Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:03

In jouw ogen, ja, urielle....imo mist ze vrij weinig. Ik vind het hele bv verhaal overrated. Ikzelf wist dat ik dit helemaal niet mooi, bijzonder en speciaal ging vinden, maar chaotisch, belastend en vrijheidsbeperkend. Ik heb dus direct voor kv gekozen, ik was een blije, snel herstellende moeder. Met nu zes jaar later een supergezond, totaal niet allergisch, sociaal kind.

Ieder zijn eigen keuze.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:06

Borstvoeding is goed voor een baby, dat geloof ik ook.
Maar een happy moeder is nog veel belangrijker!
Je moet blij kunnen zijn met je kindje, ervan kunnen genieten als je voedt, of dat nou fles of borst is. Als je (bv door pijn) tegen elke borstvoeding op gaat zien, voelt je kind die spanning ook, kan daardoor slechter gaan happen of drinken en zo kom je in een heel vervelende cirkel.

TS: Ik hoop dat het mee gaat vallen met al het commentaar, en dat je gewoon lekker van je zwangerschap kunt genieten. En straks, als het kindje geboren is, kun je altijd nog kiezen om het wel te proberen, mocht je dat dan willen (je weet nooit wat die hormonen doen...). Maar zorg vooral dat je een happy moeder kunt zijn voor je kindje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:06

Ik heb braaf 7 weken borstvoeding gegeven, dat werd 1 doorlopend gevecht tegen borstonsteking, bloed in de melk en na drie weken zogen had ik letterlijk hallucinaties van uitputting, omdat ik dag en nacht om de paar uur een hongerige baby had. Dat was best link, want er komen psychotische aandoeningen voor in mijn familie die zonder medicatie niet overgaan!

Met 7 weken sliep dochterlief 1 nacht door en stond ik onmiddelijk "droog". Mijn keuze voor de fles was gemaakt doordat ik compleet droog stond, gelukkig geen dilemma's, op was gewoon op.
Laten dames die drammen dat borstvoeding moet lekker zèlf een kind krijgen.
Ik ben zo blij dat ik niet op de uitnodiging van een La Leche league dame inging om vlak voor mijn bevalling nog even naar hun bijeenkomst te gaan. Dat gedram is het laatste wat je er bij kunt hebben.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:07

Urielle schreef:
Jawel hoor, ze moet het vooral doen als ze wil. Maar ik ken haar situatie en ik vind het zonde omdat ik weet wat erna komt. Ze mist echt wat imo :)
Ondanks dat BV in het begin gewoon K*T is om te doen :j

Erna kán komen.

Misschien is het voor de TS gewoon fysiek niet mogelijk om ooit zover te komen..

En vallen haar tepels er af als ze nog harder door zet -O-

Dan is het fijn als ze niet tot dat punt gepusht wordt in zo'n toch al kwetsbare zware periode.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:09

Het is niet belangrijk of je nu borstvoeding of flesvoeding geeft. Het gaat erom met hoeveel liefde het gegeven wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:12

Rapperijder schreef:
Om nog maar eens aan te geven hoe erg het gesteld is: ik krijg nu dus PBs waar in staat dat kinderen asociaal en dom Worden van flesvoeding en dat ik dus vooral moet blijven proberen met de borst. Zucht...

Ik vind dit echt niet te geloven. Dat iemand dat per pb doet zegt eigenlijk al veel, blijkbaar durven ze dit toch niet openbaar neer te zetten. Hopelijk heeft de borstvoeding hun hersens nog niet zover aangetast dat ze niet eens meer het besef hebben dat dit echt te ver gaat, en krijg je nu alsnog een pb met excuses...

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:21

Ik heb niet het hele topic tot in detail doorgenomen, maar..... Ik heb ook nooit borstvoeding gehad en met mij is het allemaal goed gekomen!! Ben al 38 jaar gezond, nooit ziek (snel afkloppen), heb een (zeer) goede baan en een super sociaal leven! Okee, geen vent, maar of dat komt doordat ik geen borstvoeding heb gehad...?

