Zwanger! Mag je paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Zwanger! Mag je paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:34

ik heb een week voor mn bevalling nog op mn paardje gezeten.. en gister voor het eerst weer na de bevalling.. mijn meisje is nu 3 weken oud.
zolang je je er goed bij voelt gewoon doen hoor!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:43

Ik dacht ook wel tot over de helft van de zwangerschap door te kunnen rijden. Van de verloskundige moest ik gewoon doen wat goed voelde... Ik merkte echter dat mijn paardje enorm gespannen werd in die periode, ze is erg gevoelig en reageert altijd erg op mijn gesteldheid dus wellicht had dat invloed. Maar het werd ineens een angsthaasje. Steeds in de remmen als ze iets dacht te horen of zien op de buitenrit. Tot ik op een ochtend, suf van de kots-remmers, op de grond belandde nadat ze in de galop ineens vol in de ankers ging. Geland op mijn schouder, opgestapt en doorgereden. Tot ik op stal afstapte en de pijn in mijn rug been en bil schoot. Volgens de verloskundige geen gevaar voor kindje zolang je niet op een boomstam landt met je buit of een hoef in je buik zou krijgen. Maar... je banden worden wel erg slap en die kunnen niet meer echt tegen een stootje. Bij mij stond mijn bekken niet meer helemaal recht waardoor er steeds een zenuw bekneld raakte. Vanaf dat moment zo ontzettend veel pijnklachten gehad. Dit keer ga ik het anders doen. Als ik merk dat mijn paardje nerveus wordt van mijn zwangerschap, of ik pijnklachten krijg is het klaar. En zo lang het gaat wil ik nu wel in de bak een beetje rond blijven hobbelen, desnoods in stap. Maar als het niet gaat geniet ik net zo veel van haar aan de hand of aan de longe. Fijne zwangerschap gewenst!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:37

StalNollie schreef:
heeft voor en nadelen, en het is nooit bewezen over de bekken, hetzelfde als dat paardrijden de bevalling zou kunnen bemoeilijken omdat je bekken bodem te getraind zou zijn, dus minder ontspant. nooit bewezen. dus geloof er niet zo in.

Bewezen niet maar, ik had bij mijn tweede bevalling een verloskundige die thuis een pensionstal en manegebedrijf had. Die vertelde me toch echt dat het echt in je nadeel werkte een getrainde bekkenbodemspier. Ik heb 3 kinderen en alle bevallingen hebben tussen de 20 en 26 uur geduurd.. (ik wil niet zeggen dat het daardoor komt..)

Brainless

Re: Zwanger! Mag je paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:15

Juist niet, dit omdat je bekkenbodem wel sterker is; maar je veel meer controle hierover hebt en ook weet hoe je deze kan ontspannen.
Ik heb 3 kids (reed tussen 4 en 8 paarden per dag), bij de tweede nog op de dag van de bevalling een stapritje gemaakt en ze waren er tussen de 5 en 7 uur.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:18

Geen idee, maar even over nadat je niet meer mag rijden; als je kinderen er niet op kunnen rijden misschien een bijrijder zoeken? :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:08

Brainless schreef:
Juist niet, dit omdat je bekkenbodem wel sterker is; maar je veel meer controle hierover hebt en ook weet hoe je deze kan ontspannen.
Ik heb 3 kids (reed tussen 4 en 8 paarden per dag), bij de tweede nog op de dag van de bevalling een stapritje gemaakt en ze waren er tussen de 5 en 7 uur.

het zou juist zijn dat je niet kan ontspannen omdat ze te getraind zijn. maar ik zie veel bevallingen en ook vrouwen die rijden en vind het alsnog veel uiteenlopen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:14

Ik heb dat nagevraagd aan mijn gynaecoloog destijds en die gaf aan dat een gemiddelde ruiter geen invloed ondervindt van al dan niet paardrijden in de zwangerschap. Je moet al werkelijk als prof aan het werk zijn en tot aan je bevalling rijden om hinder of voordeel er van te hebben. Zij had het nog niet aangetroffen.