Wat is dyslexie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:12

BlueStar schreef:
Zou er een overeenkomst zijn tussen dyslexie en beelddenken?

Ja, dyslectici zijn vaker beelddenkers :)
Ik behandel kinderen met dyslexie en bij een groot deel werkt het heel goed om ze een "foto" te laten maken van een nieuw, lastig woord.
Helpt alleen niet bij nieuwe, onbekende woorden, en juist die blijven het grote probleem. Mensen met dyslexie leren als het ware niet goed automatiseren, dus lezen veel woorden alsof ze ze voor het eerst in hun leven lezen. En ga maar bij jezelf na, niet-dyslectici hebben ook wel even moeite met een woord als hydrocephalus oid :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:15

Er zijn ook hoogbegaafden met dyslexie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:17

julius_juut schreef:
@miss_lizje: En toch schrijf jij een stuk beter dan veel mensen op internet, waarmee je eigenlijk veel van de dingen die in dit topic geschreven worden bevestigd.
Je hebt dyslectie, maar schrijft keurig, begrijpelijk Nederlands omdat je dat geleerd hebt en zorg besteed aan je post. Of dat met de hulp van een spellingchecker is of omdat je het zelf ziet maakt weinig uit, maar je zit niet lui achterover 'want ik heb dyslectie'.

Ik heb geen dyslectie, maar kan met alle goede wil van de wereld geen regeltjes onthouden of toepassen, niet in taal en niet bij wiskunde. Vijf jaar stampen in atheneum en havo heeft daar niets aan kunnen veranderen. (En ook daar zo'n leuke leraar die na een jaar zegt 'dan ben je gewoon dom' en klaar is met uitleggen).

Doordat ik veel lees in Nederlands en Engels kan ik me daar prima in redden, uiteindelijk leer je zien hoe het moet, al zijn dingen als 'Waar moet nou wel een -t achter en waar niet?' gewoon niet te leren.
Heb op de middelbare zelfs een jaar naast iemand gezeten die tijdens haar eigen werk ook mijn werk ook met een oogje in de gaten hield. Kwam die pen van haar er weer aan als ik weer eens 'iedee' schreef. :P (overigens een fout die ik sinds dat jaar niet meer maak :+ )

Het doet mij goed om te horen dat mijn geschreven stukje er goed uit ziet qua verzorging, dank daarvoor.
Zeker omdat ik weet dat mijn spelling en grammatica een valkuil voor mij kan zijn besteed ik aan het typen van teksten en proberen te controleren van mijn teksten veel tijd. Ik denk dat veel dyslecten dat doen omdat ze zo "normaal mogelijk" willen zijn, teminste dat geld(t?) voor mij wel. Het grootste probleem bij mij was voordat ze het ontdekte dat ik heel goed woorden kon inprinten hoe het woord eruit zag. Veel moeilijke woorden kan ik nagenoeg foutloos schrijven omdat ik als het ware "een foto" van het woord in mijn hoofd heb. Maar dat handigheidje gaat dus niet op voor spellingsregels betreft d,t, dt etc.
Ik vind taal wel erg leuk, vind het heerlijk om uren lang een boek te lezen, al ga ik minder hard door dat boek heen dan andere mensen. Typen van teksten gaat ook wat langzamer dan gemiddeld ondanks dat ik typdiploma B heb, zo doe ik bijvoorbeeld al 20 minuen over het typen en vooral nalezen van dit stukje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:18

Er zijn een aantal problemen die optreden met dyslexie. Sommige dingen zijn gewoon echt moeilijk.

Het is zeker waar dat je met dyslexie een heleboel regels best kunt leren. En er wordt veel te weinig aandacht besteed aan die regels (dat is overigens al tientallen jaren zo, nauwelijks iets van de laatste tijd). Tegelijkertijd is het voor mensen met dyslexie wel moeilijker. Mensen zonder dyslexie automatiseren die regels en zien dat het fout is. Dat maakt het typen een stuk sneller dan elke keer nadenken hoe je iets moet doen.

Ook heb ik feedback, ik lees het nog eens na en denk, hee, dat klopt niet. Of ik zie het fout in beeld verschijnen. Dat hebben mensen met dyslexie niet of veel minder, en dat is best lastig. Probeer maar eens foutloos te blijven schrijven als je je beeldscherm uitzet.

