare schooldiploma meestal wel.
Of willen bewust een kind, zoals ik ook wilde. Ben inmiddels al 21, maar helaas nog geen kind.
Ik vind het eerder raar dat sommigen rond hun 40e pas een kind krijgen.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:54

Ik ben zelf toen ik 16 was zwanger geraakt van mijn vriend, ik heb er voor gekozen om het kindje te houden. Mijn vriend is toen bij ons (mijn moeder en ik) in gaan wonen. Ik was 17 toen ik van mijn zoontje Keano beviel. Waar ik heel veel moeite mee had was dat allerlei organisatie's ons in de gaten hielden of alles wel goed ging. Ik zei altijd iedere moeder moet het leren, of je nu 17, 22 of 30 bent.

ons zoontje is nu 14 maanden en het gaat heel goed!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:56

Helaas zie ik van dicht bij een kindje wat dupe is van zijn tiener ouders. Ouders doen hun best wel maar zien het gewoon niet! Kindje wordt deze maand 3. Werd vanaf baby al niet op bed gelegd 's middags, werd zolang mogelijk opgehouden 'wagons zodat ouders zo lang mogelijk uit konden slapen (lees tot twee uur 'smiddags). Kindje werd alleen in kinderstoel thuis gelaten als ze naar de supermarkt moest etc. Verder brachten ze hem bij mij. Zo vaak dat hij mij mama ging noemen! Ik heb er slapeloze nachten van gehad.
Ze zijn uiteindelijk verhuisd, konden ook niet met geld omgaan, terug naar haar ouders.
Ik was daar heel blij mee, maar helaas zijn ze weer voor.zichzelf aan het zoeken.
Ik vind het een lieve meid en hem mag ik ook, maar ze hadden (nog) geen kind moeten krijgen.

Angeliquee18

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:03

Daar kun je niet over oordelen. Dat ligt helemaal aan de persoon.
Van de 9 meiden, waar ik mee in de klas zat vroeger, ben ik met 1 iemand anders de enige die niet zwanger is.
En hun zijn trouwens allemaal jonger als mij :)
Toen 15-16-17 jaar
De ene doet het niet goed, en de ander weer beter.
En d'r zijn d'r ook een aantal,
Waar ik diep diep diep respect voor heb !
Waar menig tienermeisje, moeders, volwassenen
Een heel groot voorbeeld aan mogen nemen.
Hoe die zich voor hun kindje door het leven slaan,
Alles op alles zetten. Daar heb ik respect voor !

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:05

Ik heb meer vooroordelen over families die hun kind laten stikken ;)

Niet echt vooroordelen, dingen gebeuren, zelf ben ik sowieso voor abortus, dus zou me dat de "makkelijkste" oplossing lijken en voor mij zelf zou het ook altijd de beste zijn geweest was het voorgevallen... Maar wel respect voor mensen die het toch weten te redden...

Minder respect voor de mensen die hun kind dumpen en zelf "tiener" blijven :S

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:11

Kipje39 schreef:
Serieus??? Ik als tienermoeder moet hier even op reageren.
Zwanger geworden toen ik 17 was, en ik heb de sloffen van mijn voeten gewerkt om te staan waar ik nu ben!
Nooit geen uitkering ontvangen, en ik heb nu een goede kantoorbaan.
Mijn kind komt niets te kort, en ik kan me heel prima redden zonder hulp van toeslagen ed...

Bedankt dat je me een dom varken noemt 8-) deze uitspraak zegt in mijn ogen al meer over jouw persoonlijkheid dan over het tienermoeder zijn..

Ik snap dat je verontwaardigd bent maar ik noem dan dus ook mijn vooroordelen op. Waarbij ik dus ook zeg dat ik ook wel weet dat ze niet kloppen. Ik vind het fijn om te horen dat jij niet tot zo'n groep behoort want dit vermindert mijn vooroordelen! Maar je had het misschien ook ietsje anders kunnen brengen :P

