handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:22

Roeckl handschoenen zien er fijn uit.
Eens kijken bij Divoza.

Beveiligersshop, ga gelijk kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:24

Ik lees even mee! Heb godzijdank geen Raynoud, wel altijd steenkoude handen en voeten in de winter. Ben ook al jaren op zoek naar handschoenen waarbij mijn vingers warm blijven.

Ik dacht dat het voor mij al lastig was in de winter, maar als ik hier lees dat mensen met Raynaud, bij 15 graden al dode, witte vingers/voeten hebben, dan mag ik niet klagen. In de winter heb ik wel vaak witte tenen en witte plekken met name op mijn hielen, maar dan moet het ook wel echt koud zijn.

Wat voor mij wel redelijk fijne handschoenen waren, zijn die van Sealzskin verkrijgbaar bij de paardendrogist. Zijn in ieder geval ECHT waterdicht!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:56

Aha dus combinatie van droge lucht en gewenning aan de kou maakt het op wintersport beter. Ik draag zelf eigenlijk niet echt dikke handschoenen maar leg ze wel vaak even boven de verwaring dan heb ik er iets minder last van. Maar dan koelen je handen dus gewoon minder abrupt af en dus minder witte vingers. Haha welke inzichten bokt teweeg brengt ;)

LBLGypsyCobs

Re: handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:09

Ik merk ook vaak dat ik het heb met de overgang van buiten naar binnen.
Dan vergeten een paar vingers om op te warmen.

Dus het zal ook een plotselinge temperatuursverandering zijn.
Als ik 's ochtends de koude natte greep van het hek pak, schrikken die zenuwen zo dat ze alles afsluiten.
De gekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:21

LBLGypsyCobs schreef:
Als ik 's ochtends de koude natte greep van het hek pak, schrikken die zenuwen zo dat ze alles afsluiten.
De gekken...

Maar heb je dat dan ook al op deze dagen, als het een graad of 14 is buiten?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:23

Ik heb het nog als ik op vakantie ben in Mexico oid...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:30

[***] schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
De gekken...

Ja dat komt zeker al voor :(

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:44

Ik heb nog nooit van het syndroom van Raynaud gehoord, maar nu begint er wel een belletje te rinkelen. Ik heb elke winter weer last van het feit dat m'n vingers helemaal wit worden en de doorbloeding daar dus stopt. Vervolgens gaan ze weer zo enorm pijn doen dat de tranen me in de ogen springen wanneer de doorbloeding weer langzaam op gang komt. Maar kan het zo zijn dat je er alleen bij je handen last van hebt en je voeten niet? Want ik heb het altijd alleen maar aan m'n handen.
Ik heb al tig handschoenen geprobeerd, maar hier worden een aantal goede suggesties gegeven, dus maar eens eff rondkijken hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:53

[***] schreef:

Ik heb de handschoenen ook al weer aan gehad. Als ik met de hond loop, gaat de vingers van de vasthoudende hand dood. Ook in de zomer, dan heb ik het bloedje heet, dan zoek ik even verkoeling in het zwembad en gelijk dooie vingers.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:54

ik zou echt kijken naar back on track handschoenen. ze gaan binnenkort rijhandschoenen uitbrengen, nu hebben ze alleen nog handschoenen die je onder andere handschoenen kan dragen, al lijken mij die ook wel fijn.

http://www.backontrack.com/nl/producten ... dschoenen/

Wat ook helpt tegen koude handen(tegen koude alles), is om altijd een muts op te zetten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:55

Op mijn werk is het vrij warm en ik soldeer voornamelijk kleine electronica.
Dus zit met pincetjes en soldeerboutjes te priegelen, soms boven een verwarmende plaat.

Als ik dan de minder verwarmde kantine in loop merk ik het al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:58

Muts zet ik idd ook altijd op.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:13

Dallista schreef:
Ik vermoed eerder gewenning aan de kou; het is een overreactie op temperatuurswisselingen (van warm naar koud), maar als je de hele tijd in de kou bent is dat niet zo'n probleem (en als je daar naar buiten gaat heb je waarschijnlijk ook dikke handschoenen aan!)

Vorig jaar heb ik teveel kou gehad en ondanks dat ik goed gekleed was en geen moment heb stilgezeten heb ik de raynaud in mijn benen gekregen. Grote vlekken die extreem jeukten. Na een paar dagen trok het op sommige plaatsen weg, op andere plaatsen ontstonden er zwarte plekken en blaren/zweren.
Huisarts was :oo en na een uitgebreid onderzoek (incl bloed etc) kwam eruit dat het echt raynaud was. Raynaud gone wrong dus :=
Had het zelf eerder in de richting van winterbenen gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:33

Oh jakkes. Daar moet ik niet aan denken Delerium. Soms krijgen mensen er ook zwarte vingers van, daar ben ik soms best bang van. Ze krijgen soms de vreemdste kleuren tijdens opwarming. Ik heb eenmaal de boel donkerpaars gehad, nou ik schrok me wild. Ik zag me al stompjes door het leven gaan :')

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:56

Hoop dat er een wonderhandschoen bestaat hiervoor! Heb het nu ook weer idd en echt heel erg vervelend.. Bij mij is het alleen als soort ''bijwerking'' bij m'n ziekte gekomen. Slik nu vaatverwijders maar helpt nog niet echt super.. Hier worden vingers meestal eerst wit, dan blauw en als ze weer opwarmen rood/paars door elkaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:13

Mindim schreef:
[***] schreef:

Ik heb de handschoenen ook al weer aan gehad. Als ik met de hond loop, gaat de vingers van de vasthoudende hand dood. Ook in de zomer, dan heb ik het bloedje heet, dan zoek ik even verkoeling in het zwembad en gelijk dooie vingers.