Daarnaast lezen veel mensen met dyslexie minder omdat het zo moeizaam gaat, en dus hebben ze minder blootstelling aan taal, wat de problemen niet helpt. En doordat bepaalde dingen veel tijd kosten is er minder tijd over om bv extra te controleren op wat je geschreven hebt. (Iets wat natuurlijk vooral bij proefwerken niet onderschat moet worden. Als je al 2 keer zoveel tijd nodig hebt om de vragen te lezen, heb je immers alleen maar minder tijd over om je antwoorden op taalregels te controleren.)

Neemt niet weg dat een aantal dingen ook gewoon slordigheid is hoor - sommige mensen interesseert het gewoon echt helemaal niks hoe ze overkomen. Da's prima. Als een ander geen moeite wil steken om een leesbare tekst te schrijven, neem ik niet de moeite het te lezen :) Eerlijke deal, toch?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:19

Mijn vriend (en schoonmoeder) is dyslectisch, met een bovengemiddeld IQ. Ik hoor veel verhalen dat het leren van stof hen prima af ging. Ze snapten alles aan het eind van een dag hard stampen, enkel was het de dag erna compleet weggevaagd uit het geheugen en konden ze het niet meer toepassen.
Daarnaast ziet mijn vriend gewoon de letters bewegen en omdraaien. Het schijnt dat dit minder werd als hij door een bril met rood glas keek.

Zijn er hier ook dyslectici aanwezig, die tijdens het lezen van een tekst een beweging in de letters ondervinden?

Amaryllis

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:37

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:37

mayniac_val schreef:
_San87_ schreef:

Ach, ouders kunnen zelf niet eens meer fatsoenlijk Nederlands schrijven. Legio voorbeelden op Bokt alleen al. Maar het wordt wel op de leraar afgeschoven, dat vind ik niet altijd terecht.

Ik ben zelf docent en ik vind dat het toch echt de schuld is van de leraar. Zolang een kind niet thuis geschoold wordt, kun je ouders niet de schuld geven van deze puinzooi.

Ik weet niet hoe het bij jou zat, maar mijn ouders hebben mij en mijn zusjes altijd geholpen met leren lezen en schrijven. Ik vind daarin begeleiden net zo goed een taak van de ouders. Naast die van de leraar/lerares.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:44

Interessant topic. Ik kan me er ook niks bij voorstellen, dyslexie.. Al heb ik zelf af en toe nog wel eens moeite met DT ed.

Waar ik wel kotsmisselijk van word, is dat iedereen elkaar hier nu moet gaan zitten verbeteren. :roll:

Ik volg dit even.

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:50

mayniac_val schreef:
TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie :=

Dat denk ik dus ook. Het valt mij ook op dat men tegenwoordig niet weet wanneer er een d of een t geschreven moet worden. Bij ons is er dat vroeger gewoon ingestampt. Mat andere woorden: wij leerden dat gewoon. Tegenwoordig zit er op iedere computer spellingscontrole maar men is nog te lui om deze te gebruiken of zijn gemaakte fouten te corrigeren. Er gaat ook vlot een sollicitatiebrief vol taalfouten de deur uit. Het gaat er ook om of je er zorg aan wilt besteden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:59

Marij120462 schreef:
mayniac_val schreef:
TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie :=

Dat denk ik dus ook. Het valt mij ook op dat men tegenwoordig niet weet wanneer er een d of een t geschreven moet worden. Bij ons is er dat vroeger gewoon ingestampt. Mat andere woorden: wij leerden dat gewoon. Tegenwoordig zit er op iedere computer spellingscontrole maar men is nog te lui om deze te gebruiken of zijn gemaakte fouten te corrigeren. Er gaat ook vlot een sollicitatiebrief vol taalfouten de deur uit. Het gaat er ook om of je er zorg aan wilt besteden.

Helaas is spellingscontrole ook niet heilig. Word ziet geen verschil tussen word en wordt in een zin. Mijn teksten in word zitten geen enkele rode lijntjes in. En toch staan ze nogsteeds vol fouten als het om grammatica en spelling gaat.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:08

Ik heb ook dyslexie.
De voorbeelden die in de OP zijn gebruikt zie ik wel, en zijn volgens mij meer grammatica fouten dan spelfouten.

