Huisarts weigert mij volledige soa test

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:38

Wat vreemd... je moet het toch zelf betalen, dus wat maakt hem dat uit :+ Ik ben geweigerd bij de GGD, omdat ik niet in de risicogroep zat, ik moest gewoon maar even langs de huisarts :j Urine + bloed, was geen probleem. Overigens was mijn ex vreemd gegaan en was het voor mij dus heel belangrijk om de test te krijgen. Misschien dat het daarom meteen goedgekeurd werd? Dus misschien als je zegt dat je bedpartner buiten de deur gesnoept heeft?? -O-

Anoniem

Re: Huisarts weigert mij volledige soa test

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:47

Gewoon aangeven dat je anale seks hebt gehad zonder condoom met verschillende contacten. En dat een van die mannen ook seks heeft met andere mannen. En je kan altijd wat klachten opnoemen die je zogenaamd hebt. Aangeven dat je zwanger wil worden en geen soa over wil dragen op je kindje kan ook natuurlijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:32

TS, als je vriend gestest is, waarom wacht je dan niet de resultaten af? Als hij iets heeft heb je indicatie om zelf getest te worden. Of heb je die al terug en heeft hij niks?

Kun je aangeven waarom je zo bang bent dat je HIV hebt opgelopen? Heeft iemand je aan het bloeden gemaakt, heb je veel afrikaanse mannen gehad ofzo?

@ibbel bestaan er in Nederland geen prive klinieken? Zijn er geen mensen zonder ziekenfonds? Dat wist ik niet.
En ja natuurlijk zitten SOA testen in het ziekenfonds, maar dat betekent nog niet dat ze die maar gaan uitvoeren als het niet nodig gevonden wordt. Scan zit ook in het ziekenfonds pakket, maar ze gaan echt geen gezonde mensen scannen...

Ik begrijp heus de behoefte om geruststelling wel en ik weet ook dat andere huisartsen minder moeilijk doen, maar ik begrijp het standpunt van de arts ook wel. Ze staan niet in dienst van jou, ze hoeven geen orders aan te nemen. En nogmaals, alleen maar zeker willen weten of je niks hebt, is voor een aantal artsen geen indicatie voor een SOA test.
Dan moet je het op een andere manier spelen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:47

Ik lees nergens dat TS bang voor HIV is. En ik hoop dat je een grapje maakte met bloeden en Afrikanen? Je kunt HIV en andere enge dingen krijgen iedere keer als je onveilig vrijt met iemand.

Wij hebben hier geen ziekenfondsen maar gewoon een verzekering. En het hangt af van de maatschappij waar je zit hoeveel er in het basispakket zit.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:02

Jeetje wat raar zeg! Beetje kromme gedachten dat je HA dit niet wilt doen.

Je kan ook zeggen dat je eerste hulp heb verleend en handschoenen bent vergeten. Aanraking met bloed moeten ze je wel testen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:17

Lieveli, basispakket is overal gelijk he :)

Statistieken zijn statistieken, die zeggen niets over de situatie van een individu.
Ik denk en dacht er net zo over als jij, ts. Wilde ook eerst een testuitslag zien. Het gaat mogelijk wel over mijn leven, en dat van mijn partner. Ik kan hem misschien wel inschatten ( met de nadruk op misschien want je was er zelf niet bij natuurlijk), maar zijn vorige bedpartners niet, hun vorige bedpartners ook niet. Het is zo ondoorzichtig als wat. En ik vertrouw niemand op zijn blauwe ogen bij zoiets belangrijks. Dat vind ik naief. En dat hoeven ze mij ook niet. Heel verstandig, dat neemt ik niet persoonlijk op. Bij ons was testen geen probleem. Natuurlijk kost testen geld. Maar commercials maken over veilige sex en vervolgens testen weigeren als omveilige sex een issue wordt, vind ik een tegenstelling. Is voorzichtigheid dan ineens niet meer geboden?

Op de site van de rijksoverheid staat trouwens dat als je niet tot de risicogroep behoort, je naar de huisarts moet voor een test en dat die dan niet gratis is. Maar de huisarts mag dus niet weigeren, het is zijn/haar taak zoals ik het lees.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -doen.html

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:29

Ik heb niet het hele topic doorgeakkerd, maar er is een manier om te regelen dat je wél een volledige test krijgt, zonder al teveel tegengas van een huisarts. Zeggen (liegen) dat je onbeschermde seks hebt gehad tijdens je vakantie in Afrika (met een Afrikaan dus, verzin maar een land, de meeste landen zullen wel risicovol zijn). Dan wordt er ineens niet zo moelijk meer gedaan over kosten (want dan is het risico op besmetting namelijk een stuk hoger). Die tip heb ik overigens van een Marokkaanse kennis van mij...

