Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:29

Overigens zei de directeur van een basisschool met tientallen zieke kinderen gisteren op televisie dat ze niet adviseren om te enten maar dat hij het waarschijnlijk niet meer eens zou zijn met de wil van God als het zijn eigen kind zou betreffen.

Waar in de bijbel staat dat je niet mag inenten. Belachelijk gewoon, de bijbel staat vol met regels voor hygiene en gezondheidsadviezen. De herders die toen de bijbel schreven, zouden als ze nu geleefd hadden, hun koeien,, vee en kinderen tegen alles inenten. Ze gingen naar het ziekenhuis, en lieten transfusies en alles doen. Zo onpraktisch en dom waren die herders niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:46

CoolCorrie schreef:
Overigens zei de directeur van een basisschool met tientallen zieke kinderen gisteren op televisie dat ze niet adviseren om te enten maar dat hij het waarschijnlijk niet meer eens zou zijn met de wil van God als het zijn eigen kind zou betreffen.

Die staat dan ook niet al te sterk in zijn geloof, voor zover ik weet menen dit soort mensen dat hun god alwetend, omnipotent en dus onfeilbaar is. Hoe haal je het in je hoofd het "waarschijnlijk niet meer eens te zijn" met de wil van een dergelijk wezen...?

Voor de goede orde, ikzelf ben atheist.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:50

janderegelaa schreef:
Sowieso, de uitlating "het is de wil van God", is feitelijk niets anders dan afstand nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. Diep gelovigen leren hun kinderen toch ook om te kijken voordat ze oversteken? Als alles de wil van God is dan hoef je ze dat ook niet meer te leren.

_/-\o_

Ik ben zelf ook voor inenten, ik heb zelf niet de kennis maar ik vertrouw op onze artsen en wetenschappers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:56

Kuggur schreef:
CoolCorrie schreef:

Die staat dan ook niet al te sterk in zijn geloof, voor zover ik weet menen dit soort mensen dat hun god alwetend, omnipotent en dus onfeilbaar is. Hoe haal je het in je hoofd het "waarschijnlijk niet meer eens te zijn" met de wil van een dergelijk wezen...?

Voor de goede orde, ikzelf ben atheist.

Er was in dat programma ook een vrouw van 40 met zwaar polio, pijp in haar keel om te ademen, rolstoel, half gezicht verlamd. Ze zei dat de dominee aan haar bed had gestaan toen ze daar als kind in het ziekenhuis lag en de dominee had gezegd; "er heeft nu in elk geval 1 iemand boete gedaan voor de zonde van de mens"...sick...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:01

Ik respecteer ieder zijn of haar geloof.
Bij sommige hoort daar niet inenten bij.
Maar ik ben van mening dat je anderen niet tot "last" mag zijn of in de problemen mag helpen door een geloofsovertuiging.
Ik vind niet dat gelovigen anderen in gevaar mogen brengen door niet in te enten.
Rode hond is gevaarlijk voor ongeboren kinderen in het begin van een zwangerschap, dit kan leiden tot ernstige afwijkingen.

Wie geeft gelovigen het recht om ongeboren kinderen dit aan te doen?
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 11-07-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:02

Die dominee heeft ook ergens een afslag gemist := Als er nou iemand had moeten weten hoe dat verhaal in elkaar stak...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:02

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:06

Sem_ schreef:
Klopt hier kun je het terug zien http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1355207
Hij zei inderdaad er moet toch één iemand boeten voor de zonden van de mensheid.. Bizar

En uiteraard bij voorkeur iemand anders...
We gaan trouwens aardig off topic zo.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:24

Interessant topic. Onze oudste is so far regulier gevaccineerd, het kindje in mijn buik wil ik tzt alternatief later vaccineren.

Wat ik een beetje mis in deze discussie is het probleem van vaccineren middels cocktails en starten met vaccineren op een leeftijd dat het immuunsysteem eigenlijk nog praktisch plat ligt en direct een giga opdonder krijgt, die in de natuur eigenlijk nooit voor zal komen (hallo, 5 ziekteverwekkers in 1 shot in een lichaampje van 8 weken!)...

En ik mis in dit topic het feit dat een vrouw die beschermd is tegen een ziekte middels vaccinatie, deze bescherming kortdurender en minder efficient doorgeeft aan haar kindje via placenta en borstvoeding dan een moeder die de kinderziekte heeft doorgemaakt.

Eerlijk is eerlijk: BMR zijn ziekten die risico met zich meebrengen voor met name heel jonge kindjes (die geen borstvoeding krijgen) en ouderen vruchtbare leeftijd. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om te "titeren" aan het begin van de puberteit en bij niet doormaken van de ziekte alsnog te vaccineren.
DKTP zijn voor jonge kindjes tot ca een jaar niet zo heel gevaarlijk, mits goede hygiene en geen reizen naar risicogebieden. Waar moet een zuigeling die niet loopt Tetanus oplopen, bijvoorbeeld, die kans is echt ienieminimaal.

