Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je last van je onderrug? (vul het antwoord in dat het meest bij jou situatie in de buurt komt)

1. Nee.
252 (45%)
2. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is onbekend.
74 (13%)
3. Ja, ik heb bijna altijd pijn in mijn onderrug en de oorzaak is bekend maar heeft niets met paardrijden te maken.
78 (14%)
4. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik mij ernstig heb verwond (bijvoorbeeld een breuk).
31 (5%)
5. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor behandeld.
12 (2%)
6. Ja, de pijn begon na een val van mijn paard/pony waarbij ik me licht heb verwond (bijvoorbeeld een blauwe plek) en ik word hiervoor niet behandeld.
14 (2%)
7. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor behandeld.
7 (1%)
8. Ja, de pijn begint tijdens of vlak na het rijden en ik word hiervoor niet behandeld.
35 (6%)
9. Anders, namelijk… (graag een pb of post).
46 (8%)

Totaal aantal stemmen: 549

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:48

Ik heb de optie 'anders' ingevuld.
Mijn lage rugpijn is namelijk over.

De pijn begon met een slechte tiltechniek, werd erger door (god betere het) een onbenul van een arts (orthopeed) die L1 en L2 scheef zette in het kader van onderzoek (!) en verder geen diagnose stelde of behandeling gaf.
Ik ben assertief geweest en heb de huisarts om fysiotherapie gevraagd. Fysio plus cesartherapie hebben het probleem netjes ingedamd en via de methode van orthomanuele geneeskunde zijn de wervels weer recht gezet.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:52

Optie 4 gekozen.
Na een val van mijn pony (op 7-8 jarige leeftijd waarschijnlijk) stond mijn ruggenwervel scheef.
Dit is echter nooit ontdekt (op mijn 19/20e pas) waardoor mijn wervel scheef is afgesleten.
Geregeld staat m'n rug dus weer scheef en geregeld (een zeurende) pijn.
Laatst bijgewerkt door milou123 op 27-11-13 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:52

Ik heb '9. anders, namelijk' ingevuld, ik heb enkel wel eens last van mijn onderrug bij langdurig draven zonder zadel.
Succes met je poll!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:54

Ik heb 9 gekozen. Ik heb nml wel last, pijn in de onderrug. Ik denk echter niet dat t door paardrijden komt. Ik ben 40 en tsja dan wordt je stijver/strammer. Slijtage zou ik zeggen. Mijn rugpijn nu komt eerder door de bewegingstheater waar ik mee bezig ben. Kan zijn dat de slijtage "veroorzaakt" is door 30 rij-jaren, maar ik heb ook 2 kinderen gedragen en gebaard en 5 jaar een typisch sta-beroep gehad (da assistente). Verder merk ik dat door paardrijden de rugpijn juist minder wordt (bij wekelijks 2 a 3 keer rijden) en sinds ik met centered riding bezig ben dit ook positief werkt. Hoop dat je hier iets aan hebt :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:58

Ik heb vaak lage rugpijn ivm verkeerde houding, maar juist als ik weer wekelijks ga rijden verdwijnt het of wordt het in elk geval minder! :j

C10

Re: Poll voor alle amazones en ruiters! (scriptie-onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 15:21

Bedankt voor al jullie stemmen en toelichtingen! Het helpt enorm om een beter inzicht te krijgen in de situatie rondom rugklachten bij ruiters. Ik blijf alles lezen en noteren!