"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:19

Je moet je eens indenken dat dikke mensen constant worden uit gelachen heb je maatje 36 niet dan is dat je eigen fout en ben je lelijk en bla bla bla ...
Die dikke mensen zien dan naar een maatje 36 en zijn jaloers want ze kunnen er niet geraken (en worden daardoor op gespuugd en uitgescholden) dus wat doen ze als tegen reactie ze gaan die maatjes 36 uitlachen en kleineren (zoals hun altijd met dikkertjes doen). Laat je er niet aan vangen en leef je eigen leven en stop met zeuren. Er zullen altijd mannen zijn die op volle vrouwen vallen en mannen die op niet volle vrouwen vallen. Je hoeft je dus niet bedreigt te voelen.
Voordat ik aangevallen word ik ben zelf dik (en ja dik is geen scheldwoord het is gewoon een staat van zijn waar veel negativiteit rond hangt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:21

JunkDeLuxe schreef:
Menino schreef:

denk dat het ook wel komt omdat iedereen steeds zwaarder wordt, daar onwijs veel aandacht aan wordt besteedt en er dus ook gewoon meer eetproblemen zijn (omdat mensen steeds wanhopiger worden en meer drang voelen om af te vallen). Mss dat dingen daarom wel eerder als eetprobleem gezien wordt. Vervelend en vermoeiend voor jou, maar ik denk niet dat het vervelend bedoeld wordt...

Ik denk ook dat mensen zich er veel minder bewust van zijn dat opmerkingen tegen dunne mensen net zo goed kwetsend kunnen zijn omdat het in veel kringen wél een ideaalbeeld is en mensen er dus niet bij stil staan dat dat ook niet door iedereen helemaal 100% ' geaccepteerd' wordt. Dus beseffen mensen niet dat dat voor iemand die z'n hele leven al te horen krijgt ' dat ' ie best wat mag aankomen ' helemaal niet zo aardig en positief meer is... (vooral omdat ze het zelf wel als ideaal zien)

Toch denk ik dat er een stuk meer minachting is tov overgewicht dan ondergewicht, dus in dat opzicht snap ik ook wel dat je van dat eerste een stuk meer tegengeluiden hoort dat we dat ' ook ' moeten accepteren.
Maar weet niet zo zeer of dat nou met een nieuwe ' standaard ' te maken heeft...
Dat plaatje wat hierboven staat is gewoon banketstaaf en kwetsend, dus ik snap niet dat mensen dat op facebook zetten :+ Dat zegt ook wel iets over iemands niveau :+

Ik wordt regelmatig "Ethiopiër" of "knook" genoemd door m'n stiefvader. Als ik daar binnenspring, krijg ik ook steevast een hoop koekjes in mijn richting geduwd :+ Vorige week was wel het toppunt haha, ik ben net wegens darmproblemen (lees tussen de regels haha) een beetje afgevallen en mijn jeans viel nogal ruim... Heeft ie me z'n proteïnenshake meegegeven, als ik nog meer afval moet ik daar dagelijks een liter van opdrinken om geen ondergewicht te krijgen :D

Er zijn heel veel magere meisjes trouwens die daar ook niet om gevraagd hebben. Die bv hun eten te snel verteren, en echt niet bijkomen ook al gaan ze elke dag naar het frituur. De ene kijkt naar mayonaise en voelt een nieuw rolletje opzetten, de andere lepelt 5 potten choco uit zonder ook maar 1gr bij te komen...

Maar toch he...
Ik snap dat dat vervelend is, maar ik denk dat de intenties van je stiefvader gewoon echt wel goed zijn en dat ' ie niet doorheeft dat het kwetsend kan zijn...
Dat zou het voor mij toch al iets minder vervelend maken...

Als iemand een opmerking zou maken tegen mij dat ik 'Dat kun je maar even beter zou kunnen laten staan' dan weet ik dat zo iemand willens en wetens een poedersuiker-opmerking maakt en dat maakt ook meteen dat ik het een gemene rot-opmerking zou vinden :P

Ik roep zelf ook nog wel eens impulsief tegen iemand ' ja, maar jij bent dun!!' zonder er bij na te denken dat dat ook maar mijn subjectieve oordeel is en dat je nooit weet hoe zo iets valt en dat niet iedereen daar op zit te wachten (ligt aan het referentiekader van de ontvanger :Y) )
Terwijl ik nooit tegen iemand zou zeggen ' ja, maar jij bent dik!!' omdat ik weet dat bij de meeste mensen het referentiekader niet zo positief staat tegen het woord ' dik '.... :+ :+

