Monsanto brrrrr

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:49

Citaat:
Lieve mensen,

Op 25 mei om 14.00 vindt er op de Dam in Amsterdam een demonstratie tegen Monsanto plaats. Deze ‘March Against Monsanto’ is onderdeel van een wereldwijde demonstratie die tegelijktijdig in 41 landen en 330 steden plaats vindt.

In de actielijst in het vastgezette bericht staan onze posters en kunt u zien op welke manier u kunt bijdragen om van deze demonstratie een denderend succes te maken!

Hieronder en op de website http://www.linkepost.nl/ vindt u veel informatie over de demonstraties in Nederland en feiten over Monsanto.

Er wordt in Amsterdam een gevarieerd programma samengesteld met sprekers waaronder Tamira Combrink van Groen Links, Ronald Schönberger van de Groenen en Hans Plomp van Ruigoord. Kindertheater Poespas speelt een act en er treden veel muzikanten op. Daarnaast vinden er allerlei ludieke acties plaats die positieve alternatieven verspreiden. De groep Global Guerrilla Gardening deelt biologische zaden uit en er zijn mensen van biologische markten en natuurwinkels aanwezig die gratis eten uitdelen. Voor kinderen wordt er een superleuk kinderprogramma georganiseerd met knutselactiviteiten (oa bijenhotels en ecologische zaadpakketjes maken), muziek, theater en lekker eten (suikerspinnen!). Verder gaan we natuurlijk ook marcheren en een korte route door Amsterdam lopen. Aan het einde van de week wordt het precieze programma bekend gemaakt. Een half uurtje voor de aanvang van de demonstratie vindt ook een meditatieflashmob plaats. Met zijn allen gaan we er een prachtige kleurrijke dag van maken waarbij we ons uitspreken tegen Monsanto en gaan staan voor een levenswijze die wel duurzaam is en eerlijk is!

En dan voor iedereen die nu denkt: wat is Monsanto? Waarom wordt deze wereldwijde March tegen Monsanto gehouden? En waarom is het zo belangrijk dat u ook naar de Dam in Amsterdam of naar Wageningen komt 25 mei en al uw vrienden, familie en buren meeneemt?

Monsanto is een Amerikaanse multinational die producten voor de landbouw produceert zoals genetisch gemanipuleerde zaden en giftige bestrijdingsmiddelen. De geschiedenis van Monsanto hangt van controverses aan elkaar. Het bedrijf begon als producent van chemische wapens en ontwikkelde onder andere Agent Orange en Pcb’s. Vanaf de jaren negentig richt Monsanto zich exclusief op de industriële landbouw door middel van genetisch gemanipuleerde gewassen en zeer giftige bestrijdingsmiddelen. Hun bestrijdingsmiddel RoundUp is gebaseerd op Agent Orange en is uitermate giftig en slecht voor de gezondheid van mens, dier en milieu. Ook wordt Monsanto verdacht van een groot aantal illegale gifdumpingen wereldwijd.

Alle gewassen van Monsanto zijn genetisch gemanipuleerd en dit is uitermate gevaarlijk. Genetisch gemanipuleerde gewassen zijn onderwerp van grote controverse. Ze zijn zeer schadelijk voor de gezondheid van mens en dier en verstoren belangrijke natuurlijke processen die we als mens hard nodig hebben om te kunnen overleven op deze planeet! Het is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat genetisch gemanipuleerd voedsel kan bijdragen aan de ontwikkeling van tumoren, geboorteafwijkingen en onvruchtbaarheid. Op de site http://www.gentech.nl/info/wat_is_genet ... anipulatie kunt u verdere achtergrondinformatie omtrent dit onderwerp vinden.

Monsanto krijgt steeds meer controle over de landbouw door middel van patenten en een onophoudelijke stroom van rechtszaken tegen boeren (het bedrijf heeft tegenwoordig meer advocaten in dienst dan onderzoekers). Monsanto heeft letterlijk een patent op de genetische eigenschappen in haar zaden en bezit zo de eigendomsrechten op levende organismes en alles wat zij voortbrengen. Boeren die Monsanto-zaden gebruiken zitten automatisch vast aan de juridische regels van Monsanto en mogen ze niets anders meer op hun land verbouwen. Monsanto zaden zijn zo gemanipuleerd dat ze alleen te verbouwen zijn in combinatie met RoundUp. Boeren worden dus gedwongen om dit giftige bestrijdingsmiddel op hun land te spuiten (waarbij ze mondkapjes moeten dragen zodat ze niet zelf direct stikken). Verder zijn Monsanto-zaden zo gemanipuleerd dat ze geen zaad voor het jaar daarna voortbrengen. Boeren moeten dus ieder jaar opnieuw zaden kopen bij Monsanto. Als Monsanto zaden per ongeluk op het land van een aangrenzende boer waaien, moet deze eigendomsrechten aan Monsanto betalen, ook als deze boer helemaal deze gewassen niet wil verbouwen! Google maar eens op de rechtszaak Schmelzer vs. Monsanto. In India begaat Monsanto al helemaal misdaden. Via een uitgekiende bedrijfsstrategie hebben ze vele boeren daar overgehaald Monsanto-zaden en bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Deze boeren moesten alle grote leningen afsluiten om dit te kunnen betalen en zitten inmiddels met torenhoge schulden. Ze moeten ieder jaar weer opnieuw producten bij Monsanto aanschaffen en ze kunnen niets anders meer op hun land verbouwen omdat de grond vergiftigd is. Deze situatie heeft al een groot aantal wanhopige boeren in India tot zelfmoord gedreven! De meeste doen dit door direct een flesje RoundUp leeg te drinken...

