Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:00

Heb in de goede tijd (voor 2006) een solitair implantaat en een kroon laten zetten verdeeld over 2 jaar. Toen was het nog leuk 1500 euro. Kreeg ook bijna alles terug. Goede polis, collectieve kortingen enz enz.
Keus was een 3 delige brug of een solitair implantaat. Kosten gelijk aan elkaar. Keus was snel gemaakt
2 kiezen slopen voor een dummy no thanks.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:44

dressagelady schreef:
Scum schreef:
Tandartskosten zijn voor de rijkere mensen, die kant gaat het nu gewoon op. Er gaan tegenwoordig ook veel mensen op 'vakantie' naar het buitenland omdat het daar voor 60% minder van de kosten gedaan wordt. En die komen echt niet allemaal ontevreden terug. Misschien kan je moeder daarover informatie opvragen?

De patiënten misschien niet, maar de tandarts die het na 2 jaar weer kan oplappen wel .. :+

Wij hadden een keer een meneer die net terug kwam uit Turkije en ontzettend veel pijn had aan de tanden waar hij kronen op had laten zetten.

Hij belde al vanaf Schiphol om een afspraak te maken :x

Maar in bijna alle Europese landen zijn wel goede tandartsen.

(Amerikanen die hier naar de tandarts gaan lachen zich rot om de rekeningen... Die zijn daar drie a vier keer zo duur)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:47

Amaris schreef:
Hoe het zit met dit soort chirurgzaken weet ik niet, maar ik weet wel dat IK met 29,- per jaar klaar ben bij bij de Belgische TA, waar ik in NL zo'n beetje 3x zoveel zou betalen. Dan heb ik het wel over reguliere zorg.

Een reguliere controle in Nederland kost €20,54, dus inderdaad ben je 11 euro duurder uit als dit voor 2 keer is, maar om daarvoor nu helemaal naar België te gaan.. :$ Je schrijft overigens niet om hoeveel controles dat dan gaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:03

Amerika is altijd al een buitenbeentje geweest mbt geneeskundige kosten. Wat die allemaal rekenen.
Heb ooit eens een nota van 2500 dollar langs zien komen van een zkh, gewoon consult nav een gevalletje op een knie gevallen(schaafje). Kosten pleister ed stonden niet eens op de nota. Kwam een aparte nota voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:46

Implantaten worden hier vaak door de stomatoloog geplaatst of door de TA zelf. Kan ook meetellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:20

Bij mij door een kaakchirurg, maar dat was een andere situatie omdat ik oa ook nog een kunstbot transplantatie nodig had.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:25

Ik heb 4 implantaten boven voorkant. Ook medisch geen andere keuze en nog heel jong toen het nodig was. En een paar operaties gehad en bot uit mijn heup moeten laten halen enz voor bot erbij boven. Heb toen alles vergoed gekregen. Er was geen optie over die ging. en alles trekken en kunstgebit op mijn leeftijd vonden ze toen ook geen optie. MOest toen bij een tandarts van verzekering komen om te laten zien en was meteen geregeld toen.

En kan maar een ding zeggen reis anders eens naar een Belgische of Duitse tandarts..daar is het al gebruikelijk dat je meteen afrekent als ze klaar zijn. En...zijn vele malen goedkoper en hebben ook nog eens nieuwere technieken dan hier soms. Zijn veel verder dan daar:) Dan is het een offerte vragen daar en naast elkaar zetten met aftrek wat je van verzekering krijgt wat een goedkopere optie is:) Wel goed kijken naar de naam van tandarts op google ofzo. Maar hier hele goede ervaringen met tandarts bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:47

Hier moest er geen bot weggehaald of bijgeplaatst worden voor een implant, dus dat kon gewoon bij de TA. de stomatoloog (kaakchirurg?) zou dan alleen de wijsheidstanden weghalen + de overtollige tand die nog in mijn gezichtsbot zat (die nu dus indaalt).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:51

Kostolany, hoe ging het met het bot uit je heup halen en heb je daar nog lang last van gehad?
Bij mij was hier in eerste instantie ook sprake van, maar uiteindelijk hebben ze voor kunstbot gekozen dat vermengd werd met m'n eigen bot. Daarna moest het een half jaar aanhechten en toen hebben ze pas de implantaten weer tevoorschijn gehaald onder m'n tandvlees vandaan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:03

Implantaten, of het nu met of zonder (kunst) bot is, moeten áltijd ingroeien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:15

