Siglos schreef:Het huilende meisje is enkele weken geleden overleden. Een nichtje van een studiegenootje van mij..
Wist zij ten tijde van het opnemen van het filmpje al dat ze zou overlijden? Zij is de enige die huilt namelijk, viel me op.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

SeBart schreef:Helaas hier genoeg ervaring mee. Bij ons zit het heel sterk in de familie en als het tot uiting komt, is het tot nog toe ook zeker dodelijk. Helaas al genoeg mensen binnen 3 maanden na vaststellen verloren.
Ik mijd de zon (en zonnebank etc.) Mijn kinderen worden extra goed ingesmeerd. Maar bij ons gaat het om een bepaald gen dat in ons lichaam zit dat sowieso tot uiting kan gaan komen. Zijn al mensen op 13, 25, 40 jarige leeftijd aan overleden. Mijn opa is dan nog de oudste geworden met zijn 69 jaar. Tot nu toe is er 1 broer van mijn opa er niet aan overleden. De andere allemaal wel. Ondertussen ook weer kinderen en neven en nichten daarvan er al aan verloren in elke leeftijdsklasse.
Wij moeten dan ook ieder jaar op controle en dan worden alle moedervlekken op een soort foto vastgelegd in de computer en dan word er gekeken of er veranderingen zijn.
Mijn moeder heeft zich overigens niet laten testen of zij het gen heeft. Mijn tante heeft het wel. 50%kans dat mijn moeder het heeft, en zo ja, ook voor mij 50%. Ik heb er geen interesse in het te weten. Ook dit filmpje heb ik geen interesse in. Ik weet al goed genoeg hoe het in elkaar zit en zie wel wat er van komt. Ga netjes naar m'n controles toe. Als het bij ons tot uiting komt, is het toch een verloren zaak. Meer als opletten kan ik (en anderen) toch niet.
Edit: er komen bij ons in de familie ook moedervlekken op de darmen voor. Daar kan dan weer geen oog op gehouden worden. Al vaak genoeg waren dat de eerste boosdoeners. Zodra je daar achter komt, is het vaak al te laat.

) maar een spuit valt in het niets, bij de eventuele gedachte dat het niet goed zou zitten.
Warboel schreef:Ik verbrand echt nooit.. Nouja nooit is een groot woord maar de afgelopen 3 jaar ben ik niet verbrand. Zodra de zon begint te schijnen smeer ik me goed in met factor 50 en heb ik vaak een dun shirtje aan in plaats van een hemdje...
Maar ik heb wel een heel raar plekje op m'n been. Was ooit een puistje/muggenbult en dat heb ik toen opengekrabt en nu zeker 2 jaar later zit er nog steeds een raar plekje die rood is, soms groter wordt, snel bloedt, dik is, jeukt en een beetje pijn doet.
Toch maar eens naar laten kijken misschien
DaniBanani schreef:Warboel schreef:Ik verbrand echt nooit.. Nouja nooit is een groot woord maar de afgelopen 3 jaar ben ik niet verbrand. Zodra de zon begint te schijnen smeer ik me goed in met factor 50 en heb ik vaak een dun shirtje aan in plaats van een hemdje...
Maar ik heb wel een heel raar plekje op m'n been. Was ooit een puistje/muggenbult en dat heb ik toen opengekrabt en nu zeker 2 jaar later zit er nog steeds een raar plekje die rood is, soms groter wordt, snel bloedt, dik is, jeukt en een beetje pijn doet.
Toch maar eens naar laten kijken misschien
Daar zou ik niet 'misschien' naar laten kijken. Absoluut doen, kennis van mij had ook zo'n plekje en dat bleek kwaadaardig te zijn (maar gelokaliseerd, dus wegsnijden en klaar).
De "verdubbeling" als je één keer verbrandt, waar ze 't in het filmpje over hebben, zegt trouwens ook niet zoveel. Als de kans van 0.1% naar 0.2% gaat blijft het een hele kleine kans. En niet elke moedervlek is reden tot zorg, ook niet als ze gek gevormd zijn of meerkleurig. Ik heb er daar mijn hele leven al meerdere van (die ik uiteraard wel extra controleer op veranderingen, dát zou wel zorgelijk zijn). Het is belangrijk dat je je bewust bent van het risico, beseft dat eindeloos onder de zonnebank of bakken op 't strand bepaald niet gezond is, maar het is ook niet zo dat je direct een levensgroot gevaar loopt als je een keer bent verbrand of als je wat moedervlekjes hebt. Voordat half Bokt zometeen in paniek is.
*was al licht in paniek
*