ADD/ADHD en ritalin, wat zijn nu de feiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:06

xSlvna schreef:
Bedankt voor je uitleg, nee ik heb eerder nooit ergens last van gehad (zette mezelf aan het werk met vragen die ik dan zelf, voor mij, logisch ging beantwoorden, heerlijk, alles beredeneren en mentaal aan het werk zijn). Ik denk eerder dat ik dan gewoon niet genoeg uitdaging heb (ik ga overigens ook bij de leraren of zelfs de psycholoog vragen terug stellen, om hun aan het denken te zetten, geweldig vind ik dat).
Ik concentreer me ook gewoon op willekeurige onzin als ik les heb, ik kan gewoon gesprekken aan de andere kant van de klas volgen zonder echt te luisteren of te kijken, ik besef pas dat ik meeluister zodra dan iemand iets grappigs zegt, dan lig ik in een deuk. Zo krijg ik ook overigens de lessen mee, ik ben er wel, en ik hoor het wel, maar ik voel me enorm afwezig, tot de leraar iets verkeerds zegt of iets (voor mij) te langzaam behandeld word, dan ben ik uit het niets enorm aanwezig en val zo even snel ook weer weg in mijn 'niets-doen-status'.

Zie overigens wel af en toe kinderen met AD(H)D die veel suiker krijgen en dan gelijk als 'enorm lastig' worden bestempeld wanneer ze twee keer 'mamma' zeggen, en voor straf moeten 'oprotten' met een glaasje Fanta in handen, lijkt mij toch ook absoluut niet de oplossing?

Wat kunnen (sommige) AD(H)Ders eigenlijk doen om wél geïnteresseerd te raken, om wél eens op te letten en aanwezig zijn?

die concentratie tijdens de les, kan je die sturen? KAN je achtergrondgeluiden wegfilteren? Dat het niet lukt als je je verveelt vind ik niet raar. Maar zoals mijn voorbeeld van een feestje, ik kan proberen wat ik wil, maar ik krijg alle gesprekken mee, die kan ik gewoon niet uitschakelen. Daardoor kan ik het gesprek wat ik graag wil volgen maar half meekrijgen. Jouw verhaal klinkt mij wel een beetje als onderstimulatie in de oren, wellicht een hogere intelligentie dan je omgeving.

Je laatste vraag heb ik voor mezelf twee antwoorden op: wilskracht en medicatie! Zonder medicatie kan ik het echt vergeten om me op iets te concentreren wat me niet boeit, laat staan dat ik het kan onthouden. Mooi voorbeeld was geschiedenis op de middelbare school. Heb ik zo hard voor moeten werken en alles wat ik wist, is allang verdwenen. Terwijl ik pi nog altijd op 10 decimalen uit mn hoofd ken, op mn 12 e even geleerd.... Maar ik onthoud ook veel dingen niet die ik WEL boeiend vind en dat is nog frustrerender. Maar ik ben er inmiddels achter dat ik die strijd nooit ga winnen. Ik kan mn best doen, maar als mn hersenen bepaalde info niet opslaan, dan doen ze dat gewoon niet, al herhaal ik het 100 keer. Tegelijkertijd onthoud ik veel nutteloze info wat ik weer niet wil.
Verder is concentreren een kwestie van wilskracht en truukjes. Ik wil absoluut niet zeggen dat het gewoon mogelijk is rustig te concentreren maar je kan het verbeteren. Ik laat mezelf elke paar minuutjes afdwalen, geef even toe aan de afleiding, om mezelf daarna meteen weer een schop te verkopen en mn kop er weer bij te houden. Dat werkt voor mij effectiever dan er continue tegen vechten.

Sadira

Re: ADD/ADHD en ritalin, wat zijn nu de feiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:07

Zwerte, wat jij noemt over feestjes klinkt mij heel bekend in de oren. Heb jij dat ook, dat het voor je gevoel op een gegeven moment alleen nog maar ruis wordt? Dat je je niet meer kunt concentreren op luisteren en dat alles langs je heen gaat, omdat het gewoon te moeilijk is om nog op iets te focussen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:09

vuurneon schreef:
Ik vind die kenmerken sowieso wel slaan op normaal functionerende mensen,denk dat 99 procent zich er wel in kan herkennen.
T is pas een probleem als het dagelijks leven ernstig wordt belemmerd; dat school slecht gaat, werk niet fout, huishouden in het honderd loopt en het overzicht op de financiën kwijt raken. Dat mensen dingen gaan vermijden; zoals een verjaardag, vanwege teveel prikkels.
(Even makkelijk neergezet zo, voor het begrip)

Dan zal dat aan mijn omgeving liggen, maar ik ken niet veel mensen die om de reden 'niet kunnen volgen van een gesprek' niet naar verjaardagen gaan, ken er ook nauwelijks die niet op kunnen letten (of op zijn minst stil kunnen zijn) onder lessen etc.