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:20

Mag je doen hoor, maar dan ben je er nog niet: je moet er naar toe (kosten reis) en daar worden het implantaat geplaats (à 450 eurootjes), maar dan zul je de element zélf toch in Nederland moeten laten maken en plaatsen (kosten?). Of ga je een tweede keer terug naar Turkije (weer reiskosten)?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 00:30

TS; Zit de wortel van de tand er nog wel?
Watvoor neptand heeft je moeder nu? Een kroon?
Je laten opjagen door de tandarts moet je nooit doen, hij wil natuurlijk ook graag verdienen.
Heeft hij de ontsteking er al wel uit gehaald?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 03:51

S_en_Z schreef:
Ik vind je stoer Cayenne, dat je implantaten onder EN boven hebt. Boven worden ze niet veel gezet en de mensen die ze wel hebben die hebben boven veel napijn gehad (respect).

Maar als t idd noodzaak was had je niet veel keus.

hoezo worden implantaten boven niet veel gezet?

heb zelf ook een tandimplantaat.

alles wat vergoed kon worden hebben we laten vergoeden, en omdat ik wajong heb ( attendeerde de tandarts zelf overigens op) heeft de gemeente de rest betaald van de implantaat.

daar zijn wel potjes voor, vooral omdat het dus om een voortand ging :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 05:16

Ik heb zelf ook 2 boven tanden als implantaten.. Ik heb gelukkig de rekening kunnen opsturen voordat ik 18 werd, maar moest ook anders rond de 2500 euro betalen voor alleen 2 tanden. En dan nog niet eens de nabehandelingen.

Bij mij hebben ze ook kunstbot + eigen bot (Verstandkies getrokken) genomen om de leegte op te vullen, toen mijn implantaat gezet wat een half jaar moest helen en ik dus met een plaatje liep met 2 tanden. En toen uiteindelijk mijn 'eigen' tanden erop gezet. En inderdaad, ik heb nog steeds veel pijn eraan soms.. Dus een pretje is het zeker niet.. Maar het is een mooie optie als het te betalen is!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 05:43

Ginootje schreef:
Ik heb zelf ook 2 boven tanden als implantaten.. Ik heb gelukkig de rekening kunnen opsturen voordat ik 18 werd, maar moest ook anders rond de 2500 euro betalen voor alleen 2 tanden. En dan nog niet eens de nabehandelingen.

Bij mij hebben ze ook kunstbot + eigen bot (Verstandkies getrokken) genomen om de leegte op te vullen, toen mijn implantaat gezet wat een half jaar moest helen en ik dus met een plaatje liep met 2 tanden. En toen uiteindelijk mijn 'eigen' tanden erop gezet. En inderdaad, ik heb nog steeds veel pijn eraan soms.. Dus een pretje is het zeker niet.. Maar het is een mooie optie als het te betalen is!

misschien offtopic, maar hoe kan het dat jij nog pijn hebt aan je implantaten?

krijg je dan een drukkend gevoel, wat voel je precies :(:) :(:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 05:44

Ketaki schreef:
S_en_Z schreef:
Ik vind je stoer Cayenne, dat je implantaten onder EN boven hebt. Boven worden ze niet veel gezet en de mensen die ze wel hebben die hebben boven veel napijn gehad (respect).

Maar als t idd noodzaak was had je niet veel keus.

hoezo worden implantaten boven niet veel gezet?

heb zelf ook een tandimplantaat.

alles wat vergoed kon worden hebben we laten vergoeden, en omdat ik wajong heb ( attendeerde de tandarts zelf overigens op) heeft de gemeente de rest betaald van de implantaat.

daar zijn wel potjes voor, vooral omdat het dus om een voortand ging :)

Losse "tanden" wel maar die waar een klikgebit op gaan niet zo veel :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:16

Netje schreef:
Amaris schreef:
Hoe het zit met dit soort chirurgzaken weet ik niet, maar ik weet wel dat IK met 29,- per jaar klaar ben bij bij de Belgische TA, waar ik in NL zo'n beetje 3x zoveel zou betalen. Dan heb ik het wel over reguliere zorg.

Een reguliere controle in Nederland kost €20,54, dus inderdaad ben je 11 euro duurder uit als dit voor 2 keer is, maar om daarvoor nu helemaal naar België te gaan.. :$ Je schrijft overigens niet om hoeveel controles dat dan gaat :D

Wat denk je, dat ik een dief van mn eigen portomonnee ben? :$ En dat ik 'helemaal' naar Belgie zou rijden als ik daar duurder uit zou zijn? Ben gekke henkie niet :=

Reguliere ZORG schrijf ik, niet reguliere controle.

