aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:47

Wendy schreef:
Klopt, maar jij beweert dat mensen hun gezonde verstand niet meer gebruiken, en dat aspartaam niet veilig is omdat je er geen oliebol van zou kunnen eten. Ik geef enkel aan dat als je het zo bekijkt, geen enkel voedingsmiddel veilig is.

Het enige wat ik aangeef is dat dit voor veel voedingsmiddelen geldt, en juist het gezonde verstand is daarom zo belangrijk. Té is altijd fout, waar het ook over gaat.

ik geef aan dat mensen dat als excuus gaan gebruiken om er een oliebol van te gaan eten. dat is iets heel anders :) het is veilig, dat is het enige wat ze horen. Staat ook in de titel, aspartaam is veilig. klaar, punt uit.
een normaal diner bij de pizzahut voor 1 persoon geeft al de dagelijkse portie aan zout en driekwart van vet. jij en ik komen daar misschien niet, maar de keten bestaat nog dus er zal heus wel iemand komen eten.
volgensmij zijn we het gewoon roerend met elkaar eens, alleen is mijn eerste opmerking verkeerd gevallen.

Wat ik aangeef is dat mensen bewust moeten omgaan met hun voedsel, gezond verstand zoals jij al zei.
Vanuit mijn werkveld weet ik helaas dat er wel gezond verstand is(heel veel zelfs) , maar het is meestal nog gloedjenieuw in de verpakking.

@Esparanza, je bent niet de enige ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:52

Esperanza schreef:
minikatje schreef:
aspartaam zit in meer dan 6000 voedingsmiddelen en over de 500 medicijnen. voor sommige mensen is dat een beetje moeilijk te overzien. :)

Weet je hoe ruk dat is? Ik zit nu aan een kuurtje AB en wat zit daarin? .... aspartaam. En dat wil ik niet.

Zo is het wel met meer... bv gmo voeding.
Mensen willen het niet (de afslankers die -onterecht- denken dat dieetfrisdrank goed is voor de lijn daargelaten) maar het wordt toch door je strot geduwd omdat er multinationals achter zitten met veel geld en invloed.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:42

Focussed schreef:
linky: Nee want suiker is natuurlijk een compleet veilig voedingsmiddel... Overgewicht is al bijna volksziekte nummer 1... Vooral overal nog een "schepje" rietsuiker bij doen :j .

@ Focussed: De mensen zijn nog nooit zo dik geweest als sinds de invoering van "light" produkten. Natuurlijk is suiker ook niet goed, maar áls je dan toch iets zoet maken wilt, doe het dan met matig suiker en géén synthetische zoetstoffen. (Zoetstoffen geëxtraheerd uit natuurlijke voeding zijn óók laboratoriumprodukten!)
Je moet uitspraken niet zo uit zijn verband rukken, ik heb nergens gezegd dat je "overal nog een schepje suiker bij moet doen".

geerke

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:01

Ik drink 1glas frisdrank per week,zonder aspartaam gewoon met suiker. Volgens mij kan dat geen kwaad . Ben wel van mening dat suiker ook gif is...alles met mate.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:43

geerke schreef:
Ik drink 1glas frisdrank per week,zonder aspartaam gewoon met suiker. Volgens mij kan dat geen kwaad . Ben wel van mening dat suiker ook gif is...alles met mate.

En ik doe het dus andersom, als ik frisdrank drink, dan doe ik dat zonder suiker. Want ik schat de negatieve effecten van aspartaam lager in dan die van suiker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:48

En dat terwijl suiker toch ook gewoon veilig (niet toxisch, niet kankerverwekkend) is bevonden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:59

Suiker kan leiden tot diabetes. :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:04

Ik vind het gewoon vies dus ik eet/drink het niet. Doe mij maar liever ahornsiroop als het dan toch zoet moet. Lekker!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:04

@Maarten1987, Ja, maar aspartaam kan volgens het onderzoek dat Liljebo aanhaalde ook zorgen voor verstoring van insulinehuishouding, en dat is ook niet meegenomen in deze conclusie.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:07