TS doe wat voor jou goed voelt. Ik ben ervan overtuigd dat het voor je kind(eren) beter is om zonder stress zeer goed ontwikkelde en uitgebalanceerde flessenvoeding te krijgen dan een zeer gestresste moeder met borstvoeding die dus blijkbaar niet eens fatsoenlijke borstvoeding wil zijn, maar fristri.

Zet hem op TS. Komt vast allemaal goed!!!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:27

Zucchero schreef:
Ik heb niet het hele topic tot in detail doorgenomen,
Zet hem op TS. Komt vast allemaal goed!!!

als eerste sluit ik mij hierbij aan...
jij mag zelf bepalen of je borstvoeding geeft. ik heb drie kinderen. Bij de eerste heb ik het geprobeerd.. omdat het zo hoort..
het wilde niet, ik ongelukkig, kind ongelukkig.
Bij de tweede zei de verloskundige zelf dat ik maar geen borstvoeding meer moest geven als ik al zoveel twijfels had.
Bij de derde ook geen borstvoeding.
Mijn kinderen zijn erg tevreden, zijn niets tekort gekomen.. en over het verhaal van een goeie hechting.... dit kan best wel zonder borstvoeding.

Dus lieve TS, luister naar jezelf en laat je niet gek maken, als je flesvoeding geeft, ben je ook een prima moeder hoor!!!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:29

omdat ik na de geboorte een week op de ic heb gelegen was de keus snel gemaakt, die was al aan het flessen voordat ik weer wist wie ik was :+ , de tweede nog geen jaar erna ook geflest, en het zijn twee wolken van kinders inmiddels 12 en 13 jaar oud. nergens last van

gewoon doen wat voor jou het fijnst is, je bent nog niet eens zwanger en dan al stress |( ,

laat je niet gek maken hoor :(:)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:33

Urielle ik krijg een beetje de indruk dat je deze discussie niet begrijpt. Deze moeder (ts) heeft de borstvoedingstactiek al geprobeerd en dat is rampzalig verlopen. Ja misschien had het beter geworden als ze door was gegaan maar wie zegt dat? Het had ook heel goed erger kunnen worden en het is lijkt mij niet de bedoeling om je lichaam naar de kl*te te helpen om je kind bv te kunnen geven. En wat nou intieme momentjes die je mist? Ik geloof er echt niet in dat een baby iets mist om met fv op te groeien. Intieme momentjes maak je zelf. Maar hee, dat zegt een kinderloze 22-jarige dus wat weet ik nou? Niet genoeg over bv maar ik geloof wel in doorzettingsvermogen. Als je iets geprobeerd hebt, in dit geval bv, is dat goed genoeg. Wat niet gaat, gaat gewoon niet. Dat het bij jou goed uitgepakt heb, hoera!, maar bij TS nou eenmaal niet. Haar goed recht om dat niet nog eens te willen.

Over de preek die je (ts) van verloskundigen en wie dan ook krijgt. Lekker je eigen plan trekken. Jij weet dat het geen optie is gezien de vorige keer. Elke keer als ze een preek willen starten keihard afkappen. Het gebeurt niet, punt. Het is dan niet nodig om er over door te gaan. Jouw lichaam, jouw keuze.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:38

Het is heel simpel: jij bent de mama, dus jouw keuze. Als jij geen bv wil geven is dat je volste recht. Ik merk dat moeders elkaar soms ook willen aftroeven met dit soort dingen ( en dan heb ik het niet over ondersteunende adviezen hier uit het topic...) echt, dat je geen bv kunt geven maakt je geen mindere moeder. Laat je dat niet aanpraten door mensen! Jouw kindje, jouw keus!

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:43

Ik ken het. Bij mijn eerste ook borstvoeding gegeven, tot hij met 3 weken oud in het ziekenhuis kwam te liggen wegens overvoering. :Y) Melkproduktie helemaal van de leg, hij kreeg veeeeel te veel. Toen ook lekker overgestapt op flesvoeding, wat een verademing. Eindelijk kon ik een beetje ontspannen! Ik kreeg ook continu scheve gezichten als mensen hoorden dat ik flesvoeding was gaan geven.