BugsFunny

Re: Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:29

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:30

En het risico wat je dan zelf als zwangere moeder weer loopt? Want daar wordt niet of nauwelijks op ingegaan. En het belachelijke feit dat je daar dus andere mensen, die er niet om gevraagd hebben, weer in gevaar brengt?
Of met andere woorden, iedereen moet zich maar niet meer laten enten en bv gaan geven, krijgt he kind geen ziektes dan alsnog enten?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:33

Joanne1987 schreef:
En het risico wat je dan zelf als zwangere moeder weer loopt? Want daar wordt niet of nauwelijks op ingegaan. En het belachelijke feit dat je daar dus andere mensen, die er niet om gevraagd hebben, weer in gevaar brengt?
Of met andere woorden, iedereen moet zich maar niet meer laten enten en bv gaan geven, krijgt he kind geen ziektes dan alsnog enten?

Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt :o

Maar als je zelf de ziekte hebt doorgemaakt, kun je deze volgens mij niet meer doorgeven aan je ongeboren kind. Je bent dan 100% beschermd. Met een vaccinatie is die bescherming dus minder (ik meen 80% te hebben gelezen) en het komt voor dat mensen die gevaccineerd zijn de ziekte dus alsnog krijgen en dan loopt het ongeboren kind wel gevaar. Schijnveiligheid. Net als die studenten aan de Gentse universiteit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:34

Note: de ziekte doormaken voor je eerste verjaardag kan maken dat je niet geheel beschermd bent en de ziekte nog eens doormaakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:37

Chubby schreef:
Maar als je zelf de ziekte hebt doorgemaakt, kun je deze volgens mij niet meer doorgeven aan je ongeboren kind. Je bent dan 100% beschermd. Met een vaccinatie is die bescherming dus minder (ik meen 80% te hebben gelezen) en het komt voor dat mensen die gevaccineerd zijn de ziekte dus alsnog krijgen en dan loopt het ongeboren kind wel gevaar. Schijnveiligheid. Net als die studenten aan de Gentse universiteit.

Dat is niet helemaal correct. Als jij de ziekte door hebt gemaakt, kun jij de antistoffen maternaal doorgeven aan je kindje maar dat zal alleen de maternale periode bescherming geven. Zodra dit is uitgewerkt wordt het kindje stukken vatbaarder. Gedurende die tijd kunnen wellicht de antistoffen wel aanwezig zijn, maar dat blijft nog steeds geen garantie dat het kindje de ziekte nooit kan krijgen.

Overigens, die cocktails zijn al jaren een discussiepunt, ook op veterinair gebied. Zelf heb ik in mijn jongere jaren (samen met mijn zussen) de prikken afzonderlijk in een bepaalde periode ontvangen, was toen nog in die streek gebruikelijk. Maar tegenwoordig niet meer zo heb ik de indruk.

Chubby schreef:
Note: de ziekte doormaken voor je eerste verjaardag kan maken dat je niet geheel beschermd bent en de ziekte nog eens doormaakt.

Heeft dus inderdaad te maken met die maternale periode.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:38

Je zegt het zelf al, je loopt altijd kans het toch (of een tweede keer, denk aan waterpokken) te krijgen. Echt, misschien kort door de bocht hoor, degene die mij besmet en daarmee mijn kind aantast kan ik echt wat aan doen... Ik werk zelf in Culemborg en daar zijn ook veel 'refo's', laatst ook een met waterpokken en nog gepikeerd zijn dat ik ze niet help. Ik vind het echt zwaar hypocriet om onschuldige mensen in gevaar te brengen door zelf de keuze, aangezien die mijn inziens niet bijbel afhankelijk is, te maken niet te enten. Want dit alles zou niet de wil van god zijn? Is het dan wel de wil van god dat al die artsen in het ziekenhuis het kind er weer bovenop moeten krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:39

Hoewel het misschien niet al te gezond is voor zulke jongen kinderen om ze meteen een shot met allerlei entingen te geven, voorkom je daarmee een hele hoop epidemieen.
Daarbij zijn kinderen wanneer zij niet zijn geent vaak maar eventjes ziek, zonder er al te veel last van te krijgen. Maar met name voor volwassenen kan het bijzonder gevaarlijk zijn sommige ziektes op te lopen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:43

Maternale periode is toch ook de tijd na de bevalling? Ik reageerde op het risico voor ongeboren kindjes. Een moeder die de ziekte zelf goed heeft doorgemaakt, en daarmee dus ook haar ongeboren kind, is 100% beschermd; een moeder die gevaccineerd is, is niet perse 100% beschermd.

