Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:17

Na m'n zwangerschap wil ik ook weer beginnen. Ik was er mee begonnen toen ik erachter kwam dat ik zwanger was en ik was erg misselijk en slap en lustte niks. En wilde eigenlijk geen suiker eten, dus dat maakte de keuze nog beperkter. Ik ging er van afvallen, terwijl dat eigenlijk niet mocht. Dus nu al een paar maanden zwaaaar aan het zondigen, dan eet ik tenminste genoeg (en dus extra last van uitslag, schimmeltjes op m'n huid :\ ).

Als die kleine er is wil ik graag weer beginnen, dus ik hou me aanbevolen voor tips en receptjes!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:22

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:22

Wat ik me altijd agfvraag voor de mensen die zonder pakjes koken. Hoe maken jullie dan je sauzen? Pastasaus is inderdaad vrij simpel en lekker zelf te maken. Maar dingen als de wereldgerechten van knorr? Daar zitten zoveel verschillende en voor mij onbekende kruiden in, en hoe bepaal je de verhoudingen van die kruiden. (en van sommigen waar haal je ze?)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:24

Romyv schreef:
er zit glucose siroop in.. heb eventjes rondgekeken op internet, check:

http://www.uitpaulineskeuken.nl/2013/08 ... repen.html

Die Just NUts repen zijn gezoet met dadels, betere keuze dus

Weet ik, voor mij dus geen probleem.. Voor écht suikervrij dus wel..
Eet ze ook weinig moet ik zeggen, alleen als ik weg ga en iets mee moet nemen. Gebeurd niet veel.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:27

Ga voor de gein eens naar de kruidenafdeling in een chineese supermarkt, dan gaat er een wereld voor je open! Zijn gedroogde kruiden die je vaak zelf nog moet malen, zonder gekke dingen toegevoegd waarmee je alle gerechten kan namaken.

Heel vaak zijn bv die wereldgerechten ook heel anders van smaak dan hoe het daadwerkelijk zou moeten proeven, denk aan de nasi zoals wij hem hier eten dat is alles behalve van hoe het zou horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:35

Jolienn schreef:
Wat ik me altijd agfvraag voor de mensen die zonder pakjes koken. Hoe maken jullie dan je sauzen? Pastasaus is inderdaad vrij simpel en lekker zelf te maken. Maar dingen als de wereldgerechten van knorr? Daar zitten zoveel verschillende en voor mij onbekende kruiden in, en hoe bepaal je de verhoudingen van die kruiden. (en van sommigen waar haal je ze?)

op internet zijn wel recepten voor kruidenmengsels te vinden voor bepaalde gerechten, en die kruiden zijn wel in de supermarkt te koop vaak. Shoarma/gyroskruiden bv. kun je ook best zelf maken :) ....

Daphna

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 15:44

Ook bij Turkse en Marokkaanse winkels hebben ze een flinke kruiden afdeling. Bij de meeste recepten staat precies welke kruiden je nodig hebt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:52

Jolienn schreef:

Als je bv naar de site van 24kitchen gaat dan kun je daar zo allemaal recepten afhalen en daar staat precies in wat je moet hebben.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:05

Ik ben geïntrigeerd! alleen weet ik niet precies wat geraffineerde suikers zijn.
Zelf ben ik altijd moe, na een beetje inspanning moet ik soms dagen bijkomen. Ik wil alles proberen.

Ik eet niet vreselijk ongezond maar onregelmatig en ik lust wel graag koekjes en chips al koop ik dat zo weinig mogelijk, suiker in de koffie wel want volgens mijn vriend is aspartaam het as van het kwaad.
Kan ik dan beter rietsuiker kopen?

Wat ook vaak gebeurt is dat ik tijdens het eten al een vermoeidheid aanval krijg, niet te verklaren.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:07

Ik heb even gezocht op kip tandoori, een van mijn favorieten. Bij het gerecht van knorr vind ik op de site het volgende "recept" (ingrediënten):
Ingrediënten sausmix:
Aardappelzetmeel, tarwebloem, plantaardig vet, paprikapoeder, tomaat 11%, zout, ui, rode paprika, gistextract, sojasaus (maltodextrine, sojaboon, tarwe, zout), gember, melksuiker, knoflook, cayennepeper, maltodextrine, komijn, melkeiwitten, koriander, rode bietenextract, aroma (bevat selderij), dextrose.

