ik ben zo bang!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:29

KarinvdM schreef:
daantjuhhh schreef:
Maandag ochtend bellen voor een afspraak en je inderdaad niet af laten schepen.

Ja, maar voor hypochondrie, niet voor wat anders...

Nou ik denk dat ze zich ook wel mag door laten verwijzen naar een psycholoog.
Naast eerst een check up van wat de tintelingen zijn.. Wat hoogst waarschijnlijk niet meer dan een beklemde zenuw is denk ik wel dat het heel erg verstandig is dat ze is gaat praten over haar angsten.
Want zo erg doemdenken is naar mijn idee ook niet gezond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:59

KarinvdM schreef:
daantjuhhh schreef:

Ja, maar voor hypochondrie, niet voor wat anders...

Nou ik denk dat ze zich ook wel mag door laten verwijzen naar een psycholoog.
Naast eerst een check up van wat de tintelingen zijn.. Wat hoogst waarschijnlijk niet meer dan een beklemde zenuw is denk ik wel dat het heel erg verstandig is dat ze is gaat praten over haar angsten.
Want zo erg doemdenken is naar mijn idee ook niet gezond.

Bij wie denk je terecht te komen als je last heb van hypochondrie (of even een stap terug; angsten)? Juist, de psycholoog. Vandaar de opmerking van Karin :)
Ts geef aan dat je onnodig angstig bent en je dit vaker ervaart en er meer speelt. Daar kan de arts concreet iets mee doen; je doorverwijzen.

verootjoo

Re: ik ben zo bang!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:06

Waarom denk je dat je MS hebt? Dit zijn over het algemeen nooit de eerste symptomen van MS :n. Meesten komen dan met andere dingen ;) Het klinkt meer als een beknelde zenuw zoals hier al vaker is genoemd en dat is over het algemeen niet schadelijk.
Als je echt zo bang bent voor enge ziektes neig je naar hypochondrie, het zou niet verkeerd zijn eens een afspraak te maken met een psycholoog :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:09

unihorses schreef:
vind het vreemd dat je met 5,9 niet medicijnen krijgt.
normale waarden zijn; TSH tussen 0.2 - 3.5 mU/l
ligt er dus ver boven.
een deel van je klachten ( Dus ook je doemdenken... ) zou hier vandaan KUNNEN komen

Nee, dit is lekker handig om tegen een hypochonder te zeggen, dat haar HA ook niet goed is :+ Ik neem aan dat de HA weet waar hij mee bezig is...

edit: TS, zo aan je berichten te zijn lijkt het me ook handig dat je niet op MW komt :o. Laat de boktdokter voor wat hij is en vertrouw op je arts die er jaren studie op heeft zitten. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:37

vuurneon schreef:
Bij wie denk je terecht te komen als je last heb van hypochondrie (of even een stap terug; angsten)? Juist, de psycholoog. Vandaar de opmerking van Karin :)
Ts geef aan dat je onnodig angstig bent en je dit vaker ervaart en er meer speelt. Daar kan de arts concreet iets mee doen; je doorverwijzen.

Hahaha.. Oke, ik beken :o?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:43

Wat jij hebt klinkt meer als afknelling van de zenuwen.

Mijn moeder heeft MS en heeft geen last van tintelingen en zij heeft het al 15 jaar.

Om het zeker te weten moet je een MRI scan van je laten maken.

Maak jezelf nou niet zo bang meid.

Edit: ik lees nu pas dat merdere mensen hetzelfde zeggen ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:44

Iemand die ik ken prate opeens met een dubbele tong, bleek MS te zijn. Morgen heb je misschien wel ergens anders pijn, heel vervelend dat je je zo slecht voelt. Misschien toch eens met iemand gaan praten?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:45

ik heb een afspraak bij de fysio gemaakt, maar nog zo nerveus..durf de huisarts nket te bellen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:48

gekvanfleur schreef:
ik heb een afspraak bij de fysio gemaakt, maar nog zo nerveus..durf de huisarts nket te bellen.

kan ik niet gewoon vragen om een doorverwijzing voor mijn schildklier eigenlijk? dat speelt al bijna een jaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:49

Huisarts kan ook medicijnen geven voor je schildklier.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:49

marleen_usar schreef:
Huisarts kan ook medicijnen geven voor je schildklier.