Ik merk bij mij zelf dat ik vaak wel zie dat een woord fout is, maar ik zie dan niet wat er fout is. Dat woord kan ik dan op 10 verschillende manieren schrijven maar welke de goede is weet ik niet.

Ik heb het ook wel is met ou, oe en de ui klank. Die haal ik nog steeds door elkaar. Zie het wel steeds vaker maar moet het soms toch nog even vragen, waar ik me dan voor schaam.

Vanaf groep 8 kreeg ik op de basisschool bijles in taal. We zijn opnieuw begonnen met de taal boekjes van groep 6 en 7. Het is daardoor een heel klein beetje verbeterd. Echter was dit niet genoeg. Ik mocht naar VWO volgens de cito scores. Ik ben naar HAVO gegaan omdat VWO waarschijnlijk voor taal te moeilijk zou zijn. Tijdens de 1ste op het havo bleek ook dat niveau te hoog voor taal, waardoor ik naar VMBO moest.
Op het vmbo ging alles net wat rustiger aan, waardoor ik de taal regels beter door ging krijgen. Op het vmbo geslaagd met een 7 voor Nederland, 6 voor Engels en de overige vakken achten en negens.
Met die lijst weer terug gegaan naar havo. En dit met gemak gehaalt voor me beta vakken (met alleen achten ervoor geslaagd) en de verplichten talen (Nederlands en Engels) met een 6 en een 5 net aan gehaald.
VWO kan ik best aan met beta vakken maar ga het niet halen door de talen.
Ik heb nu voor het hbo gekozen en hoop dat ik dat haal, ook al gaat het veel moeite kosten met de verslagen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:22

Ik heb geen dyslexie, maar wel dyscalculie. Niet hetzelfde, maar ook een leerstoornis. Inderdaad een stoornis, niet omdat iemand niet wíl leren of niet correct wil spellen (of in mijn geval rekenen) Maar omdat hij/zij het 'niet kan'. Ja zeker kun je je heel erg inzetten en dan kan het wellicht net gaan, maar er zijn ook grenzen vanwege de stoornis. Dat wordt wellicht nogal eens vaak vergeten en dan wordt dyslexie/dyscalculie opeens een excuus genoemd i.p.v de reden. En het is geen excuus, het is de oorzaak, de reden.

Ik heb járen bijles gehad, tafeltjes gestampt, gezwoegd voor wiskunde (uiteindelijk met een mager zesje afgesloten op vmbo). En nog, tafeltjes, het is net chinees voor mij. Denk je dat ik het léuk vind om er als een debiel uit te zien als iemand me vraag 1x2 = ???? en ik zeg 1?! En nee, dit is niet expres en já natuurlijk weet ik wel dat het 2 is, maar op de een of andere manier werkt het niet zo in mijn hoofd.

En dyslexie heb ik dus niet, maar kan me voorstellen dat die min of meer met soortgelijke problemen kampen. En ja, ondertussen, nu het eigenlijk niet meer zo hoeft, doe ik er ook veel minder m'n best voor. Het is moeilijk, ik vind het niet leuk en het hoeft niet meer echt. Doe jij iets graag en steek jij graag moeite in iets wat je moeilijk vindt? Dus ook dat stukje, wat jullie denk ik 'lui' noemen, dat snap ik wel. Iets dat heel erg moeilijk is, dat is ook moeilijk om daar dan juist heel veel aandacht in te steken. Beetje harsh om dan te zeggen 'ja ze zijn lui'.

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:24

Dit topic komt echt als geroepen.
Ik moet voor school een artikel schrijven over dyslexie,
dus kan al deze informatie hier zeker goed gebruiken.
Ik volg!