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:12

Hier gebeurt het helaas maar al te vaak dat ze jong zwanger worden, uit school bailen om vervolgens de rest van hun leven op welfare (uitkering en een soort kinderbijslag) te gaan. Hoe meer kinderen hoe meer geld je van de overheid krijgt... En 9 vd 10 keer waren hun ouders ook al jong ouders en is de thuissituatie ook niet ideaal..
Hier zie je trouwens ook hele tienermoeder golven. Toen ik nog bij familie woonde hebben we het ook wel eens over gehad aangezien zij op een school werkt. Dan heb je soms een hele groep meiden van 16/17 jaar die dan met zijn allen proberen zwanger te raken. Net een wedstrijd. Het broertje van mijn vriend is 17 en die heeft er ook een paar in de klas/vriendengroep. Nu denk ik dat het bij hen eerder ongelukjes waren dan een "wedstrijdje" maar in dat laatste geval vindt ik wel degelijk dat ze dom bezig zijn. Moet wel zeggen dat ik het idee heb dat dat toch minder in NL gebeurt. Alhoewel ik verder niet zoveel tienermoeders persoonlijk ken weet ik dat er gelukkig ook wel genoeg zijn die wel hun kind voorop zetten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:36

Een kind kun je prima onderhouden van alleen de kinderbijslag. Heb er zelf ervaring mee. Ik kreeg van mijn ouders altijd elke 3 maanden de kinderbijslag en mocht daar kleding van kopen. Meer had ik ook niet nodig. Alleen in het begin moet je wel veel dingen kopen zoals een ledikant, commode enz. Dat is dan wel weer duur.

Waar ik het niet mee eens ben is dat veel mensen denken dat kinderen die vmbo doen niet intelligent zijn.

Ik vind dat je rond je 18e wel een kind kan krijgen, mits je een vriend (die zijn zaakjes goed op orde heeft en zijn kind een stabiele basis kan bieden) hebt die hier ook volledig achter staat en je zelf in ieder geval een diploma hebt.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:51

Gucci_ schreef:
Een kind kun je prima onderhouden van alleen de kinderbijslag. Heb er zelf ervaring mee. Ik kreeg van mijn ouders altijd elke 3 maanden de kinderbijslag en mocht daar kleding van kopen. Meer had ik ook niet nodig. Alleen in het begin moet je wel veel dingen kopen zoals een ledikant, commode enz. Dat is dan wel weer duur.

Waar ik het niet mee eens ben is dat veel mensen denken dat kinderen die vmbo doen niet intelligent zijn.

Ik vind dat je rond je 18e wel een kind kan krijgen, mits je een vriend (die zijn zaakjes goed op orde heeft en zijn kind een stabiele basis kan bieden) hebt die hier ook volledig achter staat en je zelf in ieder geval een diploma hebt.

Maar ik neem aan dat je van dat geld niet eten hoefde te koken, verzekeringen die betaald moeten worden en alle andere vaste lasten die erbij komen kijken wanneer je een kind krijgt...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:11

wat dacht je van luiers?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:16

Britt_Sisi schreef:
Dani schreef:
Het zijn goedkope sletjes die te dom zijn om aan anticonceptie te denken, ze zullen vast ook gerookt en/of gedronken hebben tijdens de zwangerschap, willen geld van de vader zien (die zich uiteraard nooit met het kind bemoeit), dumpen de baby regelmatig bij hun eigen ouders zodat ze zelf kunnen feesten, hebben hun leven vergooid want van opleiding en werk komt niks meer terecht, en ze willen profiteren van uitkeringen.

Zoiets? :D

Is dit wat je zelf denkt?

Nee! Zeker niet. :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:23

Ze vroeg om vooroordelen, Dani geeft ze... :=

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:34

nou kreeg ze van de week voor me voeten geworpen op een datings site, heb me krom gelachen.

ik ben nu 23 inmiddels gescheiden omdat het echt niet ging, heb 2 kinderen van 1 en de zelfde man.
ik beviel toen ik 19 jaar 10 weken en 1 dag was. van de eerste.
die kwam door pil en condoom heen, en had 2 jaar een vaste ralatie met de vader.

dus goed koop sletje nee was ik niet, ben over het alegemeen iemand van de langen relatie's
te dom om aan anticanseptie te denken, nee slikte de pil,
te dom om aan voorbehoedsmiddelen te denken nee, gebruikte condoom.

maar goed jongen op datings site zef was hij 25 volgens de site gegevens.
ja aan een relatie komen wordt voor ons jongens steeds moeilijker, want alle meiden van onze leeftijd hebben al kinderen.
nou sorry ken er meer zonder als met maar okee.
ja en die meiden zijn allemaal dom en denken niet na, en kunnen hun kind niet verzorgen en kinderen worden crimineel.

heb hem gezegt dat ik het gesprek ging af kappen wat hij zei, zei in mij ogen meer over hem als over mij.
heb hem maar geblokeerd want hij bleef doorgaan en het zelfde herhalen hoezo hopenloos :')

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:38

Op de vmbo lopen der meerdere rond, op TL of HAVO/TL kom ik der geen tegen... En ik was bevriend met eentje toen ik 13 was, de meisje was 15.

