Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
moonfish13 schreef:Was die knipoog sarcastisch of serieus?![]()
Even een ideetje, mag ze melkvet?
Ik kan slecht tegen melk maar melkvet gaat goed.
Die zit o.a. in Bros puur.
Verder is er genoeg pure chocolade die gewoon melkvrij is.
Urielle, als je je adres geeft wil ik je een en ander opsturen aan superfoods?
Ik heb erwtenproteine, Acai, Maca..
Als je handig bent en het opbouwt krijg je dat er best in!![]()
De pindacrunch koekjes zijn best zoet ook vind ik zelf.
Noten zetten wel aan, en het zijn gezonde vetten.
Chiazaad is trouwens ook heel goed voor de stoelgang.
Net zoiets als lijnzaad, het dikt er van in.
Sjolvir schreef:Allemachies, zulke goeie ogen heb ik niet hoor.
Moest het wel heel erg vergroten.
En is ze stress gevoelig? Allicht dat iets in die trant nog meespeelt als ze het alleen op school heeft en op dezelfde dag tijdstippen thuis niet. Anders is het wel raar dat ze het daar wel heeft en thuis niet.
Mits in het weekeind ook hetzelfde ritme wordt gehanteerd en het ontbijt hetzelfde is als door de week.

Duhelo schreef:Spaghettisaus uit een pot (met wat extragestoomde engepyreerde groenten erdoor zodat zehet nietweet wat er inzit) is prima hoor. Denk dat het nu er vooral om gaat dat je er voedingsstoffen in krijgt.
Pasta eet ze wel? Hoe werkt eten in ruilvoor een snoepje?
Verse fruitpap maken en in een olvaritpotje doen?
Er bestaan shakes voor kinderen met een achterstand, nutridrink oid? Haal je bij de apotheker, zou dat geen optizijnvoor wat extra calorieen en vitamintjes?
Krijgt ze al vitaminesnoepjes?
Eet ze koude soep?
dus het kan wel een keertje.
Safiera schreef:Ontopic: Zou het niet kunnen dat ze op school iets te eten van een vriendinnetje aanneemt?
Urielle schreef:belle_boef schreef:Is ze thuis ook aan de diarree of alleen op school?
Even in het klein omdat het niet zo smakelijk verhaal isKunnen mensen erover heen lezen
Het gebeurt thuis wel eens maar dan hebben we het echt over 1-2 keer per maand. Volgens de juf is ze daar meer aan de diarree dan dat ze normalere ontlasting heeft. Vaste ontlasting heeft ze op school nooit. Thuis is het meestal een soort natte kleisubstantie.
Urielle schreef:Safiera schreef:Ontopic: Zou het niet kunnen dat ze op school iets te eten van een vriendinnetje aanneemt?
Ze eten nog in de klas en ze staat extra onder de aandacht omdat ze wel eens met een volle brooddoos weer terugkwam, maar ik kan het niet 100% uitsluiten. Het zijn 25 kleuters van 3 dus ik kan me niet voorstellen dat de juffen haar altijd zien.
Urielle schreef:Blijheid schreef:Is er wel iets van kruiden wat ze lekker vind? (kerrie, knoflook, of misschien juist zoetere dingen als koekkruiden of kaneel?)
Dan zou je misschien dingen met vrij weinig smaak (gekookte aardappels, courgette, aubergine) met kruiden wat lekkerder kunnen maken? Of als broodbeleg, boterham met suiker en kaneel? Niet het allergezondst maar elke toevoeging is er één nu denk ik
Is het eigenlijk vooral de smaak die ze lekker/vies vind of de structuur (als ze dat al kan benoemen)? Want als een gepureerde banaan vies is en een gewone banaan wel lekker, dan zou het ook de structuur kunnen zijn. Dan kan je misschien met dingen die ze tot nu toe niet lust eens anders aanbieden, dingen die je normaal zou koken zoals bloemkool eens in de wok doen bijvoorbeeld.
Zij lust wel 'buitenlands eten', als Indiaas, Chinees of Grieks maar dat lust mijn andere dochter weer totaal niet. Zodra ik iets met kruiden ga goochelen haakt de andere dochter af(erg fijn om te koken met de zeer uiteenlopende wensen van 5 personen
)
Ik heb het al eens geprobeerd om erachter te komen wat er precies vies aan is (ik had die gedachte ookplus de gedachte dat ze er misschien idd buikpijn van krijgt en daarom niet wil eten?) maar ze is denk ik nog te jong om te snappen waar ik naartoe wil. Alles is gewoon maar vies
![]()
Van fruit en groente heeft ze graag een bite geloof ik, een smoothie of geprakte banaan wil ze niet, wel lust ze graag zo een stuk fruit (ik geef vaak banaan omdat dat wat 'stopt') maar gek genoeg dan wel weer babypotjes fruit en ook appelmoes. Komkommer of een cherrytomaatje lukt rauw nog wel, maar rijst met een tomatengroentensaus kan ik vergeten. Soep wil ze niet. Wokken is ook een nogo.
Urielle schreef:Ik dacht ook aan stress als bijkomende factor maar de juf spreekt dat volmondig tegen en gooit het op het avondeten.
