Brief op de mat, kinderwensspreekuur. Wtf...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:20

Heino schreef:
Waarom roken en drinken er dan nog zoveel zwangeren? En eet zo'n flink deel dan nog zeer ongezonde dingen voor de baby?

waarom zou dit veranderen, als ze naar zo'n spreekuur gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:32

Om even heel erg offtopic te zijn maar wel erg herkenbaar.
Elk jaar vlak voor 2e Pinksterdag een brief van de Gemeente.
Of alle bewoners van de oude binnenstad zo vriendelijk willen zijn hun auto(awel heb er geen) ergens anders te parkeren, zodat de bezoekers voor de Zilverdag hun auto in de binnenstad kunnen parkeren. Klein stadje waarvan de meeste bewoners in Noord of Oost wonen. Bedoel maar hoe kun je mis schieten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:35

unihorses schreef:
Heino schreef:
Waarom roken en drinken er dan nog zoveel zwangeren? En eet zo'n flink deel dan nog zeer ongezonde dingen voor de baby?

waarom zou dit veranderen, als ze naar zo'n spreekuur gaan?

Ik denk dat een deel van de moeders in spe de gevolgen van bvb alcohol drinken flink onderschat.
Plus, daar vindt men mogelijk de weg naar hulp bij stoppogingen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:48

Szan schreef:
Muppett en Ragdollcat: ik snap jullie posts niet.
De gemeente heeft niet de intentie om de kinderwens aan te wakkeren (of af te zwakken), maar wil aanstaande moeders alleen meer bewust maken van alles wat er bij een zwangerschap en kinderen komt kijken.

Nee, snap je het niet?

Wat een flauwekul zeg van de gemeente.

Mensen krijgen al eeuwen kinderen en ze kunnen gewoon info. opzoeken op het internet/ bij familie enz. enz. van hoe het is en hoe het gaat en noem maar op.
Maar dit.......? is toch een enorme flauwekul.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:55

Heino schreef:

Ik betwijfel echt dat dat onwetendheid is. Ik ken een boel mensen die een zwangere vrouw in hun kennissen kring direct de wind van voren zouden geven als ze zou roken of drinken, er is inmiddels wel genoeg op gehamert geloof ik. Als je een keer ergens bent en niet drinkt vragen mensen toch ook direct of je zwanger bent. Mensen willen gewoon niet stoppen en praten dat voor zichzelf goed met lamme excuses (stoppen met roken geeft stress, pietje heeft het ook gedaan en pietje junior is gezond, een klein beetje kan geen kwaad etc.) maar dat is niet omdat ze het niet weten volgens mij, dan wil je het gewoon niet weten....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:01

ik snap niet waarom ze dit doen, dat ze het geld toch goed uitgeven

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:04

secricible schreef:
Kom ik zojuist thuis, ligt er een brief in mijn brievenbus. De gemeente den haag wil em graag uitnodigen voor het kinderwensspreekuur. Deze brief is gestuurd aan alle vrouwen tussen de 18 en de 42 jaar in den haag. En ohja, er staat ook nog onder
misschien bent u niet bezig met kinderen of heeft u moeite met zwanger worden. Mocht u zich gekwetst voelen bieden bij onze excuses aan. Dit is niet onze bedoeling.

Ik had echt een wtf moment, welke idioot besluit om zon brief te verspreiden. Of ben ik nu een zeikerd?
Ik ben absoluut nog niet met kinderen bezig en vond deze brief inderdaad erg vreemd. Iemand van 42 is de kans groot dat ze al een gezellig gezinnetje zijn. Deze brief slaat toch bij 80% van de mensen de plank mis?

Nee, toevallig heb ik dit weekend een artikel de haagse AD gelezen en ze proberen o.a. de hoge kindersterfte (in o.a. bepaalde wijken) in Den Haag terug te dringen door mensen beter te informeren over bijvoorbeeld roken tijdens en voor zwangerschap e.d. Dus ze gaan inderdaad mensen aanschrijven en van informatie voorzien zodat deze zwangerschappen e.d. beter zullen kunnen gaan verlopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:07

Ragdollcat schreef:
Szan schreef:
Muppett en Ragdollcat: ik snap jullie posts niet.
De gemeente heeft niet de intentie om de kinderwens aan te wakkeren (of af te zwakken), maar wil aanstaande moeders alleen meer bewust maken van alles wat er bij een zwangerschap en kinderen komt kijken.

