Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:14

Lusitana schreef:
Maar ook wel grappig dat men bij "vroeger" meteen op eeuwen terug grijpt. Voor 1980 is ook "vroeger " en ik heb zelf zomaar de indruk dat er toen redelijk gezond gegeten werd. Pas daarna is de magnetron en dus kant en klaar maaltijden gigantisch populair geworden en heeft de frisdrank en sappen industrie vlucht genomen.

Ook wat er aan snoep, koek en snacks was, was redelijk beperkt vergeleken nu. En veel hadden ook niet zoveel geld te besteden aan dat soort "luxe" omdat de gezinnen groter waren.

Precies :j

Ik ben ook gewoon groot geworden met slechts 1 koekje/ snoepje na schooltijd en alleen op woensdagmiddag en zaterdagavond een bakje chips en een glas frisdrank.

Edit: buiten de normale maaltijden om ;)
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 12-09-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:16

Dana82 schreef:
MacDo is het goedkoopste dat er is. Idd Aldi heeft ook wel gezonde dingen maar je moet ook weer zoeken (zoals in alle supermarkten).

Zoeken in de supermarkt? Bij AH loop je als eerste tegen de groente en fruit aan en bij de Lidl staat het ook best in het begin.

Ik kan echt goedkoper zelf koken dan een maaltijd bij de Mac :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:17

Dana82 schreef:
MacDo is het goedkoopste dat er is. Idd Aldi heeft ook wel gezonde dingen maar je moet ook weer zoeken (zoals in alle supermarkten). En een groententuin? De meeste mensen hebben nog geen tijd om deftig te koken laat staan groeten zelf te kweken.

zo flauw ook dat ik geen groentetuin mag maken in het zuiderpark of vondelpark :+ Aangezien hier meer mensen niet dan wel een tuin hebben

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:17

Dat ligt dan weer aan de opvoeding.
Wij gingen toch iedere week chinees halen, of diepvriespizza opwarmen. Lekker hotdogs eten of tosti's. Dit was dan maar 1 keer in de week maar 7 x had ook gekunnen hoor. Toen waren er ook al genoeg ongezonde dingen. En zonder kant-en-klare dingen kan je ook al ongezond genoeg eten :D

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:18

Mc donalds is dus echt niet goedkoper dan bij de plaatselijke snackbar! daar haal ik voor 4 personen patat en snacks voor €10,- bij de MC. donalds ben je stukken duurder uit, dan zitten wij zonder drinken al aan de 20,- wil je een beetje eten hebben.

Een zak patat in de winkel (1kg) kost iets van 1,50 max?
nou voor €1,50 haal je echt geen 1kg patat bij de MC
Dan maar zelf wat eten in de frituur gooien.

Gelukkig zitten wij thuis niet in deze positie, want het lijkt me erg lastig als je echt dubbeltjes om moet gaan draaien.

chevax

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:19

Een eigen groentetuin? Ik zou dus echt gaan huilen als ik dat er ook nog bij moest doen. Natuurlijk zou dat goed zijn, maar ik denk dat dat in praktijk er toch bij weinig mensen van komt, tenzij je 65 bent (grapje).

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:20

Romyv schreef:
Dana82 schreef:
MacDo is het goedkoopste dat er is. Idd Aldi heeft ook wel gezonde dingen maar je moet ook weer zoeken (zoals in alle supermarkten). En een groententuin? De meeste mensen hebben nog geen tijd om deftig te koken laat staan groeten zelf te kweken.

zo flauw ook dat ik geen groentetuin mag maken in het zuiderpark of vondelpark :+ Aangezien hier meer mensen niet dan wel een tuin hebben

Ik weet niet of je een balkon oid tot je beschikking hebt?
Er bestaan ook m2 tuinen die kun je bij de welkoop halen, daar hebben wij thuis allerlei verschillende kruiden in staan (wij wonen niet in een flat oid, maar het gaat om het idee) ;) natuurlijk kun je zelf met planken ook een 'moestuin' op maat maken. erg leuk om te doen :D of tomaten en paprika's kweken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:21

Suussie, wat er geprobeerd word om te zeggen is dat ongezond eten goedkoper is gezond.. de mac is een metafoor voor dat gezonde eten; frituur valt daar dus ook onder

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:22

Romyv schreef:
Suusie22 schreef:
je voedselpatroon is je eigen schuld, jij beslist toch wat je eet? dat doet de voedsel industrie toch niet?
als je 7x per week biologische groenten wilt eten is dat je eigen beslissing.
als je 7x per week rondje mc donalds wilt eten moet je dat vooral doen, maar kom dan niet zielig doen als je zwaar overgewicht hebt.

en wat nu als je maar 200 euro per maand te besteden hebt om 5 monden van te voeden?