Ik probeer beide niet te zeggen, en al helemaal niet te oordelen over iemand eet ed. Maar ik zou het toch gemener vinden van mezelf als ik dat laatste zou zeggen omdat ik vrijwel zeker weet dat het kwetsend is... Bij iemand ' dun ' noemen weet je nooit hoe het aankomt... Want voor sommige mensen is het wel degelijk een compliment ... :P Ik denk zelfs dat de meeste mensen zoiets zeggen, denken dat het een compliment is... of nooit zo negatief kan zijn om iemand dun te noemen... :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:23

Of als ik komkommer eet in de pauze op school, dan kan ik me wel bergen hoor := 'Sjeezus ben jij nou serieus aan het dieten? Je bent al graatmager' Uhh nee ik hou gewoon van komkommer :+

Overigens heb volgens mijn bmi iets ondergewicht (17.8) en ik zou dus volgens dat schema minimaal 5 kilo aan moeten komen :roll: Als het er bij mijn boezem bij zou komen, prima, maar gewoon 5 kilo aankomen ben ik gewoon echt al mollig. Dat is schijnbaar gewoon mijn bouw. BMI moet je dus ook niet altijd gedachteloos opvolgen..

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:23

Ik denk dat dit soort dingen online worden gezet omdat meiden die geen maatje 36 hebben belachelijk werden gemaakt voor dikzak etc. Terwijl dat niet perse lelijk is, net zo als dat dun ook niet perse lelijk is
En omdat dun nu als ideaalbeeld word gezien willen ze dat misschien wat evenwichtiger maken ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:24

Volgens de BMI zouden de meeste topsporters overgewicht hebben.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:26

Het zou niet zo moeten zijn dat mensen elkaar veroordelen en in een "standaard" denken..Ik vind het zelf niet verkeerd dat tegenwoordig mollige mensen er ook mogen zijn en niet iedereen perse maatje model hoeft te hebben..Ik vind vind gewoon dat iedereen die lekker in zijn vel zit en GEZOND is zichzelf zou moeten kunnen accepteren of dat nou maat 34 is of maat 42..Mensen moeten een een keer leren niet in hokjes te denken dan zou het leven veel makkelijker zijn :)

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:26

ik vind sowieso dat we van een ''ideaal beeld'' afmoetten..

in boekjes, reclames, enz. word er heel veel bewerkt, mensen zien dus "neppe" mensen als ''perfect'', en worden ongelukkig omdat hun niet het ''perfecte'' model hebben -O-

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:27

anoukyrsa schreef:
ik vind sowieso dat we van een ''ideaal beeld'' afmoetten..

in boekjes, reclames, enz. word er heel veel bewerkt, mensen zien dus "neppe" mensen als ''perfect'', en worden ongelukkig omdat hun niet het ''perfecte'' model hebben -O-

Precies :j

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:27

Of je nu een Victoria Secret figuur hebt, een buikje hebt of eigenlijk wat moet afvallen.
Wat maakt het toch uit? Je wordt echt niet ineens liever, leuker, slimmer of een beter mens als je binnen het ideale schoonheidsbeeld valt.

Een BMI is sowieso een waardeloze maatstaaf.
Veel mensen die volgens de BMI nog net een gezond gewicht hebben maar toch echt nodig moeten afvallen
of mensen die een te hoog BMI krijgen terwijl ze een perfect gewicht hebben.

Je kunt veel beter uitgaan van een vetpercentage.
Daar uit kun je halen of iemand gezond is of wat aan moet komen of af moet vallen.

Deze online uitreken calculators wat je vetpercentage is zijn natuurlijk onbetrouwbaar.
Je kunt niet doormiddel van je lengte en gewicht in te voeren je vetpercentage berekenen.
Dat moet je door een professional laten opmeten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:29

Mindim schreef:
Oke, wat voor gewicht heb dan gemiddeld als je een maat 42/44 aan hebt?? Ik heb daar geen idee van.
Ik ben 1.72 weeg, 59 kilo en mijn kledingmaat verschilt tussen 28 maat spijkerbroek tot 40 voor een truitje, maar dat komt door mijn bos hout voor de deur :D Ik sport veel, dus ben niet mager, maar pas ruim in 17 inch zadel. Even voor de beeldvorming. Wat is de beeldvorming van maat 42/44??

Dat wil best vertellen.
Ik ben 170 groot en bij maat 44 weeg ik ongeveer 68 kilo.
Bij maat 42 rond de 63 kilo.
Helaas draag ik nu maat 46.