De genetisch gemanipuleerde gewassen van Monsanto staan inmiddels al op vele akkers ter wereld. Monsanto bezit 90 % van de genetische zadenmarkt en 53 % van de algehele commerciële zadenmarkt. Ze zijn een gigantische multinational die via lobby’s, geld, advocaten en hooggeplaatste contacten grote invloed uitoefenen op het politieke en wetenschappelijke beleid van landen over de hele wereld. In de VS is onlangs de Monsanto Protection Act ingevoerd. In deze ingewikkelde financiële wet zit een clausule die geschreven is in samenwerking met Monsanto. Deze clausule zorgt ervoor dat Monsanto niet langer verantwoordelijk is voor de effecten van haar producten op mens en milieu. Monsanto producten mogen bovendien bij wet nooit door gerechtshoven verboden worden, zelfs als door grootschalig onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek aantoont dat Monsanto gewassen extreem schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Vreemd genoeg is dit grootschalige onderzoek tot nu toe nog niet ondernomen, terwijl een Franse onafhankelijke studie duidelijk aantoont dat GM-voedsel zeer schadelijk is. Alle andere veiligheidsonderzoeken worden door Monsanto of aanverwante bedrijven gesponsord of uitgevoerd door wetenschappelijke instituten waarin voormalige Monsanto medewerkers zitten...

Ook in de Europese Unie is Monsanto inmiddels geïnfiltreerd. Jarenlang hebben ze in samenwerking met Amerikaanse diplomaten gelobbyd om het verzet in Europa tegen genetische manipulatie te breken (dat verzet is gelukkig grote dan in de VS waar GM-voedsel al in 70 % van het voedsel zit!). Inmiddels hebben Monsanto en aanverwante bedrijven (Bayer, Syngenta, Dow en DuPont) ook hier een gevaarlijk grote voet tussen de deur gekregen. De Europese gezondheidscommissie (ESFA) zit vol met mensen die links hebben naar Monsanto en zij wijzen de verontrustende resultaten van andere onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken af! In Nederland zijn inmiddels in Lelystad proefgebieden ingesteld waar GM-gewassen van Monsanto worden verbouwd! In het Europese Parlement ligt momenteel een wetsvoorstel klaar, tot stand gekomen door lobby’s van Monsanto, dat ervoor gaat zorgen dat alle zaden die gebruikt worden door de agrarische boeren en hobbytuiniers goedgekeurd moeten zijn door de EU. Vele oude en bijzondere Europese zadenrassen zullen hierdoor verdwijnen. Als deze wet doorgaat wordt het bovendien verboden om als hobbytuinier zelfgekweekte zaden te ruilen met anderen. Monsanto verstevigt via deze wetgeving zijn greep op de Europese zadenmarkt en kan op den duur haar GGO-zaden verplicht stellen voor iedereen. Monsanto infiltreert dus zelfs in onze achtertuinen!

Monsanto is niet een bedrijf dat onwetend, onbewust of per ongeluk iets verkeerd doet. Uit hun acties blijkt duidelijk dat ze doelgericht eropuit zijn om niet alleen gewassen te manipuleren, maar ook mensen. De waslijst van Monsanto acties die het daglicht niet verdragen is gigantisch, het verhaal hierboven licht slechts een tipje van de sluier op. Op internet is veel verdere informatie over Monsanto te vinden.
Monsanto gebruikt een miljoenbudget om haar misdaden te verbergen. Ze houdt haar imago ‘sociaal’ en ‘duurzaam’ door de communicatiemiddelen en het taalgebruik van natuurorganisaties perfect na te bootsen. Hiermee liegt ze doelbewust over haar praktijken en zijn deze jarenlang onopgemerkt gebleven bij het grote publiek en in de mainstreammedia. Tijd om daar verandering in te brengen en de manipulaties van Monsanto aan het licht te brengen!

Kortom de dagen dat Monsanto ongestoord haar gang kon gaan zijn voorbij! Gezamenlijk kunnen we de schadelijke acties van Monsanto stoppen. In een open en vrije samenleving is het totaal onwenselijk dat één bedrijf zulke extreme controle op het verbouwen van en de handel in voedsel nastreeft. Daarom gaan we zaterdag 25 mei wereldwijd de straat op om te demonstreren tegen de acties van Monsanto. In Nederland vinden de demonstraties plaats in Amsterdam en in Wageningen.
Op 25 mei zijn op de Dam in Amsterdam vanaf 14.00 muziek en theatervoorstellingen, inspirerend sprekers en ludieke acties te vinden. Het precieze programma volgt later. We demonstreren tegen de manipulerende multinational Monsanto, maar promoten daarnaast ook de gezonde, duurzame en normale voedselverbouwing gebaseerd op de intelligentie van de natuur zelf.

