Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marocje schreef:Toch best wat mensen met rugklachten dus.. Maar vooral raar dat ik zovaak lees dat het niet serieus wordt genomen? Zelf heb ik ook vaak last van mijn rug, maar niet zo erg dat ik er wat aan moet/wil doen. Mijn vriend maakt zich er weleens zorgen over, wanneer ik in bed lig en me niet kan omdraaien, of hij me niet kan aanraken omdat mijn rug eerst 'los' moet. Uitstraling naar mijn been heb ik ook weleens, maar dat is vooral als ik teveel heb gedaan en daarna te lang heb gezeten denk ik? Laatst kon ik de trap niet af: kon mijn been niet verder naar beneden zetten... Eerst rug maseren, en toen kon ik weer verder..
Lees hier dus ook wel handige tips, waarvan ik een aantal al onbewust deed. Ik kan niet op mijn rug liggen, maar soms word ik zo wakker en kan dus niet meer bewegen (dan ben ik eerder wakker geweest en dommel ik op die manier weer weg). Dan doe ik dus ook mijn knieeen omhoog en maak mijn rug plat.
Paardrijden lijkt ook wel te helpen, maar soms moet ik dan juist opletten dat ik zelf ook loslaat, en niet te gespannen ga zitten. Of vooral andersom: dat ik teveel loslaat, en teveel meebeweeg. Op dat moment voelt dat lekker, maar daarna voelt het heel onstabiel en heb ik zelfs spierpijn in mijn rug...
rindin schreef:Marocje schreef:Toch best wat mensen met rugklachten dus.. Maar vooral raar dat ik zovaak lees dat het niet serieus wordt genomen? Zelf heb ik ook vaak last van mijn rug, maar niet zo erg dat ik er wat aan moet/wil doen. Mijn vriend maakt zich er weleens zorgen over, wanneer ik in bed lig en me niet kan omdraaien, of hij me niet kan aanraken omdat mijn rug eerst 'los' moet. Uitstraling naar mijn been heb ik ook weleens, maar dat is vooral als ik teveel heb gedaan en daarna te lang heb gezeten denk ik? Laatst kon ik de trap niet af: kon mijn been niet verder naar beneden zetten... Eerst rug maseren, en toen kon ik weer verder..
Lees hier dus ook wel handige tips, waarvan ik een aantal al onbewust deed. Ik kan niet op mijn rug liggen, maar soms word ik zo wakker en kan dus niet meer bewegen (dan ben ik eerder wakker geweest en dommel ik op die manier weer weg). Dan doe ik dus ook mijn knieeen omhoog en maak mijn rug plat.
Paardrijden lijkt ook wel te helpen, maar soms moet ik dan juist opletten dat ik zelf ook loslaat, en niet te gespannen ga zitten. Of vooral andersom: dat ik teveel loslaat, en teveel meebeweeg. Op dat moment voelt dat lekker, maar daarna voelt het heel onstabiel en heb ik zelfs spierpijn in mijn rug...
Dit is typisch een verhaal die past bij een te lage belastbaarheid van je rug. Dat betekent dat je rug pas klachten gaat geven
als je iets gaat doen wat je rug(spieren) niet meer kunnen handelen. Jij bent dé kandidaat voor het trainen van je rug; stabiliteitstraining of "core-stability"training.
frunnik schreef:Ik ban zelf helemaal pijnvrij sinds ik naar eepn Body Stress Release therapeut ga nav iemands advies op bokt. Had ook altijd lage rugpijn met uitstraling naar mijn benen. Kon soms de trap amper opkomen.BSR wordt door een aantal aanvullende zorgverzekeringen vergoed. Dus ik ben overgestapt van zorgverzekering en met maandelijks een bezoek ben ik nu grootste gedeelte van de tijd pijnvrij. Bij mij was de pijn ook erger geworden sinds ik gestopt ben met paardrijden

Dokter, fysio en neuroloog wisten 100% zeker dat het een hernia was, alleen was dat niet het geval volgens de MRI en rontgefoto's
Fysio kan niets meer voor me doen, dus mag morgen weer terug naar de dokter...
Pas vanaf m'n 20-ste kreeg ik echt last van rugpijnen door het zware werk wat ik toen deed, dwz ... zwaar voor m'n onderrug. Ongeveer 8 jaar later kreeg ik spit met een ontsteking in mijn onderrug (en regelmatig wat urineverlies) en ben ik naar de fysiotherapeut gegaan via de HA. Kreeg ook pijnstillers en spierverslappers die goed werkte (Diazepam, wat zou ik die af en toe graag weer willen hebben, maar helaas schrijft de HA ze niet meer voor). 
(De ontsteking is pas weggegaan toen mijn vriend bij mij kwam inwonen en voor mij de stallen uitmest en het zware werk overnam, zo'n 10 jaar na het begin van de ontsteking.) Maar goed, na mijn slechte ervaring en de slechte ervaring van mijn vader en buurvrouw besloot ik af te zien van fysiotherapie, vreselijk bang dat ik er weer slechter uit zou komen. Na een dikke maand was de ergste pijn over en ben ik weer gaan werken.
Ik had absoluut geen zin om wéér een maand lang met die vreselijke zenuwpijnen rond te lopen. Toen las ik iets over Fysius en na even twijfelen heb ik me toch aangemeld. Het hele verhaal verteld (inclusief m'n urineverlies) en hij vroeg of er ooit een mri-scan van m'n rug is gemaakt. Nee, nooit gehad, alleen röntgenfoto's. Hij heeft toen geregeld dat ik binnen een week een mri-scan kreeg, zodat hij zeker wist dat er niets ernstig aan de hand was zoals een hernia oid.
Daarna kreeg ik origene therapie die mijn bovenrug weer helemaal pijnvrij maakte. Echt ... ik kan iedereen die therapie aanraden! Ik ben er zelf ongeveer een half jaar tot een jaar geweest, eerst 2x per week, daarna 1x per week en moest 45 minuten rijden om er te komen, maar het is zooo de moeite waard gebleken. Pijnvrij zal ik nooit worden en met de scoliose leer ik gewoon te leven, maar alle andere rugklachten zijn helemaal weg.