Ik kan wél zelf kiezen waar ik op concentreer, maar vaak ben ik dan nog snel afgeleid door hele kleine prikkels (wss is dit de desinteresse, als het me eigenlijk totaal niet interesseert waar ik mij op concentreer)

Klinkt overigens als een sterke wil, die methode van jou, toch even laten afleiden en dan weer door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:11

Ik ken ze wel; mijn vriend. Die werd zo doodmoe van de gesprekken op verjaardagen dat hij liever niet ging. Hij viel compleet stil, compleet overdonderd door al die prikkels. Hij heeft zijn opleiding niet af kunnen maken; klas met 30 jongens met slechts de helft van de tijd een docent, was een drama :(:)
Hij kan niet kiezen waarop hij zich concentreert, dat filter ontbreekt. Is ook snel afgeleid, ook als het gesprek zeer belangrijk is. Dan kan die vogel buiten hem al volledig uit het gesprek halen en is het gewoon kwijt.
Maar goed, je kon bij hem al zien toen hij 2 was dat hij ADHD had := die is ook jong gediagnosticeerd.

Maar hij is ook ouder geworden, puberteit voorbij (scheelt weer een zooi hormonen :') ) en volwassen. T is wel vele malen verbeterd :) en helemaal nu hij van de medicatie af is. Verrekte rebounds!
En ik kan nu precies zien wanneer hij afhaakt, dus dan is het even 'wat zei ik net?' O ja... Was aan het luisteren naar jou _O-
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-09-13 19:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:14

Aleeneh schreef:
Zwerte, wat jij noemt over feestjes klinkt mij heel bekend in de oren. Heb jij dat ook, dat het voor je gevoel op een gegeven moment alleen nog maar ruis wordt? Dat je je niet meer kunt concentreren op luisteren en dat alles langs je heen gaat, omdat het gewoon te moeilijk is om nog op iets te focussen?

Absoluut! Feestjes met medicatie waren ineens zoooooo leuk geworden! Daarvoor was ik ongeveer een uurtje, misschien twee op een goede dag, aan het stuiteren van hot naar her, discussies proberen te voeren, kortom ik probeerde volop mee te doen. Maar door de overprikkeling werd het idd steeds waziger tot het punt dat ik geen enkel persoon meer kon volgen en dan kwam ik in mn eigen bubbel terecht. Overal maar wat naar staren, af en toe met een glimlach knikken als iemand iets tegen me zei en verder zitten wachten tot ik naar huis kon. Voelt heel ellendig, je bent er wel maar ook weer niet zeg maar.
Met medicatie kan ik urenlang de gesprekken voeren die ik wil, zonder bovenstaande effecten en toen was het een hele andere ervaring!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:17

Ooh wat bizar om te horen dat dat dus idd hiermee te maken heeft ook. Heb precies wat jij beschrijft ja!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:18

Veel dingen zijn al genoemd.
Wat betreft de medicatie valt mij op (ik werk met jongeren die ADHD/ADD hebben in de leeftijd van +-18 jaar. Deze jongeren staan helemaal niet te springen om hun medicatie. Dus het verslavende kun je er wel vanaf halen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:21

xSlvna schreef:
vuurneon schreef:
Ik vind die kenmerken sowieso wel slaan op normaal functionerende mensen,denk dat 99 procent zich er wel in kan herkennen.
T is pas een probleem als het dagelijks leven ernstig wordt belemmerd; dat school slecht gaat, werk niet fout, huishouden in het honderd loopt en het overzicht op de financiën kwijt raken. Dat mensen dingen gaan vermijden; zoals een verjaardag, vanwege teveel prikkels.
(Even makkelijk neergezet zo, voor het begrip)

Dan zal dat aan mijn omgeving liggen, maar ik ken niet veel mensen die om de reden 'niet kunnen volgen van een gesprek' niet naar verjaardagen gaan, ken er ook nauwelijks die niet op kunnen letten (of op zijn minst stil kunnen zijn) onder lessen etc.