De demonstratie in Amsterdam wordt georganiseerd door de werkgroep MAMA (March Against Monsanto Amsterdam). Dit is klein organisch gegroeid geheel van individuen die zich voor deze zaak inzetten omdat de organisatie voor deze demonstratie totaal ontbrak. We zijn een piepjonge werkgroep en pas een twee weken bezig met de organisatie. In het vastgezette bericht hieronder kunt u lezen wat u kunt doen om ons te helpen. Het is kort dag qua organisatie, maar we gaan er met zijn allen iets moois van maken!

Kom 25 mei naar Amsterdam of Wageningen! En neem al uw vrienden en familie mee. Voedsel gaat ons allemaal aan. We mogen niet wegkijken terwijl gewetenloze bedrijven de voedselketen opeisen via slinkse en onzichtbare wetten. Tot nu toe is er in de mainstreammedia en de politiek vrijwel geen aandacht geweest voor dit onderwerp. Daardoor is er bij het grote publiek een gebrek aan informatie over bedrijven als Monsanto en de gevaarlijke gen-technologische spelletjes die zij spelen met Moeder Natuur. Wij kunnen daar met deze demonstratie verandering in brengen! Hoe meer mensen er komen, hoe beter we de mainstreammedia kunnen bereiken. Laten we de geheimen van Monsanto aan het licht brengen en zorgen dat er een einde wordt gemaakt aan de invloed van schadelijke bedrijven op onze wereld.

Lieve groeten,
de werkgroep MAMA

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 02:23

Lusitano schreef:
Ik vind het zelf niet belachelijk dat je geld betaald voor zaden. Wat ik wel belachelijk vind is dat een organisatie als Monsanto zich de natuur denkt toe te eigenen. Dat vind ik zelfs levensgevaarlijk.

Wat is jouw professionele mening aangaande genmanipulatie, het uitsterven van gewassen en de gevolgen aangaande biodiversiteit?

Zoals je in mijn bericht kon lezen ben ik geen voorstander van genmanipulatie, de gevolgen hiervan zijn (nog) niet grondig genoeg onderzocht en in gewassen die zich voortplanten middels kruisbestuiving kan er inderdaad contaminatie optreden. Dat vind ik ook een kwalijke zaak, zeker als telers daarop beboet worden. Het uitsterven van gewassen/insecten en het verlies van biodiversiteit is een gevolg van monocultuur en niet zozeer van GMO's. Bij de traditionele plantenveredeling wordt er geselecteerd op agronomische eigenschappen en niet zozeer op geschiktheid/aantrekkelijkheid voor insecten/pollinators. Dit is altijd een issue want planten kunnen zich in veel gevallen niet voortplanten zonder bestuiver. Overigens wordt hier ook volop onderzoek naar gedaan.

Maar dan nog zie ik het verband niet tussen het gebruik van geregistreerd zaadgoed (voor commerciele bedrijven, niet voor hobbyboeren of mensen met moestuin! Daar ben ik zelf ook geen voorstander van) en de automatische import van GMO's. Geregistreerd zaadgoed staat NIET gelijk aan genetisch gemanipuleerde rassen, net zoals het feit dat Monsanto niet het enige bedrijf is dat planten veredeld en verkoopt. Er is wel degelijk volop concurrentie voor Monsanto. En aan die logica stoor ik mij. Ik bekijk zelf of nieuw-ontwikkelde rassen geschikt zijn voor het klimaat en de markt in het land waar ik woon, dus ik ben zeker wel bezig met nieuwe ziekte resistenties etc, maar ik werk NIET met GMO's (alle rassen zijn traditioneel veredeld) en ja, als er een nieuw ras ontwikkeld is dat iets 'speciaals' heeft dan moet dat zeker geregistreerd en beschermd worden.

De achterliggende gedachte achter het verplicht stellen van geregistreerd zaadgoed voor commerciele telers snap ik wel, voor hobbyboeren etc. zoals ik eerder al aangaf dus niet. Na een korte research op internet kan ik daar ook geen goede reden voor vinden dus wat dat betreft sluit ik me dus ook wel aan bij de algehele verontwaardiging op dit forum. Dit is een downfall voor oude, bijzondere zaden/plantenrassen die inderdaad nooit geregistreerd worden omdat de markt te klein is en dat moet tegengehouden worden maar is niet gerelateerd aan GMO.

Maar feitelijk lopen er hier dus 2 discussies naast elkaar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 06:28

Hebben jullie ook dat je wel wilt gaan demonstreren maar dat je ergens bang bent in een Occupy-achtige, zichzelf belachelijk makende, 'werkschuw tuig'-zooi terecht te komen? En dan met je kop op TV?

(En dan bedoel ik niet de originele Occupy-demonstratie, maar de gratis daklozencamping die daaruit voortvloeide.)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:45

Absoluut niet...
@ lindy.. Dit trekt Zelfbewuste en wereldbewuste mensen aan.
Mensen die afschuw hebben van het standaard e-nummer voedsel in de supermarkt.
Verder kijken dan alles in het wagentje mikken omdat "ze zullen toch geen gif en smerigheden in een supermarkt verkopen"?!

Ik ken heel veel hoogopgeleiden die hier nu tegen zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:57

LindyH schreef:
Hebben jullie ook dat je wel wilt gaan demonstreren maar dat je ergens bang bent in een Occupy-achtige, zichzelf belachelijk makende, 'werkschuw tuig'-zooi terecht te komen? En dan met je kop op TV?

(En dan bedoel ik niet de originele Occupy-demonstratie, maar de gratis daklozencamping die daaruit voortvloeide.)