Oh bah, dat lijkt me heel vervelend. Ik kan in de winter soms wel eens janken als ik binnenkom en mijn ijskoude handen en voeten beginnen op te warmen, dan doen ze echt zeer. Net of iemand er een klap met een hamer op heeft gegeven.

Muts moet ik inderdaad vaker opzetten. De meeste warmte verlies je via je hoofd, heb ik wel eens gelezen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:57

Hier na het wit ook paars/zwart.

Dat gevoel alsof je een klap op je vingers hebt gehad herken ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:08

Ik heb dat gevoel van een tik met de hamer eens tijdens mijn les gehad. Nou de oefeningen gingen wel de mist in, kon me niet meer concentreren, wat heb ik me zitten verbijten op dat paard :') Maar warm worden is idd heel pijnlijk, bah.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:20

Raynaud heeft niet zoveel te maken met de weersomstandigheden. Het is koude van BINNENUIT.
Zelfs als het buiten 20 graden is kunnen de vingers wit worden, en KOUD. Het heeft te maken met de bloedsomloop, niet met weersomstandigheden.
Het is totaal anders dan in de winter, waar we allemaal wel eens witte vingers krijgen.

We hebben de Roeckl Polar besteld, in de hoop het koud worden vóór te zijn, zodat de handschoen tenminste nog íets warmte van de hand opneemt - en weer afgeeft.

Geforceerde warmte van buiten toevoegen lijkt ook niet altijd aan te bevelen. maaikemuis noemde dat, helaas zonder referentie.

maaikemuis schreef:
Handschoenen met verwarming is naar mijn idee niet een heel goed plan. Als je dit gebruikt wanneer er nog niets aan de hand is, dan is er weinig mis mee en kan het misschien preventief werken. Maar wanneer de vingers al wit zijn betekent dit dat er al ernstige vasoconstrictie is opgetreden, wanneer je warmte toediende zal er vasodilatatie ontstaan. Een zeer plotselinge overgang kan beschadiging van de vaatwand opleveren waardoor de het probleem steeds verder zal verergeren.

maaikemuis, ben je er nog? Ik ben heel nieuwsgierig waarop je je opmerking op baseert!
Een handschoen met toegevoegde warmte lijkt heel aantrekkelijk voor mensen met Raynaud. Jij zegt dat een 'zeer plotselinge overgang' beschadiging kan opleveren. Maar waarom zou zo'n handschoen met drie standen toegevoegde verwarming 'zeer plotseling' de vingers verwarmen?

Mijn idee is het niet zover te laten komen dat de vingers wit worden. Preventief gebruik, dus.
Heb je daar ideeën over? Ik hoor graag van je!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:22

Lijkt me idd dat een handschoen niet pats boem opeens warm is, maar dat het geleidelijk gaat en je vingers dus langzaam opwarmen :)

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:23

super dat dit topic er is ik maak me namelijk al helemaal druk over de winter, ik had zelfs in zuid-frankrijk deze winter een 'aanval'. afgelopen weken liep ik ook al met handschoenen aan. ga maar eens kijken in de linkjes of ik wat kan gaan bestellen!

mijn handen/voeten worden eerst paars/zwart en dan paars met fluor oranje vlekjes. mijn vingers en tenen worden helemaal wit en gevoelloos :(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:28

De temperatuur speelt wel degelijk mee. Als het koud is heb ik veel meer last dan bij warm weer.
Het is ook niet voor niets dat vaatverwijders door veel mensen alleen in de winter geslikt worden en dat ik mijn dosis bij winterweer mag verdubbelen. De ene persoon heeft eerder last dan de ander, voor de een is 15 graden al koud en bij een ander beginnen de klachten bij lagere temperaturen.
Bij mezelf merk ik dat de grens van de temperatuur van wat voor mij koud is steeds hoger wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:36

Niet alleen temperatuur speelt mee, maar ook beweging; iemand kan bv door pianospelen (of typen) ook die reactie in de vingers oproepen.
De buitentemperatuur is juist de trigger bij de meesten; hoewel de reactie vanuit het lichaam komt, is het de buitenkant die het doet triggeren. Medicatie kunnen eraan bijdragen dat de lichaam de reactie sneller vertoond of juist doet verminderen.

Het koude hek dat ineens wordt vastgepakt; als dat hek 40 graden was, dan zal raynaud niet optreden. Maar juist die temperatuur. Ook de luchtvochtigheid speelt mee. Dus de trigger komt echt vaak van buitenaf. Net als met de allergie; de graspol komt van buitenaf en daar reageert het lichaam op. Zonder graspol ook geen reactie van het lichaam.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:55

@ Bertie, dat is wat ik probeer te zeggen, preventief zou het heel goed kunnen werken (geen persoonlijke ervaring mee), maar wanneer de vingers al wit zijn geworden, dan moet je juist geen directe mechanische warmte toedienen. Witte vingers is het uiterlijke vertoon van vasoconstrictie, de vaten van de vingers hebben zich samen geknepen. Wanneer je dan directe warmte (hoger dan de lichaamstemperatuur) van buitenaf toedient, dan zal vasodilatatie optreden. Deze plotselinge overgang kan de vaatwanden beschadigen waardoor het probleem in de toekomst mogelijk nog groter wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:56

Kort gezegd; warme handen/voeten, warm houden. Koude handen/voeten met beleid heel langzaam opwarmen.