Ik kan wél zelf kiezen waar ik op concentreer, maar vaak ben ik dan nog snel afgeleid door hele kleine prikkels (wss is dit de desinteresse, als het me eigenlijk totaal niet interesseert waar ik mij op concentreer)

Klinkt overigens als een sterke wil, die methode van jou, toch even laten afleiden en dan weer door.

ik ga wel naar verjaardagen, maar ik kies heel bewust mijn plek waar ik de hele avond zit. meestal ergens waar ik de hele groep kan overzien en er niemand achter mij langs kan/zit. dit omdat er achter mij vaak dan ook geen ruis is.

ik kan zonder mijn medicatie geen gesprek volgen in bijvoorbeeld de aula op school. als ik midden in de aula zit, met 15 mensen aan 1 tafel is alles ruis. geen 1 gesprek is te volgen, hoe goed ik mij ook concentreer. en nee het is geen desintresse. ik heb moeite met een gesprek met iemand anders te voeren in zon drukke omgeving, dit omdat ik alle andere dingen ook hoor.
en het heeft niet eens alleen te maken met alleen de ruis die er is om je heen, ondertussen zie ik ook nog van alles, en dat gaat dan in, he die eet een broodje kaas, en die met jam. die laat zijn appel vallen en die heeft een blokjes tas met zwarte en witte hokjes. ondertussen zie ik in de verte nog een vriendin lopen. owja, en ik was dus nog met het gesprek bezig, waar van mij word verwacht dat ik daar ook nog op reageer. Dit alles moet ik allemaal tegelijkertijd verwerken. iets wat compleet onmogelijk is.

Ik herken mij 100% met het verhaal van Zwerte :D :) fijn te lezen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:24

belle_boef schreef:
Veel dingen zijn al genoemd.
Wat betreft de medicatie valt mij op (ik werk met jongeren die ADHD/ADD hebben in de leeftijd van +-18 jaar. Deze jongeren staan helemaal niet te springen om hun medicatie. Dus het verslavende kun je er wel vanaf halen.

Het kan inderdaad, dat zeg je correct :) omdat het niet geldt voor de gehele populatie opiaat slikkende ADHD/ADD'ers. Wel fijn dat er veel zijn die geen last hebben van dat verslavende effect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:26

Onder verslaving valt ook fysieke afhankelijkheid. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:51

Je wordt niet fysiek afhankelijk van methylfenidaat.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:17

ik gebruik al een poosje methylfenidaat en ben hieraan niet verslaafd... door de weeks gebruik het middel als ik naar mijn werk ga, in de weekenden niet.... volgens mij kan je hier ook niet verslaaft aan raken...
wel als je dus geen adhd/add hebt, dan is het inderdaad een drugs.. je moet het niet voor niets aangeven als je dit medicijn in het buitenland wilt gebruiken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:21

Volgens mijn psygoloog is ritalin ook helemaal niet lichamelijk verslavend.
Alleen omdat sommige DENKEN niet meer te kunnen functioneren zonder, want het schijnt voor een heleboel veel rustiger en helder en makkelijker te zijn, kan het geestelijk verslavend zijn. Het is maar net hoe je er zelf voor staat.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:33

wemkelover schreef:
Alleen omdat sommige DENKEN niet meer te kunnen functioneren zonder, want het schijnt voor een heleboel veel rustiger en helder en makkelijker te zijn, kan het geestelijk verslavend zijn. Het is maar net hoe je er zelf voor staat.

het maakt je inderdaad rustiger en helderder....

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:03

Feestjes zijn voor mij een hel en al helemaal als het mn eigen is. Dan vraag je mensen voor drinken en ben ik bij nr3 & ben nr1 weer kwijt. Omdat er dus zoveel prikkels zijn van geklets gelach en soms geschreeuw van de kids raakt mn hoofd vol en kan er niks meer bij. Mn verjaardag dit jaar was gezellig en leuk maar toch ff momentje gehad dat ik echt riep van: STOP!
De 1 vroeg wat drinken de andere riep mij weer die riep mn naam etc... Not funny at all!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:09

delvira schreef:
wemkelover schreef:

het maakt je inderdaad rustiger en helderder....

Dat geloof ik wel,
Alleen ik weet het niet omdat ik zelf niet aan de medicatie zit, en mijn vriend voelde zich alles behalve goed door ritalin. Ik ken nog wel een aantal waar het niet goed aansloeg, die zijn of gestopt of hebbe ander medicatie gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:14

Feestjes zijn inderdaad een ramp. Ik kan er helemaal gek door worden. :(

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:29

Ik ben ook gestopt met ritalin omdat ik er een zombie van werd ik zat nog net niet te kwijlen in de klas, ik voelde me afgestompt door de ritalin en kon niet meer mezelf zijn.
Ik ben liever vervelend (voor de buiten wereld) maar wel mezelf dan wegkwijnen door de ritalin!