Ingrediënten marinademix:
Aardappelzetmeel, zout, tomaat 15%, paprikapoeder, natuurlijk mineraalzout**, ui, gistextract, sojasaus (maltodextrine, zout, sojaboon, tarwe), knoflook, cayennepeper, gember, maltodextrine, plantaardige olie, citroensap, aroma (bevat selderij), rode bietenextract, plantaardig vet, dextrose.

En op een andere website dit recept:
3 tenen knoflook, gepeld en uitgeperst
1 theel. paprikapoeder
½ theel. gemalen komijn (djinten)
½ theel. gemalen korianderzaad (ketoembar)
½ theel. gemalen kaneel
½ theel. chilipoeder
½ theel. peper
zout
5 dl magere yoghurt
4 kipfilets (500 g)
1 kleine rode ui, fijngesneden
1 komkommer, zaad zo nodig verwijderd, in blokjes
½ bosje verse koriander, fijngesneden

Een aantal overeenkomsten maar ook verschillen. En het recept van de website gaat het vooral om het marineren van de kip, en ik vind vooral ook de saus van het knorr gerecht erg lekker. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:08

Romyv schreef:
er zit glucose siroop in.. heb eventjes rondgekeken op internet, check:

http://www.uitpaulineskeuken.nl/2013/08 ... repen.html

Die Just NUts repen zijn gezoet met dadels, betere keuze dus

Dat soort repen kan je ook heel makkelijk zelf maken.
Met havermout, banaan en inderdaad dadels, vijgen, noten etc etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:44

Las iets over soep uit blik. Zelf maken is veel lekkerder, maar mocht je perse suikervrije soep uit blik willen, de maaltijdsoep kip van Struik zit geen suiker in en is best te eten. Opkikker kwam ik ook ergens tegen, naast alle andere toevoegingen zit er zeker weten ook suiker in.

Die kip tandoori is ook niet suikervrij, dextrose is evengoed suiker :j en zit zowel in de sausmix als in de marinade. Ik zou het zelf niet kopen iig. Geen idee hoe je het suikervrij zelf kan maken. Ben ik ook wel benieuwd naar.

En rietsuiker ipv "gewone" suiker maakt geen verschil, enige verschil is dat het er wat anders uit ziet. Maar het doet precies hetzelfde in je lichaam als suiker gemaakt van suikerbieten. Honing kan ik trouwens ook niet tegen, maar dat kan voor een ander anders zijn.

Gezonde(re) mueslirepen kan je bij de eko winkel kopen, molenaartje heeft sinds kort een mueslireep zonder toegevoegde suiker.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:46

Ik heb eens gluten en melkvrije tomatensoep van Consenza gehad, erg lekker.
Zal eens zoeken of daar suiker in zit.. Het is wel een speciaal dieetding dus wie weet.
Helaas pindakaas..:

Water, tomaat 17% (tomaat, tomatenpuree), kippenvlees 8%, gemodificeerd aardappelzetmeel, uien, suiker, selderijblad, zout, sojaolie, kruiden & specerijen, aroma (maïs, soja), gistextract, citroenzuur.

De champignonsoep van Consenza bevat geen suiker trouwens. De tomatensoep is echt heeeeeerlijk dus wie weet deze ook wel.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:50

Ik zit vrolijk dit topic door te lezen terwijl ik een zak chips leeg eet :')
Ik voel me schuldig...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:50

Dieetvoeding zegt idd niks...heel veel mensen kopen als ik op visite kom zonnatura want dat staat bij de dieetvoeding in het schap dus zal wel suikervrij zijn denk je dan, maar nee, gewoon gezoet met rietsuiker :+

Tomatensoep suikervrij vinden gaat je niet lukken gok ik zo, ik maak het altijd zelf :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:55

fleurtjeuh schreef:
Ik zit vrolijk dit topic door te lezen terwijl ik een zak chips leeg eet :')
Ik voel me schuldig...

