Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:53

Meid, het is al eerder gezegd.. als je morgen je been breekt zullen ze op je werk ook een oplossing moeten vinden.
Ik snap heel goed dat het moeilijk is, maar denk aan jezelf...
Als je zo doorgaat komt vanzelf het moment dat je echt breekt en dan ben je verder van huis :(:)

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:59

Oke gelukkig heb je morgen iig een afspraak, misschien dat de huisarts je wel de moed kan geven. Het is te hopen dat de boodschap bij je huisarts tot hem doordringt dat je echt niet meer kan, dus heb een duidelijk verhaal en bagatelliseer het voor jezelf op dat moment dan ook niet.

Zelf heb ik toen iedere week even een gesprekje met mijn huisarts kunnen hebben tot ik uiteindelijk bij de Arboarts terecht kon, want dat kan soms wel een maand en vaak nog langer duren voor je terecht kunt en dan heb je toch iemand achter je staan en dan weet je werkgever iig dat je er mee bezig bent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:17

lovelygirly schreef:
De moed om me daadwerkelijk ziek te melden heb ik niet.. hoe graag ik ook wil.
denk gewoon dat ze te veel op me hebben ingepraat dat er echt geen personeel is.

Voor jou: :(:) :(:) :(:)

Voor hen: _-:(
Niets is makkelijker, dan iemand die al op instorten staat, nog eventjes extra onder druk te zetten.
(En je had al bakken stress. Grrrr!!!)

lovelygirly schreef:
Ze zijn erg boos dat ik naar huisarts ga zonder te overleggen.

Voor jou: :(:) :(:) :) :) :) :)
Je gaat!!!!
Heel belangrijk!

Voor hen: _-:( _-:( _-:(

lovelygirly schreef:
ik mag nu morgenochtend gaan maar moet voor 12 uur terug zijn

Ik hoop dat de huisarts persoonlijk naar het bedrijf belt met de mededeling, dat hij/zij jou verboden heeft verder te werken!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:20

Ik zou je wel door elkaar willen schudden en daarbij heel hard roepen: Wordt nou eens wakker!!!!!!! :o
Hoe bedoel je: ze zijn niet blij dat je zonder overleg met hun naar de huisarts gaat??? Ik weet wel waarom ze daar niet blij mee zijn. Ze lopen nl. een grote kans dat hun allertrouwste werknemer, diegene die ze lekker op haar geweten kunnen laten spelen een tijd kwijt zijn.
Ik begrijp niet dat je het niet ziet, ze buiten je gewoon uit en het lijkt wel alsof je bang voor ze bent. Als jij er zo slecht aan toe bent en je ziekmeldt kunnen ze je echt niets maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:21

Aryana schreef:
Oke gelukkig heb je morgen iig een afspraak, misschien dat de huisarts je wel de moed kan geven. Het is te hopen dat de boodschap bij je huisarts tot hem doordringt dat je echt niet meer kan, dus heb een duidelijk verhaal en bagatelliseer het voor jezelf op dat moment dan ook niet.

Inderdaad, daar niet gaan zitten en zeggen dat het misschien toch ook allemaal nog wel meevalt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:31

Maar even heel eerlijk hoor. Dit topic loopt nu al een maand, als ik een medewerker zou hebben die al een maand zucht en steunt dat ze het niet aankan, naar de huisarts wil, maar vervolgens geen daadwerkelijke stappen onderneemt, dan neem ik het als leidinggevende ook allemaal niet meer zo serieus.
Daargelaten dat TO blijkbaar zo onder de indruk is van haar leidinggevenden dat ze niet eens naar een arts durft te gaan, maar hoe serieus neem je jezelf en waarom verwacht je van je werkgever dat hij jou wél serieus neemt als je dat zelf dus niet eens doet?

Ik ben, redelijk onzichtbaar, ziek en het eerste wat ik nu aan het leren ben (ik ben onlangs aan een heel intensieve behandeling begonnen) is dat ik geen begrip van een ander kan vragen als ik zelf ook geen begrip voor mij op kan brengen. Ik kan een ander niet kwalijk nemen dat die over mijn grenzen gaat, als ik zelf continu grenzen oprek.