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:40

Ik ben ook dyslectisch, vind het een zeer interessant topic.
Ik heb er vooral last met lezen, ik lees trager dan anderen en voorlezen vind ik erg lastig.
Op mijn opleiding kreeg ik vrijstelling voor de grammaticatoets (over dt) maar ik vind dit zelf echt onzin.
Ik ben best goed in grammatica, het zijn gewoon regels die je toe moet passen.
Met voorlezen heb ik altijd dat ik snel denk dat er een ander woord staat.
Dat is de slordigheid die erin schiet, omdat ik dan niet te sloom wil lezen omdat ik me er dan voor schaam. Om de basis- en middelbare school schaamde ik me altijd best wel erg voor mijn dyslexie maar nu heb ik daar gelukkig geen last meer van. (maar heb nu ook niet meer te maken met voorleesbeurten _/-\o_ )

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:03

Ik vind het eerlijk gezegd vrij flauw om te zeggen dat veel mensen dyslexie als excuus gebruiken. Ik krijg juist vaak de indruk dat mensen die dyslexie hebben er keihard voor werken. Ze weten namelijk waar hun zwakke punten liggen en waar ze dus op moeten letten.

Daarnaast is het een ontzettend lastig iets. Want een echte definitie is er niet. De meeste mensen denken dat mensen die dyslexie hebben niet kunnen lezen en brood met een t schrijven. Het grote probleem ligt naar mijn inziens dat dit dus niet zo is. De een kan inderdaad niet goed lezen, de volgende kan niet spellen en de derde heeft moeite met werkwoorden. Maar maak dit maar een begrijpbaar voor mensen, als je geen dyslexie hebt is het namelijk bijna niet te begrijpen. Omdat er dus zo'n ontzettend wijde variatie zit in de 'klachten'.

Daarnaast is een woord als dyslexie ook lastig. Want als je het vervoegd wordt het dyslectisch, dus schrijf ik in de eerste instantie altijd dyslectie. Gelukkig pakt de spellingscorrector het eruit en weet ik het ook wel na al die tijd. Maar als je dus nadenkt over een verhaal schrijven gaat het dus altijd onbewust weer mis. Dit heb ik met veel meer woorden.

Opvallend iets uit het bovenstaande, ik was op zoek naar het woord 'dyslect' maar wist niet hoe het te schrijven. Als dyslect zijnde ga ik dan dus op zoek naar een omweg, in dit geval is het 'mensen die dyslexie hebben' geworden. Om vervolgens even het woordenboek te pakken en op te zoeken hoe je het dan schrijft, dit schrijven we op een apart blaadje. Dit lijstje wordt steeds langer en zo wordt mijn woordenschat weer groter.

Ondertussen doe ik gewoon 5 gymnasium en is er pas in de vierde ontdekt dat ik dyslectisch was. Daarvoor dus 4 jaar lang geworsteld, want waarom lukt het niet?? Heeft veel onzekerheid en gedoe gebracht. Ik krijg trouwens van school geen speciale behandeling, totaal niet. Wel 10 extra minuten, maar that's it.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:10

ik heb erige dyslexie.
maar de dingen die jij in je OP noemt
dat is geen dyslexie !
een woord als ''lopen'' kan je echt wel goed schrijven
als je het veel herhaalt met dyslexie.

zo scheef ik altijd ''scheun'' ipv ''schön'' maar
uitijndelijk toch goed geleerd , dus voor sommige fouten
is dyslexie gewoon geen goed excuus.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:13

romyloverrr schreef:
ik heb erige dyslexie.
maar de dingen die jij in je OP noemt
dat is geen dyslexie !
een woord als ''lopen'' kan je echt wel goed schrijven
als je het veel herhaalt met dyslexie.

zo scheef ik altijd ''scheun'' ipv ''schön'' maar
uitijndelijk toch goed geleerd , dus voor sommige fouten
is dyslexie gewoon geen goed excuus.

Voor sommige dislecten is loopen het zelfde als lopen. Dat jij het toevallig wel goed schrijft betekend niet dat een andere dyslect dit ook doet. Ik maak heel ander soort fouten dan een studiegenoot van mij, allebei zijn we uitgebreid getest en allebei zijn we dyslect. Ik haal zijn fouten eruit en hij de mijne.
Edit: het loopen heb ik het wel over schrijven he, op word word dit wel gecorrigeerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:29

miss_lizje schreef:
Voor sommige dislecten is loopen het zelfde als lopen. Dat jij het toevallig wel goed schrijft betekend niet dat een andere dyslect dit ook doet. Ik maak heel ander soort fouten dan een studiegenoot van mij, allebei zijn we uitgebreid getest en allebei zijn we dyslect. Ik haal zijn fouten eruit en hij de mijne.
Edit: het loopen heb ik het wel over schrijven he, op word word dit wel gecorrigeerd.

