Ik weet het niet meer, automutilatie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jupp6

Re: Ik weet het niet meer, automutilatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 22:04

Hallo bokkers,

Er is weer vooruitgang. Ik heb contact gezocht met mijn zorgverzekering en kan mijn eigen risico in termijnen afbetalen.
Ik heb overleg gehad met mijn mw-er en we kijken het nog even aan en anders word ik doorverwezen naar het sww.
Daarnaast kwam ze ook met het voorstel voor begeleid wonen, ze gaat over 4 weken even informeren of dat wat is voor mij en of ik in aanmerking kom :)
Nu heeft ze eerst 4 weken vakantie, dus sta ik er even alleen voor.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:14

Fijn, toch wat positieve berichten. Dat begeleid wonen klinkt ook interessant.

Als je de komende tijd wilt pb-en dan ben je van harte welkom.

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:59

Alvast sorry voor mijn klaagbui..
De laatste twee dagen zijn echt verschrikkelijk, ik ben vrij van mijn werk en verder geen verplichtingen.
Dus eigenlijk twee echte vrije dagen, maar helaas iedereen op vakantie in mijn omgeving.
Zit nu dus 2 dagen thuis en heb genoeg leuke dingen die ik kan doen, maar ik kan me er niet toe zetten.
Ik slaap ellendig en zit er even door heen..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:34

:(:)

Pb-en mag nog steeds.

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:03

Zijn er nog mensen die het topic volgen?

Ik pb nu af en toe met Maflinger_S, mochten er verder geen lezers meer zijn heeft het niet veel nut om een update te plaatsen.
Ondanks dat het som even op kan luchten.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:10

Ik lees nog mee :)

Weet alleen niet of je prijs stelt op mijn adviezen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:29

hoi Jupp, ik stuit op je topic bij toeval. ik heb weinig advies voor je maar wel een stevige knuffel en een grote pluim voor op je hoed .

het is zo'n grote stap om hulp te zoeken na al het onrecht dat je is aan gedaan.
heel veel sterkte en succes met je eigen pad in het leven.

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:33

Ben zojuist begonnen met meelezen :)
Herken veel in je verhaal. Dapper dat je hulp zoekt! Weet de MWer niet iets van (particuliere) fondsen, bijzondere bijstand e.d.?
Begeleid wonen zou mooi zijn. Ben destijds stuk opgeknapt toen ik uit huis was. Niet meteen, maar was veel beter. Hopelijk voor jou ook. Je eigen leven opbouwen, emoties verwerken, een eigen doel en toekomst hebben. Dat heeft mij van AM afgeholpen.
Sterkte!! :(:)

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:38

Wat een heftig verhaal! :(:)
Als eerste heel erg knap dat je de stap het genomen om hulp te zoeken! :j
Mijn vriend heeft ook veel problemen gehad, hij is bij de LEV groep terecht gekomen.
Dit is gratis hulp voor jongeren die problemen hebben.
Kom zelf uit Brabant omg. Eindhoven en ik weet dat het hier overal in de buurt zit, nu weet ik dus niet of dit een landelijke stichting is.
Dit zou ik graag voor je willen uitzoeken! En de persoon die altijd met mijn vriend praat om info willen vragen voor je,
Mocht je dit wat vinden, stuur me dan even een pb'tje dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen!

Liefs,

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:38

Ik was even op vakantie, maar ik lees ook gewoon nog mee :) dus mij pb'en mag ook! Ik heb ook moeite gehad met het zetten van de eerste stap (dat is ook de reden dat ik je ben gaan volgen ;) ) en zit door mn beperking nu ook veel alleen thuis... Snap je verveling en je geen zin hebben om zeld iets te ondernemen heeeel goed :(:)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:00

Lees ook nog steeds mee,dus plaats je updates gewoon hoor. Zeker als jij er wat aan hebt.
Ik vind je heel dapper en knap dat je ondanks alles toch mooi al heel wat obstakels hebt genomen.
Ik hoop ook zo dat het begeleid wonen wat wordt,denk dat wel een goed begin is.
:(:)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:16

Ik lees ook nog mee, was er alleen even een weekje niet waardoor ik je laatste berichtje gemist heb. Hoe is het nu? En zeker blijven schrijven hoor als het je oplucht!

