Veselijke napijn operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Veselijke napijn operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:33

Smaken verschillen, dat is duidelijk :D
Ik heb medelijden met die kleintjes -O-

Maar gewone groentes , zoals worteltjes en bijvoorbeeld bloemkool, kun je toch prima fijnmaken met een aardappeltje ?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:36

klopt, maar veel krijg je ook niet weg omdat de pijn van slikken erg vermoeiend is, mond openen om een lepel of iets naar binnen te doen is ook al drama's. En tsja om nou twee happen bloemkool en een halve aardappel te koken valt ook niet mee ;)

Misschien omdat ik toen heel erg blij was dat ik überhaupt iets kon eten dat het minder vies was dan ik verwachtte ;)

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:42

Een amandel operatie op jongere leeftijd is veel minder heftig dan die op latere leeftijd.
Ik zie dat TS 23 is, en dan valt dat echt niet mee, spreek uit eigen ervaring. Bloed overgeven en ophoesten is idd heel normaal, de maag kan dit niet verteren.

Een ziekenhuis wat geen diclofenac in huis heeft?? Wat een bullshit..

Ik wens je heel veel beterschap, pijntjes en ongemakjes in je keel kunnen nog wel even aanhouden.
Aan de andere kant, ik neem aan dat je veel last hebt gehad van angina en/of keelontsteking? Daar ben je dan nu grotendeels van verlost..!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:20

Wat een losers... Welk ziekenhuis was dit? :o

Elk ziekenhuis heeft een apotheek :? Hoe kunnen ze geen diclofenac hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:33

Waar moet het heen met die zorg tegenwoordig... zeker een klacht indienen!

Heel veel beterschapTS! :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:41

itsmi schreef:
diclofenac inderdaad niet malen! Dan gaat het filmlaagje eraf! Beter gewoon proberen door te slikken en anders inderdaad toch zetpillen vragen.
Heb je behalve diclofenac en paracetamol niks gekregen? Geen Omeprazol? Je zou namelijk met diclofenac samen een maagbeschermer moeten slikken..

Niet iedereen die diclofenac gebruikt moet meteen een maagbeschermer erbij! Iedereen hier op bokt krijgt geloof ik standaard het advies om een maagbeschermer te slikken als er een Nsaid gebruikt wordt. Dit is lang niet bij iedereen nodig bij kortdurend gebruik. Er zijn richtlijnen wanneer een maagbeschermer tijdens Nsaid gebruik gegeven moet worden en over het algemeen houden artsen/apotheken hier zich prima aan.

Groetjes genja

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 22:15

Apotheek was er inderdaad wel, alleen mogen ze zonder recept niets meegeven helaas.

Arts die vannacht is langs geweest belde net nog!

Nu helaas erg last van slijm/bloed ophoesten, wat een verschrikking!

Ik had inderdaad vaak angina en laatste 6 weken een abses op mijn amandelen, ze moesten dus echt weg!
Hierna gelukkig van alle ellende verlost.

Ik heb ook last van mijn linkerneusgat, beademingsbuisje denk? Wel makkelijk dat je daarvan niets meekrijgt :P

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:20

Ten eerste veel beterschap!!

Ik heb 9 weken geleden mijn amandelen laten verwijderen en nu, na 9 weken, heb ik alleen nog een trekkend, licht pijnlijk gevoel in mijn keel tijdens het gapen...
Dat mensen hebben gezegd dat het een kleine ingreep is, dat is de grootste onzin, je hebt namelijk 2 gapende wonden in je keel die langzaam aan van binnenuit dichtgroeien...
Ik hoefde niet te blijven, ben om half 4 geopereerd, de operatie duurde lang, omdat ze bij mij de bloedvaatjes niet dicht konden branden (vanwege electroden in mijn achterhoofd) waardoor het bloeden vanzelf moest stoppen.
Ik mocht om kwart voor 9 's avonds naar huis, met alleen advies paracetamol zuigtabletten. Half 10 's avonds ging ik spugen en kreeg ik een nabloeding, die gelukkig na 15 minuten stopte.
Ik heb mezelf gedwongen om te drinken en ijsjes te eten, vreselijk pijnlijk, maar écht... Jammer dan!
Liever bij elk slokje de tranen over mijn wangen dan uitgedroogd en met nog véél meer pijn het ziekenhuis in!