Nu heb ik een tweede kindje en geef nu 4 maanden zonder problemen borstvoeding. Het gaat supermakkelijk, en lekker goedkoop. :P Het was wel mijn eigen keus om weer te beginnen met borstvoeding, ik zou me niet laten overhalen door anderen.

TS, zoek gewoon een verloskundige die je ligt, en geef direct aan dat je geen borstvoeding wil geven. Het is jouw lichaam, jouw kind, jouw beslissing. Ik denk altijd maar; beter een ontspannen en tevreden moeder, dan met veel gewurg proberen te voldoen aan het ideaalbeeld qua borstvoeding.

PLK

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:51

Ts , wat een horrorverhaal!! Bv valt of staat met goede begeleiding, en als je tepels er zo aan toe waren en je produceerde zo weinig dan is er iets niet goed gegaan! Erg jammer om te lezen dat er zo met jou omgeprutst is... Ik snap heel goed dat je het bij de volgende niet weer wil proberen, en als je je goed voelt bij dat besluit moet je dat gewoon doen natuurlijk! Daar zal je verloskundige en kraamhulp best respect voor hebben. Mocht je wel willen voeden dan mag je me altijd een pb sturen voor hulp. Groetjes!

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:55

_Covergirl_ schreef:
Ik ken het. Bij mijn eerste ook borstvoeding gegeven, tot hij met 3 weken oud in het ziekenhuis kwam te liggen wegens overvoering. :Y) Melkproduktie helemaal van de leg, hij kreeg veeeeel te veel. Toen ook lekker overgestapt op flesvoeding, wat een verademing. Eindelijk kon ik een beetje ontspannen! Ik kreeg ook continu scheve gezichten als mensen hoorden dat ik flesvoeding was gaan geven.

Nu heb ik een tweede kindje en geef nu 4 maanden zonder problemen borstvoeding. Het gaat supermakkelijk, en lekker goedkoop. :P Het was wel mijn eigen keus om weer te beginnen met borstvoeding, ik zou me niet laten overhalen door anderen.

TS, zoek gewoon een verloskundige die je ligt, en geef direct aan dat je geen borstvoeding wil geven. Het is jouw lichaam, jouw kind, jouw beslissing. Ik denk altijd maar; beter een ontspannen en tevreden moeder, dan met veel gewurg proberen te voldoen aan het ideaalbeeld qua borstvoeding.

Aanvulling:

Nu bij de tweede was ik wel bang voor weer zo'n overproduktie. Kraamhulp zat iets te drammen over dat ik hem elke twee uur moest aanleggen en beide borsten leeg moest laten drinken, terwijl mijn kind gewoon vol zat na één borst. Ze ging hem zelfs knijpen om hem wakker te maken en verder te laten drinken. -O-
Toen heb ik gezegd; luister, ik wéét dat ik voldoende melk aanmaak, hij heeft genoeg aan één borst per keer. Ik heb m'n intuitie gevolgd en het is helemaal goedgekomen. Later kreeg ik nog excuses van de kraamhulp, na een week zag ze dat de produktie toch wel goed was afgestemd op mijn kind zijn behoefte.

Ze hebben het niet altijd bij het rechte eind, de experts. Soms moet je gewoon naar je eigen gevol luisteren. Als ik de kraamhulp had gehoorzaamd, was mijn melkproduktie ook weer te veel geweest.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:57

Het kind knijpen om hem wakker te maken? Die had ik gelijk de deur gewezen, wordt wel van zelf wakker als die honger heeft.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:08

Lekker doen waar jij je het best bij voelt DAT is het allerbeste voor jou en je kindje!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:11

TS denkt alleen nog maar aan een 2e kindje...

Voor mij geldt dat iedere vrouw baas is in eigen buik en baas is over de "eigen tieten".