Om te beginnen ben ik in 7 tot 8 minuten bij de TA, dus dat 'helemaal' kan al afgeschreven worden.

Verder was mijn ervaring in NL 'okee mevrouw, niets aan de hand, we maken alleen maar even schoon, even tandsteen verwijderen'. Ketjing: een rekening van tegen de 80,- Voor alleen controle en tandsteen? Ga gauw weg.
Precies diezelfde zorg krijg ik nu in Belgie voor ongeveer 29,- En daar ben ik een jaar mee klaar. Zonder verzekering.

Neeeeee.... TA in NL zien mij niet meer terug.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:36

Netje schreef:
Mag je doen hoor, maar dan ben je er nog niet: je moet er naar toe (kosten reis) en daar worden het implantaat geplaats (à 450 eurootjes), maar dan zul je de element zélf toch in Nederland moeten laten maken en plaatsen (kosten?). Of ga je een tweede keer terug naar Turkije (weer reiskosten)?

Het moet toch eerst helen....

De vraag is alleen, waarom zit er een ontsteking? In een paromond kun je wel een implantaat draaien maar die staat in no-time weer te soppen en valt er dan weer uit. Dus aanvullende actie voor dat er sowieso iets gedaan wordt lijkt me wel handig.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:38

Laptopmuis schreef:
Is dat nog normaal? En dit is dus maar één tand.. moet je je voorstellen hoeveel het zou kosten als je er drie of vier moet vanwege een ongeluk ofzo.

Heb niet het hele topic gelezen maar pik deze zin uit de OP er even uit.

Vriendin van mij is onlangs (hard!) gevallen met de fiets en mist een aantal tanden. Na lang wikken en wegen gaat ze ook voor implantaten.
Kosten? € 7000 a € 8000 en ze krijgt €250,- ondanks haar aanvullende pakket.
En bedankt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:43

Jeetje Noor, hoeveel implantaten krijgt ze dan wel niet? vind het wel erg duur.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:53

4 dacht ik... Maar zal denk ook met de nabehandelingen zijn? dat weet ik niet precies :o

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:12

Amaris schreef:
[Wat denk je, dat ik een dief van mn eigen portomonnee ben? :$ En dat ik 'helemaal' naar Belgie zou rijden als ik daar duurder uit zou zijn? Ben gekke henkie niet :=

Reguliere ZORG schrijf ik, niet reguliere controle.

Om te beginnen ben ik in 7 tot 8 minuten bij de TA, dus dat 'helemaal' kan al afgeschreven worden.

Verder was mijn ervaring in NL 'okee mevrouw, niets aan de hand, we maken alleen maar even schoon, even tandsteen verwijderen'. Ketjing: een rekening van tegen de 80,- Voor alleen controle en tandsteen? Ga gauw weg.
Precies diezelfde zorg krijg ik nu in Belgie voor ongeveer 29,- En daar ben ik een jaar mee klaar. Zonder verzekering.

Neeeeee.... TA in NL zien mij niet meer terug.

Wat bedoel je met reguliere ZORG??? Zonder controle geen zorg toch lijkt me?? En met alle respect: een tandarts kan wel even wat tandsteen wegkrabben, maar als je het goed wil doen zal je toch naar een mondhygiënist moeten, want dat doe je niet even in 5 minuten hoor, daar staat al gauw 20 minuten tot een half uur voor en als het ernstig is soms wel meer ! Maar goed het verschil tussen 5 minuten krabben of een echt goede behandeling merk je nu nog niet, maar over een aantal jaren wél...

En je hebt het over klaar voor een jaar: als ik het goed begrijp dan ga je één keer per jaar??

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:16

janderegelaa schreef:
De vraag is alleen, waarom zit er een ontsteking? In een paromond kun je wel een implantaat draaien maar die staat in no-time weer te soppen en valt er dan weer uit. Dus aanvullende actie voor dat er sowieso iets gedaan wordt lijkt me wel handig.

Dat lijkt mij ook ! En misschien de conditie van het hele voorfront(kaak) meenemen in de beoordeling?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:21

Mijn ervaring met implantaten uit Turkije is dat er totaal niet gelet wordt op geschiktheid van de patiënt.
Mensen met zware parodontitis krijgen zomaar meerdere implantaten. Of bijvoorbeeld zware rokers.

Ja, er zitten ongetwijfeld goede tandartsen in Turkije. Maar... Hoe weet je als leek en dan buitenlander welke tandarts goed is en welke niet? Mooie websites en prachtige referenties en succesverhalen hebben ze allemaal. Daarnaast is de opleiding van lager niveau dan in Nederland.