Dan maak je ze liever vet en ongezond en ontevreden dan gezondere keuzes te maken?
Wij waren met z´n zevenen thuis en hadden vaak mee-eters. Altijd vlees en twee soorten groenten en sla of appelmoes op tafel. Soep vooraf en toetje toe (al was dat soms gewoon beschuit met melk).
En we waren bepaald arm. Mijn moeder naaide onze kleren zelf en we kregen afdankers van nichtjes en neven... We hadden geen auto.
Het komt toch op keuzes uit.
Laat frisdranken, koek, snoep en snacks en alcohol systematisch weg, moet je zien wat je dan overhoudt!
Dingen halen die in de aanbieding zijn. Bonen droog kopen en weken, vaker rijst en pasta eten, minder vlees.
Zegeltjes sparen of weet ik het wat voor systemen ze tegenwoordig hebben.
Het kan echt!

Overigens is McDonalds voedsel ook niet allemaal per definitie ongezond als je dan maar niet aan de toetjes, milkshakes en ijsjes gaat. Maar een gewone burger en friet is bij hen niet eens zo vet. En je kunt ook gewoon voor salade gaan. En het niet vaker dan 1 x in de week doen.

Daarbij, los van voeding, moet er genoeg bewogen worden en dat is vaker de boosdoener. Overal wordt de auto voor gepakt en men zit meer bij de computer of TV dan men buiten actief is...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:23

oh haha ik dacht dus de hele tijd Mc donalds haha, dat vind ik nou niet echt gezond haha, maar nu snap ik 'm ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:23

fransje23 schreef:
Dana82 schreef:
MacDo is het goedkoopste dat er is. Idd Aldi heeft ook wel gezonde dingen maar je moet ook weer zoeken (zoals in alle supermarkten).

Zoeken in de supermarkt? Bij AH loop je als eerste tegen de groente en fruit aan en bij de Lidl staat het ook best in het begin.

Ik kan echt goedkoper zelf koken dan een maaltijd bij de Mac :j

Je kan toch niet leven van groenten en fruit alleen? Ik toch niet. En ja zo eenvoudig is het wel. Maar groeten en fruit zijn ook veel duurder dan pakweg een pak chips. En daar ging het toch vooral over? Niet over het niet vinden van gezonde voeding maar over het feit dat het zoveel geld kost.
En als het qua "uit eten gaan" bekijkt, is de Mac het goedkoopst. Hoe je het ook draait of keert. En het is makkelijk en je bent er snel weer buiten.

Romyv

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:29

we praten in rondjes, even de discussie een schop geven :D

We zijn het er over eens dat ieder verantwoordelijk is voor het maken van zijn/haar eigen gezonde keuzes. Arm of rijk..

Mogen we mensen die echt ongezond dik zijn (obesitas) en dus voor de maatschappij duur zijn in onderhoud (het is bewezen dat obesitas aanzienlijk hogere zorgkosten opleverd) afstraffen? Zoals rokers extra accijns betalen voor iedere peuk die ze opsteken of autorijders de kas spekken bij iedere tankbuurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:30

Tja... Ik heb altijd geleerd: alles waar reclame voor wordt gemaakt is niet goed voor je en moet je niet eten :+ en ook: je wordt dik van het eten waar je niet voor bid, maw het zit m in de tussendoortjes die je even snel weg eet.

Em volgens mij kloppen deze theorieen aardig, ik heb iig nog nooit een reclame gezien over eten dat echt goed voor je is. Nooit eens van een lekkere broccoli of sappige appels. Maar altijd iets waar veel suiker in zit of wat niet doet wat er beloofd wordt.