Daarbij pas ik dan weer goed in 17,5 inch zadel omdat ik helaas het erg ongezonde appel model heb en daar dus ook mijn broekmaat nodig heb.
Bij mijn billen heb ik dus ook altijd broek over. daar zou mijn maat dan ook gerust kleiner kunnen zijn, maar zo maken ze broeken dan weer niet :+

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:30

Ik vraag me altijd af waarom gewicht aan mooi of lelijk wordt verbonden. Ik zie het zo vaak, prachtige meiden en vrouwen met een beeldschoon gezichtje maar die niet voldoen aan het 'ideaal beeld' worden meteen als lelijk bestempeld. Daar snap ik werkelijk niks van. By the way.. los van het uiterlijk.. (weer heel cliché, maar als dikke vrouw zijnde klamp ik me daar graag aan vast om niet ten onder te gaan in de stortvloed van negativiteit) ware schoonheid zit van binnen (tm). ;)

Wanneer kijken mensen eens naar 'mens' in plaats van 'gewicht'. Telt voor dikke en dunne mensen trouwens.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:31

Raponsje schreef:
Of je nu een Victoria Secret figuur hebt, een buikje hebt of eigenlijk wat moet afvallen.
Wat maakt het toch uit? Je wordt echt niet ineens liever, leuker, slimmer of een beter mens als je binnen het ideale schoonheidsbeeld valt.

Oh lawdy lawdy,Hallelujah ! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:32

eclair98 schreef:
Volgens de BMI zouden de meeste topsporters overgewicht hebben.

Het BMI is hoger omdat men veel meer spieren heeft. Daarom moet je een bmi ook niet als een lijdend iets nemen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:33

F_Orumster schreef:
Ik zie ook berichten op fb voorbij komen van meiden die pleiten dat mollig mooi is. Op zich prima, maar de posters zijn de fase van mollig al met een kilootje of 30 gepasseerd. Beetje kop in het zand steken dat ze toch echt ongezond zijn.

dit vaak idd.. :j

ik ben zelf 127 kg geweest en 56 kg afgevallen, van maat 52 naar maat 40, maar ook toen ik dik was ergerde ik me al aan dat gestruisvogel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:34

little_king schreef:
Mindim schreef:
Oke, wat voor gewicht heb dan gemiddeld als je een maat 42/44 aan hebt?? Ik heb daar geen idee van.
Ik ben 1.72 weeg, 59 kilo en mijn kledingmaat verschilt tussen 28 maat spijkerbroek tot 40 voor een truitje, maar dat komt door mijn bos hout voor de deur :D Ik sport veel, dus ben niet mager, maar pas ruim in 17 inch zadel. Even voor de beeldvorming. Wat is de beeldvorming van maat 42/44??

Dat wil best vertellen.
Ik ben 170 groot en bij maat 44 weeg ik ongeveer 68 kilo.
Bij maat 42 rond de 63 kilo.
Helaas draag ik nu maat 46.

Daarbij pas ik dan weer goed in 17,5 inch zadel omdat ik helaas het erg ongezonde appel model heb en daar dus ook mijn broekmaat nodig heb.
Bij mijn billen heb ik dus ook altijd broek over. daar zou mijn maat dan ook gerust kleiner kunnen zijn, maar zo maken ze broeken dan weer niet :+

Bijzonder is dat he, ik ben 169 en 66 kilo, dus bijna gelijk aan jou en ik heb maat 38, soms 36.
Lichaamsvorm heeft zoveel invloed op je kledingmaat :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:35

De whi is al een beter vuistregeltje en zit ik veel beter dan met bmi, omdat ik meer heup heb dan buik en dat is ook.een minder ongezonde manier om stevig te zijn.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:35

En als we het nou eens niet over gewicht of maat hebben, maar over het feit dat er blijkbaar plaatjes en teksten over de social media gaan dat mensen met een maatje meer mooi zijn en slanke mensen niet? Wat is daar dan de rede voor? Wat slank en "maatje meer" is doet er niet toe, het gaat mij om de vraag waarom dit uberhaubt gezegd zou moeten worden?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:37

Blijheid, dat klopt.
En daarom durf ik mijn maten ook te plaatsen, puur dat mensen ook zien dat de maat niets zegt.
Dat als er maat 42 in het rek hangt dit niet alleen is voor mensen met een ongezond bmi en zelfs niet maatje te veel..
Overigens is nu bij mij de buikvang niet gezond, heb ik maat 42 dan ook wel.
Helaas nu even niet anders, hopelijk in de toekomst weer wel.

