Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:15

Pff nou ik heb het al jaren en word er zelf knettergek van.
Ik kan niet meer normaal eten in gezelschap, alleen met het avondeten ontkom
ik er niet aan en dan kan ik zelf niet meer genieten van het eten omdat
mijn vader en moeder zo WAL-GE-LIJK eten. Terwijl ze in principe met hun
mond dicht eten maar de gedachte alleen al maakt me zo kwaad..

Thuis weten ze ervan en ik eet verder alleen. Als ik ga ontbijten of lunchen wachten
mijn vader en moeder bewust tot ik klaar ben en als ik zie dat zij aan het
eten zijn ga ik snel weg, en wacht ik tot zij klaar zijn.

Ik ga nooit meer met de trein omdat er dan misschien mensen naast me gaan
zitten eten en in de klas ga altijd in het hoekje zitten zodat er in ieder geval
aan 1 kant niemand naast me kan gaan zitten. In de klas wordt er altijd thee
gedronken dus dan hoef ik me maar kapot te ergeren aan 1 persoon. Scheelt toch weer.
Ook zit ik in de kantine en in restaurants naast de muziek boxen dat dempt.

Als ik dit zo lees zou je denken dat er een psychopaat aan het woord is..
Verder ben ik geestelijk in orde hoor :')

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:41

Oke dit is voor mij echt heel herkenbaar ...
Als er bij mij thuis iets wordt gegeten (en vooral chips) kan ik me hier ontzettend aan irriteren.
Als ik dan begin te zuchten omdat ik het zo vervelend vind, krijg ik meestal een boze reactie omdat het voor andere mensen dus blijkbaar heel normaal klinkt..
Voor mij is het echter anders, kan er echt een verschrikkelijk walgend gevoel van krijgen wat later inderdaad woede wordt. Ook ik vind dat het nergens op slaat, maar hinderlijk is het zeker :j

Kmbrly

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:16

Omg zo herkenbaar :')
Ik weet dat ik op sommige scherpe klanken het gehoor heb van een hond dit is vroegerbevestigd door mijn oorarts.
Nu kan ik der echt niet tegen als mensen liggen smekken, mijn moeder heeft laatst echt een hand op haar been gehad omdat ik gek was aant worden. De hele tijd smekken en zeg ik der iets van het expres extra doen. Ja begin dan maar te lopen :')

Mijn opa kan er ook iets van smekken, bord uitkretsen terwijl er echt niks meer opzit, iets uitlekken , mes als tandenstoker gebruiken. .. hij krijgt meestal 2 min voor ik mijn flip bui krijg mijn oma ziet mij meestal al koken en maakt zij gelukkig de opmerking .

Ook een vroegere medestudent kreeg het bloed van onder mijn nagels weg. Heeel zwaar ademen en dan nog zo een piep erachter. Ik was echt wild na dat uurtje les.

Noem mij wat je wilt maar van deze dinge word ik gewoon hysterisch van :')

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:24

Ik kan echt niet tegen stofzuigen, smakken/kraken met eten ook niet echt. Veel gepraat en geluid door elkaar kan ik ook niet tegen, vanavond nog aan tafel. Daarvoor was ik ergens waar kinderen de hele tijd tegelijk tegen mij aan het praten waren dan blijf ik altijd wel aardig met kinderen, en bij het avondeten praatte ook iedereen door elkaar heen tegen mij en door mijn verhaal. Toen ik klaar was en iedereen ook zo'n beetje gebeurde het weer en toen ben ik van tafel gegaan, heb ik nog nooit gedaan maar ik kon het echt niet meer hendelen. Normaal moet ik dan ook altijd terug van mijn moeder natuurlijk, maar nu had ze ook door dat het niet zomaar was en mocht ik op de bank gaan liggen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:30

L-theanine helpt bij mij daarvoor als ik het heb...
Ik heb het mijn hele leven gehad, toen een paar jaar heel extreem en nu is het weg gelukkig.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:06

Zijn er hier ook mensen die net als ik niet meer kunnen slapen zonder oordoppen? Thuis slaap ik áltijd met oordoppen, zoals iedereen die lekker kan slapen met regen, nou no thank you. Het is ook erg moeilijk om te slapen bij iemand anders zonder oordoppen.. als ik ze wat langer ken hebben ze pech, ik slaap lekker met :')

