Hoe vaak en hoe verzorgen jullie je tanden/gebit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Hoe vaak en hoe verzorgen jullie je tanden/gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:48

Raagt er niemand van jullie? Flossen was mij bij echt niet genoeg. Ik flos alleen tussen de tanden waar niks tussen kan. Tandenstoker ook maar niets. Zo'n ragertje was echt een uitkomt!! :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:50

Geryon, bij mij past er tussen sommige tanden niet eens flosdraad... laat staan een rager :=

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:50

Pasamba schreef:
's Ochtends en 's avonds. 2 keer per dag dus. Flossen e.d. doe ik niet, al moet het wel van mijn tandarts..

Hier t zelfde! :')

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:51

's morgens alleen ff snel poetsen na het ontbijten met gewone tandenborstel. 's avonds doe ik poetsen met elektrische tandenborstel, flossen en mondwater spoelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:54

Mootje schreef:
Geryon, bij mij past er tussen sommige tanden niet eens flosdraad... laat staan een rager :=

Ja dat past niet dan :=

Ik mijn flosdraad gaat heel vaak kapot tussen mijn tanden omdat het tussen sommige tanden nog maar nét past. Zoooo irritant :')

En van de ragertjes moet ik de allerfijnste en die buigen zo snel, is bijna niet te doen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:55

Ik poets 2x per dag electrisch, gebruik tandenstokers bijna elke dag en flos soms, flossen vind ik niet zo fijn. De ragertjes zijn volgens mijn mondhygieniste minder goed dan stokers. Ik had nl ook ragers, maar ze adviseerde me stokers..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:00

Mootje schreef:
Il lees een hoop mensen zeggen: ik heb een gezond gebit, want ik heb nooit gaatjes (sommige met bijna niet poetsen). Gaatjes zijn niet de enige graadmeter voor een gezond gebit, maar plaque, tandsteen, je pockets en je tandvlees ook.
Mijn ouders hadden ook nooit gaatjes en flosten nooit... Mijn moeder haar gebit was niet meer te redden en mijn vader heeft meerdere flapoperaties (tandvlees wordt als flap verlegd om tandsteen te kunnen weghalen) en andere operaties gehad en is nu ongeveer verplicht elke dag minimaal een half uur aan het stokeren, flossen etc. om zijn eigen tanden te kunnen behouden.

Sommige tandartsen hebben daar helemaal geen oog voor en helaas sommige mondhygienisten ook te weinig.

Plak of steen heb ik ook niet ;)
Mijn tandarts prijst mij altijd om mijn gebit.
Het staat misschien wat scheef aan de bovenkant (door val van paard) maar mijn tanden en tandvlees zijn van goede kwaliteit.
Hoef ook maar eens per jaar naar de tandarts.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:01

Ik poets ze nooit

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:02

Okey flauw grapje...Ik poets 1-2 x per dag.

Ik poets zoiezo niet als ik net iets gegeten of gedronken heb.. Dan wacht ik een ongeveer een uurtje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:05

CM_ schreef:
Mootje schreef:
Il lees een hoop mensen zeggen: ik heb een gezond gebit, want ik heb nooit gaatjes (sommige met bijna niet poetsen). Gaatjes zijn niet de enige graadmeter voor een gezond gebit, maar plaque, tandsteen, je pockets en je tandvlees ook.
Mijn ouders hadden ook nooit gaatjes en flosten nooit... Mijn moeder haar gebit was niet meer te redden en mijn vader heeft meerdere flapoperaties (tandvlees wordt als flap verlegd om tandsteen te kunnen weghalen) en andere operaties gehad en is nu ongeveer verplicht elke dag minimaal een half uur aan het stokeren, flossen etc. om zijn eigen tanden te kunnen behouden.

Sommige tandartsen hebben daar helemaal geen oog voor en helaas sommige mondhygienisten ook te weinig.

Plak of steen heb ik ook niet ;)
Mijn tandarts prijst mij altijd om mijn gebit.
Het staat misschien wat scheef aan de bovenkant (door val van paard) maar mijn tanden en tandvlees zijn van goede kwaliteit.
Hoef ook maar eens per jaar naar de tandarts.

Hier hetzelfde.
Ben eens 10 jaar lang niet naar de tandarts geweest.
Niets aan de hand, behalve wat tandsteen.