Ik ben me zeker van bewust dat ik te zwaar ben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:39

Urbiezira schreef:
En als we het nou eens niet over gewicht of maat hebben, maar over het feit dat er blijkbaar plaatjes en teksten over de social media gaan dat mensen met een maatje meer mooi zijn en slanke mensen niet? Wat is daar dan de rede voor? Wat slank en "maatje meer" is doet er niet toe, het gaat mij om de vraag waarom dit uberhaubt gezegd zou moeten worden?

omdat er jaren lelijke dingen gezegt worden over dat maatje meer.
De vieze walvissen die bommetjes maken in het water en het zwembad leegloopt.

Met andere woorden, over beide worden dingen gezegd die niet mogen en niet kunnen.
Maar je voelt het pas wat jou treft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:39

Ik weeg 58 kilo met 1.68.
Als het niet heel klein valt pas ik wel in 36 en anders een 38.
Ik heb minder gewogen door medicijnen en toen woog ik 52.5 en ging mijn lichaam schrappen: mijn menstruatie werd om de 6 weken in plaats van elke 4. Dan ben je dus gewoon te licht voor je lichaam, toen heb ik ook aan de bel getrokken en ben gestopt met deze medicijnen.

En met dat gewicht ben ik echt niet per definitie mager, wel slank.
Overigens heb ik even mijn BMI bekeken en ik mag dus nog 12 kg aankomen voor mijn BMI niet meer goed is.
Nou ik heb 62 kg gewogen en dan ben ik dik. Laat staan dat ik dus 70 kg mag wegen..
Overigens ga ik geheid aankomen als ik ga sporten, dat weet ik van mezelf.
Spier is zwaarder als vet heb ik altijd geleerd.

Moet wel zeggen dat ik mijn eetpatroon laatst nog verder aangepast heb dan ik al had en dat bevalt goed.
Minder geraffineerde suikers en koolhydraten minderen, dus goede voedzame smoothies als ontbijt met rijstwafel ofzo, of soms ook niet. S'avonds eet ik gewoon, maar minder bewerkte koolhydraten werkt voor mij goed! Veel minder opgeblazen, en dat is toch een teken van er niet helemaal tegen kunnen wat je eet. :)
En als ik nu ook weer even beter oplet met de suikers qua drinken ben ik ook zo weer strakker want daar ga ik vocht van vast houden. :+

Als je je druk maakt maar een goed gewicht hebt: drink eens een weekje water of slappe limonade.
S'morgens een gezonde smoothie met groente/fruit/noten/zaden, iets met eiwit en misschien een rijstwafel.
Verder gewoon normaal eten, maar net dat met minder bewerkt meel werkt voor mij echt goed.
Verder eet ik normaal op het feit na dat ik op geraffineerde suikers let, ik woog binnen een week 57.5 kilo..
Durf te wedden als ik nu weer ''normaal'' ga eten zit er zo 2 kg aan aan vocht.
En nu eet ik echt meer als dat ik at voor ik dit ging doen, had ook weinig trek eigenlijk en nu heb ik dat wel.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-05-13 16:45, in het totaal 3 keer bewerkt

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:40

Mindim schreef:

Ik heb met mijn gewicht maat 36.

Maat 42/44 is dus zo'n 3-4 maten groter. Daar zou ik toch 15kg voor moeten bijkomen: dan ben ik 1.58m met pakweg 65kg.
Ik heb op mijn zwaarste 60kg gewogen, toen ik een tiener was. En ik had toen echt een buikje, en rolletjes. Mijn handen waren paffiger (wat een uitdrukking), en mijn gezicht was veel voller.
Ik noem mezelf altijd een voetbalhoofd, ik heb echt een rond hoofd haha, als je er ruitjes op tekent heb je voetbal :D Hou in beeld dat ik maar 1.58m, en ik daardoor alleen al zwaarder leek dan ik daadwerkelijk was..

Jij bent gewoon slank, toch? Je weegt 59kg (wat niet veel is voor jouw lengte, maar ook weer geen ondergewicht), maar dus inderdaad zoals je zelf zegt: maatje 36. Ik ben eerlijk waar niet in je profiel gaan kijken, maar krijg de indruk dat jij netjes slank bent, zonder extraatjes... Of toch niet veel.

Dus ik zou zeggen, moest jij maatje 42/44 hebben, dat je toch ook zo'n 15kg zou moeten bijkomen. Dénk ik haha.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:40

MamaJella schreef:
Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.