Ik vond der heel aardig, zolang ze niet met jongens omging. Wanneer ze bij jongens in de buurt was was ze nogal vreemd, en gedroeg ze zich nogal "vreemd". Het was soms nogal niet fijn voor mij om zulke dingen aan te zien, als iedereen wel begrijpt wat ik bedoel. Uiteindelijk, was ze geschorst doordat ze zich eens te seksueel gedroeg in de klas (weet helemaal niet precies wat der gebeurde) en ik had der niet meer gesproken. Nooit meer zelfs, na ongeveer 2 maanden lang niks van der te horen krijgen via email, besloot ik naar der toe te gaan. Toen hoorde ik de nieuws wat me best kwetste, en wat ik hoorde zou ik nooit verwacht hebben van een goed ouder, der ouders wilden niet meer voor der te zorgen en besloten der naar een pleeggezin te brengen. Ze zeiden dat ze over 2 jaar weer terug thuis zou komen, maar ongeveer een half jaar na dat ik had gehoord dat ze naar ene pleeggezin gestuurd is, hoorde ik dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Ik miste der eerlijk gezegd best wel, het was een van de stomste dingen in mijn leven die der ooit gebeurd was, en nu, ongeveer 4 tot 5 jaar later herinner ik dit gewoon alsof alles pas vorige week gebeurd is... Dit topic liet me aan iets herinneren wat heel lang gebeurd is, maar zeker nog lang niet vergeten is. Ik zal zeggen dat ik die "tienermoeder" heel sterk vond, voor anderen leek ze niet altijd super... Maar wanneer je der nou écht leerde kennen zou je weten dat der veel meer bij der gebeurde en dat ze ook veel sterker, beter, liever is dan dat ze altijd leek... Ik hoorde ook ongeveer 1 jaar na dat ze zelfmoord gepleegd had, van een vriendin van der dat ze wel eens geslagen werd door haar ouders en vaak voor niks werd uitgescholden...

Dit is mijn ervaring met tienermoeders, ik hoop dat mijn verhaal hier welkom is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:46

Welkom zeker, leesbaar is een ander verhaal ;)

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:47

Gucci_ schreef:

Ik was geboren toen mijn moeder 18 was, maar je bent toch pas een tiener tot je 18? Vanaf je 18e ben je geen tiener meer en dus niet jong meer om een kind te krijgen (vind ik)

Urbanus

LolaCindy schreef:
Op de vmbo lopen der meerdere rond, op TL of HAVO/TL kom ik der geen tegen... En ik was bevriend met eentje toen ik 13 was, de meisje was 15.

Ik vond der heel aardig, zolang ze niet met jongens omging. Wanneer ze bij jongens in de buurt was was ze nogal vreemd, en gedroeg ze zich nogal "vreemd". Het was soms nogal niet fijn voor mij om zulke dingen aan te zien, als iedereen wel begrijpt wat ik bedoel. Uiteindelijk, was ze geschorst doordat ze zich eens te seksueel gedroeg in de klas (weet helemaal niet precies wat der gebeurde) en ik had der niet meer gesproken. Nooit meer zelfs, na ongeveer 2 maanden lang niks van der te horen krijgen via email, besloot ik naar der toe te gaan. Toen hoorde ik de nieuws wat me best kwetste, en wat ik hoorde zou ik nooit verwacht hebben van een goed ouder, der ouders wilden niet meer voor der te zorgen en besloten der naar een pleeggezin te brengen. Ze zeiden dat ze over 2 jaar weer terug thuis zou komen, maar ongeveer een half jaar na dat ik had gehoord dat ze naar ene pleeggezin gestuurd is, hoorde ik dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Ik miste der eerlijk gezegd best wel, het was een van de stomste dingen in mijn leven die der ooit gebeurd was, en nu, ongeveer 4 tot 5 jaar later herinner ik dit gewoon alsof alles pas vorige week gebeurd is... Dit topic liet me aan iets herinneren wat heel lang gebeurd is, maar zeker nog lang niet vergeten is. Ik zal zeggen dat ik die "tienermoeder" heel sterk vond, voor anderen leek ze niet altijd super... Maar wanneer je der nou écht leerde kennen zou je weten dat der veel meer bij der gebeurde en dat ze ook veel sterker, beter, liever is dan dat ze altijd leek... Ik hoorde ook ongeveer 1 jaar na dat ze zelfmoord gepleegd had, van een vriendin van der dat ze wel eens geslagen werd door haar ouders en vaak voor niks werd uitgescholden...