:j :o

Ik wil eigenlijk wel heel erg graag maar ik zit met hetzelfde. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:26

Als ik iemand weet te vinden die mee wil hier dan ga ik naar de Dam morgen.

Anoniem

Re: Monsanto brrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:52

Wat Monsanto doet is alle macht mbt zaad zaadproductie handel en onderzoek naar zich toe halen en behouden. Is een griezelig iets. Dat er ook nog aan gmo wordt gedaan maakt het nog enger. Alle alternatieven worden weggeconcurreerd letterlijk en figuurlijk. Het grote verschil tussen hobby tuinders en de commercielen is dat de ene zichzelf voorziet en de commercielen de grote bevolkingsgroepen. Dat maakt het verhaal zo eng. Kijk maar wat er op de grondstoffen markt aan de gang is (Anthony Ward).
Moderne rassen zijn niet verkeerd, maar dat alles door een man wordt gemaakt en beheerd maakt het wel eng.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:16

Ik ben net terug van de Dam. :)
Het ging rustig hoor, begon met een meditatiesessie om het positief te openen en daarna wat sprekers.
Daarna ben ik vertrokken maar de Dam stond goed vol.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:03

Top dat jullie zijn gegaan, ik vond 't net wat te ver, met de trein. Zag hier ook wel spandoeken etc. hangen, hoop dat 't lukt als alle wereldbewuste mensen in Europa zich samenspannen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:33

Voor mij was het een uur enkele reis met de bus.
Totaal dus 2 uur, maar wel een verbinding, 500 meter van huis de bus in en 400 meter van de Dam uitstappen.
Wilde toch de deur uit, dus toen maar dit gedaan.
Ben er arm van geworden met 3,60 per enkele reis. :+
Ik zat ook helemaal al bij het begin bij de meditatie flashmob, dus ik zal wel met mijn harses op internet komen. }:0

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 13:44

Het is een lap tekst maar wel de moeite van het lezen waard!Ik kwam het zojuist tegen op FB

Statusupdate
Van Steven Vrancken
Wel ja, als ik gene muzikant was, zou ik mijn passie voor het leven vieren als journalist of activist. Toch, bij deze leg ik graag even mijn ei, een open brief aan De Morgen - die ze wellicht nooit lezen, en jij misschien ook niet, maar ach, laat me dan gewoon maar effe kakelen... .

Beste De Morgen,

Ik ben jaren, jaren, jaren, lezer van jullie geweest, en vind jullie nog steeds de beste mainstream krant die er is. Maar help me aub het volgende te begrijpen:

800 wetenschappers over de hele wereld hebben onthutsende onderzoeksresultaten gestuurd naar de meeste regeringen over de hele wereld, van wat voor slechte effecten genetisch gemanipuleerd voedsel heeft op onze gezondheid. Ook op die van jou, jouw familie en kinderen mocht je die hebben.

Maar daarover verschijnt nergens iets concreet informatief correct in de media.

Is het dan niet jullie journalistieke verantwoordelijkheid mensen echt in te lichten?

Als communicatiewetenschapper ken ik het principe van kant en klare persberichten die hier en daar wat aangepast worden en in elke krant verschijnen, maar staat daar echt de waarheid in? Kunnen jullie jullie werk nog echt goed uitvoeren? Of worden jullie ervan weerhouden om de echte passie van jullie beroep uit te oefenen?

In het persbericht dat vandaag in jullie krant verschijnt ja, inderdaad iets over de betoging in Antwerpen tegen monsanto en andere gelijkaardige bedrijven. Maar ik stel vast dat jullie daar geen dieper journalistiek onderzoek naar doen, want er staan onwaarheden in het artikel, of beter, uitspraken die niet stroken met de waarheid.

Zoals bijvoorbeeld: jullie schrijven dat Monsanto reageert op die betogingen (in 370 steden over de hele wereld) en deze verklaart als demonstranten, mensen die geld hebben om biologisch voedsel te kopen, en dat Monsanto voedsel beschikbaar maakt voor iedereen. Dat is niet alleen foutief, maar ook een argument naast de kwestie.

Je leert al snel, mits een beetje echt en ouderwets journalistiek onderzoek, dat dit onwaar is. Je zult leren dat de meeste van deze mensen biologisch voedsel kopen, niet omdat ze rijker zijn, ik ook niet. Je zult leren dat deze mensen prioriteiten stellen en een zeer bewuste keuze maken: wat is er waardevoller dan een goede gezondheid en een gezonde planeet aarde die de kinderen van onze kinderen van onze kinderen... van gezond voedsel kan blijven voorzien, met gezond water, gezonde bomen, wouden, bossen, lucht, dieren, bloemen, planten... .