Zo te zien heb jij voornamelijk problemen met de -d, -t en -dt. :)
Ik geloof ook echt wel dat dyslexie bestaat. Ik vind alleen dat er nogal makkelijk over wordt gedaan. In plaats van eraan te werken, leggen mensen zich er nu makkelijk bij neer dat ze gewoon niet goed zijn in taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:41

Zeker interessant dit, ik moet eerlijk zeggen dat ik me soms bont en blauw erger aan stukjes waar leestekens worden vergeten en van een normale zins opbouw geen sprake is. Valt dat ook onder het kopje dyslexie?
Zelf heb ik een lichte vorm van dyscalculie dus ik kan me enigszins voorstellen hoe het zou moeten voelen maar goed, rekenen kan ik nog aan anderen over laten, schrijven wordt een ander verhaal :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:44

Niet enkelt -d, -t en -dt. F,v s,z g,sch b,p en de woorden zoals laatste vind ik de tst ook lastig. Met spellingscontrole haal ik het meeste er wel uit, alleen word kan dus dingen zoals word en wordt niet uit elkaar houden. Mijn geschreven teksten met de hand zijn ook veel erger dan mijn getypte teksten. Ik draai letters om en mijn zinnen lopen ook niet lang zo als ze horen. Mijn dyslexie is op internet minder te merken dan in dus geschreven teksten. Daarnaast ga ik het mijzelf ook niet moeilijker maken dan het al is. Ik vermijd lange zinnen en gebruik liever te veel punten dan onduidelijke komma's. Laat mijn belangrijke teksten zoals verslagen en brieven altijd nalezen omdat ik het heel suffig vind overkomen om met zo veel fouten iets op te sturen/in te leveren. Ik probeer zo goed mogelijk mijn best te doen met de middelen die ik heb.
Dat sommige mensen dus dyslextie faken vind ik dus echt een belediging naar echte dyslexten.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:46

Suzanne F. schreef:
Ik geloof ook echt wel dat dyslexie bestaat. Ik vind alleen dat er nogal makkelijk over wordt gedaan. In plaats van eraan te werken, leggen mensen zich er nu makkelijk bij neer dat ze gewoon niet goed zijn in taal.

Maar dat is dus niet zo, de meesten dyslecten doen juist hun uiterste best om wél goed te worden in taal. Alleen wat bij de een vanzelfsprekend is, is bij een dyslect een drama. En kan dus heel veel moeite kosten, betekent niet dat ze niet willen, maar puur het niet zien.

Joolien schreef:
Zeker interessant dit, ik moet eerlijk zeggen dat ik me soms bont en blauw erger aan stukjes waar leestekens worden vergeten en van een normale zins opbouw geen sprake is. Valt dat ook onder het kopje dyslexie?

Haha, nee. Nou ja, soms. Meestal is dat wel puur luiheid :')

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:00

Nee Joolien, zinsopbouw hoort dat officieel niet bij.. ;-) opmaak kun je leren, dat heeft niks met fonemen/grafemen of hersenen te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:01

Ok dan kan ik in t vervolg gewoon doorbitchen over zins opbouw zonder dat ik daar een dyslecticus mee lastig van :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:03

Jette schreef:
Joolien schreef:

Haha, nee. Nou ja, soms. Meestal is dat wel puur luiheid :')

Ben ik absoluut NIET met je eens!

Een groot gedeelte van de kleuters / kinderen uit groep drie (maar liefst 40-50%!) die ik behandel voor spraak-taalstoornissen, zoals zinsbouwproblemen, krijgen later de diagnose 'dyslexie'. Daarnaast is er een overlap tussen symptomen van dyslexie en symptomen van taalontwikkelingsstoornissen: fonologisch bewustzijn, nazeggen van woorden en zinnen, grammatica, spraakperceptie...
Het kan dus zeker wel dyslexie zijn maar ook comorbiditeit. En dat heeft niks te maken met luiheid :n.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:06

Amaryllis schreef:
Nee Joolien, zinsopbouw hoort dat officieel niet bij.. ;-) opmaak kun je leren, dat heeft niks met fonemen/grafemen of hersenen te maken!

Bron graag?

Edit: deze man beweerd namelijk heel wat anders.
http://www.readandright.nl/content.cfm?id=14