Ben het helemaal zat; lage rugpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:10

Toch best wat mensen met rugklachten dus.. Maar vooral raar dat ik zovaak lees dat het niet serieus wordt genomen? Zelf heb ik ook vaak last van mijn rug, maar niet zo erg dat ik er wat aan moet/wil doen. Mijn vriend maakt zich er weleens zorgen over, wanneer ik in bed lig en me niet kan omdraaien, of hij me niet kan aanraken omdat mijn rug eerst 'los' moet. Uitstraling naar mijn been heb ik ook weleens, maar dat is vooral als ik teveel heb gedaan en daarna te lang heb gezeten denk ik? Laatst kon ik de trap niet af: kon mijn been niet verder naar beneden zetten... Eerst rug maseren, en toen kon ik weer verder..

Lees hier dus ook wel handige tips, waarvan ik een aantal al onbewust deed. Ik kan niet op mijn rug liggen, maar soms word ik zo wakker en kan dus niet meer bewegen (dan ben ik eerder wakker geweest en dommel ik op die manier weer weg). Dan doe ik dus ook mijn knieeen omhoog en maak mijn rug plat.

Paardrijden lijkt ook wel te helpen, maar soms moet ik dan juist opletten dat ik zelf ook loslaat, en niet te gespannen ga zitten. Of vooral andersom: dat ik teveel loslaat, en teveel meebeweeg. Op dat moment voelt dat lekker, maar daarna voelt het heel onstabiel en heb ik zelfs spierpijn in mijn rug...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:16

Marocje schreef:
Toch best wat mensen met rugklachten dus.. Maar vooral raar dat ik zovaak lees dat het niet serieus wordt genomen? Zelf heb ik ook vaak last van mijn rug, maar niet zo erg dat ik er wat aan moet/wil doen. Mijn vriend maakt zich er weleens zorgen over, wanneer ik in bed lig en me niet kan omdraaien, of hij me niet kan aanraken omdat mijn rug eerst 'los' moet. Uitstraling naar mijn been heb ik ook weleens, maar dat is vooral als ik teveel heb gedaan en daarna te lang heb gezeten denk ik? Laatst kon ik de trap niet af: kon mijn been niet verder naar beneden zetten... Eerst rug maseren, en toen kon ik weer verder..

Lees hier dus ook wel handige tips, waarvan ik een aantal al onbewust deed. Ik kan niet op mijn rug liggen, maar soms word ik zo wakker en kan dus niet meer bewegen (dan ben ik eerder wakker geweest en dommel ik op die manier weer weg). Dan doe ik dus ook mijn knieeen omhoog en maak mijn rug plat.

Paardrijden lijkt ook wel te helpen, maar soms moet ik dan juist opletten dat ik zelf ook loslaat, en niet te gespannen ga zitten. Of vooral andersom: dat ik teveel loslaat, en teveel meebeweeg. Op dat moment voelt dat lekker, maar daarna voelt het heel onstabiel en heb ik zelfs spierpijn in mijn rug...

Dit is typisch een verhaal die past bij een te lage belastbaarheid van je rug. Dat betekent dat je rug pas klachten gaat geven
als je iets gaat doen wat je rug(spieren) niet meer kunnen handelen. Jij bent dé kandidaat voor het trainen van je rug; stabiliteitstraining of "core-stability"training.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:24

rindin schreef:
Marocje schreef:

Dit is typisch een verhaal die past bij een te lage belastbaarheid van je rug. Dat betekent dat je rug pas klachten gaat geven
als je iets gaat doen wat je rug(spieren) niet meer kunnen handelen. Jij bent dé kandidaat voor het trainen van je rug; stabiliteitstraining of "core-stability"training.

Daar ga ik eens goed naar kijken dan, want ik geloof zeker wel dat ik mijn rug teveel belast naar wat ie aankan. Ik werk in de huishouding, dus stofzuig veel, dweil vaak, en wanneer ik ook nog 25 bedden heb opgemaakt, is het raak... Gelukkig doe ik dat laatste niet vaak, maar nu was mijn collega op vakantie en deed ik dus de bedden na een groep van 25 gasten. (werk in vakantie accommodatie dus).