Ja, ik betaal drie maal zoveel voor mijn eten, of misschien nog meer zelfs. Daar geef ik graag geld aan uit, waardoor ik voor veel andere zaken (nog) geen geld heb. En daar leef ook graag mee. Geef mij maar af een toe een goeie DVD in plaats van een cool flatscreen aan de muur, en een auto om te delen in plaats van een grote showcar, waar niks mis mee is natuurlijk, begrijp me niet verkeerd, ik ben aan het sparen :-)

Een dikke vijf jaar geleden stond ik op het punt uit het leven te stappen omwille van een ziekte die mijn leven ruïneerde. Al meer dan 15 jaar ging ik naar dokters, die me vertelden dat ik ermee opgezadeld zou blijven zitten, het enige wat ik kon doen was cortisone gebruiken. Wel, ik zeg u, uit ervaring: het minste dat ik toen in mijn maag stopte van artificiëel fabrieks voedsel bezorgde me slapeloze nachten van een helse jeuk en een brandende huid. Ik leerde dat 95% van wat je in de supermarkt aan eetbare dingen vindt regelrechte rommel is voor de gezonheid, op lange termijn. En tegelijkertijd alles behalve het beste is voor onze planeet.

Ik vertikte het om nog langer cortisone te gebruiken - al vanaf de eerste moment, na 15 jaar had de gewone geneeskunde bewezen me niet te kunnen helpen. Niet dat ik onze geneeskunde afschrijf hè Morgen, ze doet fantastische dingen, maar het wordt tijd dat ze bij ernstig zieke mensen ook eens vraagt naar eet- en leefgewoonten, die volgens mij de basis zijn van een goede gezondheid - haar oogkleppen afzet én alle banden breekt met pharmaceutische bedrijven die niet geïnteresseerd zijn in onze gezondheid, maar vooral in het geld dat ze kunnen verdienen dat we aan hen uitgeven wanneer we ongezond zijn. In die vijftien jaar dat ik ziekenhuizen en specialisten bezocht heeft nooit iemand gevraagd naar mijn eetpatroon, naar mijn levenstijl... terwijl ik ontdekte dat daar nu net één van de belangrijkste sleutels lag.

Ik wilde de ziekte zelf oplossen, genezen, en dat is uiteindelijk gelukt. Enkel bij extreme stress en gelijkaardige situaties heb ik nog een klein beetje last - en daarvoor ben ik dankbaar, want dat geeft me aan dat ik mijn leven terug anders dien aan te pakken. En biologisch voedsel was één van de sleutel elementen in dat genezingsproces, naast vele andere die ik heb ontdekt en hulp die ik aangereikt heb gekregen, waarvoor immens veel dank.

Beste De Morgen, ik weet en lees dat er bij jullie krant zeer degelijke en goede journalisten zitten. Yep, ik beken: ik lees er toch nog regelmatig in, ik ben immers met jullie opgegroeid. Toch stel ik me af en toe de vraag voor wie jullie eigenlijk schrijven. Waar is de tijd dat media er echt voor het volk was? Door politici echt aan de kaak te stellen die foute dingen deden? Door mensen en bedrijven en verborgen agenda's te ontmaskeren? Of schrijven jullie voor de status quo? Of mogen jullie journalisten niet schrijven over bepaalde zaken die jullie door hogerop worden verboden? Wie weet staat er wel reclame in jullie krant voor bepaalde voeding die gemaakt is van GMO, tja, dan kan je moeilijk natuurlijk mensen bewust gaan maken dat zoiets ongezond is.

Als jullie willen zouden jullie een gigantische positieve impact kunnen hebben op onze bevolking, op België, op de minset, door het niveau van jullie berichtgeving gigantisch omhoog te trekken, en te schrijven over de waarheid en correcte (onherkauwde) informatie, en voor niets minder te gaan.

Ik geloof dat het hoog tijd is, voor zoveel mainstream media, om uit 'de zogezegde neutraliteit' te stappen, en (opnieuw) kant te kiezen: blijven zwijgen en zo leugens en onwetendheid helpen overeind houden, of via echte journalistiek schrijven over de waarheid en de mensen informeren met echt nieuws. Zonder u iets aan te trekken van wat machthebbers, bedrijven, politici en geldstromen erover denken. Nada. Noppes.

En als je angst zou hebben om je job te verliezen, geldstromen, connecties, omwille van wat je zou schrijven, wel,... doet dat dan geen belletje rinkelen dat er ergens misschien toch iets scheef zit? Waar is de passie voor het echte werk? Het plezier om een echt goei artikel te schrijven? De spanning en het avontuur van goeie onderzoeksjournalistiek?

Wiens kant kiezen jullie? Zwijgen, vermijden, ontwijken, is de kant van gigantisch invloed'rijke' bedrijven als Monsanto, die jaren lang hebben verkondigd dat PCB's onschadelijk waren voor de menselijke gezondheid, terwijl achteraf zeer duidelijk het tegenovergestelde bleek? Monsanto die aan de basis lag van Orange, een chemisch wapen dat werd ingezet in de Vietnam oorlog, waardoor 400 000 mensen gedood werden en 500 000 kinderen geboren werden met gebreken? Monsanto, die jaren lang propageerde dat het insecticide DDT veilig was, terwijl dat zo schadelijk was voor zoveel zaken, en uiteindelijk dan toch werd verbannen? En deze lijst gaat zo maar door - een lijst die ik niet hoor te schrijven, maar dien te lezen in jullie krant. Wetende dat hun onkruid bestrijdings middel Round Up, als actie verkrijgbaar in de Colryut, blijkbaar geïnspireerd is op Orange... .

Of kiezen jullie de kant van jullie eigen volk, jullie eigen kinderen en kleinkinderen, jullie gemeenschap? Die het recht hebben op correcte informatie? Het recht op een gezonde planeet voor ons nageslacht? Het recht hebben om te weten wat er echt gebeurt in de wereld? Nieuws ten goede van onze gezondheid, onze planeet en alles en iedereen?

