mensen die slechthorend of doof zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:51

is elke dove zowat verwant met chemie :D

@ eefjah
jij hebt een flink verlies, is CI bij nog nooit te spraken gekomen? En kan jij spraakverstaan met je toestellen. Ik heb rechts geen toestel zit daar met geloof ik 105Db verlies volgens de audicien kan ik geen stemmen verstaan met toestel en dat is echt de enige reden waarvoor ik hem wil aanschaffen.

@ Maya
CI is echt wel een flinke aanhanger hoor :j
Als ze mij gaan oppereren kun je er nu voor kiezen om het restgehoor te laten zitten, dit moet je echter wel weten want het kost ze meer moeite.
Je verliest wel wat geloof dat rechts lage tonen 70Db is (hoog dus 105Db) en ik zou dan ong 5 Db verliezen door het boren :)

Afbeelding
nieuwe CI

tita

Re: mensen die slechthorend of doof zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:59

Er zijn bij de Cochlear Nucleus idd verschillende sterktes Mirjam, heb toen ook wat geprobeerd omdat de 2 idd te makkelijk losliet.

Weet ik tita, ik heb zelf een CI, hij is zwaarder dan een gewoon gehoorapparaat, de laatste ik had waren de Phonak Supero, en dan zo'n oorstukje als op plaatje 2 Echt wel dat je die beter ziet dan een CI wat in nagenoeg dezelfde kleur als je haar is + niks 'in' je oor. Dus zo'n ding versus een CI waarbij je alleen een doorzichtig stokje voor je oor ziet als je goed kijkt, dan vind ik de CI minder opvallend dan een gehoorapparaat.

Van welk merk is dat plaatje? Je hebt toch iets van 4 merken?

Ik kan geen gebarentaal, altijd in gewone horende wereld geleefd, ken op MC na ook geen doven.

Sorry Dakario, ben een echte recreatieve ruiter, ga graag met paard op stap, maar wedstrijden zijn niet aan mij besteed.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:05

tita schreef:
is elke dove zowat verwant met chemie :D

@ eefjah
jij hebt een flink verlies, is CI bij nog nooit te spraken gekomen? En kan jij spraakverstaan met je toestellen. Ik heb rechts geen toestel zit daar met geloof ik 105Db verlies volgens de audicien kan ik geen stemmen verstaan met toestel en dat is echt de enige reden waarvoor ik hem wil aanschaffen.

@ Maya
CI is echt wel een flinke aanhanger hoor :j
Als ze mij gaan oppereren kun je er nu voor kiezen om het restgehoor te laten zitten, dit moet je echter wel weten want het kost ze meer moeite.
Je verliest wel wat geloof dat rechts lage tonen 70Db is (hoog dus 105Db) en ik zou dan ong 5 Db verliezen door het boren :)

[ Afbeelding ]
nieuwe CI

Bij mij zit her vooral in de hoge tonen. Dus ik hoor nog best veel eigenlijk.
Ik begin echt nooit aan een CI bbrr. Not my thing.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:10

Eefjahh met een verlies van ruim 100 Db kun je bijna geen spraakverstaan horen.
Spraakverstaan zit op 60Db en zit in de hoge tonen

CI ik sta er nu wel meer voor open maar ik ben nu bijna (dec) al 2 jaar aan het moed verzamelen.
Op facebook hebben we een gesloten groep met Belgen je kunt hun vragen en ervaringen lezen (ook van ouders) dat heeft me wel geholpen.

Ik leef in de horende wereld wil ik mee draaien in deze wereld zal ik er toch voor moeten zorgen dat ik kan blijven horen
Laatst bijgewerkt door tita op 02-08-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:13

even snel een stipje, ben ook een rasecht "dove"/slechthorende, later vandaag eens bijlezen hier

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:24

tita schreef:
Eefjahh met een verlies van ruim 100 Db kun je bijna geen spraakverstaan horen.
Spraakverstaan zit op 60Db en zit in de hoge tonen

CI ik sta er nu wel meer voor open maar ik ben nu bijna (dec) al 2 jaar aan het moed verzamelen.
Op facebook hebben we een gesloten groep met Belgen je kunt hun vragen en ervaringen lezen (ook van ouders) dat heeft me wel geholpen.