Ik heb op een ander forum, een kort filmpje geplaatst van een paard dat ik rijd, was 1 lange zijde in draf, en daarna een hoek: je zag mijn rug alle kanten opgaan! Als je wil kan ik hem pb-en, heb het liever niet op bokt ;)

vlaatjee

Re: Ben het helemaal zat; lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 19:24

Jeetje wat veel reacties weer! Sorry, ik ben niet zo vaak meer op bokt!
Hier gaat het wel goed, oefeningen moeten nog steeds een beetje in mijn systeem komen, maar het gaat wel redelijk. Mijn rugpijn is nu redelijk onder controle, soms nog hele heftige pijn waarbij ik de neiging krijg om het uit te schreeuwen, maar dit komt dan echt door een verkeerde houding of beweging. Ik ben er nog lang niet, maar ben al blij met deze kleine verbeteringen. Volgende week vrijdag weer naar de fysio, zit even een extra weekje tussen omdat ik vrijdag naar de Efteling ga (vrijdag is mijn vrije dag), maar dat kon prima zei ze, ik had redelijk goede controle al over mijn onderste buik spieren. Dus we oefenen vrolijk verder :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:30

frunnik schreef:
Ik ban zelf helemaal pijnvrij sinds ik naar eepn Body Stress Release therapeut ga nav iemands advies op bokt. Had ook altijd lage rugpijn met uitstraling naar mijn benen. Kon soms de trap amper opkomen.BSR wordt door een aantal aanvullende zorgverzekeringen vergoed. Dus ik ben overgestapt van zorgverzekering en met maandelijks een bezoek ben ik nu grootste gedeelte van de tijd pijnvrij. Bij mij was de pijn ook erger geworden sinds ik gestopt ben met paardrijden

BSR heeft bij mij ook heel goed geholpen, ik heb het een aantal jaar geleden gedaan. Ik was toen uitbehandeld, maar hielp wel ontzettend goed. Bij mij zit het voornamelijk hoger, in mijn nek en schouders. maar laag in mijn rug heb ik zelf ook vaak last, ook met uitstraling naar mijn benen. Word er zelf soms ook echt helemaal zat van, telkens al die pijn en geen idee hoe je het kan oplossen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:37

Gelukkig gaat het beter en lijken de fysio behandelingen en oefeningen te helpen :)

Ikzelf loop ook al heel lang met lage rugklachten, alleen ik kan wel de plek aanwijzen. Mijn pijn straalt door tot aan mijn tenen en daar zit dan ook bijna geen kracht meer in :( Dokter, fysio en neuroloog wisten 100% zeker dat het een hernia was, alleen was dat niet het geval volgens de MRI en rontgefoto's >;) Fysio kan niets meer voor me doen, dus mag morgen weer terug naar de dokter...

Ik ga maar even het topic doorlezen :)

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:42

ikzelf heb nu ook al 7jaar rugpijn (gebroken gehad, en botontkalking) heel lang hebben ze gezocht naar wat het is, waar de blijvende pijn van kwam. eindelijk hadden ze het gevonden, en toen kwam de vraag hoe gaan we het verhelpen/verminderen. vanalles geprobeerd, maar niks hielp.
nu sinds een jaartje zit ik bij FYSIUS en wat is het verbeterd, de uitstralingen zijn helemaal weg, en mijn rug is veel sterker.
heb nog wel mijn ups en downs maar het is zoveel fijner.
mischien ook wat om te proberen?? Wordt gewoon vergeod als fysio en ze zijn ook echt voor rug en bekkenklachten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:49

Fysius heeft mij idd ook erg goed geholpen. :j

Toen ik 12 of 13 was werd er bij mij scoliose (S-bocht met draaiing) in m'n onderrug geconstateerd. Ik kreeg een paar jaar Mensendieck therapie wat niet hielp, maar had er toen nog niet zo veel last van. Ik leerde er eigenlijk alleen maar hoe ik recht moest staan voor de röntgenfoto, een bijna onmogelijke houding. }:0 Pas vanaf m'n 20-ste kreeg ik echt last van rugpijnen door het zware werk wat ik toen deed, dwz ... zwaar voor m'n onderrug. Ongeveer 8 jaar later kreeg ik spit met een ontsteking in mijn onderrug (en regelmatig wat urineverlies) en ben ik naar de fysiotherapeut gegaan via de HA. Kreeg ook pijnstillers en spierverslappers die goed werkte (Diazepam, wat zou ik die af en toe graag weer willen hebben, maar helaas schrijft de HA ze niet meer voor).

