Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pam87

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:49

Las ook wel meer dingen wanneer je het niet meer mag
bv als je 1x in je leven drugst hebt gespoten

( niet dat ik dat heb gedaan)

Maar dan vraag ik me af hoe ze daar achter komen als je nee zegt? zelfde dat van mensen die homo zijn?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:55

Kleine nuance: het gaat niet om wel of niet homoseksueel. Er wordt nergens naar seksuele geaardheid gevraagd, alleen naar seksueel gedrag. Een homoseksuele man die geen seks heeft met mannen mag bloed geven, een heteroseksuele man die wel seks heeft met mannen niet.

En tja, men gaat er van uit dat de vrijwilligers eerlijk zijn. Ze kunnen moeilijk iedere donor laten bespioneren.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:06

Ik ben al een tijdje bloeddonor en heb een paar dagen terug weer een oproep in de bus gekregen. Twijfel nu alleen behoorlijk want de vorige keer is het prikken bepaald niet goed gegaan. Ze hadden het stuwbandje te strak waardoor ik een gigantische bloedophoping voor de naald kreeg. Hele arm bont en blauw en het heeft weken geduurd voordat ik mijn arm weer kon strekken en/of er kracht mee kon zetten. Maar even moed verzamelen.....

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:08

T zal nu vast wel goed gaan denk ik! Zoiets zal vast bijna nooit gebeuren en jij had helaas de pech dat het wel gebeurde :(

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:09

Ai, jammer dat het niet goed ging!
Kan gebeuren, misschien ben je geprikt door iemand die het nog niet zo lang deed?
Misschien kun je uitleggen dat je graag wordt geholpen door iemand met veel ervaring, gezien je gevoelig bent. Kan een verschil maken.

Of je andere arm aanbieden, kan wonderen doen :)
(ik heb 1 arm die heel moeilijk te prikken is, de ander waar de ader veel makkelijker ligt. Ik heb de bloedbank laten noteren welke het is)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:18

Wat goed Maus dat je hier over na denkt!
Ik ben ook al weer een jaartje bloeddonor en mag deze week weer mijn taak verrichten.

Door jouw topic heb ik ook aangegeven om stamceldonor te worden, dus ik ben benieuwd, hopelijk kan ik er iemand mee helpen uiteindelijk. :-)
Ik ben ook een gewone donor. (organen etc.)
Vind het fijn om mensen te kunnen helpen, en als je zelf wat nodig hebt een keer, ben je die mensen eeuwig dankbaar voor het beschikbaar stellen en op deze manier doe ik dan wat "terug".

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:20

juist heel goed inderdaad! ik ben zowel orgaandonor, als bloed donor én sta op de lijst voor stamcel donatie

mijn beste vriendin heeft 4 jaar geleden leukemie gehad en is genezen door de donatie van stamcellen. Ik ben diegene daar heel erg dankbaar voor en in in die tijd heb ik me dus ook aangemeld als stamcel donor!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:21

Ik zou ook best bloed willen doneren, maar met mijn medicatie en alle andere dingen omtrent mijn gezondheid kan dat helaas niet.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:05

Ik ben 'afgekeurd' als donor helaas .... mijn bloedvaten liggen te diep in m'n arm, waardoor bloed afnemen niet gaat. Baal er vreselijk van, had het graag gedaan.

Weet iemand of het uberhaupt mogelijk is om stamceldonor te worden als je geen bloeddonor bent?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:18

Dat zou je na moeten vragen, maar ik denk dat het moeilijk wordt. Voor stamceldonor hebben ze namelijk ook je bloed nodig.

Erg jammer dat je geen donor kunt worden, maar je hebt er in ieder geval de moeite voor genomen om het te proberen.
En dat kan lang niet iedereen zeggen! :(:)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:33

NoeskaMoos schreef:
Dat zou je na moeten vragen, maar ik denk dat het moeilijk wordt. Voor stamceldonor hebben ze namelijk ook je bloed nodig.

Erg jammer dat je geen donor kunt worden, maar je hebt er in ieder geval de moeite voor genomen om het te proberen.
En dat kan lang niet iedereen zeggen! :(:)

Daar was ik ook al bang voor ja. Op zich kunnen ze stamcellen ook via een operatie uit een groot bot halen, maar ik neem aan dat er vóór die operatie bloed afgenomen moet worden. Navragen is wel een goed idee :)

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:22

heb even de site van de stamceldonor bank doorgekeken, en de verhalen gelezen van de donors en ontvangers, en het spreekt mij toch wel heel erg aan..

vind het ergers toch nog steeds beetje eng.

kunnen er ernstige gevolgen zijn voor jezelf als je zo'n donatie doet?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:15

sajavado schreef:
heb even de site van de stamceldonor bank doorgekeken, en de verhalen gelezen van de donors en ontvangers, en het spreekt mij toch wel heel erg aan..

vind het ergers toch nog steeds beetje eng.

kunnen er ernstige gevolgen zijn voor jezelf als je zo'n donatie doet?