Julli eigen volk, dat hoe langer hoe meer andere nieuwsbronnen raadpleegt die 'echt nieuws' brengen, wat je ook wel zal merken aan dalende verkoopscijfers. Een groot deel van 'het volk' is niet langer te verleiden door gratis dvd's, kortingsbonnen en acties bij de krant, die een tijdelijke hoofdzaak zijn van een stijging in verkoopscijfers. Nope. Meer en meer mensen kiezen simpelweg voor correcte informatie die ze dan zelf opzoeken via bronnen die ze vertrouwen of met vallen op opstaan leren kennen.

Beste De Morgen, en ik vind het oprecht jammer dat ik het schrijf, vertrouw ik jullie minder en minder. Daar waar ik jaren en jaren geleden jullie als een autoriteit zag op gebied van nieuws, geloof ik er soms nu echt niets meer van. Behalve dan wat ik lees in de sectie Cultuur en Muziek, daar ben ik jullie grote fan, dat mag ook gezegd worden.

Ik voorspel hierbij, en dat is niet moeilijk en niet nieuw, dat mainstream media, tv en kranten volledig uit de boot gaan vallen wanneer ze hun huidige koers blijven varen van halve waarheden, of nog niet eens de helft ervan aanraken, en het simpelweg negeren - omwille van commerciële doeleinden, de status quo en geldstromen met macht. En dat de 'nieuwe media' en ethische bedrijven / geldstromen steeds meer terrein gaan winnen.

Doe me aub een plezier: neem een 'De Morgen' van pakweg een twintig jaar geleden uit het archief en leg die naast een 'De Morgen' van vandaag. Visueel al valt het verschil ogenblikkelijk op: amper reclame, kortingsbonnen: zaken die gewoon niets met echt nieuws te maken hebben, en die de lezer alleen maar afleiden van wat er echt belangrijk is en waar jammer genoeg niets (ik zal het woord 'amper' gebruiken) wordt over verteld.

Ik weet nog dat ik er als late tiener (als ik het goed heb) echt van verschoot dat er in De Morgen langzaam maar zeker meer reclame en publiciteit begon in te komen. Soms lijkt het, met alle respect, haast meer op een reclameblad dan op een echte zichzelfrespecterende krant waar journalisten nog echt hun werk kunnen doen. Of op een roddelblad, waar dag in dag uit dezelfde verhalen van wat er in de plaatselijke en mondiale politiek en economie gebeurt, enkel in een andere kleedje, met een andere foto uit het archief.

Ooo, wat zal ik blij zijn dat ik jullie krant nog eens ga kopen omwille van het echt nieuws dat erin staat, in plaats omdat ik enkel de coole DVD die erbij zit wil hebben, want ja, ook ik kijk af en toe graag eens een goeie serie :-)

Ik ben benieuwd, liefste De Morgen, hoe het jullie de komende maanden, jaren, gaat varen. Ook al kan dit jullie wellicht geen bal schelen, wat ik hierboven schrijf en wat ik nu ga zeggen... laat staan dat je dit bericht tout court gelezen hebt: diep bij me vanbinnen zit er nog een klein beetje een 'De Morgen'-fan. En ik hoop dat die ooit terug kan opstaan, en met plezier een fantastische krant koopt mét echt informatief nieuws en met een fantastische CD erbij.

Twee in één, waauw.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:38

AMEN!!! _/-\o_

Ik heb ook een periode gehad dat ik er helemaal klaar mee was.
Niemand kon mij helpen en ik moest er maar mee leren leven.
Niemand die er op kwam om eens naar mijn voeding te kijken.
Voedselpatroon omgegooid en zie hier..
Geen pijn meer, enkel bij behoorlijke stress wat last en dat is het.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:43

Welke Steven Vrancken is dit trouwens? er zijn er teveel op fb. :+

edit: got it.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:03

Goeie tekst en helemaal waar, de kritiek geldt niet alleen voor 'De Morgen'... Ik heb me gisteren ook verbaasd over de berichtgeving van andere 'officiele' nieuwsinstanties....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:58

unihorses schreef:
Morganlefay schreef:
Nog een nadeel van gemodificeerd zaad is dat genetische tolerantie tov ziektes eruit gekweekt (gerommeld) is tgv de opbrengst. Heb zelf een simpel voorbeeld in mijn tuin. Heb een Damascener roos. Deze is zo goed als ongevoelig voor schimmel ed. De moderne gekweekte rozen zijn gekweekt op kleur en of grootte en niet op ongevoeligheid voor ziektes. Hoop alleen van harte dat die idioot niet de zeggenschap krijgt over de Zaadbank, want dan is alles naar de vaantjes.

:j
maar eeh, ze maken juist het zaad op het tegen de ziektes bestand zijn.... alleen het ziektes veranderen hele wereld overnemen is dan ook weer een optie...

*Sarcasme modus aan* Nee, want ziektes zijn volledig statisch, net als dat we voor de mensen ook zo briljant goed zijn in vaccineren tegen influenza. Hebben we ook geen last meer van toch? *sarcasme modus uit*

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:41

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:46

Het is enorm eng wat Monsato doet. Gewoonweg misdadig.