Dit is mijn ervaring met tienermoeders, ik hoop dat mijn verhaal hier welkom is.

Hey natuurlijk is je verhaal welkom, als het je raakt en je wilt er iets over kwijt. Heel vervelend dat je zoiets hebt meegemaakt, wat een vreselijk nare situatie voor dat meisje. Maar wat goed van jou dat je zo'n fijne vriendin was!

Sammie schreef:
Welkom zeker, leesbaar is een ander verhaal ;)

Mutsie :')

Kwanyin

Gucci_ schreef:

Ik mag toch hopen dat je zelf beseft dat een kind wel meer kost dan nieuwe kleren en een ledikant? :p

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:54

Ik vind het heel knap dat sommige van de tienermoeders gewoon naar school gaan, hun diploma halen etc. Daar heb ik echt respect voor!

Maar mijn vooroordeel is toch dat er van de meeste niet veel terecht komt. Naar mijn idee ook vaak lager opgeleide. Ik weet niet precies waarom. Misschien omdat ik alleen maar hoor dat dat soort meisjes en bepaalde typetjes zwanger raken. Maar zoals ik begon; Ik heb heel veel respect voor de meisjes die er wél wat van weten te maken, want dit is echt niet makkelijk.

Wat ik me wel altijd afvraag is waar ze het in godsnaam van betalen. Ik verdien op dit moment redelijk gemiddeld voor een 18 jarige maar zou daarvan geen kind kunnen onderhouden. Vanuit daar zou ik dan meteen roepen dat ze profiteren van familie/omgeving? Want kinderbijslag lijkt mij ábsoluut niet genoeg.

Zo al mijn vooroordelen. Nu moet ik erbij zeggen dat ik ook echt wel respect heb voor de meisjes die hun kindje wel een goed en fijn thuis kan geven en zelf ook nog wat maakt van haar leven. Want deze zitten er ook bij!

Stiekem schaam ik me zelfs een beetje voor deze vooroordelen. Als ik het zo lees -O-

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:11

ilaan schreef:
Ik vind het heel knap dat sommige van de tienermoeders gewoon naar school gaan, hun diploma halen etc. Daar heb ik echt respect voor!

Maar mijn vooroordeel is toch dat er van de meeste niet veel terecht komt. Naar mijn idee ook vaak lager opgeleide. Ik weet niet precies waarom. Misschien omdat ik alleen maar hoor dat dat soort meisjes en bepaalde typetjes zwanger raken. Maar zoals ik begon; Ik heb heel veel respect voor de meisjes die er wél wat van weten te maken, want dit is echt niet makkelijk.

Wat ik me wel altijd afvraag is waar ze het in godsnaam van betalen. Ik verdien op dit moment redelijk gemiddeld voor een 18 jarige maar zou daarvan geen kind kunnen onderhouden. Vanuit daar zou ik dan meteen roepen dat ze profiteren van familie/omgeving? Want kinderbijslag lijkt mij ábsoluut niet genoeg.

Zo al mijn vooroordelen. Nu moet ik erbij zeggen dat ik ook echt wel respect heb voor de meisjes die hun kindje wel een goed en fijn thuis kan geven en zelf ook nog wat maakt van haar leven. Want deze zitten er ook bij!

Stiekem schaam ik me zelfs een beetje voor deze vooroordelen. Als ik het zo lees -O-

ik doe met 70 euro in de week boodschappen, wat ik over houd van me maandgeld spaar ik op,
en kleren haal ik van kinderbijslag, boodschappen vallen de luiers en billendoekjes ook onder :j

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:17

Ik heb toestemming van haar om dit te plaatsen zolang ik niet haar naam gebruik.