Als jouw werkgever/leidinggevende jou je verbied je ziek te melden dan is jouw werkgever minstens zou fout bezig als jijzelf (we lezen hier maar kant van het verhaal hè), maar al een maand roepen dat je ziek bent en daar geen concrete actie op ondernemen is op zijn zachtst gezegd ook discutabel.
Als leidinggevende was ik ook niet blij met ziekmeldingen, maar hee, ziek is nou eenmaal ziek en als ik het niet vertrouwde speelde ik het door naar de arbo. Maar medewerkers die me te pas en te onpas liepen te 'dreigen' met "dan meld ik me ziek" daar kon ik nog minder mee. Je bent ziek en blijft weg of je bent er en je doet gewoon je werk. Daar tussenin zijn niet heel veel smaken, tenzij je door een al dan niet tijdelijke beperking ander werk moet doen of aan het opbouwen bent of rustig aan moet doen, maar dat beslis je (ik in mijn functie als aansturend persoon) echt niet zelf, daar zit een arbodienst tussen.

En nee, ik vind niet per definitie dat TO zich aanstelt of niet echt ziek is, ik ben geen arts en kan daar niet over beslissen. Maar ik vind wel dat zij zichzelf niet serieus neemt en dat is vragen om problemen.

Kinke

Re: Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:41

Deze situatie is wel iets anders volgens mij. De werkgever weet nl. dondersgoed dat het niet goed gaat met TS, maar dan moet ze maar vakantiedagen opnemen om ziek te zijn.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:48

@Dreamybol

Het is dus niet zo dat ts heeft gedreigd om zich ziek te melden, maar dat er op het moment dat ze zich ziek meld er wordt gezegd dat dat niet kan omdat het niet uitkomt. Vervolgens laat ts zich door haar werkgever overbluffen en gaat ts toch maar weer aan het werk.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:50

Kinke schreef:
Deze situatie is wel iets anders volgens mij. De werkgever weet nl. dondersgoed dat het niet goed gaat met TS, maar dan moet ze maar vakantiedagen opnemen om ziek te zijn.

Ook dat nog eens idd.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:56

Wat je van Dreamybol iig lering uit kan trekken ts is dat je dus gewoon je poot stijf moet houden anders wordt er dus gedacht dat het toch allemaal wel meevalt.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:13

Klinkt erg bekend, heb een aantal maanden geleden soortgelijk meegemaakt.
Voor jezelf kiezen is nu echt het belangrijkste, realiseren dat dit niet meer zo verder kan.
Het bedrijf kiest voor zichzelf, wat opzich logisch is, alleen moet jij dit ook gaan doen.
Zij zullen niet voor jou besluiten dat je even rust moet nemen, dit moet je echt zelf doen.
Ook heb je gewoon recht om naar je huisarts te gaan, dit mogen zij niet tegenhouden.

Ik vond dit ook erg moeilijk want ik kon helemaal niet ziek zijn, ze hadden mij nodig bla bla bla. Allemaal excuses :-)
Uiteindelijk heb ik een maand thuisgezeten en ze hebben zich, weliswaar iets lastiger, echt wel gered.
Ik zat al tegen een burn out aan toen ik mij pas realiseerde dat ik zo echt niet verder kon. Die maand thuis heb ik ook echt nodig gehad om er weer een beetje bovenop te komen. Daarna rustig aan weer opbouwen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:54

Wij horen hier niet hoe en wat werkgever heeft gezegd, ik stel ook dat de werkgever in het geval dat het exact zo is gegaan als hier wordt beschreven de werkgever niet deugt, maar een werknemer die zo al een maand aan het werk is, terwijl dit niet gaat, maakt zichzelf niet overtuigender en al helemaal niet beter.

Ik vind het dieptriest voor TO dat zij zich zo voelt, maar speel aan de andere kant ook advocaat van de duivel over hoe de werkgever het dus ook kan zien/opvatten. Weet als geen ander hoe moeilijk het is om je ziek te melden, weet ook hoe zeer het doet als je daarin niet geloofd wordt. Maar dan is het in NL zo dat je, mits je 'wit' in dienst bent, nog altijd de Arbo hebt die daarin adviseert. Maar ondanks alle goede adviezen van iedereen hier, lijkt TO nog altijd bereid zich kapot te werken.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:39

Ik ga morgen naar de huisarts! En vanuit daar ga ik verder werken!
Ik ben niet iemand die zich zomaar ziek meld..
plus het feit dat ik in overleg ben gegaan met werk
voor een goede oplossing. .
die oplossing was 1 dag extra vrij in de week.
wat van mijn eigen uren afgaat... ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:44

Lastig allemaal. Zo te lezen in je profiel werk je in de detailhandel? Ja daar is nu eenmaal niet veel personeel en een hele krappe planning.... maar waar op dit moment wel?!

Ik begrijp je probleem 100%! Nu zal vanaf morgen echt de bal moeten gaan rollen.

