Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
[***] schreef:LBLGypsyCobs schreef:Dus het zal ook een plotselinge temperatuursverandering zijn.
Als ik 's ochtends de koude natte greep van het hek pak, schrikken die zenuwen zo dat ze alles afsluiten.
De gekken...
Maar heb je dat dan ook al op deze dagen, als het een graad of 14 is buiten?
[***] schreef:Maar heb je dat dan ook al op deze dagen, als het een graad of 14 is buiten?
Dallista schreef:Ik vermoed eerder gewenning aan de kou; het is een overreactie op temperatuurswisselingen (van warm naar koud), maar als je de hele tijd in de kou bent is dat niet zo'n probleem (en als je daar naar buiten gaat heb je waarschijnlijk ook dikke handschoenen aan!)
en na een uitgebreid onderzoek (incl bloed etc) kwam eruit dat het echt raynaud was. Raynaud gone wrong dus 
Mindim schreef:[***] schreef:Maar heb je dat dan ook al op deze dagen, als het een graad of 14 is buiten?
Ik heb de handschoenen ook al weer aan gehad. Als ik met de hond loop, gaat de vingers van de vasthoudende hand dood. Ook in de zomer, dan heb ik het bloedje heet, dan zoek ik even verkoeling in het zwembad en gelijk dooie vingers.
Maar warm worden is idd heel pijnlijk, bah. maaikemuis schreef:Handschoenen met verwarming is naar mijn idee niet een heel goed plan. Als je dit gebruikt wanneer er nog niets aan de hand is, dan is er weinig mis mee en kan het misschien preventief werken. Maar wanneer de vingers al wit zijn betekent dit dat er al ernstige vasoconstrictie is opgetreden, wanneer je warmte toediende zal er vasodilatatie ontstaan. Een zeer plotselinge overgang kan beschadiging van de vaatwand opleveren waardoor de het probleem steeds verder zal verergeren.