Beste 16 jarige ik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:45

Siglos schreef:
Het huilende meisje is enkele weken geleden overleden. Een nichtje van een studiegenootje van mij.. ;(

Wist zij ten tijde van het opnemen van het filmpje al dat ze zou overlijden? Zij is de enige die huilt namelijk, viel me op.

Caelum

Re: Beste 16 jarige ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 23:01

Ik ben blij dat mensen nu wat meer gaan opletten

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:05

Helaas heb ik melanoom kanker van heel dichtbij meegemaakt, nu bijna 10 jaar gelden. Toen deden huisartsen nog niet zo moeilijk over een rare moedervlek. Pas nadat deze 3 keer terugkeerde werd er verder gekeken, te laat. Een maand later al stierf mijn dierbare.

Alsjeblieft als je een moedervlek, bultje of wondje hebt wat raar doet, veranderd of er niet normaal uitziet , ga direct naar de huisarts en laat je doorverwijzen, niet afschepen!!
Ik heb gezien hoe snel je weg kunt zijn als je melanoom kanker hebt, onvoorstelbaar.
Ik ga morgen 5 plekken weg laten halen en laten onderzoeken. 5?? Ja 5, ik zou me voor mijn kop slaan als ik die ene laat zitten en die blijkt kwaadaardig.

Verder goed smeren en zoek schaduw op, ook dan word je bruin. Je kunt zelfs verbranden in de schaduw!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:17

Lees Dit topic met zwaar pijnlijke rooie rug en vet rode pijnlijke benen.... Heb me ingesmeerd, iets te weinig denk ik...

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:17

Vandaag op Festival waren zo veel mensen aan het verbranden, zelf had ik een factor 30 mee en nog tussendoor extra opgedaan. Ze heb ik nooit last van verbranden gelukkig maar smeer mezelf wel goed in blijft je huid ook mooier van later.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:22

Volgens mij heb ik huidtype 4.. Dat zou betekenen dat ik met factor 20 voldoende beschermd ben, morgen. Ik denk dat ik toch maar de factor 50 opdoe en meeneem. Liever te veel beschermd dan te weinig!

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:23

Hier lig ik dan met 2 vreselijk verbranden benen, helemaal rood, echt heel erg. (ik heb mezelf ingesmeerd!!!)
Word toch wel bang van zo'n filmpje.

Heftig hoor.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 01:42

Morgen ga ik naar de huisarts..ik heb veel moedervlekken en ben als kind vaak verbrand. Tja, toen was dat nog niet zo..bekend? Mijn ouders smeerden wel hoor maar na het zwemmen werd je toch rood.
Eerder werden er onrustige cellen gevonden in andere moedervlekken die ik weg liet halen en nu heb ik een raar plekje. Een wondje maar ook weer niet, het lijkt zich binnen een dag om te zetten in een moedervlek.

Een vriendin van me had een plekje aan haar neus, dat ze weg liet halen. Vond ze ook lelijk..en na niet kort werd het bestralen. Chemo, uitzaaiingen en heel snel werd het terminaal..ze heeft gevochten als een leeuwin maar het heeft niet zo mogen zijn. Ze overleed en laat vier kinderen na.

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 02:13

Goed dat er aandacht aan wordt besteed! Verbranden door de zon wordt vaak en onderschat. Wat ik vooral erg vind is het 'bakken' van tegenwoordig, je insmeren met olie en dan uren in de zon liggen, zo slecht voor je huid!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 05:25