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:05

Interessant topic dit! Ik heb er zelf niet zo'n last van, ik werd vroeger wel agressief van het geluid van water uit een waterkoker dat in een glas wordt geschonken.. maar dat is nu over gelukkig.
Ik denk dat er wel wat aan te doen moet zijn toch? Via een psycholoog oid

Edit: O ja, een lege pan uitscheppen, zo lekker met ijzer op ijzer, daar kan ik nog steeds niet tegen, maar dat vind ik gewoon een naar geluid, word er niet perse boos om

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:48

Vanavond bij BNN in het programma "je zult het maar hebben" iemand met misofonie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:11

Bedankt voor de tip!!! Ik ga het zo zeker kijken! :D

Ik was maandag naar de bios en er zat iemand achter mij met open mond popcorn te eten, nou echt waar ik heb bijna gehuild. Ik heb de rest van de film met m'n vingers in m'n oren gezeten zodat ik het niet hoorde. Het was dat ik met anderen was, anders had ik weggegaan...

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:27

Ik heb het als mijn zusje over mijn schouder hangt en loopt te smakken in m'n oor, of gewoon eten.
Waar ik geïrriteerd van word is als iemand op mijn hand ademt :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:36

Focussed schreef:

Ik was maandag naar de bios en er zat iemand achter mij met open mond popcorn te eten, nou echt waar ik heb bijna gehuild. Ik heb de rest van de film met m'n vingers in m'n oren gezeten zodat ik het niet hoorde. Het was dat ik met anderen was, anders had ik weggegaan...

Ik reserveer in de bios altijd de VIP plaatsen aan de zijkant van de bioscoop. Dan zit je echt apart. Als die plaatsen niet beschikbaar zijn ga ik niet eens. Gelukkig staat het geluid in de bios altijd lekker hard.

Ik heb op tv trouwens niets gezien over misofonie..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:43

Focussed schreef:

Ik zit eigenlijk bijna altijd mijn oren half dicht in de bios, vooral na de pauze....

Ga even BNN terug kijken!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:06

Zooo herkenbaar dit. Ik heb echt een vreselijke afkeer van ademhaling van mensen, inclusief mezelf. Als ik mensen kan horen ademhalen raak ik zo vreselijk geïrriteerd! Ik slaap dus vrijwel altijd met oordoppen naast mijn vriend en als ik een weekje bij met mn ouders op vakantie ben kan ik niet zonder muziek in mn oren of een tv aan met mijn moeder op de bank zitten :+

maar ik kan ook helemaal gek worden van mezelf, als mn neus bv een klein beetje dicht zit

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:16

Goh dit is wel erg herkenbaar, vooral de irritatie en woede die sommige geluiden kunnen opwekken die andere mensen waarschijnlijk niet eens horen.
Het maakte voor mij treinreizen ook echt een hel, al die mensen en al die geluiden. Ik heb al zoveel minder irritatie nu ik een auto heb.

Ik vind het overigens wel oprecht vervelend voor m'n vriend, die altijd de volle laag krijgt :(:) .
Af en toe wilde ik echt dat ie alleen maar stil naast me zat, niet beweegt en vooral geen geluid maakt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 00:45

Silvia schreef:
Vanavond bij BNN in het programma "je zult het maar hebben" iemand met misofonie.

Ik heb het terug gekeken maar geen misofonie gehoord of gezien...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 00:56

Myour, ik heb dat ook zo erg gehad. Hier een vorm van autisme en reageer gelukkig zeer goed op een gluten en melkvrij dieet. Het heeft mijn leven enorm veranderd de rust die ik er van gekregen heb. Alles is veel fijner, treinreizen en nog veel meer geeft veel minder spanning, stress en vermoeidheid.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 00:59

Ik word helemaal wild van

- tikken
- dichtslaan van deuren door de wind, dus *tak*, enkele secondes later opnieuw, en opnieuw
- kauwgom od met mond open, ik kan mensen daarvoor gewoon slaan. Vriendje doet het, brr dat die zich dat maar snel afleert

Meer weet ik zo even niet. Denk dat het vrouweigen is, ieder zijn eigen stoorgeluidjes.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:43

Storen aan geluid is iets anders dan misofonie. Storen aan geluid doet iedereen zich wel eens.

Ik stoor me ook wel eens aan geluid. Het klikken met een pen bijvoorbeeld vind ik heel irritant, maar is voor mij niet zo'n trigger als bepaalde etens(gerelateerde)geluiden.