Ik heb 1,5 week op paracetamol/codeïne, diclofenac en voor de nacht morfine geleefd, waarbij ik met de morfine voor de nacht welgeteld 2.5 uur sliep...
Ik heb zeker 3 weken pijnstillers geslikt. Dag 4-8 waren het ergste, die dagen trok bij elke slok drinken de kramp van mijn kaken naar mijn oren, daarna ging het langzaam maar zeker steeds beter.

Het is flink doorbijten en tot dat de pijn echt acceptabel is absoluut niet leuk, maar ik heb er geen spijt van! Vanaf het eerste moment niet gehad ook, zelfs niet toen ik vreselijk veel pijn had! En ik dacht echt dat het me mee zou vallen, maar het viel de eerste 2 weken niet mee ;)

Voorlopig ben ik met 4 ziekenhuisopnames in 2 jaar tijd als verpleegkundige wel genezen van het daar in bed liggen ipv naast het bed staan!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 05:50

Bij mij zijn ook op latere leeftijd mijn amandelen eruit gehaald. Mij werd verteld dat het op oudere leeftijd een flinke operatie was. Als ik wakker werd moest ik gelijk beginnen met ijswater drinken en dat de hele dag door. Dat heb ik ook gedaan. 'S avonds mocht ik naar huis en de volgende dag was ik als nieuw. Ik was zo blij dat ze eruit waren en voelde me beter dan ik me het jaar daarvoor heb gevoeld. Een beetje schor en verder niks.
Een jaar daarvoor had ik een abces gehad wat zo dik was dat m'n kaak geblokkeerd was. Zeg maar een soort van droes :+ . Dit is tijdens een vakantie in Spanje gebeurt. Ik kon niet meerpraten, eten en drinken ging alleen met een rietje heel moeizaam. gelukkig had ik toen nog wel wat reserve kilootjes. Het lastige vond ik dat ik niet alleen mocht slapen omdat men bang was dat het zou doorbreken en ik zou stikken. ondanks alles heb ik toch een super lekkere vakantie gehad. Hoewel ik daar super goed geholpen ben in het ziekenhuis bleef het ook na de doorbraak onrustig en me zwak voelen. Toen mijn huisarts me eindelijk doorverwees naar de kno arts lag ik binnen twee dagen op de OK. Die huisarts heeft me gewoon een jaar van m'n leven gepikt met zn geitenwollensokken houding. In Spanje zeiden ze al als jij terug bent gelijk eruit laten halen want je gaat het nog een keer krijgen. Maar m'n huisarts vond het overdreven.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:00

Wow, sterkte en succes! Er zijn een paar dingen in mijn leven die ik nooit weer zou willen en daar is amandelen verwijderen er absoluut 1 van! (2 jaar terug, 30 jr) Ik dacht dat ik na al die onstekingen de jaren ervoor (nagenoeg elke 6 weken een fikse en abcessen en gaten in de amandelen) de pijn vast niet erger kon..nou wel dus. Staat op een gedeelde eerste plaats met een kind krijgen alhoewel dat dan maar 24 uur duurt en de mandelen 10 dagen non stop hel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:04

Ik zou in deze situatie zeker wel een maagbeschermer slikken om het feit dat je de komende tijd weinig gaat eten en de diclo dus rauw op je maag ligt.

Hoe gaat het nu met je TS?

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:05

Ik voel zooooo met je mee, ik was 28 toen ze er bij mij uitgingen. Ik ben zangeres en stond ongeveer elke 2 maanden met een keelontsteking op te treden.