Op zich heb je al aangegeven dat je het niet redt, het aantal uur/dagen wat je werkt en in overleg kiezen jullie er beide voor om een dag minder te werken.
Waarschijnlijk dat nu met de vakantieperiodes je extra moet werken (werkte ook weken van meer als 40 uur afgelopen paar maanden)....maar als je nu merkt dat er geen verbetering zit in je werksituatie en je de druk niet aankan...ziekmelden!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:01

Vannochtend afspraak gehad met de huisarts.
Heb een burn out en moest me gelijk ziek melden.
Zit nu thuis te wachten op een telefoontje van werk.

die was in overleg met bedrijfsarts.
maar de woorden van de huisarts was: burn out en de ziekte wet in.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:45

Sterkte!
Goed dat je naar de huisarts bent gegaan.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:47

Wat goed van je dat je bij de HA bent geweest.

Sterkte, hopelijk kom je er snel weer bovenop

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:52

Dat was te verwachten, maar heel fijn dat je de huisarts achter je hebt staan. Zit je werk nu te bellen met de bedrijfsarts? je werkgever kan nu niets anders doen dan het accepteren. Nu niet meer gaan werken he?? al komt je werkgever met een voorstel om parttime te werken, niet mee akkoord gaan hoor!!

Ik wens je veel sterkte de komende tijd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:05

Goed, datje geweest bent...!

En goed, dat je huisarts heeft gezegd: "de ziekte wet in".

En nu nog lid worden van de vakbond, dan heb je mensen achter je staan als er gedoe van komt.

En er zijn een boel kruiden gewassen tegen burn out, de eerste heet "rust". (En vaak zijn er nog een aantal andere 'kruiden' nodig ook, maar eerst en vooral: rust.)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:56

lovelygirly schreef:
Vannochtend afspraak gehad met de huisarts.
Heb een burn out en moest me gelijk ziek melden.
Zit nu thuis te wachten op een telefoontje van werk.

die was in overleg met bedrijfsarts.
maar de woorden van de huisarts was: burn out en de ziekte wet in.

Het eerste stapje is gedaan. Nu stappen om rust te krijgen/hebben/houden en te voelen en uiteindelijk om te herstellen :-) goed van je! Je bent nog zo jong, kom op....

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:16

Allemaal erg bedankt voor de berichten en steun!
dat is erg fijn!
nu is het wachten op donderdag wat de bedrijfsarts zegt.
die maakt de uiteindelijke beslissing dan of ik thuis
mag blijven of dat ik weer werken moet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:10

lovelygirly schreef:

Nee.

JIJ beslist dat.
Het kan gebeuren (soms lopen dingen tegen, maar het hoeft totaal niet!) dat de arbo arts iets anders zegt dan jij - en dan is er (hoei) een conflict. En in het geval van een conflict, gelden er regels en is er een of andere beroepsmogelijkheid.
Ook de arbo arts kan jou dus niet teerug naar het werk sturen.

Maar ien tegen 1 dat dat bij jou allemaal niet aan de orde is, en dat de arbo arts net zo veel gezond verstand heeft als je huisarts.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:48

lovelygirly schreef:
Allemaal erg bedankt voor de berichten en steun!
dat is erg fijn!
nu is het wachten op donderdag wat de bedrijfsarts zegt.

Hoe is dat nou mogelijk? zonder dat de bedrijfsarts jou heeft gezien of heeft gesproken kan hij geen beslissing nemen. Stel dat de bedrijfsarts straks zegt dat je gewoon moet werken dan is deze dus partijdig en heeft hij op zich in laten praten door jouw werkgever en dit mag dus niet! Mocht het nou zo zijn dat je toch weer aan het werk moet, maak dan meteen weer een afspraak bij jouw huisarts, want deze heeft duidelijk gezegd dat je de ziektewet in moet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:15

Bedrijfsarts beslist überhaupt niet, die heeft namelijk een adviserende rol. Maar het is wel makkelijker als die ook erkent dat je ziek bent.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:43

Dreamybol schreef:
Bedrijfsarts beslist überhaupt niet, die heeft namelijk een adviserende rol. Maar het is wel makkelijker als die ook erkent dat je ziek bent.

Een bedrijfsarts kan wel een beslissing maken, maar niet op basis van niet gezien en niet gehoord. In het geval van wel gezien en gehoord kan het voorkomen dat een bedrijfsarts de verkeerde beslissing maakt en als je het er niet mee eens bent dan kan je daar tegenin gaan en dan verloopt het via het UWV geloof ik.