Je moet het leven niet te ingewikkeld maken, soms is dat gewoon lekker. :9
Alleen smokkelen met gluten en melk doen we maar niet, erg lang plezier van zeg maar. :')

Soep is trouwens ook wel simpel.
Mijn vriend maakt altijd heerlijke soep!
Groentes schoon maken en wat aardappelen, dat koken in een pan water met kruiden naar keuze er door, geen zout.
Als de groente zacht is gas uit en de mixer erdoor.
Is het zo goed als klaar, alleen gooi ik er wel eens een beetje maggi door. Zal denk ik illegaal zijn met suikervrij, maggi?
De soep is altijd vrij stevig bij hem, maar wel heerlijk en voedzaam. :D

http://www.consenza.nl/nl/?id=2&product=7
Hier staat trouwens de champignonsoep bij mocht iemand dat zoeken.
Mijn ervaring met dieetdingen is vaak wel dat er iets beter over nagedacht wordt.
Ik eet ook melkvrij en niet alles at glutenvrij is is per definitie melkvrij, en anders zit er soja in.. Gewoon lezen en meer niet. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:59

Maar de courgette soep die ik wel eens maak zal wel goed zijn denk ik :D
Of zit er in bouillon blokjes ook suiker....?
Ik hou niet van groente, of courgette, maar courgette soep vind ik heerlijk <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:14

Ja....in bouillonblokjes zit vaak dextrose of een andere vorm van suiker. Er zijn wel suikervrije bouillonblokjes, oa de paddestoelenbouillonblokjes (wat een woord := ) van AH eigen merk.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:34

Das een leuk woord voor galgje :P

Maar dit topic heeft me wel aan het denken gezet..
Heeft het ook zin om suikers te verminderen?
Of heeft het pas echt effect als je compleet stopt met de suikers?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:40

Iselda schreef:
Nou, na het zien van dat filmpje vraag ik me af of ik nog wel snoep wil... Geloof van niet, bah!

hier nog een wat vies zeg

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:05

fleurtjeuh schreef:
Das een leuk woord voor galgje :P

Maar dit topic heeft me wel aan het denken gezet..
Heeft het ook zin om suikers te verminderen?
Of heeft het pas echt effect als je compleet stopt met de suikers?

Mijn ervaring: drastisch minderen is ook goed. Helemaal suikervrij beviel mij dus niet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:07

Ook drastisch minderen gaat voor mij moeilijk zijn..
Ik drink veel vruchtensappen en siroop...
En net een fles DanUp Banaan van Danone op..
Zit vast ook vol suikers, maar het is zo lekker...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:10

Ik neem ook geen suikers :).
Meer om het feit dat ik er erg moe van word :j!
Ik neem eens in de zoveel maanden een snoepje of iets anders, maar ik kan mij er goed aan houden :j
Ik merk het gelijk als ergens suiker aan toegevoegd is.

Ook mag ik maar om de dag zetmeel, dus erg moeilijk in het begin, maar nu merk ik er haast niks meer van

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:14

[***] schreef:
Oef als ik dit topic zo even door scan krijg ik het gevoel dat je helemaal niks meer mag eten...
Ik wil op zich ook graag gezonder gaan eten, maar heb als arm student geen geld voor producten uit van die natuurlijke winkels :p
Dus wat zijn nou de praktische tips? Wat te vermijden en waarom?
En wat mag dan wel? behalve fruit natuurlijk ;)

Zo las ik drie weken geleden ook maar geloof me, het valt heel erg mee! Ik ben ook student en het is best wel betaalbaar. Ik eet 's ochtends kwark met een geprakte banaan, beetje (rauwe) cacao, beetje havermout voor de vezels, gebroken lijnzaad en wat amandelen. Tussen de middag twee speltboterhammen met ei, huttenkase, appelstroop (mijn guilty pleasure en volgens mij niet heel slecht), pindakaas of honing. Als tussendoortje eet ik pure chocolade (minstens 80%), dadels, vijgen, noten etc. Als avondeten veel quinoa, speltpasta en groenten. Ik ben er nog niet achter of gierst ok is weet iemand dat? Dat vind ik lekkerder dan quinoa namelijk.
Vandaag heb ik nasi gegeten met fijngesneden bloemkool ipv rijst. De eerste keer kijk je er een beetje vreemd tegenaan, maar het is echt heel lekker en super gezond!
Wat ook enorm in de kosten scheelt is dat je geen zakken chips en snoep meer hoeft te kopen ;)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:26

En dan lees ik hier wat iedereen dan eet... En dan denk ik gadverdamme....
Ik hou niet van noten, ben niet gek op groente, gierst :r , Quinoa??? Pindakaas hou ik niet van, honing ook niet, hüttenkäse hou ik ook al niet van, Spelt??, appelstroop ben ik ook geen fan van..
En dit zijn alleen de dingen uit bovenstaande post...
Volgens mij is dit dieet niet geschikt voor mij...