maar daf dpet hij niet, hij zegt dat ik over een jaar weer moet prikken.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:54

Ik heb al jaaaaaaaaaaren tintelende handen vooral s'nachts en ja ook ik ben in het begin bang geweest dat ik er dood aan zou gaan maar zie hier ,ik ben er nog ,en wel springlevend! Kom op je hebt pas wat als het echt door artsen geconstateerd is. Dus als je het niet vertrouwd bezoek eens een arts die gespeciaaliceerd is in MS en misschien kan die je geruststellen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:54

dan had je blijkbaar geen erge afwijking in je schildklier ;)

Mijn schildklier zou ook te snel zijn. Had heel veel symptomen (behalve het afvallen helaas -O- de leukste symptoom miste ik) en ik voelde me er ook echt niet goed door maar mijn waardes waren niet zo schokkend dat ik aan de medicatie moest :) Logisch dus dat je HA over een jaar nog een keer wilt prikken

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:15

lifaya schreef:

Mijn schildklier zou ook te snel zijn. Had heel veel symptomen (behalve het afvallen helaas -O- de leukste symptoom miste ik) en ik voelde me er ook echt niet goed door maar mijn waardes waren niet zo schokkend dat ik aan de medicatie moest :) Logisch dus dat je HA over een jaar nog een keer wilt prikken

maar als ik er last van heb..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:19

Die angst heb ik nooit gehad, de diagnose kwam helaas wel...
Echter, waarom zouden jouw klachten wijzen op MS?
Als je zo bang bent zou ik me vooral melden bij je arts, en desnoods een doorverwijzing vragen

Trouwens, ik heb bijna nooit tintelende handen en voeten hoor ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:26

Kriel schreef:
Als je zo bang bent zou ik me vooral melden bij je arts, en desnoods een doorverwijzing vragen

ik ben zo bang om het te krijgen voor mijn gevoel stopt je leven dan gewoon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:29

Als je er zo mee bezig bent, dan is het misschien toch eens tijd voor een psycholoog of psychiater.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:30

Houd toch op zeg :o

De diagnose is 6 jaar geleden bij mij gesteld.
Ja, ik heb soms mindere perioden, ja ik moet zuinig zijn met inspanningen en verdelingen van tijd en energie, maar ik heb een full time baan, twee paarden, een fantastische vriendengroep en een huisarts die heel erg goed op me let en voor me zorgt.
Uiteraard zijn er verschillende vormen maar nogmaals: er is niet eens sprake van bij jou dus stop met die onzin en ga eens praten met iemand.

Ik vind het bijna gênant dat je een dergelijk topic plaatst :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:34

gekvanfleur schreef:
lifaya schreef:

Tintelende benen zijn geen symptoom van een te snelle schildklier, waar heb je nog meer last van dat je medicijnen voor je schildklier wilt?

gekvanfleur schreef:
Kriel schreef:

Mensen met MS kunnen ook oud worden hoor, het is niet gelijk dat je doodgaat mocht je wel ms hebben. Wat je niet KAN hebben want ik lees hier geen enkel symptoom.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:39

gekvanfleur schreef:
lifaya schreef:

Ik heb ook last van mijn schildklier ;) maar het gaat om de waardes, medicatie zou er dan voor zorgen dat je normale waardes hebt, maar als je maar een klein beetje verschil met normale waardes hebt is het niet de moeite om medicatie te gebruiken :)

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:53

Als je je niet prettig voelt bij deze HA moet je eigenlijk een andere gaan zoeken die je wel serieus wil nemen en vooral begrijpt denk ik. Ik snap als geen ander hoe het is om je dingen in te denken en dan wil je graag serieus behandeld worden. Ik zelf heb dan niet op dit gebied ergens last van gehad maar bij mij kwam er zo'n 2 jaar geleden hyperventilatie en paniek aanvallen om de hoek heen kijken en ik heb het zelfs een aantal keren zo erg gehad dat ik echt dacht dat ik dood ging (hartkloppingen, gevoel van flauwvallen etc had ik dan voornamelijk). Gelukkig ben ik zelf altijd vrij nuchter geweest en heb ik dit zo goed als zelf allemaal kunnen oplossen maar ik ben ook voor controle naar de HA gegaan en die wou mij eventueel wel als ik mij daarbij prettiger zou voelen en wilde praten naar een therapeut heen sturen. Voor sommige mensen helpt dat. Maar voor nu zou ik vooral zeggen als je denkt dat er iets mis met je zou zijn en dat je dan gaat malen etc, ga dan dingen doen die je afleiden en die je leuk vind, desnoods een film of serie kijken waarbij je niet veel hoeft na te denken maar die je amuseren.