Ik heb gewoon goede tanden, dat kan ook nog een optie zijn Mootje.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:27

Voor mij hetzelfde 10 jaar niet geweest alleen tandsteen :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:29

Pff ik ga standaard elk half jaar, maar meestal moet ik verplicht eerder, want dan is er weer een stuk van mn kies afgebroken ofzo.. :(
En als ik tijdens een controle geen gaatje heb.. :oo Dan ben ik echt verbaasd!
Ik heb aaaaltijd wat!
Meestal 1 of 2 gaatjes en standaard tandsteen.. Heel vervelend..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:31

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:36

Ik poets 1 x per dag mijn tanden, smorgens
Voor dat ik ga ontbijten

Wisten jullie dat je tanden poetsen NA het eten heel erg slecht is?
Door de zuren die vrijkomen bij eten, wordt je glazuur wat zwakker. Als je dan dus je tanden gaat poetsen, tast je je glazuur aan.

Verder gebruik ik ook ragertjes.
De ene keer iets vaker als de andere...

Ik ben nu bijna 32 en had 3 maanden terug mijn aller eerste gaatje.

Ik ben ook van mening dat het ene gebit gewoon sterker is als het andere en dat je niet alles kunt voorkomen met goed poetsen ed...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:37

Tandsteen kan je toch prima voorkomen? Ik had geleerd dat dat is omdat je tandplak niet goed weghaalt?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:52

2 tot 3 per dag poetsen met een handtandenborstel en 1x per dag met softpicks. Flossen durf ik niet meer sinds er een keer een stuk draad vastzat tussen mn tanden :=

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:01

In principe is 1x poetsen per dag al voldoende. Het is belangrijk dat je elke dag flosst,ragert of stokert.
Met poetsen maak je alleen de grote oppervlaktes schoon. De meeste gaatjes beginnen tussen je tanden en kiezen en hier kom je niet bij met een tandenborstel. Dus vooral het er tussen schoonmaken is het beste. Spoelmiddelen etc zijn allemaal extra''s

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:06

Twee keer per dag: na m'n ontbijt en voor het slapen gaan.
In principe doe ik alleen poetsen. Als er wat tussen zit, floss ik ook (wat trouwens ook weleens zo overdag doe). Bij zeer tandvlees, speciale gelegenheden (sollicitatie, date) en als ik er zin in heb, gebruik ik ook nog mondwater.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:11

Sting schreef:
1 keer per dag, savonds :). Vind het smorgens echt niet lekker om te poetsen (vast gewoonte geworden :P). Was nog wel op zoek naar zo'n tongschraper, maar nog niks gevonden bij diverse drogisterijen....

Dus jij gaat met je ochtend adem de wereld in? Nooit op aangesproken? :=

Ik poets 2/3 keer per dag. Ik gebruik elke ochtend een tongschraper, sinds ik zie wat dat weghaalt wil ik noooooit meer zonder. Brrr

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:17

Ik moet volgende week naar de tandarts, maar ik flos dus nooit en hij doet dat altijd zoooo hard _O- Zie er dus echt tegen op. Maar verder hier 1 keer per dag, 's avonds. Tandarts zegt dat gebit er prima uit ziet :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:29

Sowieso iedere ochtend. Tegenwoordig schiet het er in de avond nog wel eens bij in. Vaak nog een extra keer als ik laat naar mijn werk moet of een andere afspraak heb. Ik moet vaker stoken en/of flossen.

Helaas zijn mijn tanden niet meer mooi wit.. Maar gelukkig ook nog niet knalgeel haha.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:37

Geryon schreef:
Raagt er niemand van jullie? Flossen was mij bij echt niet genoeg. Ik flos alleen tussen de tanden waar niks tussen kan. Tandenstoker ook maar niets. Zo'n ragertje was echt een uitkomt!! :D

Ik gebruik juist allen ragertjes en nooit flosdraad. Dat breekt bij mij heel snel.
Ik kan trouwens niet alle ragertjes gebruiken, veel passen er niet tussen.
Afbeelding
Heb deze en die zijn heel fijn. Dan wel de kleinste mm.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:40

poets 2 keer per dag

spoel met mondwater 2 keer per dag

en vlos 1 keer per dag met zo ragertje , avonds voor het poetsen en spoelen
Laatst bijgewerkt door sporten op 17-07-13 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:41

Mootje schreef:
Zo onschuldig hoeft 'alleen tandsteen' niet te zijn helaas: http://www.tandarts.nl/mondverzorging/a ... rodontitis

Jeetje Mootje, volgens jou heeft volgens mij iedereen verregaande tandproblemen ofzo?

Goede tanden zijn geen optie?

Ik ga vooralsnog maar uit van wat de tandartsmevrouw zegt, en zolang zij de assistente er nog bij roept 'want zulke goede tanden met zulk dik glazuur zien we niet zo vaak' vind ik het allang prima :Y)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:51

2x per dag, ook wel spoelen maar niet iedere keer. Ragers gebruik ik ook, al zal ik àltijd slechte tanden hebben. Is een familietrek blijkbaar, hier heeft iedereen er last van. Ik ben ook eerder verbaast als ik een keer geen gaatjes of tandsteen heb na ongeveer 6 maanden.