Ik leef in de horende wereld wil ik mee draaien in deze wereld zal ik er toch voor moeten zorgen dat ik kan blijven horen

Toch zijn dat de resultaten van de testen en toch versta ik nog genoeg.
Het is ook een kwestie van puzzelen. Als je tijden zonder hoortoestellen doet kun je toch nog wat maken van de geluiden die je wel hoort mbv puzzelen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:25

Dakario schreef:
Hey,
ikzelf ben doof geboren en opgegroeid. Ik draag ook CI en altijd in horende wereld opgevoed met contacten in dovenwereld (waaronder de mensen van deaflympic). Ik heb gevraagd voor ruitersport maar is alleen mogelijk als er van ieder land een aantal ruiters zijn die dove handicap hebben en bepaalde niveau bereikt hebben. Misschien een hint om iets te doen?

Z1 dressuur is vast niet dat niveau dat je behaald moet hebben. :')
Maar waarom eigenlijk gehandicaptensport. Ik bedoel geluid heb je toch niet nodig om te kunnen rijden? :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:26

Nou maar geluid heb je wel nodig om goed te kunnen leren rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:42

Tita : ik was (ben? :o ) ook niet zo voor CI, maar redelijkerwijs was er voor mij geen andere optie. Ik heb een normale veelzijdige uitdagende functie, een huis en hypotheek die betaald moet worden. Ik zou begot niet weten wat ik voor werk moet doen als ik niet meer kan communiceren. Dus als via het reguliere pakket van apparaten niks meer mogelijk is, ja, dan is de volgende stap een CI, en het heeft wel heel veel verbetering opgeleverd bij mij. Succes met je besluit. Veel vragen en praten met je arts ook, vond het zelf ook heel moeilijk en eng, maar ja.. je moet wat.

Ik volg ook niet zo precies waarom je als slechthorende aan speciale sporten moet meedoen. Er is zoveel apparatuur waardoor je wel direct kunt horen en doen. Voor doven zal het wellicht iets gefaseerder moeten omdat het lastig is en gebarentaal / liplezen te lezen en te rijden. Maar ook dat lijkt me enkel een beperking die je wat moet overwinnen, meer niet.

Ik ben zelf nogal avers van het 'ik heb een handicap / beperking, dus ik ben zielig'. Je leert er maar mee leven en omgaan en gewoon het beste van maken, sommige beperkingen zijn juist een voordeel. Jonge paarden inrijden bijv. je bent een stuk minder 'ril'.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:49

mirjamalvaro schreef:
Dakario schreef:
Hey,
ikzelf ben doof geboren en opgegroeid. Ik draag ook CI en altijd in horende wereld opgevoed met contacten in dovenwereld (waaronder de mensen van deaflympic). Ik heb gevraagd voor ruitersport maar is alleen mogelijk als er van ieder land een aantal ruiters zijn die dove handicap hebben en bepaalde niveau bereikt hebben. Misschien een hint om iets te doen?

Z1 dressuur is vast niet dat niveau dat je behaald moet hebben. :')
Maar waarom eigenlijk gehandicaptensport. Ik bedoel geluid heb je toch niet nodig om te kunnen rijden? :o

Ik heb er ook vaak aan gedacht. Ik heb jaren in het doven volleybalteam gezeten, en ook nog meegedaan met de deaflympics in Kopenhagen. Voor volleyballen heb je toch ook geen geluid nodig, idem andere sporten. Toch heb je wel een soort beperking in het sporten. Veel doven en slechthorenden hebben een minder goede motoriek en evenwicht. Dat merk ik zelf ook met paardrijden.