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 08:20

SeBart schreef:
Helaas hier genoeg ervaring mee. Bij ons zit het heel sterk in de familie en als het tot uiting komt, is het tot nog toe ook zeker dodelijk. Helaas al genoeg mensen binnen 3 maanden na vaststellen verloren.
Ik mijd de zon (en zonnebank etc.) Mijn kinderen worden extra goed ingesmeerd. Maar bij ons gaat het om een bepaald gen dat in ons lichaam zit dat sowieso tot uiting kan gaan komen. Zijn al mensen op 13, 25, 40 jarige leeftijd aan overleden. Mijn opa is dan nog de oudste geworden met zijn 69 jaar. Tot nu toe is er 1 broer van mijn opa er niet aan overleden. De andere allemaal wel. Ondertussen ook weer kinderen en neven en nichten daarvan er al aan verloren in elke leeftijdsklasse.
Wij moeten dan ook ieder jaar op controle en dan worden alle moedervlekken op een soort foto vastgelegd in de computer en dan word er gekeken of er veranderingen zijn.
Mijn moeder heeft zich overigens niet laten testen of zij het gen heeft. Mijn tante heeft het wel. 50%kans dat mijn moeder het heeft, en zo ja, ook voor mij 50%. Ik heb er geen interesse in het te weten. Ook dit filmpje heb ik geen interesse in. Ik weet al goed genoeg hoe het in elkaar zit en zie wel wat er van komt. Ga netjes naar m'n controles toe. Als het bij ons tot uiting komt, is het toch een verloren zaak. Meer als opletten kan ik (en anderen) toch niet.

Edit: er komen bij ons in de familie ook moedervlekken op de darmen voor. Daar kan dan weer geen oog op gehouden worden. Al vaak genoeg waren dat de eerste boosdoeners. Zodra je daar achter komt, is het vaak al te laat.

Moedervlekken op de darmen ? Daar kom je toch nooit achter ????

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:33

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:37

Interessant filmpje :j Meen dat ik hem al eens eerder heb gezien... Het liet me in ieder geval goed schrikken!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:50

[
Laatst bijgewerkt door SeBart op 27-02-22 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:38

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 09:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:40

Ken het filmpje al een tijdje,

het jonge meisje, dat zo emotioneel werd, kwam hier uit de buurt, inmiddels is ze overleden :(

Merk aan mezelf nu ook dat ik veel voorzichtiger ben.... Maarjah voor ik ga paardrijden vergeet ik me in te smeren, topje aan, staat m'n sport beha op mijn rug, rug dus verbrand, erg charmant :')

edit: zie al dat het vermeld is dat het emotionele meisje overleden is.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:47

brrrrr....maar het betekent toch niet dat je als je 1x verbrand gelijk kanker hebt??? echt sneu voor dat meisje...
het heeft toch ook te maken met hoe erg je verbrand? *kijkt nu naar licht rode verbrande schouders* %)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:50

*slikt* ik denk dat ik toch maar een afspraak ga maken bij de huisarts
ik heb namelijk een moedervlek, beetje een rare,soort bultje op mn buik:/ alleen ik heb alleen vroeger bikini's gedragen , :o

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:50

diegene die moedervlekken hebben laten verwijderen, wat voor moedervlekken zijn dat? en hoe groot?

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:01

Na dit filmpje ben ik overtuigd.

Ik ga deze week een afspraak maken bij de dokter. Heb ook 2 moedervlekken die ik niet vertrouw, maar nooit de moed gehad om er naar te laten kijken. Bang voor de spuiten, (zegt iemand met een flinke tattoo :') ) maar een spuit valt in het niets, bij de eventuele gedachte dat het niet goed zou zitten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:07

Ik verbrand echt nooit.. Nouja nooit is een groot woord maar de afgelopen 3 jaar ben ik niet verbrand. Zodra de zon begint te schijnen smeer ik me goed in met factor 50 en heb ik vaak een dun shirtje aan in plaats van een hemdje...
Maar ik heb wel een heel raar plekje op m'n been. Was ooit een puistje/muggenbult en dat heb ik toen opengekrabt en nu zeker 2 jaar later zit er nog steeds een raar plekje die rood is, soms groter wordt, snel bloedt, dik is, jeukt en een beetje pijn doet.
Toch maar eens naar laten kijken misschien :wow:

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:10

Ik smeer me ook altijd in als in een dag naar buiten ga. Maar soms wordt de fles zonnebrand wel eens vergeten....gelukkig draag ik weinig tops/hemdjes maar veel shirts, dan blijft de boel nog een beetje bedekt. Gelukkig hou ik ook niet erg van de zon, als het even kan zit in de schaduw! Als kind ben ik wel regelmatig verbrand, sowieso ieder jaar wel eens flink. Ik heb echt een super lichte huid, die maar weinig zon kan hebben.