Zelf eten wij erg bewust thuis. Ik wil mijn lichaam niet verontreinigen met allerlei rotzooi en niet dik worden. Bovendien beweeg ik veel, pak veel de fiets ipv de auto.

Maar of de voedingsindustrie overgewicht veroorzaakt? Vind ik niet, zij moeten ook geld verdienen en je stopt het altijd nog zelf in je lijf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:31

Dana82 schreef:
Je kan toch niet leven van groenten en fruit alleen? Ik toch niet. En ja zo eenvoudig is het wel. Maar groeten en fruit zijn ook veel duurder dan pakweg een pak chips. En daar ging het toch vooral over? Niet over het niet vinden van gezonde voeding maar over het feit dat het zoveel geld kost.
En als het qua "uit eten gaan" bekijkt, is de Mac het goedkoopst. Hoe je het ook draait of keert. En het is makkelijk en je bent er snel weer buiten.

Snackbar om de hoek is goedkoper :D
Vlees, vis en vleesvangers staan na de groente dus alles bij de hand.

Groeten en fruit zijn niet zoveel duurder, zeker niet als je kiest voor seizoensgroenten.
Bij ons op de markt heb je wekelijks een aanbieding met een hele grote zak groenten voor € 5 en een tas vol fruit voor € 6,-. Kan een gezin met 2 kinderen een week van eten.

Daar komt dus mijn stukje gemakzucht aan de orde. Wat is er mis om even na te denken en verder te kijken dan je neus lang is? Moet alles worden aangeboden op een presenteerblaadje?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:31

Romyv schreef:

We zijn het er over eens dat ieder verantwoordelijk is voor het maken van zijn/haar eigen gezonde keuzes. Arm of rijk..

Mogen we mensen die echt ongezond dik zijn (obesitas) en dus voor de maatschappij duur zijn in onderhoud (het is bewezen dat obesitas aanzienlijk hogere zorgkosten opleverd) afstraffen? Zoals rokers extra accijns betalen voor iedere peuk die ze opsteken of autorijders de kas spekken bij iedere tankbuurt.

Nee, ik vind niet dat je daarvoor mag afstraffen omdat je dan op zo'n hellend vlak terechtkomt. Voor een heleboel aandoeningen is een oorzaak te vinden die ligt in het eigen handelen en waar trek je de grens? Bovendien vind ik het een groot goed dat gezondheidszorg voor iedereen is. Wie gaat bepalen wanneer ik wel of niet mag worden geholpen? En vanaf welke leeftijd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:33

Romyv schreef:

Hier in Portugal kunnen ze (obese mensen) gratis een maagband operatie krijgen, ik vind dat wel een goede oplossing.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:34

Romyv schreef:

BTW-percentage verhogen van 6% naar 21% op zaken die ongezond zijn (als dat al niet zo is) dan betaald de gebruiker vanzelf meer voor zijn eigen extra lasten.
Minder lang leven is natuurlijk ook een besparing.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:36

chevax schreef:
Romyv schreef:

Nee, ik vind niet dat je daarvoor mag afstraffen omdat je dan op zo'n hellend vlak terechtkomt. Voor een heleboel aandoeningen is een oorzaak te vinden die ligt in het eigen handelen en waar trek je de grens? Bovendien vind ik het een groot goed dat gezondheidszorg voor iedereen is. Wie gaat bepalen wanneer ik wel of niet mag worden geholpen? En vanaf welke leeftijd?

Maar bv extra belasting op ongezonde dingen als fastfood, frituur eten, kant-en-klaar maaltijden ed? Het geld wat binnenkomt kan je investeren in voorlichtingen over gezond eten, subsidie op groente, subsidie op sportabbs enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:44

Je bent er zelf bij en je maakt zelf keuzes wat je eet.
Wat dat betreft is iedereen zéker zelf dader/verantwoordelijk voor de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt.

Maar ik vind de industrie zéker medeplichtig.

Los van alles wat al genoemd is in het topic...
Kijk eens naar e-621 (vetsin, gistextract, mononatriumglutamaat, en onder nog veel meer andere namen verborgen in voeding).