En verder zou ik het wel leuk vinden om eens met andere doven en slechthorenden te kunnen paardrijden, op wedstrijdnivo of recreatief. Een gevoel van samenhorigheid, al heb ik zo bijna geen dove en slechthorende vrienden, die paar die ik heb wonen wel ver weg...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:55

Maya ik merk toch dat ik heel veel niet weet ondanks mijn Z niveau, nu dankzij de smartlink leer ik beter rijden.
Zou het fijn vinden als dat ding het dan ook altijd deed.

Ik heb echter nog wel spraak afzien nodig zonder versta ik helemaal niks.

@ fokkertje mijn vriendin heeft geloof ik 63 en 67 Db (door duiken) tja roddelen samen gaat niet we horen geen van beide dat we te hard praten. Ik kan spraak afzien dus zij zegt niks en ik fluister terug maar dat hoort ze dan niet altijd

Waar kom je vandaan?

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:55

tita schreef:
Nou maar geluid heb je wel nodig om goed te kunnen leren rijden

+:)+
Inderdaad dat mis ik echt. Krijg zo weinig mee van de instructie, dat paardrijden bij mij echt met vallen en opstaan gaat. Niet dat ik slecht paardrijd, maar in bepaalde situaties krijg ik gewoon niet mee, want ik op dat moment net zou moeten doen. Ik heb dan ook wel niet echt veel talent, maar vind het gewoon erg leuk om te doen.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:57

tita schreef:
Maya ik merk toch dat ik heel veel niet weet ondanks mijn Z niveau, nu dankzij de smartlink leer ik beter rijden.
Zou het fijn vinden als dat ding het dan ook altijd deed.

Ik heb echter nog wel spraak afzien nodig zonder versta ik helemaal niks.

@ fokkertje mijn vriendin heeft geloof ik 63 en 67 Db (door duiken) tja roddelen samen gaat niet we horen geen van beide dat we te hard praten. Ik kan spraak afzien dus zij zegt niks en ik fluister terug maar dat hoort ze dan niet altijd

Waar kom je vandaan?

Ik leer ook nog steeds ondanks mijn M1 nivo. Maar ik heb dan ook niet echt ambitie gehad voor hoger nivo. Vind het leuk om steeds weer met een jonger paard in B/L te beginnen.

Ik kom uit Horst, Noord Limburg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:02

Maar voor de 'gewoon' slechthorenden, waarom gebruiken jullie dan niet de solo apparatuur? Zeker die microlink of smartlink oid, dat is enkel een klein adaptertje / opzetstukje op je gehoorapparaat, het andere ding geef je aan je instructeur, en die kan dan wel direct aanwijzingen geven op het moment dat het nodig is. Zie je toch ook vaker met horende mensen, dat die gebruik maken van instructiesystemen. Gewoon klassikaal les met in het midden een brullende instructeur heb ik ook jarenlang niks van gebakken hoor, nu nog niet denk ik. Daar is die solo apparatuur juist zo fijn voor, dan kun je het wel volgen en tegelijk schrijven (op studie) zonder te moeten kijken bijv.

Het voordeel van die dingen vind ik dat het geluid direct op je apparaten binnen komt, dus zonder ruis. Heb je echt spraakafzien nodig om te kunnen verstaan, dan denk ik dat het idd zaak wordt om voor een CI oid te gaan. Ik heb nu met de CI geen spraakafzien meer nodig (doe dat wel uit gewoonte), maar ik kan ook heel goed horen met bijv. telefoneren. Dat kan jij dus ook niet meer Tita?

Overigens heb ik zo lang mogelijk de Microlink ipv de smartlink gebruikt, eerste was minder storing gevoelig.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:05

Citaat:
Ik begin echt nooit aan een CI bbrr. Not my thing.