Persoonlijk vind ik dat dit soort testen gewoon moeten worden gedaan.
Ik ben single, maar als ik een partner krijg, dan wordt er éérst getest voordat het condoom eraf gaat!
En ja, dan jok ik bovenstaand verhaal wel bij elkaar!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:52

Boras schreef:
Lieveli, basispakket is overal gelijk he :)

Statistieken zijn statistieken, die zeggen niets over de situatie van een individu.
Ik denk en dacht er net zo over als jij, ts. Wilde ook eerst een testuitslag zien. Het gaat mogelijk wel over mijn leven, en dat van mijn partner. Ik kan hem misschien wel inschatten ( met de nadruk op misschien want je was er zelf niet bij natuurlijk), maar zijn vorige bedpartners niet, hun vorige bedpartners ook niet. Het is zo ondoorzichtig als wat. En ik vertrouw niemand op zijn blauwe ogen bij zoiets belangrijks. Dat vind ik naief. En dat hoeven ze mij ook niet. Heel verstandig, dat neemt ik niet persoonlijk op. Bij ons was testen geen probleem. Natuurlijk kost testen geld. Maar commercials maken over veilige sex en vervolgens testen weigeren als omveilige sex een issue wordt, vind ik een tegenstelling. Is voorzichtigheid dan ineens niet meer geboden?

Op de site van de rijksoverheid staat trouwens dat als je niet tot de risicogroep behoort, je naar de huisarts moet voor een test en dat die dan niet gratis is. Maar de huisarts mag dus niet weigeren, het is zijn/haar taak zoals ik het lees.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -doen.html

Ja? Wat ben ik dom :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 06:26

Heel vreemd dat de HA je de test weigert.
Moet je er maar vanuit gaan dus dat alles ok is met het risico andere te besmetten. Mocht je wel iets hebben en het doorgeven worden de kosten alleen maar hoger voor de verzekeringen.

Lusitana, TS heeft het nog niet onveilig gedaan met haar huidige partner maar is nu op een punt in hun relatie dat ze de condooms achterwege willen laten. Uitslagen van haar partner afwachten heeft dus geen zin in dit geval.

Gelukkig zijn ze hier in Frankrijk iets makkelijker, ik heb ook eens om een HIV test gevraagd omdat mijn (toen ik er achterkwam dus) ex het met een ander gedaan had. Er om vragen was voldoende.
Tussen de test en mijn huidige partner/man geen andere partners gehad dus ik wist dat ik schoon was.
Mijn man moest een test doen omdat hij een bedrijf ging beginnen (voor grote leningen moet je een HIV test doen) en die is dus ook schoon.

Je zou altijd nog kunnen opperen dat jullie aan een kindje denken, en dat je geen risico wilt lopen deze HIV te geven.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 06:38

Ik heb een tijdje terug ook een test laten doen, omdat het uitging met mijn toenmalige partner en hij nogal snel bovenop een ander lag. Ik wist niet of hij dat in onze relatie ook had gedaan, dus ik wilde het zekere voor het onzekere. Mijn huisarts heeft geen seconde moeilijk gedaan en me doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ik moest het idd zelf betalen en het was best een kostbaar grapje, maar het grapje om erachter te komen dat je iets hebt opgelopen is vele malen zuurder.
Ik vind het dus belachelijk dat je huisarts dit weigert. Je betaalt het zelf, dus ik denk dat je wel op je strepen kan gaan staan. Misschien gewoon een afspraak maken met je huisarts zonder inmenging van zn overbeschermende assistente??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:53

ik moet zeggen dat het toch wel shocking is om te lezen hoe makkelijk er over gedacht word...
"ja maar als je vriend geen bisexuele contacten heeft"
"zonder anaal"
"valt allemaal wel mee"
"zoveel risico loop je niet"
misschien loop je idd niet direct heul veul risico , maar feit is gewoon , onbeschermde seks, geeft het risico op nare ziektes.
en als jij onbeschermd seksueel contact hebt met een persoon , wie zegt dat jij de enige bent met wie die persoon in het laatste jaar onbeschermde seks hebt gehad? en was die persoon waar jij seks mee hebt gehad, de enige waar die personen onbeschermde seks mee hebben gehad het afgelopen jaar?
"nee joh, zolang je geen anale seks hebt gehad , je geen afrikanen hebt gesekst , je niet bloed (niet zichtbaar bloeden is geen indicatie dat er geen beschadiging is opgetreden) en je partner niet met mannen een darkroom of ene bos is ingedoken ben je veilig hoor "

als mijn huisarts het lef heeft mij een test die ik grotendeels zelf moet betalen als er volgens het protocol niet voldoende risico is, te weigeren, kan hij toch ook echt de wind van voren krijgen.

ik zou ook nogmaals bellen voor een afspraak , niet te veel tegen de assistente zeggen en direct via de huisarts spelen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:30

Het mes snijd aan 2 kanten.
Als ze alles zomaar goed vinden. Betalen we straks nog veel meer zorg kosten.....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:36

Wafel schreef:
Het mes snijd aan 2 kanten.
Als ze alles zomaar goed vinden. Betalen we straks nog veel meer zorg kosten.....