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:12

Ppfff TS lekker doen waar jij je het beste bij voelt! En als dat kv is, helemaal prima, worden ze heus ook groot op. Zorg wel dat je vriend/man en jij helemaal op 1 rij zitten, als de maffia na je bevalling gaat beginnen over 'toch niet?' bv geven en jij vol met hormonen en kraamtranen zit, dat je vriend/man ze dan even een grote schop onder hun k*nt geeft en snel stil laat houden. Een tevreden mama is een tevreden kindje!
(ikzelf heb overigens vanaf het begin gekolft, dubbel elektrisch en dat in de fles gegeven. Wat meer werk, maar geen pijn, kloven of bloed en manlief en opa's en oma's helemaal blij dat ze ook flesje konden geven!)

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:13

Als ts aangaf nooit meer op een paard te willen klimmen omdat ze drie wekenlang van eenzelfde paard was afgevallen zou iedereen het heel normaal vinden dat er werd geroepen: A; wat jammer want er zijn ook andere paarden waarmee het wel goed gaat of je mag wel een keer op de mijne rijden want die is heel braaf en B; misschien mankeerde er wat aan z'n gebit/zadel/rug/whatever, oh en niet te vergeten C; zoek een andere instructeur. En met normaal bedoel ik dat de kans dat dat wordt gezien als pushen en het niet respecteren van iemands beslissing een stuk kleiner is.

Applaus voor ts dat ze die martelgang 3 weken heeft volgehouden, erg jammer voor ts dat er in die 3 weken kennelijk niemand met kennis van zaken was die haar gedegen advies kon geven. Verder hoeft een 2e keer niet hetzelfde te verlopen als de eerste keer dus ik sluit me aan bij de adviezen om je goed te laten voorlichten over hoe wel. Niet omdat je BV moet gaan geven, maar zodat je - als t.z.t. de nieuwe kleine pasgeboren hummel richting borst kruipt terwijl de kraamzorg/pappa in de keuken al een fles aan het bereiden is en jij denkt "zou ik dan toch" - tenminste weet wat valkuilen zijn en dat er zoiets als (bijvoorbeeld) tepelhoedjes bestaat zodat áls je je bedenkt, de kans op herhaling van de vorige keer kleiner is. Volledig geïnformeerd zijn kan nooit kwaad en het betekent niet dat je (daarvoor) van je standpunt moet afwijken.

Niemand heeft het recht om ts te verplichten tot BV of om haar te veroordelen dat ze het niet doet. Zoals ik het interpreteer wordt er meer geprobeerd om ts te informeren over het feit dat die martelgang waarschijnlijk onnodig was en dat het anders kan, dan dat er wordt geprobeerd om haar dat nogmaals te laten meemaken of dat men haar het idee probeert te geven dat ze te snel heeft opgegeven. Als ts echt onomwonden wordt verweten dat ze geen BV wil geven door o.a. de verloskundige dan is dat een schande. Ik sluit alleen niet uit dat ts vanuit een emotie zoals kwetsbaarheid/onzekerheid/onverwerkt en onterecht schuldgevoel(?) goedbedoelde pogingen om haar te informeren al als dwang ervaart terwijl deze niet zo bedoelt zijn.

Pb's dat haar kind dom en asociaal zou worden zijn schandalig. Dat BV zorgt voor een betere sociaal emotionele ontwikkeling (dus o.a. stressbestendiger, gemakkelijker contact leggend en zelfverzekerder) en een betere hersenontwikkeling klopt, maar kinderen die groot worden op flesvoeding zijn zeker niet asociaal of dom. Degene die dergelijke uitspraken doet heeft de boel zelf niet op een rij.

Ik hoop dat TS in vertrouwen bij haar keus kan blijven of t.z.t. vanuit zichzelf een andere keuze maakt zonder dat zij het idee heeft dat haar iets wordt opgedrongen of wordt verplicht en dat haar omgeving haar steunt en bijstaat in de keuze die ze maakt/doorzet. Ik hoop vooral ook dat TS het vertrouwen om bij haar keus, naar ik aanneem flesvoeding, te blijven in zichzelf vindt en dat daar geen topic vol gelijkgestemde reacties voor nodig is aangezien dat er niet gaat komen. Op het moment dat TS overtuigd is van haar keuze en hier volledig achter staat maakt het geen hout uit of anderen het daar nu wel of niet mee eens zijn, kortom probeer de ander/buitenwereld niet te veranderen maar verander jezelf/hoe je met de buitenwereld omgaat.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:20

_Covergirl_ schreef:
Ze hebben het niet altijd bij het rechte eind, de experts. Soms moet je gewoon naar je eigen gevol luisteren. Als ik de kraamhulp had gehoorzaamd, was mijn melkproduktie ook weer te veel geweest.