Mij teveel onderzoeken die zeggen dat het juist WEL schadelijk is, dus ik vermijd het zoveel mogelijk, europa zegt wel meer wat in vrnl het belang is van de producenten en niet van de mensen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:08

Anoniem schreef:

Kan je dat ook onderbouwen? Zo ver ik weet (ik heb het zelf namelijk niet) zijn er 2 vormen van diabetes, een vorm die aangeboren is, en een type diabetes die je kan krijgen door overgewicht, minder beweging + nog meer factoren. Overgewicht krijg je niet alleen van suiker, dat kan je net zo goed van andere dingen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:12

Ik zei nergens dat het de enige oorzaak is van diabetes. Maar het wordt wel in verband gebracht met type 2 diabetes bij mensen die er al een genetische aanleg voor hebben. :P

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:13

Anoniem schreef:

Diabetes heeft te maken met het niet goed kunnen verwerken van koolhydraten door de alvleesklier, suikerziekte is eigenlijk een misleidend woord.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:16

Ik gebruik redelijk vaak aspartaam in 'light' en 'zero' frisdranken. Ik mix dit wel 1 op 1 met spa rood omdat ik het veel te zoet vind :D

Hier is trouwens een linkje naar een interessant artikeltje waarom zoetstoffen helemaal niet beter zijn dan gewoon suiker eten.
Er werd altijd aangenomen dat de aanwezigheid van glucose (=suiker) in het bloed aanleiding zou zijn tot het aanmaken van insuline. Insuline zorgt ervoor dat glucose niet in het bloed blijft maar kan worden op geslagen of verbrand, maar het zorgt er helaas óók voor dat het vet wat je eet niet wordt gebruikt als energie maar ook wordt opgeslagen.
Echter, inmiddels zijn er steeds meer onderzoeken die aangeven dat wanneer je iets zoets proeft, de receptoren op je tong een signaal naar de hersenen sturen dat er iets zoets het lichaam binnenkomt. Dit stimuleert dan ook al de productie van insuline. Het eten van zoetstoffen is dan dus helemaal niet zo handig want hoewel het geen brandstof oplevert, het zorgt er alsnog voor dat je geen vet verbrandt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:22

YellowGray schreef:
Ik gebruik redelijk vaak aspartaam in 'light' en 'zero' frisdranken. Ik mix dit wel 1 op 1 met spa rood omdat ik het veel te zoet vind :D

Hier is trouwens een linkje naar een interessant artikeltje waarom zoetstoffen helemaal niet beter zijn dan gewoon suiker eten.
Er werd altijd aangenomen dat de aanwezigheid van glucose (=suiker) in het bloed aanleiding zou zijn tot het aanmaken van insuline. Insuline zorgt ervoor dat glucose niet in het bloed blijft maar kan worden op geslagen of verbrand, maar het zorgt er helaas óók voor dat het vet wat je eet niet wordt gebruikt als energie maar ook wordt opgeslagen.
Echter, inmiddels zijn er steeds meer onderzoeken die aangeven dat wanneer je iets zoets proeft, de receptoren op je tong een signaal naar de hersenen sturen dat er iets zoets het lichaam binnenkomt. Dit stimuleert dan ook al de productie van insuline. Het eten van zoetstoffen is dan dus helemaal niet zo handig want hoewel het geen brandstof oplevert, het zorgt er alsnog voor dat je geen vet verbrandt.

Dus ook van het eten van light producten krijg je een piekende en dalende bloedsuikerspiegel?
(wat je dus vooral niet wilt)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:30

Ja. Tenminste, dat is wat veel onderzoeken laten zien. En het is zelfs nog vervelender dan met suiker, omdat je insulinegehalte wel hoger wordt, maar er te weinig suiker in het bloed zit (want het is immers wel zoet maar geen suiker). Hierdoor wordt je bloedsuikerspiegel nog lager dan hij al was en krijg je veel sneller weer honger.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:49

linky schreef:
Focussed schreef:
linky: Nee want suiker is natuurlijk een compleet veilig voedingsmiddel... Overgewicht is al bijna volksziekte nummer 1... Vooral overal nog een "schepje" rietsuiker bij doen :j .