Ik heb 9 jaar geleden een CI gekregen. Ik wilde er ook nooit een, vond dat ik met de hoortoestellen nog goed hoorde... Mijn verlies zat op 115 db in lage tonen, hoge tonen hoorde ik al niet meer.
Wat ben ik blij met mijn CI! Met CI zit ik nu op ongeveer 45 db heel gelijkmatig in zowel hoge als lage tonen. Alleen telefoneren gaat nog niet geweldig. Wel met smart link, maar vind het onhandig ding.... Wil ook nog eens proberen met privé instructieles of het handig gaat met smart link. Denk dat het veel stoort of valt dat mee...
Ik heb overigens nu een nucleus freedom. Volgend jaar weer een nieuwe *\o/*

Ik kan me wel voorstellen als je nog restgehoor hebt in de hoge tonen, dat je dan wat afwachtender bent, spraakverstaan zit in de hoge frequenties... Maar ik ken niemand die er spijt van gehad heeft om een ci te nemen...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:11

Mijn broer is slechthorend. Toen die nog jong was ,4 ongeveer, hoorde hij nog maar 20%. Hij heeft op oudere leeftijd vaak de aanbod gekregen om z'n gehoor te laten testen, maar hij wil het niet op nieuw laten testen. Hij kan er niks aan doen, niet opereren, dus ja.

Wat ik er aan merk is dat die lipleest, mensen die die niet kent is lastiger maar mij kan die bijv in een discotheek horen door alleen naar m'n lippen te kijken ;)

Hij is nu trouwens 19 :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:12

fokkertje schreef:
Overigens werk ik eigenlijk in een bijzondere branche. Op een accountantskantoor (zowaar een dienstverlenende branche). Ik werk er inmiddels 14 jaar. Kan helaas geen relatiebeheerder worden omdat daarvoor telefonisch contact met cliënten wel gewenst kan zijn.

Inderdaad soms zeg ik ook wat. Als ik iets niet verstaan heb, en geen zin heb in een herhaling probeer ik een neutraal antwoord te geven, maar dat gaat niet altijd goed... :+ maar ben er wel handig in geworden.

Vaak ook moe op einde van de dag en zeker op einde van de week. Werk gewoon fulltime (40 uur).
Geprobeerd om via UVW of Arbo dienst toch subsidie te krijgen (om zodoende bijv. minder uren te hoeven te werken), maar ik word niet gezien als een arbeidsgehandicapte...
En hoe is dat bij jullie?

Ik vind het ergens wel terecht dat je niet gezien wordt als arbeidsgehandicapte dat je daarom minder mag gaan werken.

Want lichamelijk mankeer je niets en ben je prima in staat om 40 u per week te werken.

Je kan alleen geen telefonsiche werkzaamheden uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-08-13 12:17, in het totaal 4 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:14

telefoneren kan ik alleen met bekende :))
Al oefen ik wel veel door naar de radio te luisteren dat is net zo'n raar krakend geluid.

Ik kijk veel naar mijn instructeur naar het rijden en als iets niet door komt zet die mij gelijk stop en vertelt wat ik fout deed of wat hij graag zou willen zien.

Moet je dan weer een operatie fokkertje?

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:20

Ragdollcat schreef:
fokkertje schreef:
Overigens werk ik eigenlijk in een bijzondere branche. Op een accountantskantoor (zowaar een dienstverlenende branche). Ik werk er inmiddels 14 jaar. Kan helaas geen relatiebeheerder worden omdat daarvoor telefonisch contact met cliënten wel gewenst kan zijn.

Inderdaad soms zeg ik ook wat. Als ik iets niet verstaan heb, en geen zin heb in een herhaling probeer ik een neutraal antwoord te geven, maar dat gaat niet altijd goed... :+ maar ben er wel handig in geworden.

Vaak ook moe op einde van de dag en zeker op einde van de week. Werk gewoon fulltime (40 uur).
Geprobeerd om via UVW of Arbo dienst toch subsidie te krijgen (om zodoende bijv. minder uren te hoeven te werken), maar ik word niet gezien als een arbeidsgehandicapte...
En hoe is dat bij jullie?

Ik vind het ergens wel terecht dat je niet gezien wordt als arbeidsgehandicapte dat je daarom minder mag gaan werken.

Want lichamelijk mankeer je niets en ben je prima in staat om 40 u per week te werken. Je kan alleen geen telefonsiche werkzaamheden uitvoeren.

