Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:36

kiki1983 schreef:
annetjee19 schreef:
Ik vertelde zojuist tegen mijn vader over die testen en hij zei direct nooit aan beginnen. Aantal jaren geleden zijn er ook een paar studenten overleden in het lumc ziekenhuis door een proef.. Eventjes lekker makkelijk geld verdienen maarja..

Idd, Vind het ook echt belachelijk dat hier iemand die notabene zelf voor een onderzoekscentrum werkt hier zit te vertellen dat er geen risico's zijn.

Heb ik dan gezegd dat er GEEN risico's waren?? Ik zeg dat de risico's niet groot zijn... Wel een heel verschil lijkt mij. Als de risico's groot zouden zijn, had ik in mijn werkcarrière daar al wel iets moeten meemaken zeker? Uiteindelijk hangt alles af van de studie en type medicatie... Zo zijn er studies met ruggemerg puncties (waar dan een groter risico aan verbonden is op blijvende hoofdpijn..) maar ook studies met een pufferke of studies met medicatie tegen obstipatie waar dan een minder risico is... Je kiest notabene zelf of je wilt deelnemen of niet... Maar ik zeg nogmaals hoe het hier on de BE is. Hier komen ontzetten veel NL'ers (ook van ver uit NL) dus het zal hier dan wel ni slecht zijn zeker...

Er zijn ontzettend veel mensen die steeds weer terugkomen. Van alle leeftijden....
Het bedraf hangt trouwens niet af van het risico maar van de verblijfsduur. Hier in Antwerpen dan toch... Dus daar zit men ook fout...

Diegene die nu al medicatie nemen en toch willen deelnemen zullen bij aanvang wel horen of dat mag matchen. Vaak niet maar kan wel. Hangt puur af van studie.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:47

Sprintje schreef:
Witwi schreef:
Maar neen de risico's zijn niet groot! Zoals ik eerder zei, in mijn werkcarrière daar heb ik nog niets meegemaakt met vrijwilligers... Buiten een paar symptomen. Soms weet je zelf op voorhand wat je eventueel zal krijgen aangezien die medicatie al eens eerder op mensen is getest...
Vele komen zelf 3x/jaar omdat het zo goed meevalt... Ik spreek dan wel over de unit waar ik werk...

Ik denk dat je een heel duidelijk onderscheid moet maken naar het type onderzoek om uitspraken te kunnen doen over risico's. Ik denk niet dat je als medewerker van een fase 1 unit een dergelijke uitspraak moet willen doen. Er zijn uiteraard onderzoeken met een laag risico waar helemaal geen medicijnen worden gebruikt, of met al bekende medicijnen. Maar in de ontwikkeling van een nieuw geneesmiddel moet een medicijn eens voor het eerst in een mens worden gebruikt. En die onderzoeken geven wel degelijk een niet 100% bekend risico. Dit wordt zoveel mogelijk ingeperkt uiteraard.

Op deze website kan je informatie over de verschillende type geneesmiddelenonderzoeken lezen en de regels waar de onderzoeken in Nederland aan moeten voldoen.
http://www.ccmo-online.nl/main.asp?pid= ... 19&ssid=47

Persoonlijk vind ik een groot verschil zitten in onderzoeken met gezonde vrijwilligers of onderzoeken bij patiënten.
Als gezonde vrijwilliger neem je een risico wat niet 100% bekend is, hiervoor krijg je een financiële vergoeding en je werkt mee aan "het goede doel" om nieuwe geneesmiddelen op de markt te krijgen. Persoonlijk zou ik hier niet zo snel aan mee doen, maar ben wel blij dat mensen hier wel aan mee willen doen!

Als Patiënt neem je ook een risico wat niet 100% bekend is, hiervoor krijg je mogelijk een beter behandeling dan de huidige standaard in de gezondsheidszorg, maar het kan ook zijn dat het middel toch niet zo goed werkt, of slechter is. Afhankelijk van de te behalen "winst" in beter worden zou ik hier wel voor te porren zijn denk ik...