Dat stofje wordt in het lab gebruikt voor ratten die in korte tijd extreem veel moeten aankomen.
Het is dus een vetmester.

De stof zorgt er daarnaast voor dat het signaal in je hoofd dat je "vol" raakt, weg blijft. Zo blijf je eten.

En probeer tegenwoordig maar eens producten te vinden waar dit stofje NIET in zit.
Vrijwel IEDER hartig voedingsmiddel bevat het! Ja, ook de "gezonde" dingen.
Soep, bouillon blokjes, sauzen, vleeswaren, vlees (álle vleessoorten met kruiden, zoals hamburgers, worstjes, gepaneerde schnitzels, gemarineerd vlees, etc.) chips (behalve Lays, die heeft het sinds kort UIT de producten gehaald!), noem maar op.

Ik let de laatste tijd heel erg op mijn voeding.
Vooral omdat mijn lichaam erg heftig reageert op dit specifieke e-nummer.
Ik krijg er depressie klachten van, darmklachten, vreetbuien en nog een hele serie andere klachten.

Vreselijk... Er is bijna niets te krijgen waar het níet in zit.
Zelfs in biologische producten en ook producten van de (keur)slager zit het.
Het is een smaakversterker. En in een land dat wil minderen met zout (wat als "slecht" bestempeld is), is het dé ideale manier om minder zout toe te voegen en toch smaak te behouden.

Alleen in "pure" / onbewerkte producten zit het niet.
Maar die zijn vaak weer een factor x duurder dan de producten die er wel mee "besmet" zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:52

fransje23 schreef:
BTW-percentage verhogen van 6% naar 21% op zaken die ongezond zijn (als dat al niet zo is) dan betaald de gebruiker vanzelf meer voor zijn eigen extra lasten.
Minder lang leven is natuurlijk ook een besparing.

Op zich ben ik daar niet automatisch tegen, behalve dan dat ik bang ben dat dit zo wordt omgebogen dat pure producten veel sneller onder 'ongezond' worden gerekend, gewoon omdat ze puurder zijn en minder opgevuld worden met 'neutrale' vulmiddelen. En dan zou het precies het averechtse effect hebben.
Dus ik ben wat voorzichtig ermee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:52

Romyv schreef:
Suussie, wat er geprobeerd word om te zeggen is dat ongezond eten goedkoper is gezond.. de mac is een metafoor voor dat gezonde eten; frituur valt daar dus ook onder

Ik vraag me af of dat wel zo waar is. Als je een 10 kg zak aardappelen koopt ben je toch veel goedkoper uit dan met 8a9 kg friet? pakjes pastasaus zijn veel duurder dan een blikje tomaten puree, kant en klaar gekruide producten met veel hulpstoffen zijn (in gebruik) vaak veel duurder dan zelf een paar potjes kruiden kopen en je pure ingrediënten daarmee insmeren. Volgens mij speelt gemak en gebrek aan kennis of interesse een veel grotere rol dan de kosten.

@shadow: De industrie is nu eenmaal egoistisch, dat is een menselijke eigenschap. Het lijkt mij niet de verantwoordelijkheid van de industrie om mensen die niet zo slim of al te goed gelovig zijn tegen zichzelf in bescherming te nemen, dat is aan de overheid of hun naaste omgeving. Als jij in een winkel staat dingen te verkopen vraag je toch ook niet eerst aan mensen of ze wel geld hebben voor die spullen en of ze het wel echt nodig hebben??

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:05

Shadow0 schreef:
Op zich ben ik daar niet automatisch tegen, behalve dan dat ik bang ben dat dit zo wordt omgebogen dat pure producten veel sneller onder 'ongezond' worden gerekend, gewoon omdat ze puurder zijn en minder opgevuld worden met 'neutrale' vulmiddelen. En dan zou het precies het averechtse effect hebben.
Dus ik ben wat voorzichtig ermee.