Nee, er zijn geen gevolgen voor de donor maar het is wel intensief. Ik kreeg eerst een beenmergpunctie om te kijken of ik een match was. Dat is niet fijn. Je moet jezelf een poosje "groei" hormonen spuiten om te zorgen dat er meer stamcellen worden aangemaakt en daarna gaan ze die cellen uit je bloed filteren dus moet je aan zo'n apparaat. Het hangt van de degene voor wie de cellen bedoeld zijn af hoe lang (8 uur in mijn geval)
Later heb ik een bloedonderzoek gehad om te kijken of alles weer normaal was ( en dat was zo)

Het is echt iets totaal anders dan bloed geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:21

Klinkt best pittig inderdaad! Hoe lang heb je er daarna nog last van gehad, justkid? (Pijn, vermoeidheid..?)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:25

Ze zeiden destijds 3 dagen, maar het ging om mijn broer en juist daarna was het spannend. Ik denk dat je lichamelijk eigenlijk zo weer klaar bent alleen in je hoofd werkt het een poos na.
Of het aanslaat bij degene voor wie je het doet is veel intensiever, slaat het niet aan dan gaat degene dood.
En ook al kun jij daar niks aan doen het is wel heel erg rot.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:26

Ik moest trouwens van te voren 20 buisjes bloed geven :P ze onderzoeken echt vanalles.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:40

ik heb me zojuist aangemeld als stamceldonor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:45

Haha 20 buisjes, woei! Maar goed, wel begrijpelijk dat dat wel nodig is aangezien het zo nauw komt. Kan me voorstellen dat het ook mentaal erg zwaar is, vooral natuurlijk als diegene het niet haalt.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:52

Ik mag geen bloed donor zijn omdat ik 6 jaar geleden bloed en plasma transfusie heb gehad.
Wel sta ik geregistreerd als stamcel donor.
De kans dat je opgeroepen wordt is zeer klein, maar als je opgeroepen wordt kun je echt een leven redden.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 23:12

Ik ben ook al een paar jaar bloeddonor maar mag heel vaak niet geven omdat mijn ijzer beneden de 7,8 is. Als je een oproep krijg hebben ze op dat moment je bloed nodig voor wat dan ook, heb ik mij laten vertellen.
Ook ben ik stamceldonor. Maar de kans dat je een match hebt met iemand is 1 op duizenden. Erg klein dus. Er is een hele lijst met allemaal verschillende waardes die zoveel mogelijk moet overeenkomen met de ander. Maar ik zou het geweldig vinden als er eens iemand zou zijn die ik zou kunnen helpen met mijn donatie. Omgekeerd zou ik het ook heel fijn vinden als er iemand was die mij zou helpen als het nodig zou zijn.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:10

Ik heb eindelijk gebeld voor een afspraak en moet deze maand al :)
Krijg nog eerst een brief toegestuurd.
Ze vroeg wel al vanalles aan de tel , zwanger, ooit in zkh gelegen, medicijnen enzo.

Iemand een idee hoe zOn eerste keer gaat? krijg je dan een lang gesprek of valt dat mee?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:24

Volgens mij viel dat wel mee. Je bespreekt de vragenlijst die je altijd krijgt bij een donatie iets uitgebreider dan je bij je volgende donaties zult doen. En ze stellen je leuke vragen als 'Heb je nog onbeschermde seks gehad de laatste tijd?'
Verder nemen ze de eerste keer een buisje bloed af om te testen, meten je bloeddruk en hemoglobine (vingerprikje) en dat is het wel zo'n beetje.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:50

Hoef je niet te wegen ofzo?
Oh leuk haha die vragen heb ik aan de tel ook al gehad :P

Zoals ik het hoor is het zo klaar dus :)

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:53

Jaren geleden was ik donor, medio 1989 ofzo. Voor die tijd was ik al een aantal keren in het ziekenhuis geweest voor operaties. Helaas werd ik na een aantal donaties elke keer weer naar huis gestuurd omdat mijn Hb te laag was. Naar aanleiding van dit topic dacht ik dat het een goed idee was om me weer aan te melden. Nu staat er helaas op de site : Je mag geen bloed geven als je in 1980 of daarna een bloedtransfusie hebt gehad, oftewel bloed van een ander persoon hebt gekregen. Dit is niet van toepassing als je uitsluitend een transfusie met je eigen bloed hebt gehad.
Ik heb in 1992 een transfusie gehad dus kom niet meer in aanmerking jammer genoeg.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:55

Jammer dat het voor mij niet mogelijk is om bloed te geven ivm auto-immuunziekte. Zou het graag willen doen :)