Maar ik vind het wel super moeilijk om te zien of een moedervlek het onderzoeken waard is. Ik heb er namelijk erg veel...en ik weet echt niet van iedere moedervlek hoe ze er een jaar geleden uitzagen. Ook heb ik 'bolle' moedervlekken en wratachtige moedervlekken (yuk, haha). Eentje op mijn arm wil ik toch wel eens naar laten kijken door de huisarts.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:11

Ook ik ga zo de stap zetten de HA te bellen.

Heb wat rare plekjes in mijn gezicht, en moet er toch eens naar laten kijken.

Ik heb een hele lichte huid, bijna doorzichtig(toch ben ik niet licht blond).

Als kind heel veel verbrand. Ik had wel een hele hoge factor van de HA, maar werd niet voldoende ingesmeerd.
Ik had er een hekel aan omdat mijn moeder zo hardhandig was, en vond het ook vies.
Dus kwam niet terug als mijn moeder riep(of ze vergaat het).

Op latere leeftijd ook veel verbrand, ondanks goed insmeren en niet in de zon liggen.
Ik houdt niet van hitte, dus zoek het ook niet op.

Maar ja, altijd de zon ontlopen lukt niet helaas.

Ik ben eerste hulpverlener, en doe ook veel diensten buiten. Ik heb aardig wat rossige collega's en die moeten zich van mij altijd insmeren.
Soms mopperen ze wel als zelf vinden dat het wel mee valt met de zonkracht.

Niet miepen, maar smeren ~~}>

Oke, ik ga NU de HA bellen

Filmpje ook op facebook gezet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:12

Warboel schreef:
Ik verbrand echt nooit.. Nouja nooit is een groot woord maar de afgelopen 3 jaar ben ik niet verbrand. Zodra de zon begint te schijnen smeer ik me goed in met factor 50 en heb ik vaak een dun shirtje aan in plaats van een hemdje...
Maar ik heb wel een heel raar plekje op m'n been. Was ooit een puistje/muggenbult en dat heb ik toen opengekrabt en nu zeker 2 jaar later zit er nog steeds een raar plekje die rood is, soms groter wordt, snel bloedt, dik is, jeukt en een beetje pijn doet.

Daar zou ik niet 'misschien' naar laten kijken. Absoluut doen, kennis van mij had ook zo'n plekje en dat bleek kwaadaardig te zijn (maar gelokaliseerd, dus wegsnijden en klaar).

De "verdubbeling" als je één keer verbrandt, waar ze 't in het filmpje over hebben, zegt trouwens ook niet zoveel. Als de kans van 0.1% naar 0.2% gaat blijft het een hele kleine kans. En niet elke moedervlek is reden tot zorg, ook niet als ze gek gevormd zijn of meerkleurig. Ik heb er daar mijn hele leven al meerdere van (die ik uiteraard wel extra controleer op veranderingen, dát zou wel zorgelijk zijn). Het is belangrijk dat je je bewust bent van het risico, beseft dat eindeloos onder de zonnebank of bakken op 't strand bepaald niet gezond is, maar het is ook niet zo dat je direct een levensgroot gevaar loopt als je een keer bent verbrand of als je wat moedervlekjes hebt. Voordat half Bokt zometeen in paniek is. :P

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:15

DaniBanani schreef:
Warboel schreef:

Daar zou ik niet 'misschien' naar laten kijken. Absoluut doen, kennis van mij had ook zo'n plekje en dat bleek kwaadaardig te zijn (maar gelokaliseerd, dus wegsnijden en klaar).

De "verdubbeling" als je één keer verbrandt, waar ze 't in het filmpje over hebben, zegt trouwens ook niet zoveel. Als de kans van 0.1% naar 0.2% gaat blijft het een hele kleine kans. En niet elke moedervlek is reden tot zorg, ook niet als ze gek gevormd zijn of meerkleurig. Ik heb er daar mijn hele leven al meerdere van (die ik uiteraard wel extra controleer op veranderingen, dát zou wel zorgelijk zijn). Het is belangrijk dat je je bewust bent van het risico, beseft dat eindeloos onder de zonnebank of bakken op 't strand bepaald niet gezond is, maar het is ook niet zo dat je direct een levensgroot gevaar loopt als je een keer bent verbrand of als je wat moedervlekjes hebt. Voordat half Bokt zometeen in paniek is. :P

amen! _/-\o_ *was al licht in paniek ;) *