Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:21

Paardjes45 schreef:
Ik wil jullie eerst bedanken voor de reacties, ik heb er echt heel veel aan!

Ik heb nog een klein vraagje: Ik heb 2 jaar onder zwemmen gezeten, waarvan 1 jaar (fanatiek) wedstrijdzwemmen. Dus geen rustige baantjes zwemmen, maar echt keihard trainen. Nu paste mijn zwembril niet zo heel erg goed, dus kwam er elke baan dat ik zwom ongelooflijk veel water met chloor in m'n ogen. Mijn ogen waren voor het zwemmen veel beter dan nu, dus mijn vraag is: kan het daaraan liggen?

Nee.
het krijgen van een bril ligt niet aan chloor, veel televisie kijken, je bril veel dragen of juist nooit.
Het heeft simpelweg te maken met de vorm van je ogen. Een minsterkte krijg je pas rond je 10e levensjaar (afhankelijk van je sterkte).
Laat zeker eens per jaar je ogen nakijken door opticien of oogarts, want ze groeien nog zeker tot je 20ste door.
Lenzen zijn mogelijk. als je ze zelf goed kan schoonmaken, mag dat bij de opticien. Ze leggen daar uit hoe je ze in moet doen en uit en hoe je ze moet verzorgen. pas als dat allemaal goed gaat, mag je ze mee naar huis nemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:56

emr schreef:
zonnebloem18 schreef:
Op jou leeftijd had ik al -6 en -7 en ben uiteindelijk geëindigd op -9 en -10 qua brillenglazen.
Sinds mijn 14de heb ik lenzen erbij en dat is toch wel heel fijn.
Zoals TurdusMerula zegt, als je er handig in bent geworden en dat gaat vrij snel ben je binnen een minuutje klaar.
Ik heb voor de zekerheid altijd een klein flesje lenzenvloeistof in mijn tas maar heb eigenlijk al sinds mijn 14de mijn bril niet meer op gehad.
Ik heb hem nog wel, voor het geval dat maar ik vind het echt een onding.
Voor lenzen kan je het beste wachten tot je op een stabiele sterkte zit omdat je anders al eerder een nieuwe sterkte lenzen nodig hebt als na een half jaar.

Draag je harde of zachte lenzen?

Ik heb zachte lenzen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:41

Als ik mijn bril niet de hele dag op zou hebben zou ik overal tegenaan lopen en bovendien verschrikkelijke hoofdpijn hebben :=

Het is inderdaad waar dat je ogen luier worden met een bril, maar vanaf een bepaalde sterkte kun je toch echt niet meer zonder. Mijn rechteroog is waarschijnlijk vroeger lui geweest en is daarom veel en veel slechter dan mijn linker. Als ik mijn bril niet op heb dan verandert mijn zicht voortdurend tussen wazig en minder wazig (= heel naar!).
Ik begon met sterkte -1,5 aan mijn rechteroog en 0 aan mijn linkeroog. Inmiddels is het 10 jaar later en heb ik rechts -4 en links -1. Vind ik toch best meevallen (het is nu al een jaar of 3 hetzelfde en zelfs weer iets beter geworden).

Ik zit overigens ook veel te veel en te lang achter mijn computer en ik merk wel dat mijn ogen daar moe van worden, maar echt slechter... nee. Gewoon weer opnieuw laten meten als je twijfelt, bij de meeste (alle?) opticiens is dit gratis.

hotchocolat

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:04

Mijn oudste zoon heeft ook slechte ogen, het schijnt dat dragen van contactlenzen helpen bij het voorkomen van het achteruitgaan proces (volgens de oogarts hier in DLD).

@Driebergen mijn zoon had al voor zijn 10 levensjaar een bril, daar zijn we ook met toeval achter gekomen.

Ik heb zelf een paar jaar harde lenzen gehad maar daardoor steeds beschadigingen aan mijn oogvlies gekregen.

Nog even terug komen op het laseren, mijn vader is daardoor aan 1 oog blind geworden

little_king

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:21

Ik heb vanaf mijn 16 zachte lenzen en zijn daarna nog flink achteruit gegaan.
Ook toen ik nog ruim volwassen was.

Ik kan overigens niet tegen de goedkope kruidvat lenzen.
En ook goedkope lenzen die je bij specsavers of dergelijke winkels hebt gaven op den duur problemen.
Duurdere merk lenzen gaan wel goed.