Lusitana schreef:Je kunt alleen met een goed gesprek dingen voor elkaar krijgen, niet met een "tantrum" of op hoge poten.
Helaas is dat niet waar. Het goede gesprek is soms erg lastig voor elkaar te krijgen, naar redelijke argumenten wordt met regelmaat volstrekt niet geluisterd. Aan de andere kant leidt boos doen, hoe onsympathiek ook, er nog wel eens toe dat artsen voor de makkelijkste weg kiezen en toch maar meewerken. Er bevorderlijk voor de relatie is dat natuurlijk niet, maar van de andere kant: een gat in het vertrouwen als je niet gehoord wordt door je arts is dat ook niet (en het gaat dan echt niet slechts om 'ik wil dit en je moet het maar doen', maar om inderdaad een redelijk gesprek waarbij aandacht is voor de argumenten van beide kanten zodat je allebei begrijpt waar de ander het over heeft. Te vaak loopt dat stuk op 'ik ben hier de arts en zo gebeurt het'.)
Jammer, want daardoor heb je als patient soms weinig keuze behalve stampij maken of liegen. Beide niet echt de manier waarop ik met mensen om wil gaan, maar als je redelijke opties zijn uitgeput... wat moet je dan? Gezondheid is wel dusdanig belangrijk dat 'laat maar zitten' soms ook niet echt een optie is.