Ik weet ook niet aan welke maaltijd ik moet denken wanneer een kind overdag diarree heeft, het ontbijt, het avondeten??? Avondeten eet ze nagenoeg niet, vanavond heeft ze ook alleen wat vlees gegeten en water gedronken.
karuna schreef:En je vraagt je af hoe snel je doorloop kunt krijgen na eten van verkeerde dingen. Hier is het nagenoeg altijd binnen een half uur mis. Voor menles aten we altijd hutspot, dan naar stal en eenmaal daar en paard half ingespannen kon ik op het toilet gaan zitten en pas halverwege de menles kon ik de les overnemen van manlief. Tot we de link gingen leggen naar wortel, overgestapt op boerenkool voor de menles en het probleem was over. Melkproducten is binnen de 10 minuten prijs en niet te missen.
karuna schreef:Blijft vreemd eigenlijk omdat het zo niet logisch is, in een half uur is eten eigenlijk pas net in je maag maar reageert wel alles erop. Maar ja het kan dus erg snel gaan.
Hanmar schreef:Je vermoedt dat stress op school ook meespeelt en dat kan natuurlijk heel goed. Heb je ook het idee dat ze daar last van heeft op school? Of is ze misschien 'bang' dat diarree/naar gevoel haar gaat overkomen op school? Dat de juf 'vindt' dat ze geen stress heeft, hoeft natuurlijk niet alles te zeggen.
Ze heeft ook snel last van licht en geluid dus ik kan me voorstellen dat ze het op school hartstikke leuk heeft maar tegelijk ook moe en gestresst raakt van alle drukte en bezigheden die erbij komen kijken. Annemiek80 schreef:Urielle schreef:Ik dacht ook aan stress als bijkomende factor maar de juf spreekt dat volmondig tegen en gooit het op het avondeten.
Ik weet ook niet aan welke maaltijd ik moet denken wanneer een kind overdag diarree heeft, het ontbijt, het avondeten??? Avondeten eet ze nagenoeg niet, vanavond heeft ze ook alleen wat vlees gegeten en water gedronken.
Mede (natuurlijk) door mijn eigen darmziekte (coeliakie) moet ik bij haar beeld toch echt aan coeliakie denken, klassieke vorm.
Diarree overdag is dan vrij logisch als ze 's morgens brood en met lunch brood met gluten eet, en 's avonds glutenvrij (ivm haar allergiën/intoleranties neem ik aan dat je minder dan de gemiddelde mens naar pakjes grijpt, daarnaast eten jullie geen pasta, dus de kans is vrij groot dat jullie avondmaaltijden 'stiekum'(onbedoeld) glutenvrij zijn.
Het slechte groeien, geen zin in eten hebben, aversie tegen veel voedingsmiddelen/eten in het algemeen, darmproblemen, lactose intollerantie, tijd waarin de problemen begonnen (5-6 maanden oud toch?, is de tijd waarin normaal gesproken gluten geïntroduceerd worden in de vorm van koekje/broodkorst/soepstengel etc), slecht zindelijk worden, een oudere zus met darmproblematiek, doet mij er allemaal wel sterk aan denken.
Darmen die al overprikkeld zijn (bijv door ontstekingen/gevoeligheden) gaan op den duur zo'n beetje op zeer veel voedingsmiddelen reageren zonder dat er daadwerkelijk een intolerantie/allergie voor dat specifieke voedingsmiddel is. Als ik last van mijn darmen heb hoef ik bepaalde dingen echt niet te eten want dat ligt gegarandeerd een paar uur later onverteerd in de pot (met diarree erbij), terwijl ik het in een stabielere periode best kan eten... sommige dingen met mate (voorbeelden champignons, wortels, erwten, mais, bonen, noten).
Afhankelijk van wanneer ze voor het laatst getest is voor coeliakie (kan zijn dat het toen nog niet aantoonbaar was en nu bijv. wel) zou je in overleg met kinderarts/dietiste altijd een periode over kunnen gaan op glutenvrij om te kijken hoe het dan gaat. Glutenvrij is over het algemeen lichter verteerbaar en minder prikkelend voor de darmen, en als de passagesnelheid wat vertraagt heeft de dunne darm ook meer de tijd om meer voedingsstoffen op te nemen.
Altijd in overleg met een arts, aangezien coeliakie niet meer aan te tonen is als je dochter al (een tijd) glutenvrij eet. Eerste stap daarin is bloed prikken op antistoffen (IgA-tTG en IgG-tTG), deze verdwijnen nl als je glutenvrij eet, bloedtest is vrij zeker (>97%), en zal over het algemeen bij een positieve uitslag gevolgd worden door een biopt (via gastroscopie) van de 12-vingerige darm, als deze positief is zou ik persoonlijk ook vragen of ze genetisch bloedonderzoek willen doen (mensen met coeliakie hebben vrijwel altijd één of beide van de HLA-DQ2 of HLA-DQ8)
Mocht de medische molen verder uitgeput/uitgesloten zijn zou je evt een verwijzing naar een eetpoli kunnen vragen, ook gezien haar ziekenhuisverleden op jonge leeftijd in combi met eetproblematiek, verder zou je misschien via de dietiste tijdelijke bijvoeding kunnen aanvragen?
)
Maar ik weet alleen dat er toen uitkwam dat zij via haar vader een chromosoomafwijking heeft, maar het is een chromosoom waarvan niet duidelijk is wat het doet en is iig niet verantwoordelijk voor haar problemen omdat haar vader anders hetzelfde beeld had moeten laten zien. Ik weet niet of ik nog kan opvragen hoe het zit met die markers die jij noemt, maar ik zal eens kijken of we het nog na kunnen vragen.