Een nieuwsbrief van de organisatie Avaaz die het landbouwbedrijf Monsato probeert te laten stoppen :

Een mega bedrijf neemt geleidelijk onze wereldwijde voedselvoorziening over, vergiftigt onze politiek en brengt de toekomst van het voedsel op deze planeet in ernstig gevaar. Om het te stoppen moeten wij dit aan het licht brengen en Monsanto's wereldwijde grip verbreken.

Monsanto, de chemische reus die ons vergif gaf zoals Agent Orange en DDT, heeft een super winstgevende handel. Stap 1: Ontwikkel pesticiden en genetisch gemodificeerde (GG) zaden ontworpen om deze te weerstaan, octrooieer de zaden, verbied boeren hun zaden jaar na jaar te herplanten, stuur dan undercoveragenten om dit te onderzoeken en klaag boeren aan die zich hier niet aan houden. Stap 2: Spendeer miljoenen aan het lobbyen bij overheidsfunctionarissen en aan politieke campagnes, krijg voormalige hoge heren van Monsanto in top overheidsbanen, werk dan samen met hen om de regelgeving te verzwakken en Monsanto goederen in de hele wereld op de markt te brengen.

Monsanto's macht in de VS geeft hen een springplank om de hele wereld te domineren. Maar dappere boeren en activisten vanuit de EU tot aan Brazilië, India en Canada bieden weerstand en beginnen te winnen.

Wij zijn op een wereldwijd omslagpunt. Als genoeg van ons nú een bijdrage doen van slechts €4 nú een belofte doen, dan kunnen wij de krachten bundelen om Monsanto's grip op onze politiek en ons voedsel te verbreken en helpen de zakelijke overname van onze regeringen te stoppen.

https://secure.avaaz.org/nl/stop_monsan ... db&v=24342

Monsanto stuurt aan op een industriële overname van de landbouw: kleine boeren en bedrijven worden vertrapt omdat grote ‘monocultuur’ boerderijen met één enkel gewas de vruchtbare grond leegzuigen, genetische diversiteit verminderen, en afhankelijkheid creëren van meststoffen, pesticiden en andere chemicaliën. Het ironische is, is dat het uitdunnen van natuurlijke, duurzame landbouw niet meer gewasopbrengst heeft opgeleverd. Alleen meer winst voor bedrijven. Onze regeringen moeten ingrijpen, maar Monsanto's lobby houdt hen tegen.

Monsanto's bijna-monopolie is adembenemend, met octrooirecht op meer dan 96% van de GG zaden geplant in de VS. En ondanks de bezorgdheid over gezondheid en veiligheid, laten dezelfde octrooien toe dat Monsanto voorkomt dat boeren en wetenschappers deze zaden testen! Toch hebben enkele landen Monsanto producten verboden of beperkt.

Zij beweren dat hun producten goedkoper zijn, maar vaak worden boeren in meerjarige contacten gelokt, stijgen de zaden prijzen, en moeten zij ieder seizoen nieuwe zaden kopen en meer herbiciden gebruiken om 'superonkruid' tegen te gaan. In India is de situatie zo nijpend dat een katoen gebied ook wel 'de suicide-belt' genoemd wordt omdat tienduizenden van de armste boeren hun leven hebben opgeofferd om aan verlammende schulden te ontsnappen.

Maar boeren en wetenschappers zijn ook terug aan het vechten – en aan het winnen. Een groep in India heeft geholpen bij het winnen van drie octrooi gevechten tegen bedrijven, en in Brazilië hebben vijf miljoen boeren Monsanto aangeklaagd voor het innen van oneerlijke royalty's, en wonnen een uitbetaling van $2 miljard! Wetenschappers voeren campagne voor duurzame landbouw modellen en vorige week sloten 1,5 miljoen van ons zich aan bij het gevecht tegen conventionele octrooien op niet GG producten.

Alleen een massale, wereldwijde, verenigde kracht kan het opnemen tegen Monsanto en de zakelijke overname van onze regeringen. Laten we deze overheersing van onze democratieën aan het licht brengen, boeren helpen om voor zichzelf op te komen, onrechtvaardige wetten en octrooien uitdagen, en nek aan nek gaan met de zakelijke lobby's.
https://secure.avaaz.org/nl/stop_monsan ... db&v=24342

Wij hebben bijna geen tijd meer. Met enorme milieu-, klimaat-, en voedselcrises voor de boeg, hebben wij duurzame landbouw en innovatie nodig, maar dat kan het beste gebeuren door verschillende boeren en wetenschappers die weten wat het beste werkt in diverse ecosystemen, in plaats van door een monoliet die gedreven wordt door eigen winst en controle wil hebben over de toekomst van ons voedsel.

Deze zakelijke Goliath wordt steeds sterker in de wereld. Maar als onze 21 miljoen-man sterke gemeenschap samenkomt, hebben we een kans. Avaaz leden zijn herhaaldelijk opgestaan tegen 's werelds grootste pestkoppen, en hebben gewonnen. Nu is het tijd om op grootse wijze ons beleid te redden van speciale belangen, onze voedselvoorziening te beschermen, en gerechtigheid te krijgen voor arme boeren.