Even een vraagje als je een paniek krijgt en gaat malen, ben je dan anders aan het ademhalen? Ook daar kun je eens op letten dat helpt ook vaak :).

Hopelijk helpt dit je een beetje!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:19

gekvanfleur schreef:

Jeetje, je zegt hier wel wat hoor...
Kriel is hartstikke springlevend en levenslustig hoor!

Met een chronische ziekte valt vaak prima te leven, anders zou een groot deel van de wereldbevolking dagelijks is zak en as zitten.

En zolang je klachten niet erger zijn dan wat tintelingen...
Stop met zoeken op internet, je praat jezelf wat aan en zoek hulp.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 08:34

Ik ben nu een paar dagen verder en het gaat alleen maar slechter..ben zo bang, ben al bij een therapeut geweest, vanmiddag toch maar naar de dokter. Ben half depressief en moet eind van de week op vakantie, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet.Iemand misshien tips voor de korte termijn? Om wat makkelijker te slapen en niet de hele dag te panikeren?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:47

Vraag een kalmeringsmiddel, oxazepam of iets dergelijks. Dat kan in ieder geval zorgen dat je de komende dagen iets rustiger bent en iets meer afstand van je angst kan nemen.

Ga ook tegen je angst in. "Nee, ik heb geen MS, het is gewoon een beknelde zenuw of iets anders onschuldigs." En blijf jezelf dat vertellen. Wat misschien voor jou ook nog helpt, is juist andersom denken: "Als ik tóch MS heb dan heb ik het nu ook al en kan ik er niks meer aan veranderen, dus heeft het ook geen zin om me er druk om te maken." En als je echt gaat panikeren (hyperventileren, niet kunnen stoppen met huilen, of juist je bed niet uit kunnen komen) focus dan op je ademhaling. Rustig, diep ademhalen, net zolang tot je weer rustiger bent.

En wees eerlijk tegen je huisarts, geef duidelijk aan dat je jezelf zo ongeveer in slaap huilt van angst en dat je dagen er volledig door beheerst worden.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:54

Je gedrag is echt niet normaal, je maakt jezelf helemaal ziek.
Maar ik denk dat je dat zelf nu ook wel snapt?
En soms, waarschijnlijk in jouw geval, kun je jezelf niet meer vermannen om je eroverheen te zetten en heb je daar gewoon professionele hulp bij nodig (therapie/medicijnen).
Het is in ieder geval goed dat je naar de dokter gaat.
Dat is een eerste stap.
Als je daar maar eerlijk vertelt hoe erg het met je gesteld is, anders stuurt hij je gewoon weer naar huis met dat je volgend jaar terug moet komen.
Dus vertel dat je echt abnormale angsten hebt voor ziektes, nauwelijks meer slaapt en alleen nog maar piekert omdat je ervan overtuigd bent dat je MS hebt/krijgt.
Dat is echt niet de eerste keer dat je dokter zoiets hoort hoor. Niets om je voor te schamen. Hij is er om je te helpen maar dan moet hij natuurlijk wel precies weten wat er nou aan de hand is.
Nog beter, print je topic uit en laat hem dat lezen.
Zeg zelf dat je door hebt dat het niet normaal gedrag is en dat je daarom graag doorverwezen wilt worden naar een psycholoog/psychiater.
En vraag ook of je misschien ondersteunende medicatie kunt krijgen.
Je hoort dan vanzelf wat zijn reactie daarop is.
Waar zijn je ouders in dit verhaal vraag ik me af?
Kunnen die niet met je mee om je te steunen of iemand anders?
Op vakantie gaan in zo'n toestand lijkt me ook geen goed idee, dat zou ik ook met de dokter bespreken.
Veel sterkte in ieder geval.