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:48

@bromfiets: Elk advies is altijd mooi meegenomen en het zet me vaak wel aan het denken.

@crazyshar: Dankje :)

@Roux: De mw-er wou het eerst zelf proberen op te lossen en dus hebben we het niet heel veel over het ggz gehad.
Begeleid wonen klinkt aantrekkelijk maar ben bang dat ik dan gekort wordt in mijn vrijheid. Gezien ik nu zelfstandig leef en alles zelf regel/doe wil ik dat niet allemaal op moeten geven.
Dan ga ik liever op kamers zodra ik ga studeren, hier in de buurt zit een plaats die niet heel duur is wbt kamers.
Voor €200/€300,00 heb je een ruime kamer.

@sainlette": Vervelend dat je ook veel alleen zit..
Bedankt voor je aabod om te pb-en.

@cam: Ik hoop het, alleen nog even kijken of ik het financieel ga redden.

Update: De laatste dagen zijn erg variërend, het ene moment gaat het hartstikke goed en het andere moment totaal het tegen overgestelde en zit ik er helemaal door heen.
Ik zie ook elke dag een beetje meer op tegen de dag dat ik weer naar de mw-er moet.
Voor de rest kan ik op vrije middagen/dagen mijn draai niet vinden als ik niets gepland heb en loop ik als een chaoot door het huis heen zonder iets te ondernemen. Veel vrienden zijn of op vakantie of zijn aan het werk. Dus zit vrij veel alleen.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:53

ik ben misschien heel laat om te reageren maar heb net je topic gelezen en wil zeker zeggen dat ik altijd klaar sta als je iemand nodig hebt om te praten! zelf doe ik ook aan automutilatie al moet ik wel zeggen dat ik beter word en zeer goede hulp heb ik kan je zeker heel goed advies geven en je steunen in deze moeilijke tijden mijn pb staat altijd voor je open!

Stay Strong :(:)

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:12

als je nu niet in een onveilige of stressvolle situatie woont, kan op kamers nog wel ff wachten. voor mij was destijds de fysieke afstand goed, gaf ook emotionele afstand.

is een MWer wel voldoende toegerust voor dit soort problemen? als je er vertrouwen in hebt, gewoon doorgaan natuurlijk. maar goedbedoelde "verkeerde" hulp kan je ook slechter maken is mijn ervaring. MW weet iig wel veel over praktische zaken, geld, sociale kaart.
de studentenpsycholoog stuurde mij door omdat de problemen te complex waren. ben toen in dagbehandeling gekomen. daarbij is het opletten dat je ook een "normaal" leven houdt; ik zat voltijds tussen allerlei mensen met problemen, nam alles mee naar huis en verslechterde. in mijn geval was parttime behandeling met vrijwilligerswerk achteraf gezien beter geweest. helaas wist ik dat toen niet. voor jezelf dus wel goed om even bij stil te staan.

en idd je dagen plannen/structureren. heel tuttig, maar werkt wel. afleiding, wandelen, filmpje, bokken, ... wat je maar leuk vindt :)

sterkte!!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:39

Begeleid wonen houdt meer in waardoor je veel vrijheid kwijt raakt. Het concept is leuk, maar werkt zeker niet voor iedereen. Hier in de buurt betekent begeleid wonen dat je met 4 cliënten in een huis woont, je hebt een eigen kamer maar alle faciliteiten zijn gedeeld waaronder ook de woonkamer. Daarnaast val je onder budgetbeheer (ik moet paard en auto wegdoen om in aanmerking te komen voor begeleid wonen). Groot nadeel hiervan is dat wanneer iemand slecht in zijn vel zit, je dat over kan gaan nemen. Afhankelijk van hoe sterk je zelf in je schoenen staat kan zo'n constructie je opbouwen, maar ook afbreken. En als je er eenmaal zit kun je niet heel makkelijk weer weg.

