Roux schreef:als je nu niet in een onveilige of stressvolle situatie woont, kan op kamers nog wel ff wachten. voor mij was destijds de fysieke afstand goed, gaf ook emotionele afstand.
is een MWer wel voldoende toegerust voor dit soort problemen? als je er vertrouwen in hebt, gewoon doorgaan natuurlijk. maar goedbedoelde "verkeerde" hulp kan je ook slechter maken is mijn ervaring. MW weet iig wel veel over praktische zaken, geld, sociale kaart.
de studentenpsycholoog stuurde mij door omdat de problemen te complex waren. ben toen in dagbehandeling gekomen. daarbij is het opletten dat je ook een "normaal" leven houdt; ik zat voltijds tussen allerlei mensen met problemen, nam alles mee naar huis en verslechterde. in mijn geval was parttime behandeling met vrijwilligerswerk achteraf gezien beter geweest. helaas wist ik dat toen niet. voor jezelf dus wel goed om even bij stil te staan.
en idd je dagen plannen/structureren. heel tuttig, maar werkt wel. afleiding, wandelen, filmpje, bokken, ... wat je maar leuk vindt
sterkte!!!
Mijn thuissituatie is dan misschien niet onveilig maar stressvol kan ik hem wel noemen. Dagelijks afgesnauwd worden, continu het hele huishouden runnen, alles moeten regelen wbt rekeningen enzo. Tja ik vind het stressvol en word er dood moe van.
Daarnaast is het continu vluchten van huis ook ontzettend vermoeiend, als mijn moeder thuis is probeer ik het zo te regelen dat ik weg ben. Mijn mw-er zegt ook dat ik zo snel mogelijk uit die situatie moet, omdat het op mijn tenen lopen een keer ophoudt.
Verder denk ik dat mijn mw-er me wel een beetje kan helpen maar uiteindelijk niet voldoende. Ze helpt me meer met praktische zaken, zoals hoe ga ik om met mijn moeder. Hoe pak ik a.m aan. Maar het verwerken en gesprekken over vroeger vinden eigenlijk niet plaats.
bromfiets schreef:Begeleid wonen houdt meer in waardoor je veel vrijheid kwijt raakt. Het concept is leuk, maar werkt zeker niet voor iedereen. Hier in de buurt betekent begeleid wonen dat je met 4 cliënten in een huis woont, je hebt een eigen kamer maar alle faciliteiten zijn gedeeld waaronder ook de woonkamer. Daarnaast val je onder budgetbeheer (ik moet paard en auto wegdoen om in aanmerking te komen voor begeleid wonen). Groot nadeel hiervan is dat wanneer iemand slecht in zijn vel zit, je dat over kan gaan nemen. Afhankelijk van hoe sterk je zelf in je schoenen staat kan zo'n constructie je opbouwen, maar ook afbreken. En als je er eenmaal zit kun je niet heel makkelijk weer weg.
Als je zelf een kamer kan betalen, zeker doen! Dan zijn er nog steeds mogelijkheden voor thuisbegeleiding, dus iemand die thuis ondersteuning biedt. Je moet daar wel een CIZ-indicatie voor hebben en daarvoor moet je in ieder geval een diagnose hebben. Maatschappelijk werk kan je daarbij helpen, maar niet met de diagnose zelf, dat zal via het GGZ of een vrijgevestigde moeten (en daarbij hebben ze een voorkeur voor GGZ-diagnose). Je kan zelfs hulp in de huishouding aanvragen, maar dat wordt vaak beoordeeld door de gemeente omdat het onder de WMO valt. Hou bij beide ondersteuningen rekening met een eigen bijdrage die wordt vastgesteld naar de hoogte van je inkomsten.
Okee dat was al iets waar ik bang voor was. Ik zou best uit huis willen dmv begeleid wonen maar ik ga niet mijn vrijheid inleveren. Ik wil de dingen die ik nu doen ook gewoon kunnen doen. En als mijn mw-er bijv. zegt dat ik maar 5 dagen mag werken i.p.v 6 wil ik best dat advies krijgen maar uiteindelijk zelf weten wat ik er mee doe. En niet dat ik die zesde dag van die instantie niet mag gaan werken.
Wil graag eigen baas blijven
Dus dan nog even doorbikkelen en kijken naar een kamer in Leeuwarden volgend jaar.
Citaat:
Helemaal mee eens! Al heeft bromfiets het in de bovenste alinea wel over beschermd wonen. (Begeleid wonen is idd zelfstandig en alleen wonen maar met extra begeleiding/ondersteuning.) De begeleiding bij beschermd wonen is fijn maar het heeft ook zo vreselijk veel nadelen. Soms is er geen andere mogelijkheid meer maar indien dat wel nog het geval is zou ik zeker voor je zelfstandigheid kiezen.
Het gaat wel om zelfstandig begeleid wonen, weet niet of dat het grote verschil is?