Ergens vroeg iemand nog waarom je vaak niet mag meedoen als vrouw met gezonde cyclus: dit heeft niets met mogelijke lange termijn effecten te maken maar alles met het feit datje lichaam anders kan reageren door hormoon verschillen. Dus puur wetenschappelijk zijn die hormoon schommelingen niet handig.

Als je mee doet aan een onderzoek mag je altijd, maar dan ook écht ALTIJD stoppen met je medewerking aan dat onderzoek. Dit is de wet en een internationale afspraak.

Wij doen fase II studies... Ik ga om alles wat ik zeg, echt niet liegen en mensen lokken hoor... Wat ik zeg is mijn ervaring met mijn job. Vele praten hier negatief maar dat is het echt niet... Ik praat het niet goed omdat ik er werkt, het is gwn wat het is...
Wil je meedoen dan doe je mee en anders blijf je ervan weg. Zo simpel is dat.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:48

Wat raar Witwi dat jullie fase 2 onderzoek doen bij gezonde vrijwilligers. Wat voor een geneesmiddelen onderzoek is dat dan?

Van de CCMO website:
Citaat:
Geneesmiddelenonderzoek bij mensen kent vier verschillende fasen:

Fase 1: Is het middel veilig?
In de eerste fase kijken de onderzoekers of proefpersonen (meestal gezonde vrijwilligers) het middel verdragen.
Fase 2: Werkt het middel?
Als het middel voldoende veilig is, nemen zieke mensen de plaats in van de gezonde.
Het doel is nu om te kijken of het middel ook echt werkt tegen de ziekte. Meestal krijgt eerst slechts een klein aantal patiënten het nieuwe middel.
Fase 3: Werkt het middel beter dan al bestaande middelen?
Zijn de resultaten goed, dan vragen de onderzoekers meer patiënten. Vaak vergelijken ze het middel met een al bestaande behandeling.
Na deze fase volgt, bij voldoende resultaat, registratie van het middel als officieel geneesmiddel. Artsen mogen het middel nu gaan voorschrijven.
Fase 4: Wat zijn de effecten op lange termijn?
Ook naar geregistreerde geneesmiddelen vindt nog onderzoek plaats. Meestal gaat het dan om bijwerkingen op lange termijn. Maar er bestaat ook onderzoek waarbij onderzoekers kijken of het geneesmiddel ook helpt tegen andere ziektes.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:50

Sprintje schreef:
Wat raar Witwi dat jullie fase 2 onderzoek doen bij gezonde vrijwilligers. Wat voor een geneesmiddelen onderzoek is dat dan?

Van de CCMO website:
Citaat:
Geneesmiddelenonderzoek bij mensen kent vier verschillende fasen:

Fase 1: Is het middel veilig?
In de eerste fase kijken de onderzoekers of proefpersonen (meestal gezonde vrijwilligers) het middel verdragen.
Fase 2: Werkt het middel?
Als het middel voldoende veilig is, nemen zieke mensen de plaats in van de gezonde.
Het doel is nu om te kijken of het middel ook echt werkt tegen de ziekte. Meestal krijgt eerst slechts een klein aantal patiënten het nieuwe middel.
Fase 3: Werkt het middel beter dan al bestaande middelen?
Zijn de resultaten goed, dan vragen de onderzoekers meer patiënten. Vaak vergelijken ze het middel met een al bestaande behandeling.
Na deze fase volgt, bij voldoende resultaat, registratie van het middel als officieel geneesmiddel. Artsen mogen het middel nu gaan voorschrijven.
Fase 4: Wat zijn de effecten op lange termijn?
Ook naar geregistreerde geneesmiddelen vindt nog onderzoek plaats. Meestal gaat het dan om bijwerkingen op lange termijn. Maar er bestaat ook onderzoek waarbij onderzoekers kijken of het geneesmiddel ook helpt tegen andere ziektes.

Wij onderzoeken medicatie die al eens getest is op vrijwilligers in fase I maar bij ons zou het kunnen dat de dosis verhoogd/verlaagd is... En deze wordt dan weer getest. Wij doen ook idd studies voor patiënt. Bv. mensen die hepatitis C hebben of mensen met een te hoge colesterol of mensen met artritis... Maar dus ook gezonde vrijwilligers met een andere dosis dan in fase I. :)

kimberley12

Re: Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:29

Ik zou nooit mijn gezondheid opgeven, voor een paar euro.....Dat moet je toch niet willen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:05

kimberley12 schreef:
....Dat moet je toch niet willen?