Als je zelf een kamer kan betalen, zeker doen! Dan zijn er nog steeds mogelijkheden voor thuisbegeleiding, dus iemand die thuis ondersteuning biedt. Je moet daar wel een CIZ-indicatie voor hebben en daarvoor moet je in ieder geval een diagnose hebben. Maatschappelijk werk kan je daarbij helpen, maar niet met de diagnose zelf, dat zal via het GGZ of een vrijgevestigde moeten (en daarbij hebben ze een voorkeur voor GGZ-diagnose). Je kan zelfs hulp in de huishouding aanvragen, maar dat wordt vaak beoordeeld door de gemeente omdat het onder de WMO valt. Hou bij beide ondersteuningen rekening met een eigen bijdrage die wordt vastgesteld naar de hoogte van je inkomsten.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:14

bromfiets schreef:
Begeleid wonen houdt meer in waardoor je veel vrijheid kwijt raakt. Het concept is leuk, maar werkt zeker niet voor iedereen. Hier in de buurt betekent begeleid wonen dat je met 4 cliënten in een huis woont, je hebt een eigen kamer maar alle faciliteiten zijn gedeeld waaronder ook de woonkamer. Daarnaast val je onder budgetbeheer (ik moet paard en auto wegdoen om in aanmerking te komen voor begeleid wonen). Groot nadeel hiervan is dat wanneer iemand slecht in zijn vel zit, je dat over kan gaan nemen. Afhankelijk van hoe sterk je zelf in je schoenen staat kan zo'n constructie je opbouwen, maar ook afbreken. En als je er eenmaal zit kun je niet heel makkelijk weer weg.

Als je zelf een kamer kan betalen, zeker doen! Dan zijn er nog steeds mogelijkheden voor thuisbegeleiding, dus iemand die thuis ondersteuning biedt. Je moet daar wel een CIZ-indicatie voor hebben en daarvoor moet je in ieder geval een diagnose hebben. Maatschappelijk werk kan je daarbij helpen, maar niet met de diagnose zelf, dat zal via het GGZ of een vrijgevestigde moeten (en daarbij hebben ze een voorkeur voor GGZ-diagnose). Je kan zelfs hulp in de huishouding aanvragen, maar dat wordt vaak beoordeeld door de gemeente omdat het onder de WMO valt. Hou bij beide ondersteuningen rekening met een eigen bijdrage die wordt vastgesteld naar de hoogte van je inkomsten.

Helemaal mee eens! Al heeft bromfiets het in de bovenste alinea wel over beschermd wonen. (Begeleid wonen is idd zelfstandig en alleen wonen maar met extra begeleiding/ondersteuning.) De begeleiding bij beschermd wonen is fijn maar het heeft ook zo vreselijk veel nadelen. Soms is er geen andere mogelijkheid meer maar indien dat wel nog het geval is zou ik zeker voor je zelfstandigheid kiezen.

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 11:03

Roux schreef:
als je nu niet in een onveilige of stressvolle situatie woont, kan op kamers nog wel ff wachten. voor mij was destijds de fysieke afstand goed, gaf ook emotionele afstand.

is een MWer wel voldoende toegerust voor dit soort problemen? als je er vertrouwen in hebt, gewoon doorgaan natuurlijk. maar goedbedoelde "verkeerde" hulp kan je ook slechter maken is mijn ervaring. MW weet iig wel veel over praktische zaken, geld, sociale kaart.
de studentenpsycholoog stuurde mij door omdat de problemen te complex waren. ben toen in dagbehandeling gekomen. daarbij is het opletten dat je ook een "normaal" leven houdt; ik zat voltijds tussen allerlei mensen met problemen, nam alles mee naar huis en verslechterde. in mijn geval was parttime behandeling met vrijwilligerswerk achteraf gezien beter geweest. helaas wist ik dat toen niet. voor jezelf dus wel goed om even bij stil te staan.

en idd je dagen plannen/structureren. heel tuttig, maar werkt wel. afleiding, wandelen, filmpje, bokken, ... wat je maar leuk vindt :)

sterkte!!!