Joanne1987

Re: Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:44

Maar ik ben gevaccineerd maar heb geen RH gehad, ik loop dus risico, en mijn kind nu automatisch ook.. Dus iemand ie niet geënt is brengt ons, zonder dat ik daarom vraag in gevaar...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:45

Rowdine schreef:
Hoewel het misschien niet al te gezond is voor zulke jongen kinderen om ze meteen een shot met allerlei entingen te geven, voorkom je daarmee een hele hoop epidemieen.
Daarbij zijn kinderen wanneer zij niet zijn geent vaak maar eventjes ziek, zonder er al te veel last van te krijgen. Maar met name voor volwassenen kan het bijzonder gevaarlijk zijn sommige ziektes op te lopen.

Het is meer de discussie hoe effectief een dergelijke opdonder op het immuunsysteem is. De voors heb je nu genoemd, de tegens is dat het immuunsysteem daardoor niet effectief de geheugencellen kan vormen, gezien de opdonder dus.

Chubby schreef:
Maternale periode is toch ook de tijd na de bevalling? Ik reageerde op het risico voor ongeboren kindjes. Een moeder die de ziekte zelf goed heeft doorgemaakt, en daarmee dus ook haar ongeboren kind, is 100% beschermd; een moeder die gevaccineerd is, is niet perse 100% beschermd.

Ik gebruik hem zelf eigenlijk altijd voor zowel de geboorte als erna (even spieken hoor). :o

Maar dan nog is het geen garantie voor 100%, vergeet niet dat het kind maar 50% van jouw MHC-informatie heeft en de andere helft van de vader komt. Op die manier kan het kindje dus niet volledig voor de 100% beschermd zijn, dat getal is altijd minder. Dus er zal altijd een risico bestaan tijdens de zwangerschap.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:46

Joanne1987 schreef:
Je zegt het zelf al, je loopt altijd kans het toch (of een tweede keer, denk aan waterpokken) te krijgen. Echt, misschien kort door de bocht hoor, degene die mij besmet en daarmee mijn kind aantast kan ik echt wat aan doen... Ik werk zelf in Culemborg en daar zijn ook veel 'refo's', laatst ook een met waterpokken en nog gepikeerd zijn dat ik ze niet help. Ik vind het echt zwaar hypocriet om onschuldige mensen in gevaar te brengen door zelf de keuze, aangezien die mijn inziens niet bijbel afhankelijk is, te maken niet te enten. Want dit alles zou niet de wil van god zijn? Is het dan wel de wil van god dat al die artsen in het ziekenhuis het kind er weer bovenop moeten krijgen?

Maar die kans loop je ook met vaccinaties! Dat is net mijn punt :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:47

Joanne1987 schreef:
Maar ik ben gevaccineerd maar heb geen RH gehad, ik loop dus risico, en mijn kind nu automatisch ook.. Dus iemand ie niet geënt is brengt ons, zonder dat ik daarom vraag in gevaar...

Je hebt de vaccinatie incompleet gehad? Of bedoel je dat niet?

Iemand die wel gevaccineerd is, kan jou net zo goed in gevaar brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:47

magda_90 schreef:
Rowdine schreef:

Het is meer de discussie hoe effectief een dergelijke opdonder op het immuunsysteem is. De voors heb je nu genoemd, de tegens is dat het immuunsysteem daardoor niet effectief de geheugencellen kan vormen, gezien de opdonder dus.

Chubby schreef:

Ik gebruik hem zelf eigenlijk altijd voor zowel de geboorte als erna (even spieken hoor). :o

Maar dan nog is het geen garantie voor 100%, vergeet niet dat het kind maar 50% van jouw MHC-informatie heeft en de andere helft van de vader komt. Op die manier kan het kindje dus niet volledig voor de 100% beschermd zijn, dat getal is altijd minder. Dus er zal altijd een risico bestaan tijdens de zwangerschap.

Ik heb idd niet alle reacties even goed gelezen.
Over de tegens kan ik weinig zinnigs zeggen, want daar heb ik gewoonweg onvoldoende verstand van.
Het is wel een interessante en leerzame discussie :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:49

Maar dan dring je wel de kans terug, en ik breng niet bewust mensen in gevaar, ik heb gedaan wat ik kan.
Ik heb ook een rijbewijs gehaald, maar kan me ook doodrijden. Ik snap dat er altijd een kans is, maar verklein hem wel...
Overigens geen aanval op ieder hier hoor! Puur mijn mening, en vind de discussie interessant

Chubby, ik ben volledig geënt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:51

magda_90 schreef:

Ehm... Het immuunsysteem van de vader speelt volgens mij geen enkele rol voor de geboorte van een kind. Als je als moeder de ziekte niet meer kunt krijgen, kun je m ook niet doorgeven aan je ongeboren kind. Toch?

We moeten de ziekteverwekker en de antistoffen niet door elkaar halen, volgens mij doe je dat nu.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:51

Joanne1987 schreef:

Als je volledig gevaccineerd bent, dan heb je toch RH ook gehad?