En waarom niet? Als je er uiteindelijk andere mensen mee helpt... doe niet zo denigrerend zou ik zeggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:13

Het belangrijkste bij dit soort studies is je goed te verdiepen in de materie. Er zit ontzettend veel verschil tussen de studies, qua soort medicatie (of zelfs geen medicatie), wat er van je gevraagd wordt en, gerelateerd daaraan, wat je aan vergoeding krijgt.

Wel is het zo dat de regels voor studies op gezonde proefpersonen heel erg streng zijn. Organisaties krijgen hiervoor pas toestemming als een medicament al jaren onderzocht wordt. Op onder andere dieren en er moet veel ervaring mee zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er 0 risicos zijn, anders kon je deze fase immers sowieso overslaan, maar wel dat de risicos erg klein zijn. Als je goed oplet kan het een leuke manier zijn om in korte tijd een beste klap geld te verdienen, maar weet waar je aan begint!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:28

Maar daarvoor krijg je bij een eerste afspraak ook alleen maar informatie en kun je alle vragen stellen die je hebt, staat op de website van die in Groningen.... en uiteraard moet je daar wel even opletten, vragen stellen als je specifieke dingen wilt weten en dan goed bedenken wat je wilt. Er niet over nadenken, geen risico's afwegen en hop! op dat bed in de kliniek springen om even je vakantiegeld bijelkaar te sparen in een week lijkt me niet de juiste manier :D

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 06:43

kimberley12 schreef:
Ik zou nooit mijn gezondheid opgeven, voor een paar euro.....Dat moet je toch niet willen?

Voor een PAAR euro? *D de bedragen zijn soms meer dan +4000 euro naargelang de duur van de studie ;)

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 06:45

Helemaal eens met Troi :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:34

Witwi schreef:
kimberley12 schreef:

Voor een PAAR euro? *D de bedragen zijn soms meer dan +4000 euro naargelang de duur van de studie ;)

En hoeveel is 4000,- euro als je na het meedoen aan de studie als compleet ander mens door het leven gaat? Dat risico loop je namelijk ook als je meedoet aan geneesmiddelen die aangrijpen op het centrale zenuwstelsel, zoals parkinson medicatie, of antidepressiva.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:47

Witwi schreef:
kimberley12 schreef:

Ik denk niet dat je aan dit soort onderzoeken mee moet willen doen voor het geld.
Geld is een zeer gevaarlijke drijfveer vind ik persoonlijk.... Waar leg je de grens voor de risico's die je neemt met je lijf? Je eigen gezondheid is onbetaalbaar. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Als je mee doet aan dit type onderzoeken moet je dat doen omdat je mee wilt werken aan de ontwikkeling voor nieuwe medicatie die andere mensen misschien enorm kan helpen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:59

FlyAway schreef:
En hoeveel is 4000,- euro als je na het meedoen aan de studie als compleet ander mens door het leven gaat? Dat risico loop je namelijk ook als je meedoet aan geneesmiddelen die aangrijpen op het centrale zenuwstelsel, zoals parkinson medicatie, of antidepressiva.

Ik neem aan dat ze je geen medicijnen geven waardoor je veranderd in een weerwolf. Je kan er (nare) bijwerkingen bij krijgen en er zal vast een heeeeel klein risico zijn op blijvende 'schade' maar goed, zoals ik al zei...De kans dat je wordt aangereden door een auto is groter en dat kost je uiteindelijk alleen maar geld :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:51

En vergeet ook niet dat je alleen maar hoort over gevallen waarbij er dingen niet goed liepen, dat is maar een heel klein deel van alle studies die er jaarlijks worden uitgevoerd.. Ik ken aardig wat mensen die zo elk jaar even snel hun vakantie verdienen. Bevalt ze prima ..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:00

Colway schreef:
FlyAway schreef:

Ik neem aan dat ze je geen medicijnen geven waardoor je veranderd in een weerwolf. Je kan er (nare) bijwerkingen bij krijgen en er zal vast een heeeeel klein risico zijn op blijvende 'schade' maar goed, zoals ik al zei...De kans dat je wordt aangereden door een auto is groter en dat kost je uiteindelijk alleen maar geld :')

Om te beginnen is het natuurlijk erg gevaarlijk om te discussiëren op basis van aannames in dit soort gevallen, zeker als het over je gezondheid gaat ;)

Bij onderzoek naar bijvoorbeeld antidepressiva is het voorgevallen dat proefpersonen blijvende wijzigingen in het karakter ondergaan hebben als gevolg van het onderzoek. Erg leuk 4000,- op je bankrekening bijgeschreven, maar geen mens die nog iets met je te maken wilt hebben omdat je een onhebbelijk stuk chagrijn bent geworden :$

Er wordt hier veel gesproken over risico, maar vergeet niet, risico = kans X impact. En wat iedereen bedoelt is dat de kans erg klein is dat er iets gebeurd. De impact kan enorm zijn (blijvende orgaanschade, of karakterwijzigingen zoals in mijn voorbeeld), waardoor het risico toch hoog is.

Ik ben het helemaal met Sprintje eens, geld moet niet de drijfveer zijn voor het meedoen aan dit onderzoek.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:40

En toch is geld de drijveer voor zo'n onderzoeken... als er geen geld aan te pas kwam, vonden ze ook geen vrijwilligers. Nogmaals, ik zit al een aantal jaren als werknemer bij klinische studies en daar is nog niets voorgevallen... dus het risico is zeker ni zo groot dan sommuge zeggen..

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:51

Intresant topic! Geld is inderdaad een grote drijfveer. Ook bij mij. Ben er dan ook nog niet uit of ik het wel of niet zou doen.

Tis idd lekker makkelijk geld verdienen, om het zo even te zeggen

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:07

Witwi schreef:
En toch is geld de drijveer voor zo'n onderzoeken... als er geen geld aan te pas kwam, vonden ze ook geen vrijwilligers. Nogmaals, ik zit al een aantal jaren als werknemer bij klinische studies en daar is nog niets voorgevallen... dus het risico is zeker ni zo groot dan sommuge zeggen..

Tuurlijk zal geld een drijfveer zijn voor de deelnemers aan zo'n onderzoek. Maar het is niet voor niets dat de vergoedingen voor onderzoeken goedgekeurd moeten worden door een ethische commissie. Anders kan een fabrikant door extreem hoge vergoedingen te bieden mensen "omkopen" mee te doen aan gevaarlijke onderzoeken. Je zou geen reclame moeten maken voor dergelijke onderzoek door met de vergoeding te gaan schermen. Ik vind dat persoonlijk niet ethisch.

Je kan het blijven bagatelliseren maar IEDER medicijn is gif, als je lijf gezond is is het toevoegen van Gif niet ten bate van je eigen lichaam. Een medicijn dat al getest is heeft een (groot deel) bekend risico profiel. Een medicijn wat nog niet op de markt is heeft een (groot deel) onbekend risico profiel...

Dat jij op jouw werk nog nooit iets hebt meegemaakt (en ik zie in je profiel dat je pas 25 bent) zegt in mijn ogen niet zoveel. Helaas heb ik in mijn loopbaan in de internationale farmaceutische industrie wel eens dingen mis zien gaan. Ook met al geregistreerde medicijnen welke een "blackbox warning" moesten krijgen of een terugroep actie voor werd gedaan.

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat mensen niet mee moeten doen aan onderzoeken met gezonde vrijwilligers. Maar in een openbaar forum moet je, zeker als medewerker in deze industrie, wel een volledig beeld geven. En zeker niet risico's willen afzwakken of bagatelliseren.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:39

Witwi schreef:

Wat voor werk doe jij eigenlijk precies?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:43

Witwi schreef:
Ik werk voor S.GS L.ife S.cience S.ervices hier in België. Wij doen hier dus zo'n klinische studies op vrijwilligers én patiënten.
Hier is het zo dat je je eerst moet inschrijven om in onze database te komen. Daar wordt je ingedeeld in verschillende categoriën naargelang leeftijd, medicatiegebruik, vegetariër,... Min. leeftijd is 18 jaar en de maximum leeftijd kan oplopen tot wel 80 jaar. Dit naargelang de studie die er wordt gedaan.