Dit is een denkfout die veel mensen maken. Een kraamverzorgster is ook geen expert op borstvoedingsgebied (uitzonderingen daargelaten), je kan beter een lactatiedeskundige langs laten komen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:21

Nooit meer op een paard is niet minder goed voor een paard dan wel op een paard. En je kan er altijd nog iemand anders op laten rijden.
Geen borstvoeding kan ik ook nog inkomen, maar kolf dan op z'n minst de eerste tijd. Het is al eerder gezegd, er zit veel meer in borstmelk dan in Nutrilon.

Tevens lees ik erg (veel te) veel dat "je het toch zeker zelf moet weten of je..." maar denk ook eens aan het kind, die is er ook nog.
Ik zou willen adviseren naar deskundige hulp te zoeken. Niet een dokter of assistente maar echt iemand met verstand van borstvoeding, alles wat daarmee te maken heeft en oplossingen of verzachtingen heeft voor dit soort problemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:26

Akhal_Teke schreef:
Geen borstvoeding kan ik ook nog inkomen, maar kolf dan op z'n minst de eerste tijd.

Hoe weet je dat dat wel mogelijk was / gaat zijn?

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:33

xSlvna schreef:
Het kind knijpen om hem wakker te maken? Die had ik gelijk de deur gewezen, wordt wel van zelf wakker als die honger heeft.

Jep. Lag ie aan de borst, na een kwartiertje had hij genoeg gehad, liet los en viel in slaap. Moest hij wakker blijven om meer te drinken, terwijl hij al steeds beetjes teruggaf.
Begon ze aan zijn armen te draaien en hem te knijpen, want 'dan drinkt ie tenminste door'. #) Hij ging alleen huilen.
Ben toen ook boos geworden. Als ie genoeg heeft gehad, prima toch?

En het is inderdaad bewezen beter om borstvoeding te geven, maar soms KAN het niet. Ieder heeft daar zijn eigen redenen voor. Mensen die zeggen dat het egoistisch is en dat je aan je kind moet denken, hebben duidelijk nooit meegemaakt hoe het is voor een moeder om borstvoeding te geven terwijl het niet lukt/pijn doet/whatever.
Een kind heeft er niets aan als de moeder niet genoeg melk heeft, erg gestresst is of zelfs in een depressie raakt.

Als iemand wordt voorgelicht over de voordelen, oke. Maar aandringen en zelfs hier op bokt onbeschofte PB's sturen, dat is toch van de zotte?
Het is toch zeker niet strafbaar om flesvoeding te geven?!
Ze hebben het toch niet voor niets uitgevonden?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:39

Sommige hebben het hier over borstvoedingmaffia.
Maar het lijkt hier wel de flesvoedingmaffia.

Iedereen moet zelf de keus hebben, maar ik ben van mening dat je met goede ondersteuning succesvol borstvoeding kunt geven. Maar je moet het wel willen en achterstaan.

Ik stond 100% achter mijn keus en voed al 9 maanden mijn zoontje zelf.
Maar krijg nu veel opmerkingen wanneer ik nou eens ophoud. Laat me dat lekker zelf bepalen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:43

Flesvoedingsmaffia? Hoezo? Ik heb hier nog niemand zien schrijven "je moet en zal flessenvoeding geven want borstvoeding is zo slecht als het maar kan zijn, je kind word er dom van en jij bent een waardeloze mama als je dat niet voor je kleine over hebt!" . Iets wat de maffiagroep dus wel doet over borstvoeding. Er word alleen maar gezegd, borstvoeding is goed maar als het niet gaat laat je niet gek maken en kies toch gewoon voor de fles.