De fysiotherapeut vertelde me dat mijn pijn niet uit mijn onderrug voortkwam, maar uit mijn bovenrug ... daar zat een wervel niet goed. Hij kraakte mijn hele rug en deed een paar keer de "kurketrekkershouding" wat vreselijk pijnlijk was. Daarnaast ging hij met z'n elleboog over mijn wervels om ze allemaal "op de juiste plaats" te drukken. Ook erg pijnlijk en het hielp allemaal voor geen meter. Ik ben nog steeds van mening dat hij m'n bovenrug vernield had, want voor die tijd had ik totaal geen last ervan en na zijn behandelingen had ik niet alleen nog steeds een pijnlijke onderrug (met ontsteking) ... ik had nu ook een pijnlijke bovenrug. :(

Oke, gewoon doorgelopen met de pijn, want ik had geen zin in weer een andere martelmethode die toch niet helpt. Tot ik ischias kreeg. Weer naar de HA, die schreef pijnstillers voor die helaas niet hielpen en ik kreeg slaappillen voor de nacht, die ook niet hielpen. Ik mocht weer naar de fysio, maar hoefde niet want in zijn ogen hielp alleen rust echt. Nu is het helaas onmogelijk om echte rust voor je rug te krijgen als je alleen woont en 2 pony's aan huis hebt. := (De ontsteking is pas weggegaan toen mijn vriend bij mij kwam inwonen en voor mij de stallen uitmest en het zware werk overnam, zo'n 10 jaar na het begin van de ontsteking.) Maar goed, na mijn slechte ervaring en de slechte ervaring van mijn vader en buurvrouw besloot ik af te zien van fysiotherapie, vreselijk bang dat ik er weer slechter uit zou komen. Na een dikke maand was de ergste pijn over en ben ik weer gaan werken.

Helaas kreeg ik ongeveer 2 jaar geleden wéér ischias-achtige klachten. Wéér die vreselijke zenuwpijnen en uitstralingen, krachtverlies en noem maar op. ;( Ik had absoluut geen zin om wéér een maand lang met die vreselijke zenuwpijnen rond te lopen. Toen las ik iets over Fysius en na even twijfelen heb ik me toch aangemeld. Het hele verhaal verteld (inclusief m'n urineverlies) en hij vroeg of er ooit een mri-scan van m'n rug is gemaakt. Nee, nooit gehad, alleen röntgenfoto's. Hij heeft toen geregeld dat ik binnen een week een mri-scan kreeg, zodat hij zeker wist dat er niets ernstig aan de hand was zoals een hernia oid. +:)+ Ook zei hij gelijk dat ze niets aan de scoliose konden doen en dat ik dus wel altijd die pijn en slijtage zou houden. Niet leuk om te horen, maar wel heel eerlijk.
Eerst is hij begonnen met masseren van de "ischias plek", m'n linkerbil en been, die hartstikke hard was en vast zat. Wat deed dat zeer in het begin, maar wat een verademing was dat na een x-aantal behandelingen. :) Daarna kreeg ik origene therapie die mijn bovenrug weer helemaal pijnvrij maakte. Echt ... ik kan iedereen die therapie aanraden! Ik ben er zelf ongeveer een half jaar tot een jaar geweest, eerst 2x per week, daarna 1x per week en moest 45 minuten rijden om er te komen, maar het is zooo de moeite waard gebleken. Pijnvrij zal ik nooit worden en met de scoliose leer ik gewoon te leven, maar alle andere rugklachten zijn helemaal weg.
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 31-10-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:50

sinds ik mijn powerplate heb aangeschaft heb ik weinig tot geen last meer in mijn onderrug in vergelijking met de last welke ik vroeger had.. spieren opbouwen heeft voor mij geholpen (gebruik deze 3 maal per week)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:56

Mensen uit België die een wondermiddel tegen rugpijn gevonden hebben? Zou me ook wel van pas komen (al valt het redelijk mee, maar toch, zou leuk zijn om es pijnvrij te zijn...)

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 18:49

Jeetje heftige verhalen allemaal hier. Dan valt het bij mij nog mee. Ik denk dat ik eerst de fysio maar door blijf proberen, al ben ik er soms nog steeds wat sceptisch over, maar goed, ik geef het maar wel een kans. Morgen mag ik weer! :)

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:17

Hier ook iemand met ernstige rugklachten.
Begonnen in 2009 na een val van mijn paard, ik had op dat moment geen gevoel meer in mijn benen en opgetild uit de bak in de auto naar de eerste hulp. Hier platgestopt met pijnstillers en zonder iets te onderzoeken naar huis gestuurd met een paar krukken.
Na chiropractor ( wat redeljik ging), fysiotherapie ( wat meer pijn veroorzaakte) foto van si gewricht ( waar niks op te zien was) en een maand niet gereden ( nog meer pijn) nog steeds geen oplossing.
Kan niet lang de stad in lopen, wordt ik misselijk vd pijn. En tijdens ongesteldheid is het helemaal feest. Slapen is ook een crime, want bijna niks ligt lekker. Ens ens.. het rijden gaat gelukkig wel fijn, zolang hij zijn rug niet vastzet.
dokter neemt het ook niet echt serieus.