Dit snap ik niet..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:05

liedje89 schreef:
@shadow: De industrie is nu eenmaal egoistisch, dat is een menselijke eigenschap. Het lijkt mij niet de verantwoordelijkheid van de industrie om mensen die niet zo slim of al te goed gelovig zijn tegen zichzelf in bescherming te nemen,

Het gaat niet om 'tegen zichzelf in bescherming nemen' maar om 'doelbewust beinvloeden': opzettelijk menselijke zwakheden zoveel mogelijk uitbuiten (zowel fysiek als psychisch beinvloeden), de wet- en regelgeving actief beinvloeden, en verder zoveel mogelijk de regels proberen te ontwijken. Denk aan al die manieren waarop de industrie zich steeds heeft willen onttrekken aan de etiketteringsplicht. Het idee is echt heel simpel: geef mensen de informatie die ze nodig hebben om hun keuze te maken. De bedrijven wilden daar echter zomaar niet aan meewerken en de regels moesten steeds verder aangescherpt worden om al die uitwijkmogelijkheden af te sluiten. En nog wordt er regelmatig gekozen voor hele ingewikkelde technische termen die niemand snapt, of juist gigantisch algemene zoals 'gist-extract.'

Dat is doelbewust en opzettelijk de boel naar je hand zetten, en ik vind dat we de industrie daar op kunnen en moeten blijven aanspreken.

Citaat:
Als jij in een winkel staat dingen te verkopen vraag je toch ook niet eerst aan mensen of ze wel geld hebben voor die spullen en of ze het wel echt nodig hebben??

Tsja, ook daar valt, gezien de bankencrisis en de vele schuldhulpverlening, wel wat over op te merken toch? Er is een groot verschil tussen een gewone winkel hebben en mensen daar laten kopen, of het maken van manieren die uitlokken dat mensen in de schulden komen (makkelijk lenen met de meest mistige voorwaarden bijvoorbeeld.)

En dan triomfantelijk zijn dat je met 5 opgeleide economen iets hebt bedacht dat zo ingewikkeld is dat een functioneel analfabeet persoon het niet begrijpt waardoor die diep in de schulden komt. Goed gedaan, wees er trots op...

(En op internationaal gebied hebben ze een soortgelijk trucje uitgehaald, met als kleine doch vervelende bijwerking dat de wereldeconomie nu een beetje niet zo goed gaat. Maar hee, daar kun je ze toch moeilijk voor verantwoordelijk houden...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:22

Romyv: om ongezonde voedingsmiddelen te belasten moet je regels opstellen die bepalen wat gezond is en ongezond.

Nou, denk je dan, laten we simpele regels nemen over vet en suiker. Maar dan krijg je dus dat olijfolie bv ineens flink duurder wordt, terwijl iets engs als Pringles (dat van de meest obscure chemische zut aan elkaar hangt) mag worden verkocht als 'gezond' want het bevat helemaal niet zoveel vet en niet veel suiker. Wel 5 soorten zoetstoffen, wat vreemde smaakversterkers die ook je hongergevoel ontregelen en kleurstoffen die het geheel nog ergens op moeten laten lijken, maar geen vet en suiker, dus gezond.

Of je krijgt genetisch gemodificeerde groente of kunstmatige extracten, die bv heel goed scoren op 'calcium' of 'betacarroteen', waardoor ze worden aangeprezen als gezonder dan gewone groenten. Maar ik geloof dus niet dat dat gezonder is.

Of stel dat behoorlijk biovlees een extra tax krijgt wegens teveel vet (terwijl dat er gewoon bijhoort), terwijl opgespoten kiloknallervlees dat niet krijgt.

Dat soort effecten, daar ben ik dus nogal huiverig voor.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:38

Romyv schreef:
Suusie22 schreef:
je voedselpatroon is je eigen schuld, jij beslist toch wat je eet? dat doet de voedsel industrie toch niet?
als je 7x per week biologische groenten wilt eten is dat je eigen beslissing.
als je 7x per week rondje mc donalds wilt eten moet je dat vooral doen, maar kom dan niet zielig doen als je zwaar overgewicht hebt.

en wat nu als je maar 200 euro per maand te besteden hebt om 5 monden van te voeden?

Dat gaat mij lukken :-).
Maar dan wel eten wat de pot schaft. Lust je het niet dan heb je pech......
Zo ben ik ook opgevoed en lust praktisch alles.