Nou, daar ben ik niet helemaal mee eens. Het kost mij erg veel energie en concentratievermogen om alles goed te kunnen verstaan. En op mijn werk is het al helemaal belangrijk dat je alles goed verstaat en met de juiste gegevens en cijfers aan de slag gaat. Ik ben dan vaak ook erg moe 's avonds. Al mijn ex teamgenoten van het volleyballen werken minder, en zijn bijna allemaal deels arbeidsongeschikt. Misschien is dat nu , door de strengere eisen, wel veranderd?

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:23

mirjamalvaro schreef:
telefoneren kan ik alleen met bekende :))
Al oefen ik wel veel door naar de radio te luisteren dat is net zo'n raar krakend geluid.

Ik kijk veel naar mijn instructeur naar het rijden en als iets niet door komt zet die mij gelijk stop en vertelt wat ik fout deed of wat hij graag zou willen zien.

Moet je dan weer een operatie fokkertje?

Nee, inwendig deel kunnen ze in principe niks meer aan doen. Maar je krijgt elke 5 jaar een nieuw uitwendig deel, en deze verbeteren nog steeds door alle techniek.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:29

oh joh fokkertje dat wist ik niet. Dus over paar jaar krijg ik een nieuwe :))

Ik ben trouwens ook veel sneller moe dan mijn goedhorende collega's. Dta je lichamelijks niets mankeert hoef je nog niet de 40 uur per week te kunnen redden. Ik zou de 40 uur denk ik ook niet redden. De 36 uur is op het randje.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:31

@ragdollcat wij hebben minder energie onze energie is 4 sneller op dus als ik vergadering om 10.00 heb en moet constant opletten dan ben ik om half 12 even moe als jij om een uur of 8

@ Maya telefoneren gaat wel zolang ik het woord voer en bestaande woorden gebruiken, maar tis iid veel slechter
met de smartlink zet geen zoden aan de dijk heb altijd nog de lippen nodig en volgens MC blijft dat ook met een CI

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:31

Geloof dat het elke 5 jaar buiten is en elk 10 jaar inwendig,iig inwendig mag hoeft niet

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:32

tita schreef:
@ragdollcat wij hebben minder energie onze energie is 4 sneller op dus als ik vergadering om 10.00 heb en moet constant opletten dan ben ik om half 12 even moe als jij om een uur of 8

@ Maya telefoneren gaat wel zolang ik het woord voer en bestaande woorden gebruiken, maar tis iid veel slechter
met de smartlink zet geen zoden aan de dijk heb altijd nog de lippen nodig en volgens MC blijft dat ook met een CI

Dat is mij volkomen vreemd, want ik ben zelf doof en ik werk full-time.

Het is wel zo dat je je meer in moet spannen om te kunnen volgen wat er gezegd wordt in een werkoverleg.

Ik zeg gewoon als ik iets niet volgen kan, dan leggen ze het gerust nog een keer aan me uit of gaat gewoon rechtsstreeks tegen mij praten/ overleggen, de rest kan gewoon meeluisteren en volgen, werkt voor mij/ ons uitstekend.

Ik heb heel veel plezier in mijn werk, misschien scheelt dat een hoop? Ik zou echt niet minder willen gaan werken.

Ik hoor niets als we met elkaar praten en ik draag geen gehoorhulpmiddelen, daar wordt ik compleet gek van. Ik krijg daar zware hoofdpijn van en het vreet energie, dan word ik doodmoe dat dan weer wel.

Wel neem ik geluiden waar als mijn paard tegen me aan hinnikt of een groot hond blaft.

Ik ga altijd (al van jongs af aan al) lekker in mijn eentje buitenrijden met paarden en pony's, ik kijk heel goed om me heen en ik gebruik dieren als mijn oren, ik let heel goed op hun reactie.

Het vreemde is dat horenden die een buitenrit maken vaak niet op tijd reageren als er een auto en of ander verkeer tegenkomen. Ze vertrouwen teveel op hun gehoor en kijken niet goed uit.

Terwijl ik ze allang zie aankomen en dus op tijd aan de kant ga.

Ook heb ik gelukkig geen evenwichtsproblemen.