Bij die geluiden word ik onwijs angstig en als het niet snel ophoud onwijs boos. Ik kan huilen van frustratie en m'n handen jeuken letterlijk. Ik heb wel eens mijn eigen nagels zo hard in m'n handen gezet dat je het een week later nog kon zien. Mijn hart gaat helemaal tekeer en als het te lang aanhoud gaat het over in hartkloppingen waarbij ik echt het idee heb dat mijn hart uit m'n borstkas springt. Ik word benauwd. Echt een pure fight/flight reactie eigenlijk.

Tot nu toe kan ik het alleen stoppen door of het geluid te blokkeren (koptelefoon opdoen en muziek op of oordopjes in), het geluid zelf ook te maken (dus mee gaan eten) of zelf weg te gaan. Ik zit te twijfelen of ik hiervoor naar de dokter zal gaan. Het beinvloedt mijn sociale leven inmiddels aardig.

Bij Je Zal Het Maar Hebben heb ik inderdaad er ook niks over gezien. Er staan wel heel veel filmpjes over op YouTube (wel engelstalig).

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:54

Ow jeetje vervelend dit zeg! Ik heb dat gelukkig niet echt, alleen mensen die zwaar ademen werken mij op de zenuwen. Ik kan er me er echt zwaar aan ergeren en probeer het altijd 'niet te horen'. Ik heb een vriend die snurkt en als ik er wakker van word kan ik er ook echt boos om worden dat ie maar door blijft snurken. Soms is het zo erg dat ik gewoon weg moet uit de kamer en dan maar op de bank ga liggen, vol frustratie en irritatie. Ik ben dan ook echt boos dat hij dan zo erg snurkt of adem haalt.

Andere geluiden gelukkig geen last van, alleen met zwaar ademen. Ik kan er ook echt niet tegen als ik mijn of iemands anders adem voel op mijn lichaam. Als je bijvoorbeeld in bed ligt en dat je dan zelf op je arm ademt, ik kan dan mijn arm zelf gelukkig weghalen, maar als mn vriend bijvoorbeeld tegen me aan ligt en die ademt tegen me aan....oooooh frustratie!!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:43

Het valt mij op dat hier best veel mensen reageren die zich ergens erg aan storen.
Maar dat is geen misofonie..

Ik voel mij altijd zo onbegrepen als ik enigszins probeer uit te leggen aan iemand
wat mij nou zo agressief maakt, en dan reageren ze met: "jaa ik kan er ook niet tegen
als mensen hard ademen of smakken!". Nee.. dat vindt niemand leuk, maar dat is het probleem
niet en dat is ook geen misofonie.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:47

Ik heb wel eens schreeuwend op de trap gestaan dat ze ermee moest kappen. Agressie komt voornamelijk tegen me zelf, ik moet het af reageren :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:52

Ik was vooral hypergevoelig op mijn oren. Loopgeluiden klinken dan als gedender. Elk geluidje had ik dat. Gister weer eens, dan doet alles zeer aan mijn hoofd en huisgeluiden zijn terror.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:14

Yucca schreef:
Silvia schreef:

Ik heb het terug gekeken maar geen misofonie gehoord of gezien...

Ik heb zelf de uitzending niet gezien maar ze zeiden het tussen de middag op de radio tijdens een reclamespotje. Jammer! Had er graag wat meer over willen weten.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:46

Wow, ik dacht echt dat het aan mij lag, maar dit topic klinkt echt zo herkenbaar. Wist niet dat er een naam voor was. Eetgeluiden staan bij mij met stip op één, gevolgd door ademgeluiden en slaapgeluiden. :P Het zijn idd echt haatgevoelens voor die geluiden, die ik heb. :o Ik kan me dan zo enorm kwaad maken. := Thuis scheld ik ze dan ook wel eens uit als ze weer eens luidruchtig eten, maar verder probeer ik het voor me te houden. :+ Het stomme is dat het gewoon echt niet te begrijpen is voor mensen die er geen last van hebben.

Snurken is echt het toppunt, daar word ik gewoon agressief van. := Ik kan dan ook echt niet slapen als ik iemand hoor snurken (hoe zacht het ook is).

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:34

Ik geloof dat ik hier ook last van heb, maar dan meer van die nare, piepende geluiden. Nagels over een bord, leer over een plastic stoel, piepschuim etc.
Ik word er helemaal naar van in mn hoofd en het blijft ook altijd een minuut of 20 hangen. Echt vreselijk..