Hiervoor wordt je uiteraard betaald en is belastingvrij. Het bedraghangt af van de tijd die je hier binnen zit en kan oplopen tot +4000 euro. Natuurlijk zijn er altijd risico's aan verbonden maar die zijn echt miniem. Hier komen veel Nederlanders over de vloer om aan de studies mee te doen. Als je makkelijk tijd kunt vrijmaken en als je je aan de voorwaarden kunt voldoen (niet roken, geen alcohol, soms is cafeïne verboden,...) dan zou ik zeggen: Doen! :-)

Zelf zit ik ook in de database maar aangezien ik geen vlees eet, kan ik enkel aan studies meedoen waar je niet moet overnachten hier. Want bij een overnachting moet je eten wat 'de pot schaft'. Iedereen eet hetzelfde, krijgt dezelfde hoeveelheid, krijgt dezelfde snacks... (het eten komt wel van een traituur en is niet slecht ;-) ). Op een dag waar de medicatie wordt toegediend dien je ALLES op de eten. En dag zonder medicatie is het niet altijd verplicht om alles op te eten. Dus als je een kleine eter bent, heb je pech... Proppen is dan de boodschap ;-)
Er hangt gewoon helemaal af van de studie zelf...

Hoe zit dat in Nederland: ik meen me te herinneren dat het in Nederland níet belastingvrij is, de vergoeding die je krijgt. Dat is 1 van de redenen dat ik er dus niet aan mee doe: ik zou èn een gezondheidsrisico lopen, vind ik al erg genoeg, èn ook nog eens geplukt worden door de belastingdienst...

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:19

FlyAway schreef:
Witwi schreef:

Wat voor werk doe jij eigenlijk precies?

Ik ben veranwoordelijk voor de medische toestellen en voor het medisch materiaal dat onze laboranten, artsen en verpleegkundige gebruiken...

Nogmaals, de vergoeding hangt af van de verblijfsduur en niét van het risico... kan in NL natuurlijk anders zijn...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:25

FlyAway schreef:
Bij onderzoek naar bijvoorbeeld antidepressiva is het voorgevallen dat proefpersonen blijvende wijzigingen in het karakter ondergaan hebben als gevolg van het onderzoek.

Heb je hier meer info over? Ben daar wel nieuwsgierig naar... Waar, wanneer, waar gepubliceerd?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:41

Witwi schreef:
kimberley12 schreef:

Persoonlijk zou ik er voor dit soort bedragen nog niet eens over na denken.
4000 euro is mooi meegenomen maar voor mij financieel een lachertje.

Als ik twee weken lang hoofdpijn en kwaaltjes wil hebben dan ga ik wel 5 uur per dag extra werken.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:59

Dat is niet voor iedereen t geval raponsje ;) en het is niet met zekerheid te zeggen dat er überhaupt kwalen optreden

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 19:02

Raponsje schreef:
Witwi schreef:

Persoonlijk zou ik er voor dit soort bedragen nog niet eens over na denken.
4000 euro is mooi meegenomen maar voor mij financieel een lachertje.

Als ik twee weken lang hoofdpijn en kwaaltjes wil hebben dan ga ik wel 5 uur per dag extra werken.

Blij voor jou dat jij zo'n goede baan hebt, maar voor mij is dat bedrag toch echt bijna een jaarsalaris (want student) -O-
Als er echt gegarandeerd maximaal 2 weken wat kwaaltjes zijn, zou ik echt wel mee werken aan zo'n onderzoek hoor voor 4000 euro! Alleen het risico op blijvende bijwerkingen houd me tegen.

Edit: leuk trouwens dat dit topic zo goed loopt! Had eigenlijk alleen maar negatieve reacties verwacht hahah