Nee, snap je het niet?

Wat een flauwekul zeg van de gemeente.

Mensen krijgen al eeuwen kinderen en ze kunnen gewoon info. opzoeken op het internet/ bij familie enz. enz. van hoe het is en hoe het gaat en noem maar op.
Maar dit.......? is toch een enorme flauwekul.

Dit is dus helemaal geen flauwekul want in bepaalde delen van de gemeente Den Haag blijkt de kindersterfte schrikbarend hoger dan elders. DAT willen ze aanpakken door informatie te verstrekken. Dat lijkt me goed om mensen te informeren en te proberen de kindersterfte in die wijken terug te dringen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:15

liedje89 schreef:
Heino schreef:

Ik betwijfel echt dat dat onwetendheid is. Ik ken een boel mensen die een zwangere vrouw in hun kennissen kring direct de wind van voren zouden geven als ze zou roken of drinken, er is inmiddels wel genoeg op gehamert geloof ik. Als je een keer ergens bent en niet drinkt vragen mensen toch ook direct of je zwanger bent. Mensen willen gewoon niet stoppen en praten dat voor zichzelf goed met lamme excuses (stoppen met roken geeft stress, pietje heeft het ook gedaan en pietje junior is gezond, een klein beetje kan geen kwaad etc.) maar dat is niet omdat ze het niet weten volgens mij, dan wil je het gewoon niet weten....

Idd, misschien zie je dat in bepaalde kringen of bevolkingsgroepen gebeuren maar in mijn omgeving heb ik nog nooit een zwangere gezien die rookte of dronk, niet meer dan misschien eens in de maand een glas/sigaret omdat het zo lekker is. En daarvoor geld idd ook dat ze dat thuis doen want als de omgeving dat ziet krijgen ze er verbaal flink van langs.
Degenen die wel roken/drinken, doen dat imo bewust omdat ze gewoon niet kunnen of willen stoppen.

_Tara_

Re: Brief op de mat, kinderwensspreekuur. Wtf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:20

Fargo, stond dat er in de brief ook bij vermeld? Want dat zou wel een heleboel verklaren. Voor mij iig. Dan zou ik eerder geneigd zijn te denken van: ik heb hier helemaal geen boodschap aan maar goed dat ze hier aandacht aan besteden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:25

_Tara_ schreef:
Fargo, stond dat er in de brief ook bij vermeld? Want dat zou wel een heleboel verklaren. Voor mij iig. Dan zou ik eerder geneigd zijn te denken van: ik heb hier helemaal geen boodschap aan maar goed dat ze hier aandacht aan besteden.

Dat stond er inderdaad bij in de krant, maar of dit in de brief ook heeft gestaan dat weet ik niet...

secricible

Re: Brief op de mat, kinderwensspreekuur. Wtf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 14:44

In de brief stond het niet. Wat mij betreft had dat ook meer duidelijk gemaakt. En dan zou ik de brief dus naar die wijken hebben gestuurd...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:47

secricible schreef:
In de brief stond het niet. Wat mij betreft had dat ook meer duidelijk gemaakt. En dan zou ik de brief dus naar die wijken hebben gestuurd...

De brief is ook alleen in bepaalde stadsdelen verstuurd, dus ik denk dat ze dat onderscheid al hebben gemaakt.
Quote van de gemeente:

Citaat:
Het kinderwensspreekuur wordt gehouden bij 17 huisartsen- en 7 verloskundigenpraktijken in de stadsdelen Centrum, Escamp, Segbroek en Laak. Vrouwen van 18 tot 42 jaar in deze stadsdelen hebben een brief gekregen

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... eekuur.htm

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:48

maar...als je niet zwanger kan worden en er komt een folder binnen van een baby-zaak, is het dan ook kwetsend?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:01

suvan schreef:
maar...als je niet zwanger kan worden en er komt een folder binnen van een baby-zaak, is het dan ook kwetsend?

Volgens mij gaat het er lang niet bij iedereen om dat het kwetsend zou zijn, de babywinkel verspild geen gemeenschapsgeld :Y) . Bovendien vind ik een product folder wel iets anders dan een persoonlijke brief.