Ben ook benieuwd naar tips.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:05

Ik weet niet of hier nog iemand op gaat reageren maar was benieuwd hoe het iedereen een beetje vergaat. 3 jaar geleden heb ik ook spit gehad en 2 dagen op bed gelegen, ik blijf nu kwakkelen met mijn rug. Ben eigenlijk beresterk, kan enorm veel aan, maar mijn lichaam laat me op dat vlak steeds, en nu ook vaker, in de steek.

Ik ben 28 jaar, net terug van de dokter. Ik slik altijd diclofenac als ik weer een "aanval" heb, maar bij mij is het zo erg dat het genoemde bewegen bijna niet gaat, zo strak sta ik.

Nu ook doorverwezen naar de fysio, maar was benieuwd of iemand van jullie ook "alternatieve" dingen hebben geprobeerd.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 18:48

Ik zie nu je bericht pas!
Ik heb intussen weer de fysio opgegeven, dit werkt gewoon echt niet.
Ben bij een transpositiepraktijk geweest, hij zei dat ik vroeger ben gevallen en al mijn wervels scheef staan.
Dit is behandeld en het leek even beter te gaan, maar 2 weken na einde behandeling weer terug bij af.
Ik ga donderdag opnieuw naar de dokter en vragen wat ik nou moet, ik ben ten einde raad en vooral; helemaal klaar ermee!
Ik ben 25 en heb dagelijks pijn, het is vermoeiend en sommige dagen is bukken al te veel.
Dat is toch niet normaal?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:50

Probeer de crosstrainer eens. Ik heb ook al jarenlang last van mijn rug en sinds ik één of twee keer per week op de crosstrainer sta hoef ik niet meer eens in het half jaar langs de manueel therapeut :) Een stuk minder last dus!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:53

Ik raad iedereen aan om met rugklachten naar een goede osteopaat te gaan. De rugpijn hoeft nl niet daar te ontstaan maar kan ook bij je organen beginnen.
Mij heeft het in ieder geval veel geholpen

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 06:44

Ik heb in het verleden vaak op de crosstrainer gestaan, helaas bij mij geen verschil. Ik heb inmiddels een verwijzing naar Annatommie, daar word ik helemaal nagekeken en er word een MRI gemaakt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 06:53

Ga alsjeblieft niet nu ineens sporten of andere dingen. Dat kan zo funest zijn voor je rug als je niet weet wat er mis is. Ben je al eens bij een orthomanueel arts geweest?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 06:53

Ik heb niet alle reacties gelezen dus kan zijn dat het al gezegd is, maar dit klinkt als Ichias. Dit heb ik zelf ook en dat loopt heel ver door in het been, veroorzaakt een zeer pijnlijke plek in de onderrug en als de zenuw flink afgekneld wordt kan ik ook niet meer lopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:21

Ik heb alles gelezen en ik vind het echt belachelijk dat er geen MRI scan word gemaakt!
Een scan kan op zijn minst een Hernia of Ischias uitsluiten.Mij hadden ze 5 jaar met een Nek hernia laten lopen,want het waren spieren die pijn deden.Heb heel lang Fysio gehad,wat steeds maar voor heel effe hielp.Totdat ik een keer flauw viel bij de Neuroloog,toen hij in mijn nek aan het drukken was.Pas toen werd er een MRI scan gemaakt en bleek het een Hernia te zijn.

Vanaf me 16de al veel last van de onderrug gehad,altijd alleen maar fysio gehad.Toen ik een nieuwe H.A. kreeg wegens verhuizing,kwam er veel uit.Eindelijk een H.A. die je wel serieus neemt.Ik kreeg een MRI scan van de rug en ja hoor,ook daar een hernia.Later last van de bovenrug, H.A. stuurt me door voor weer een MRI scan en ook daar een Hernia.

Ik deed al die tijd ook aan voetbal,dat vermindere enigszins de pijnklachten.Toen kreeg ik pijn in de achterkant van mijn bil/been. Hamstring blessure dacht de fysio,weer fysio gehad,hielp niet,toen Dry Needling.Mijn god wat deed dat pijn,en dat hielp ook niet.Later bleek dat het Ischias was,de [vaak] voorloper van een hernia.
Al met al heb ik 3 hernia's en een Stenose in mijn nek.Ik ben uiteindelijk gestopt met voetbal omdat ik toch bang werd voor een Dwarslaesie bij een verkeerde val.