Ik herken dit ook, mede door dit soort opmerkingen. Mag een mens geen eigen gevoel meer hebben?
Als ik in de sportschool kom en mee doe met de les wordt ik aangekeken door een aantal stevige tantes: Waarom doe je mee?
Pardon? :')

Ik heb maat 36/38, en ben 1.77, ik weeg 64 kg en heb daarmee een heel normaal en gezond gewicht. Dat ik naar de sportschool ga omdat ik de lessen leuk vind, mijn conditie wil verbeteren en een strakkere buik wil (jaja! een strakkere buik), moet ik helemaal lekker zelf weten en ik hoef dan geen commentaar van mensen met een maatje meer.

Al moet ik zeggen dat ik altijd weer met respect toekijk hoe iemand met een maatje meer binnen stapt in de sportschool, dit lijkt mij een veel ongemakkelijker moment! :j

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:41

Maar dan nog, is het niet een kwestie van "wat zij niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet"? Ik heb nooit wat gezegd over een "maatje meer", ik vind wel dat je, aan welke kant van het spectrum je ook zit, je een gezond lichaam moet hebben. Of je nou veels te dun of veels te dik bent.

Je kan dan beter pleiten voor respect voor een maatje meer, niet voor het feit dat "maatje meer" wel mooi is en slank niet. Dat is namelijk net zo hypocriet als zeggen dat dik lelijk is en slank mooi. Hoort naar mijn mening allebei niet.

Edit: bij nader inzien is je reactie helemaal niet aanvallend little_king, had het niet aandachtig genoeg doorgelezen. :)
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 26-05-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:42

Urbiezira schreef:

Omdat er altijd neergekeken wordt op mensen met overgewicht en er op deze manier acceptatie komt.

Ik vind het heel goed dat er meer acceptatie komt voor mensen met overgewicht.
Ook met wat extra kilootjes ben je nog steeds een super lief, leuk, aardig, grappig en geweldig mens.

Vaak voelen mensen met overgewicht zich ongewenst, vies, lelijk en al helemaal als er dan weer zo'n lompe hark langs komt die nog even een opmerking moet maken.
Juist door overgewicht te accepteren en deze mensen te vertellen ze wél okay zijn geeft positieve energie waardoor ze eerder geneigd zijn om er iets aan te doen en aan hun gezondheid te werken.

Iemand die altijd maar lelijk, dik, stom en weet ik het wat genoemd word gaat dat na een tijdje ook geloven.
Als je je al waardeloos en ongewild voelt, waarom zou je dan nog de moeite nemen om een gezond alternatief te nemen in plaats van die zak chips? Je bent toch al stom, lelijk en alle andere nare dingen die ze nageroepen krijgen.

Terwijl wanneer ze goed in hun vel zitten en wéten dat ze het waard zijn, ze zichzelf meer gunnen en dus ook een betere gezondheid zullen gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:43

Koia schreef:
Ik vraag me altijd af waarom gewicht aan mooi of lelijk wordt verbonden. Ik zie het zo vaak, prachtige meiden en vrouwen met een beeldschoon gezichtje maar die niet voldoen aan het 'ideaal beeld' worden meteen als lelijk bestempeld. Daar snap ik werkelijk niks van. By the way.. los van het uiterlijk.. (weer heel cliché, maar als dikke vrouw zijnde klamp ik me daar graag aan vast om niet ten onder te gaan in de stortvloed van negativiteit) ware schoonheid zit van binnen (tm). ;)

Wanneer kijken mensen eens naar 'mens' in plaats van 'gewicht'. Telt voor dikke en dunne mensen trouwens.

inderdaad... Ik kan mensen met een superleuk karakter en een (imo) minder mooi uiterlijk zoveel, leuker, aantrekkelijker of weet ik veel wat vinden dan mensen met een supermooi uiterlijk en een matig karakter :+

Neemt niet weg dat je wel de banketstaaf bent als je en lelijk bent en een rotkarakter hebt :+ :+
(en je de jackpot hebt (en bent :+ ) als je mooi en leuk bent!)

Gelukkig is alles subjectief *\o/* *\o/* *\o/*

En idd typisch van die maten! ik ben 1,79 en weeg echt wel tussen 85 en 95 wegen als ik maat 44 heb (heb nooit zo'n stabiel gewicht gehad :+ ) .... bij 85 neigt het meer naar 42, en bij 95 meer naar 46.. uiteraard :+
onder de 80 heb ik een gezond gewicht (mss wel aan de bovengrens, maar niet meer in het risicogebied), maar gewoon nog maat 42 idd...
Maargoed, ik vind mezelf best prima met een maat 42 :+ , dan ben ik gewoon goed in verhouding en gezond ed.