Na de operatie was het bij mij helaas ook horror.
Zo ontwaakte ik heftig kotsend uit de narcose, allemaal "oud bloed".
Heb ook een hele dag niets binnen kunnen houden. Ik had kleinere beademingslang in mijn keel i.v.m. mijn stembanden, want die mochten natuurlijk koste wat kost niet beschadigd worden. Dat heeft wel iets gescheeld in de napijn vermoed ik, want de vrouw naast mij heeft echt 2 dagen gejammerd.
Ik kreeg er echter nog een fijne complicatie bij (eentje die helaas veel voorkomt) en dat is dat mijn buis van eustachius ontstoken raakte omdat de rotzooi van de ontsteking door het vele liggen naar mijn oren was gelopen. Echt ik werd soms bijna gillend wakker.
Je mond is gewoon een haard van bacteriën en met zo'n open wond gaat dat vreselijk ontsteken.

Eten was ook lastig en heb flink wat potjes olvarit achterovergeslagen en ik eindigde altijd met ijs, dan verdoofde het wat en was de napijn minder heftig.

Ik had ook "flubbers" in mijn keel, maar die trokken vanzelf weg. Door de veranderde keelinhoud heb ik opnieuw moeten leren zingen, dat was af en toe een pijnlijk proces (zowel geestelijk als lichamelijk).

Al met al bijna een half jaar onder de pannen geweest, voordat ik weer helemaal tiptop was.

Zou ik het opnieuw doen, gezien de pijn en nasleep? Absoluut!
Nooit meer keelontsteking gehad. Wel es een beetje rauwe keelgevoel (ongeveer 1x per jaar) maar nooit erg en nooit lang.

Alles sal reg kom! ;)

Heel veel beterschap!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:58

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:47

Woogy schreef:
Ik zou in deze situatie zeker wel een maagbeschermer slikken om het feit dat je de komende tijd weinig gaat eten en de diclo dus rauw op je maag ligt.

Is een maagbeschermer ook een pil en groter dan diclofenac? Krijg diclofenac maar net weg.

Ik heb perongeluk 4x daags 2000mg paracetamol genomen (zetpil) was nlk 1000mg per pil, wel lekker geslapen vannacht en heb al vloeibaar kunnen eten. :')
Even mijn nicht gevraagd en kleine overdosis kan geen kwaad.
Nu netjes 1000mg genomen en pijn neemt weer ietsje toe, maar niet vreselijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:57

Omeprazol is een capsule en groter dan de diclofenac dus denk dat zoiets moeilijl weg te slikken is voor je.
Fijn voor je dat het wat beter gaat!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:11

Nant schreef:
Woogy schreef:

Is een maagbeschermer ook een pil en groter dan diclofenac? Krijg diclofenac maar net weg.

Ik heb perongeluk 4x daags 2000mg paracetamol genomen (zetpil) was nlk 1000mg per pil, wel lekker geslapen vannacht en heb al vloeibaar kunnen eten. :')
Even mijn nicht gevraagd en kleine overdosis kan geen kwaad.
Nu netjes 1000mg genomen en pijn neemt weer ietsje toe, maar niet vreselijk.

Gewoon extra nemen als je pijn krijgt. Je kunt ipv diclo ook arthrotec nemen dan zit de maagbeschermer er bij in.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:28

Uhm voor dingen als maagbeschermers en arthrotec heb je recepten nodig. Maar waarom willen jullie allemaal het beleid van de behandelend arts aanpassen :?

En je moet niet "gewoon" maar wat extra paracetamol innemen als je pijn hebt. In principe is 4x1000 per dag al een overdosering.. en niet goed voor je lever. Dus neem alsjeblieft niet gewoon extra paracetamol in.. is paracetamol en diclofenac echt niet voldoende dan moet je je huisarts maar bellen voor overleg om evt iets sterkers te krijgen. Maar ga niet zelf lopen rommelen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:53

2000mg was ook niet expres, ik dacht dat ik 500mg paracetamol had en dan mag ik er 4x per dag twee.

Diclofenac heb ik zo gekregen, ga er vanuit dat t goed is!