Ik merk wel dat het soms met mijn partner erg kan botsen mijn adhd en zijn normale brein, en drukte kan ik niet tegen en claustrofobisch ben ik ook alleen ik denk dat dat samenhangt met de adhd (overstimulatie denk ik dan aan) alleen als ik tijdens het uitgaan drank op heb kan ik wel helemaal uit m'n dak gaan en leef dan even in m'n eigen feestbubbel _/-\o_

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:23

wemkelover schreef:
Dat geloof ik wel,
Alleen ik weet het niet omdat ik zelf niet aan de medicatie zit, en mijn vriend voelde zich alles behalve goed door ritalin. Ik ken nog wel een aantal waar het niet goed aansloeg, die zijn of gestopt of hebbe ander medicatie gekregen.

het kan ook aan de zwaarte van de medicatie liggen, in de ochtend reageer ik erg goed op de medicatie, maar ik merk ook dat is er 's middags erg duizelig van wordt.. vraag me wel af hoe dat eigenlijk kan..

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:39

Ik slik Ritalin, (ik heb add) maar ik vergeet soms ritalin in te nemen.. :( Best wel vervelend, weet iemand iets waardoor ik het kan onthouden? ;-)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:41

Ik slikte ritalin, maar werd er knetter, maar dan ook knettergek van..
De drukte zat dan in mijn hoofd, waardoor ik mezelf echt verschrikkelijk voelde :n Voor mij dus nooit meer!

Concerta hielp, maar werd niet vergoed en was wel een heel duur grapje..
Nu doe ik het zonder, maar dat is ook niet altijd een feest :(

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:44

Alysia: Ik heb voor mijn zoon een speciaal bakje gekocht. Bij de Xenos, een pillendoos. Deze heeft voor elke dag van de week een vakje en daar gaat de pil in. Dus voor een hele week vooruit vul ik die. Ligt in de badkamer bij zijn deo en tandenborstel. hij vergeet hem nooit (en is 11).

Werkt dus erg goed. gebruik er zelf ook eentje voor de medicatie van mijn hond (geen ADHD hoor :) , hoewel het wel een labrador is. Hij heeft epilepsie medicatie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:47

xDaantjxx schreef:
Grootste voordeel ADHD: je hebt je werk (mits je niet afgeleid wordt) 10x zo snel af als een ander. Ik heb tijdje gewerkt in resaurant bij verzorgcentrum. Daar hebben ze me echt op de stoel moeten drukken van: en nu neem je ff pauze. Ik vloog altijd heeen en weer en ff babbeltje tussendoor en dan weer vliegen.
Mja paps heeft zelfde. Die heeft bij scheer en foppen geweest. Hij haalde de meeste omzet omdat hij wat dat betreft de meeste klanten had haha

Mijn zoon heeft ook ADHD, alleen zie is wel druk, maar dat voert niet de boventoon. Het gebrek aan concentratie doet dat wel. Voor hem is het juist enorm moeilijk om zijn werk op school af te krijgen, juist door gebrek aan concentratie.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:49

Ik heb ook zo'n pillendoosje! 's Ochtends vergeet ik t ook nooit (mede door mijn ouders). Alleen 's Middags in de pauze op school vergeet ik het weleens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:00

We zijn hier aan het kijken voor medicatie. De artsen hebben het liever wel, maar ik twijfel.
Hij krijgt regelmatig zijn werk mee naar huis, omdat hij het in de klas dus niet heeft gemaakt. Hier gaat ook weer vrije tijd in zitten en dat vind ik wat sneu. We zijn het gesprek dus maar weer aan gegaan en we staan nu op de lijst voor een gesprek voor medicatie met de psycholoog en een arts. Echter gaat het nu weer harstikke goed. Zijn resultaten zijn ook weer prima. Het gaat op en neer zeg maar. Ze willen ritalin proberen op zijn allerlaagst en dan van daar uit kijken hoe ze het in willen stellen. Maar ik twijfel nu toch weer. Thuis hebben we geen problemen, op school momenteel niet, maar wat ik zeg, dat gaat op en neer. Hij is geen stoorzender voor anderen trouwens.
Ik vind dit als ouder zijnde enorm moeilijk, want ik kan niet in zijn koppie kijken en voelen wat hij voelt. Ritalin willen ze 2 maal 4 uur geven. Tijdens schooluren zeg maar. Op woensdag en vrijdag dus eentje. Hij is 7 jaar, wordt 8 in april. Wat is wijsheid. Ik weet het even niet, dus hier zitten ervaringsdeskundigen, help! :D