Met hoop en vastberadenheid,

Alice, Oli, Joseph, Ricken, Pascal, Chris, Michelle, Emily, en het hele Avaaz team

MEER INFORMATIE

Zaden van ontevredenheid (Texas Observer):
http://www.texasobserver.org/seeds-of-discontent/

Monsanto heeft kleine boeren aangeklaagd om octrooien op zaden te beschermen, zegt het rapport (The Guardian):
http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... ed-patents

Poliltieke bijdrage toelichtingen (Monsanto):
http://www.monsanto.com/whoweare/Pages/ ... sures.aspx

De echte 'Monsanto Protection Act': Hoe de GGO reus regelgevers corrumpeert en zijn macht versterkt (ThinkProgress):
http://thinkprogress.org/health/2013/04 ... act-power/

'Monsanto Protection Act' zet GG bedrijven boven federale rechtbanken (The Guardian):
http://www.guardian.co.uk/environment/b ... ion-act-gm

Aanvullende bronnen (Avaaz):
http://www.avaaz.org/en/stop_monsanto_sources/

(Meer informatie in het Nederlands)

Monsanto en kornuiten gaan de strijd tegen superonkruid verliezen (ZapLog.nl)
http://zaplog.nl/zaplog/article/monsant ... _verliezen

Reclame Code Commissie: Roundup-advertentie van Monsanto misleidend (gentech.nl)
http://www.gentech.nl/alle_berichten/ge ... misleidend

Uitspraak reclame code commissie: Reclame Monsant op aantal punten misleidend (Reclame Code Commissie)
http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/nieuws/Ar ... 121211.pdf

Studie over kanker door genmaïs verworpen (de Volkskrant)
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... rpen.dhtml

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:52

Ik heb gedoneerd..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:11

Eigenlijk.... Wilde ik het liever niet weten allemaal. Maar vooruit, er is geen weg terug. Ik ga trachten Mansanto te boycotten :D

We kopen sowieso al veel biologisch en uit de regio. Maar dit is dan nog een handig lijstje om te onthouden bij het boodschappen doen. Het gaat nml verder dan alleen zaden en gewassen.

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:16

Hmmm mijn lijstje:
Unox, Andrelon, old spice, Dove, Dreft en Robijn denk ik ook.
Verder niets op af en toe een cola na, maar thuis drinken we geen coca cola.
Ik eet glutenvrij en melkvrij dus heel veel kant en klaar mag ik niet..
Probeer puur te eten zoveel als dat het niet doorslaat. :)

Old spice ga ik ook echt niet schrappen, dat is de enige deo waar ik wél tegen kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:41

Ik vind vooral ook verschrikkelijk dat een handjevol anonieme corporaties ongeveer de hele supermarkt beheerst. En Nestle bv verdient het ook om geboycot te worden vanwege hun enge visie op drinkwater ('geen mensenrecht, maar product waar wij aan kunnen verdienen' - niet hun letterlijke tekst uiteraard maar wel heel duidelijk de essentie.)
Ik moet zeggen dat ik al een aardig eind kom met het boycotten trouwens.
Ik kook tegenwoordig meestal zelf, heb grotendeels bio/fairtrade van de dingen die ik wel heb, en verder leef ik op rijstewafels en water :)

Blue band en Ariel heb ik nog wel. En ik vrees dat die nog even blijven, wegens gebrek aan prettig alternatief. Naar bio-shampoo kan ik wel eens gaan kijken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:13

Shadow, wij koken met kokosolie/vet.
Is heel gezond en vind mijn moeder heel fijn bakken, olijfolie spettert en dit niet.
Dit kan je kopen bij de natuurwinkel of de toko. :)
De blue band gebruikt mijn moeder alleen nog als ze jus wil van vlees ofzo. :)
Kokosolie heeft ook een hele hoge verbrandingstemperatuur die je nooit bereikt met normaal koken, wat dus geen kankerverwekkende deeltjes geeft.

Shampoo wil ik niet overstappen.. Ik ben net overgestapt naar de natuurlijk puur lijn van Andrelon zonder siliconen, parabenen en kleurstoffen.
Dan zit er alleen nog SLS in zover ik weet, maar dit gaat goed en ik wil niet weer veranderen eigenlijk.

Ik eet ook bio rijstwafels trouwens..
Fruit/groente enzo niet, zou wel willen maar het wordt zo duur. -O-
Ik ben ook bang dat als ik dan terug moet naar niet bio, ik er dan ziek van word ofzo terwijl ik dat nu niét ben.
Mag al geen gluten, melk, soja en dan kan ik dat er niet bij hebben..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:46

Het is gewoon eng dat een enkel bedrijf zo enorm veel invloed heeft op de wereld voedselmarkt en nog vele andere wereldmarkten.

Nog even en ze vragen patent aan op zuurstof...strakjes alleen nog geproduceerd door GM-gewassen en dus moet je betalen.Ook de gehele biodiversiteit wordt op deze manier vernietigd,de weg wordt vrijgemaakt voor explosies van ziekten,hongersnoden en plagen.

Of je nu bijbels bent opgevoed of niet...een exodus komt wel heel dichtbij...

Hier nog een toevoeging op de lijst met fabrikanten...

Afbeelding
Bron: http://ascendingstarseed.wordpress.com/ ... -to-avoid/

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:51

Shadow: kijk eens naar Ecover! Of natuurazijn en baking soda.

Voor lichaamsverzorging gebruik ik Weleda en kokosolie! Werkt als een trein als deo en bodylotion enzo.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:40