Een nicht van mij is op haar 15 de verkracht en omdat ze te laat erachter kwam dat ze zwanger was kon ze geen abortus mee plegen.
Je zag bij haar geen buikje of zwangerschapsverschijnselen
Het kind is gekomen en ze is de meest zorgzame tienermoeder die ik ken.
Door haar is mijn mening over tienermoedes veranderd ik had altijd vooroordelen van dat ze nooit een kind zouden kunnen opvoeden en de zorg op de ouders terecht zou komen.
Omdat ze zwanger was is ze verstoten door haar familie en heeft ze alles alleen moeten doen.

Na 1 jaar kreeg ze een relatie een man die haar kan onderhouden en van haar en haar kind houd.
Ze wonen samen hij werkt zij is huismoeder.
Toen ze 17 was raakte ze zwanger van hem.

Ze heeft nu (2014) 2 prachtkinderen van 3 en 2 jaar oud.
Ze is getrouwd en ze zijn gelukkig samen.
Ondanks haar niet fijne jeugd voed ze haar kinderen goed op en zijn voor zover ze dat kunnen zijn op die leeftijd erg beleefd.

Ik hoop dat somige mensen die vooroordelen zich beseffen dat een tienermoeder erg zorgzaam kan zijn ondanks dat ze jong zijn.
Vragen mag je me best pb en ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:23

AfricanLady schreef:
Ik heb toestemming van haar om dit te plaatsen zolang ik niet haar naam gebruik.

Een nicht van mij is op haar 15 de verkracht en omdat ze te laat erachter kwam dat ze zwanger was kon ze geen abortus mee plegen.
Door haar is mijn mening over tienermoedes veranderd ik had altijd vooroordelen van dat ze nooit een kind zouden kunnen opvoeden en de zorg op de ouders terecht zou komen.
Omdat ze zwanger was is ze verstoten door haar familie en heeft ze alles alleen moeten doen.

Na 1 jaar kreeg ze een relatie een man die haar kan onderhouden en van haar en haar kind houd.

Ondanks haar niet fijne jeugd voed ze haar kinderen goed op en zijn voor zover ze dat kunnen zijn op die leeftijd erg beleefd.

Ik hoop dat somige mensen die vooroordelen zich beseffen dat een tienermoeder erg zorgzaam kan zijn ondanks dat ze jong zijn.

dat is pas echt knap, en heb ik diepe respect voor.
een kind op je 15/16de krijgen is al zwaar, (door alle vooroordelen en zo)
maar dan ook nog uit zo iets naars, en het dan zo goed en dapper doen. heb ik diepe bewondering voor _/-\o_ _/-\o_

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:42

hanny_jelke schreef:
AfricanLady schreef:

maar dan ook nog uit zo iets naars, en het dan zo goed en dapper doen. heb ik diepe bewondering voor _/-\o_ _/-\o_

Het zwaarste was dat de familie haar had verstoten dat snap ik gewoon niet het is je kind en ze kon er niks aandoen kan me er zo woest om maken. _-:(

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:49

AfricanLady schreef:
hanny_jelke schreef:

Het zwaarste was dat de familie haar had verstoten dat snap ik gewoon niet het is je kind en ze kon er niks aandoen kan me er zo woest om maken. _-:(

nee daar kan ik met me hoofd ook niet bij, dat arme meisje kan er niks aan doen dat haar dit overkomen,
juist na zo iets heb je de steun van je famillie nodig.
en door dat je zo iets mee maakt verstoten moet worden is vreselijk,
en dat het ze het dan zo doet maakt het extra knap vind ik.

zit er bijna om te janken dat ze dit heeft mee moeten maken

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:51

African Lady, wauw wat een geweldig meisje! Echt die verdient alle credit van de wereld. :j

Een 'vooroordeel' die ik neig te hebben is vooral beïnvloedbare meisjes.
Een jongen die wil, dus het meisje zegt maar oké.
Een jongen die wil geen condoom dus het meisje zegt maar oké.

Maar dat is zo vaak natuurlijk helemaal niet aan de orde, en dat zou ik dan ook helemaal niet in de eerste instantie denken. Maar kan er zelf wel een paar die wel degelijk doordat ze zelf niet sterk in hun schoenen stonden in deze situatie terecht kwamen.

Ken ook wel wat mensen waarbij het gewoon als een geschenk kwam, of zelfs gepland. Een goede vriendin van me is 17 en zwanger, was gepland, heeft een eigen huisje en is dolgelukkig.