TS wat ik je wil zeggen:laat je niet afschepen,niemand kan vanaf de buitenkant zien wat er binnenin mis is. Eis een MRI scan,al is het maar om andere dingen uit te sluiten.
Jij hebt recht op een scan!

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:35

heb ik ook gehad, maar dan uitstraling naar mijn rechterbeen.
Bij mij kwam het vanuit mijn lendenen (instabiel en vanuit de L4 loopt een spier naar je benen) en buikspieren (niet sterk genoeg om mijn lendenen stabiel te houden).
Door mn buikspieren te trainen en mn buik in te houden (voor spanning op de spieren), heb ik veel klachten kunnen verminderen.
Uitstraling is nu bijna nihil.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:45

Ik ben toen ik jou klachten had naar de huisarts geweest, en ze heeft verschillende tests gedaan.
Ze zei dat het klonk als een hernia, maar dat de neuroloog die diagnose moest vaststellen.
Dus verwijs brief voor de neuroloog gehad, en die zei dat ik een MRI scan moest.
Daaruit bleek dat ik in mijn rug in de onderste wervels een grote hernia had.
Pijn bestrijding geprobeerd, morfine hielp niet, rust,fysio,zenuwblokkade,niks hielp.
Na 6 maanden toch geopereerd, en dat hielp wel.
Ben nu al 2 jaar pijnvrij.

Ik hoop dat je snel een MRI krijgt,en dat het duidelijkheid geeft over je pijnklachten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:56

Steunzolen helpen mij heel erg goed.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:24

Ik heb jaren met flinke rugklachten gelopen, minstens vanaf mijn 13e. Helaas waren mijn ouders niet assertief genoeg om er eens naar te laten kijken. Ik had niet dat uitstralen maar ik heb bijvoorbeeld jarenlang niet op mijn rug kunnen liggen met mijn benen gestrekt.

Enkele jaren terug kreeg ik nog meer last, soms een soort van aanvallen waarbij mijn lijf helemaal gebon te schudden en ik moest huilen van de pijn. Ik kreeg die aanvallen wanneer ik die avond al niet meer met mijn rug tegen de bank aan kon zitten, alleen maar voorover ging.

Nou toen op mijn 23e of zo toch maar eens naar de fysio. Die zei dat mijn bekken scheef stond ivm beenlengteverschil. Ik kreeg buikspieroefeningen mee en de fysio heeft me een keer geprobeerd te kraken, maar daar kreeg ik alleen maar blauwe ribben van, sloeg nergens op. Een paar maanden bij die fysio gelopen, die raadde dus ook zooltjes aan in mijn linkerschoen. En verder kwam het er op neer dat ik de rest van mijn leven elke dag een uur buikspieroefeningen moest doen. De rugpijn werd wel flink minder en ik kon ook langer staan maar elke dag een uur oefeningen doen ging hem niet worden.

Nu ben ik bezig met de opleiding tot Sportmasseur. Die keek al vanaf het begin vrij ernstig naar mij, omdat ik wel héél erg vast zat en letterlijk elke plek op mijn lichaam die hij aanraakte, deed pijn. En het hoort dus geen pijn te doen.

Tijdens een van de eerste cursusdagen begonnen we met de massage van de voorkant van beide bovenbenen. En toen was mijn rugpijn weg! Inmiddels loop ik zelf bij een Sportmasseur en die heeft nog nooit iemand gezien die zo vast zit als ik. Alles doet pijn, maar het helpt wel gedeeltelijk. Ik ben gisteren begonnen met het bijslikken van magnesium en ik ga weer beginnen met o.a. buikspieroefeningen. Overigens vindt mijn docent het niet raar dat ik overal vast zit, omdat het dus al begint met mijn beenlengteverschil. Nou vind ik mijn docent heel kundig en hij heeft heel veel verschillende opleidingen gegaan, waaronder Dorn. Hij zegt dat hij mijn langere been korter kon maken, en daar moet ik nu ongeveer 8 weken elke dag oefeningen doen. Hij is niet voor zooltjes omdat dat weer overbelasting geeft op andere delen van je lichaam.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 18:36

Ik heb inmiddels een afspraak, 13 april word ik helemaal doorgelicht met een MRI. Eindelijk! Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.
Iedereen bedankt voor de reacties, ik vind het moeilijk om op alles persoonlijk te reageren, maar ik lees alles en leef met jullie mee. Zoveel mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Ik ben bij de huisarts afgelopen donderdag en heel duidelijk gezegd dat ik het echt niet meer weet, werd er zelfs emotioneel van, dus dat was wel duidelijk dat er echt iets moet gaan gebeuren.