Ze wilde het zelf betalen ...dus de zorgkosten gaan niet omhoog..

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:56

Maar begrijp ik het nou goed dat een SOA test bij de GGD wel gratis is?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:58

Niet voor ts, omdat ze niet tot de hiervoor geselecteerde groepen behoord.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:59

Een SOA test bij de GGD is gratis als je in een risicogroep valt ja. Dat zijn dus prostituees, als je onder de 25 bent, en nog een paar dingen maar die ben ik vergeten.

Maar ook daar is het zo dat ze je alleen testen op chlamydia als je niet genoeg risico hebt gelopen het afgelopen half jaar. Wat je daarvoor hebt gedaan maakt geen knal uit zei diegene van de test tegen mij, want dan had je al wel ergens last van gehad. Ik vond het ook een raar verhaal, maar als je positief test op chlamydia moet je nog een keer en testen ze je op van alles. Maar de kans dat je iets anders hebt en geen chlamydia was zo klein dat ze het zo deden..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:43

Weet iemand eigenlijk waarom die risicogroep maar tot 25 is en niet bijvoorbeeld 30? Zit er tussen die leeftijden zoveel verschil?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:15

Die risicogroepen komen uit berekeningen naar aanleiding van het aantal gevallen voort, niet uit beredeneringen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:53

Jongeren vormen een doelgroep op basis van hun leeftijd.
De overige doelgroepen worden geïdentificeerd op basis van gevonden soa en op basis van risicogedrag.
Aldus de GGD.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:59

Want jongeren hebben meer sekscontacten en meer onbeschermde seks? :=

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:02

Geryon schreef:
Want jongeren hebben meer sekscontacten en meer onbeschermde seks? :=

Denk wel dat je kunt stellen dat meer mensen van 28 een vaste relatie hebben dan adolescenten van 18. Die zullen zich vaker nog niet gebonden hebben aan 1 persoon en daardoor meer sekscontacten hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:15

Ze lopen relatief gezien meer kans op een soa. Vooral chlamydia, overige soa's komen onder jongeren in mindere mate voor. Aldus Soaids.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:19

Vreemd hoor. Ik heb twee keer een SOA test gehad via de huisarts en allebei de keren is er ook bloed geprikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:45

Had je klachten? Want bij klachten, ook als die vaag zijn, wordt er altijd bloed geprikt.

Feit blijft dat hij niet in dienst is van de patienten en je als patient dus geen opdracht kunt geven om dingen uit te laten voeren.
Je kunt alleen met een goed gesprek dingen voor elkaar krijgen, niet met een "tantrum" of op hoge poten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:55

Lusitana schreef:
Je kunt alleen met een goed gesprek dingen voor elkaar krijgen, niet met een "tantrum" of op hoge poten.

Helaas is dat niet waar. Het goede gesprek is soms erg lastig voor elkaar te krijgen, naar redelijke argumenten wordt met regelmaat volstrekt niet geluisterd. Aan de andere kant leidt boos doen, hoe onsympathiek ook, er nog wel eens toe dat artsen voor de makkelijkste weg kiezen en toch maar meewerken. Er bevorderlijk voor de relatie is dat natuurlijk niet, maar van de andere kant: een gat in het vertrouwen als je niet gehoord wordt door je arts is dat ook niet (en het gaat dan echt niet slechts om 'ik wil dit en je moet het maar doen', maar om inderdaad een redelijk gesprek waarbij aandacht is voor de argumenten van beide kanten zodat je allebei begrijpt waar de ander het over heeft. Te vaak loopt dat stuk op 'ik ben hier de arts en zo gebeurt het'.)

Jammer, want daardoor heb je als patient soms weinig keuze behalve stampij maken of liegen. Beide niet echt de manier waarop ik met mensen om wil gaan, maar als je redelijke opties zijn uitgeput... wat moet je dan? Gezondheid is wel dusdanig belangrijk dat 'laat maar zitten' soms ook niet echt een optie is.