@ Focussed: De mensen zijn nog nooit zo dik geweest als sinds de invoering van "light" produkten. Natuurlijk is suiker ook niet goed, maar áls je dan toch iets zoet maken wilt, doe het dan met matig suiker en géén synthetische zoetstoffen. (Zoetstoffen geëxtraheerd uit natuurlijke voeding zijn óók laboratoriumprodukten!)
Je moet uitspraken niet zo uit zijn verband rukken, ik heb nergens gezegd dat je "overal nog een schepje suiker bij moet doen".

Wat wil je daarmee zeggen? Correlatie betekent geen causaal verband... De studies wijzen uit dat je veilig zoetstoffen kunt gebruiken, waarom dan die bangmakerij? Voor alles geldt met mate overigens, dat vergeten sommige mensen nog wel eens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:00

YellowGray schreef:

Als je zulke stellingen plaatst (die nogal versimpeld zijn trouwens, zo simpel werkt het hele verhaal rondom insuline, bloedsuiker, koolhydraten en vetopslag helemaal niet) dan zou ik daar graag een wetenschappelijke bron van willen zien. Het artikeltje in de link is verre van dat. Ook maken ze zelf geen gebruik van wetenschappelijke bronnen. Stemmingmakerij als je het mij vraagt.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:08

Nee het werkt ook helemaal niet zo simpel, hier ben ik me zeker bewust van. Wetenschappelijke bronnen ben ik al een tijdje naar op zoek, mocht ik een goed onderzoek vinden dan wil ik deze zeker hier wel neerzetten!

Ik probeerde met mijn post ook zeker niet te zeggen "Dit is waar, zoetstoffen zijn zeker weten slecht". Ik vind het wel een interessante positie en het is goed om kritisch te blijven nadenken over wat je in je mond stopt. Ik ben zelf erg op zoek naar een manier van eten die bij mij past en die ook nog eens gezond is.

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:30

Na inname wordt aspartaam deels omgezet in formaldehyde, de stof die gebruikt wordt om mensen/dieren te bewaren... Zelfs al is het maar in kleine mate, ik hoef die troep niet in mijn lichaam. Ben er tot nu toe ook redelijk in geslaagd om aspartaam te ontwijken, dan nog liever suiker. Alleen voor kauwgom blijft het zoeken, xylitol is blijkbaar ook geen geweldig alternatief...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:10

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:14

Ik vind het vies dus is het vast niet goed voor me. Simpel geredeneerd misschien maar ik blieft het gewoon niet. Brussel kan me nog meer vertellen....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:15

Anne_GTI schreef:
Ik vind het vies dus is het vast niet goed voor me. Simpel geredeneerd misschien maar ik blieft het gewoon niet. Brussel kan me nog meer vertellen....

Ik vind heel veel groenten vies, zijn die dan ook eigenlijk niet goed voor me :?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:19

Focussed schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik vind heel veel groenten vies, zijn die dan ook eigenlijk niet goed voor me :?

:j Daar heb je dan waarschijnlijk geen behoefte aan. Als je gewoon een normaal eetpatroon hebt maar sommige dingen echt mijd kan dat wel zo zijn. Ik heb dat met bietjes :+

Gewoon zo af en toe proberen of je het inmiddels wel lust. alleen patat en cola is natuurlijk nooit goed.

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:47

Sneeuwelfje schreef:
Na inname wordt aspartaam deels omgezet in formaldehyde, de stof die gebruikt wordt om mensen/dieren te bewaren... Zelfs al is het maar in kleine mate, ik hoef die troep niet in mijn lichaam. Ben er tot nu toe ook redelijk in geslaagd om aspartaam te ontwijken, dan nog liever suiker. Alleen voor kauwgom blijft het zoeken, xylitol is blijkbaar ook geen geweldig alternatief...

Edit: bron
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18627677/