Mijn thuissituatie is dan misschien niet onveilig maar stressvol kan ik hem wel noemen. Dagelijks afgesnauwd worden, continu het hele huishouden runnen, alles moeten regelen wbt rekeningen enzo. Tja ik vind het stressvol en word er dood moe van.
Daarnaast is het continu vluchten van huis ook ontzettend vermoeiend, als mijn moeder thuis is probeer ik het zo te regelen dat ik weg ben. Mijn mw-er zegt ook dat ik zo snel mogelijk uit die situatie moet, omdat het op mijn tenen lopen een keer ophoudt.

Verder denk ik dat mijn mw-er me wel een beetje kan helpen maar uiteindelijk niet voldoende. Ze helpt me meer met praktische zaken, zoals hoe ga ik om met mijn moeder. Hoe pak ik a.m aan. Maar het verwerken en gesprekken over vroeger vinden eigenlijk niet plaats.

bromfiets schreef:

Okee dat was al iets waar ik bang voor was. Ik zou best uit huis willen dmv begeleid wonen maar ik ga niet mijn vrijheid inleveren. Ik wil de dingen die ik nu doen ook gewoon kunnen doen. En als mijn mw-er bijv. zegt dat ik maar 5 dagen mag werken i.p.v 6 wil ik best dat advies krijgen maar uiteindelijk zelf weten wat ik er mee doe. En niet dat ik die zesde dag van die instantie niet mag gaan werken.
Wil graag eigen baas blijven :D Dus dan nog even doorbikkelen en kijken naar een kamer in Leeuwarden volgend jaar.

Citaat:
Helemaal mee eens! Al heeft bromfiets het in de bovenste alinea wel over beschermd wonen. (Begeleid wonen is idd zelfstandig en alleen wonen maar met extra begeleiding/ondersteuning.) De begeleiding bij beschermd wonen is fijn maar het heeft ook zo vreselijk veel nadelen. Soms is er geen andere mogelijkheid meer maar indien dat wel nog het geval is zou ik zeker voor je zelfstandigheid kiezen.

Het gaat wel om zelfstandig begeleid wonen, weet niet of dat het grote verschil is?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:55

Ik heb dat niet zo benoemd omdat je dat hier de omgeving zo goed als niet voor elkaar krijgt vanwege enorme wachtlijsten. Hoe dat in jouw omgeving zit weet ik niet, vaak zitten er verschillen tussen de instellingen/aanbieders. Hier is het dus ook zo dat zelfstandig begeleid wonen alsnog met budgetbeheer werkt. Ik ken een aantal mensen die dit doen en die zitten vaak ook in de schuldsanering of komen er in terecht ondanks beheer. Hier is het ook zo dat als je een "advies" niet opvolgt, je kan vertrekken.

Je zou nog kunnen vragen naar een huurconvenant, of ze dat bij jullie ook doen. Vaak kom je alleen in aanmerking als je al jaren onder behandeling staat, maar dan krijg je een woning toegewezen via de woningbouw met een contract voor thuisbegeleiding voor 1 of 2 jaar. Als dat afgelopen is kun je in het huis blijven en het zelf gaan proberen.

Je zou zelfs nog via een zorgboerderij kunnen proberen om uit huis te gaan, dus daar wonen en werken. Maar daar zit zoveel verschil tussen de diverse instellingen dat je daar beter op kan googelen.