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:34

Hier ook geen AB na de operatie. De arts kwam bij mij niet kijken voordat ik naar huis mocht.
Ik heb op de uitslaapkamer een shot morfine gehad, maar daar had ik meer last van een aanval van clusterhoofdpijn dan van de gaten in m'n strotje ;)
Op de uitslaapkamer gelijk water gekregen en terug op de afdeling gelijk 3 ijsjes weg gegeten en een kan ijswater naast mijn bed gekregen.

Diclofenac kan voor korte periode wel zonder maagbeschermer, tenzij je er last van krijgt.
4x 1000 mg paracetamol voor een volwassene is géén overdosering!

Ik heb met de morfine voor de nacht wel zelf lopen 'rommelen', maar ben zelf verpleegkundige en heb een tijdlang morfine geslikt, dus weet hoe mijn lijf erop reageert... Maar ik zou aan de huisarts geen morfine vragen, feit blijft dat ik zelf met morfine achter m'n kiezen maar 2 uur achtereen sliep 's nachts...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:56

Hier ook geen ab kuur na het eruit halen van m'n keel amandelen.
Maar pfff wat een drama was dat zeg!
Toen ik eenmaal weer een beetje bij was op zaal en ik wat rechtop zat bekeek m'n bed eens goed. Haha het bloed zat op m'n voeteneinde, halverwege en m'n gezicht.......
Als pijnstiller kreeg ik alleen paracetamol tabletjes, een drama om die dingen te slikken zeg.
Ik moest ook een nachtje blijven ondanks ik ook al om 8 uur op de ok lag.

Ik moet zeggen dat voldoende drinken echt hielp tegen de pijn, het verzachte wel!

Ik heb toch zeker wel een week of 2 moeite gehad met wat eten naar binnen te krijgen. Het smaakverlies herken ik ook en dat heeft ook wel een tijdje geduurd voordat dat weer terug was.

Ik heb na 6 weken wel een nacontrole gehad bij de kno arts. In mijn geval ging het om chronisch ontstoken keel amandelen, en rold van de ene angina in de andere. En heel wat ab kuren gehad.
Maar hoe ze jouw afgescheept hebben is gewoon schandalig! Persoonlijk zou ik hier toch wel een klacht over indienen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:15

Nant schreef:
2000mg was ook niet expres, ik dacht dat ik 500mg paracetamol had en dan mag ik er 4x per dag twee.

Diclofenac heb ik zo gekregen, ga er vanuit dat t goed is!

Mijn reactie was ook niet naar jou toe hoor! Maar meer even voor de andere goedbedoelde adviezen.
:)

Volgens onze artsen zit 4 gram paracetamol wel degelijk tegen de toxische grens aan. Maar absoluut noodzakelijk na een operatie. Daarom krijgen mensen het standaard na ok 4x dd. Op kort termijn niet schadelijk. Er staat meestal ook in de bijsluiter het advies om maximaal 3000 mg per dag te gebruiken.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:13

en ts hoe gaat het nu met je? Ik denk dat je er wel goed aan doet morgen even je arts te bellen wat betreft een maagbeschermer, is toch wel nodig hoor naast de diclofenac (geen idee hoelang je die nog moet innemen hoor)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 10:04

Vreselijke pijn weer vannacht, ook een beetje koortsig nu helaas. Hopen dat dat snel over gaat.
Maagbeschermer ga ik denk niet weg krijgen, denk dat ik dan voor een zetpil moet gaan.

Morgen toch HA / KNO arts even bellen, want weet niet of koorts slecht is in dit geval.
Ook echt een vreselijk ranzige smaak in mijn mond -O-

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:15

Meidje als je er echt last van hebt mag je best even de huisartsenpraktijk bellen. Die zullen het echt niet erg vinden als je even belt.... Zeker na die eerste nacht. Gewoon effe doen hoor.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:33

Gewoon de huisartsenpost bellen hoor! Heb ik ook gedaan en dat heeft echt geholpen (extra medicijnen)!
Koorts is niet goed hebben ze mij verteld, dat zou betekenen dat het aan het ontsteken is..