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:38

En met dat soort dingen kan de MWer weer heel handig zijn, die weet van de sociale kaart :j
Hopelijk is er wel snel een oplossing voor je woonsituatie want dit klinkt niet echt fijn op z'n zachtst gezegd. Maar ja, je moet natuurlijk niet van de regen in de drup komen.
Ga je binnenkort weer naar t MW?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:44

MW'er hoort daar de weg in te weten idd :j

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 23:15

bromfiets schreef:
Ik heb dat niet zo benoemd omdat je dat hier de omgeving zo goed als niet voor elkaar krijgt vanwege enorme wachtlijsten. Hoe dat in jouw omgeving zit weet ik niet, vaak zitten er verschillen tussen de instellingen/aanbieders. Hier is het dus ook zo dat zelfstandig begeleid wonen alsnog met budgetbeheer werkt. Ik ken een aantal mensen die dit doen en die zitten vaak ook in de schuldsanering of komen er in terecht ondanks beheer. Hier is het ook zo dat als je een "advies" niet opvolgt, je kan vertrekken.

Je zou nog kunnen vragen naar een huurconvenant, of ze dat bij jullie ook doen. Vaak kom je alleen in aanmerking als je al jaren onder behandeling staat, maar dan krijg je een woning toegewezen via de woningbouw met een contract voor thuisbegeleiding voor 1 of 2 jaar. Als dat afgelopen is kun je in het huis blijven en het zelf gaan proberen.

Je zou zelfs nog via een zorgboerderij kunnen proberen om uit huis te gaan, dus daar wonen en werken. Maar daar zit zoveel verschil tussen de diverse instellingen dat je daar beter op kan googelen.

Bedankt voor je goede uitleg!
Als ik dit zo hoor zit er niks tussen wat echt wat voor mij is denk ik. Hooguit het huurconvenant. Dat ga ik eens uitzoeken, verder kwam mijn mw-er alleen met begeleid wonen.
Ik ga het er volgende keer eens over hebben.

Roux schreef:
En met dat soort dingen kan de MWer weer heel handig zijn, die weet van de sociale kaart :j
Hopelijk is er wel snel een oplossing voor je woonsituatie want dit klinkt niet echt fijn op z'n zachtst gezegd. Maar ja, je moet natuurlijk niet van de regen in de drup komen.
Ga je binnenkort weer naar t MW?

Ik heb 13 aug. weer een afspraak staan, en krijg alweer buikpijn als ik er aan denk..
Heb er echt geen zin in en zie er als een berg tegen op.

Op mijn werk hebben ze voor in de pauze trouwens het boekje intens-mijn geheim liggen.. Ik ben altijd trouwe lezer van dat boekje.
Ik las vandaag een verhaal over een meisje dat borderline had en haar relatie beschreef. De onzekerheid die dat mee bracht en het continu naar bevestiging zoeken.
Ik herkende me zo veel in dat verhaal, zal dat gewoon toeval zijn?

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:17

Zou best eens kunnen, borderline komt vaak voor bij mensen met een belabberde jeugd. Alleen een professional kan natuurlijk daadwerkelijk een diagnose stellen.
Volgens mij is er zelfs een borderline stichting, en zijn er therapeuten die zich specialiseren in borderline.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:19

Jupp6 schreef:
De onzekerheid die dat mee bracht en het continu naar bevestiging zoeken.
Ik herkende me zo veel in dat verhaal, zal dat gewoon toeval zijn?

Het is een kenmerk van borderline, maar er zijn ook zoveel mensen die dit ervaren zonder dat ze borderline hebben.
Het is goed mogelijk dat je dit hebt, maar probeer het jezelf niet aan te praten. Misschien kan je MW'er je hier wel mee helpen?

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:24

Daar ga ik helemaal in mee :)
En pas sowieso op dat je je niet onderdompelt in problemen. Klinkt makkelijker dan het is, maar probeer zoveel mogelijk "normale" dingen te doen en plezier te hebben voor zover mogelijk!