Vechten tegen kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miepietjuh

Re: Vechten tegen kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:01

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom sommige mensen de uitspraken van TS zo kwetsend vinden. Naar mijn mening vind ze alleen de uitdrukking 'strijden tegen kanker' storend omdat zij de opvatting heeft dat er aan het einde van de strijd een winnaar of een verliezer is. Dit lijkt mij alleen erg positief omdat ze niet vind dat mensen die te komen overlijden aan kanker verliezers zijn.
Ik ben het wel met TS eens, het kan alleen op twee manieren opgevat worden, en dat betekend niet dat ik denk dat mensen met kanker er niet voor vechten om beter te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:04

Ken je de website en/of het boek KanjerGuusje (http://www.kanjerguusje.nl)
Dit gaat over een meisje van 10 jaar dat overleden is aan kanker. Haar vader ergert zich ook aan het gebruik van het woord vechten, hij noemt het een kwestie van geluk hebben.
Ook Maarten van der Weijden (de zwemmer die van kanker genas) denkt er zo over.
Je bent dus zeker niet de enige :)

edit: quote van van der Weijden

Citaat:
'De illusie dat je een grotere kans maakt kanker te overleven door positief te denken, door te vechten, vind ik zo afschuwelijk voor de patiënten die het níet halen. Alsof die dan te weinig hun best zouden hebben gedaan. Bijna iedereen ziet mij als de jongen die kanker heeft overwonnen - dat krijg ik er heel moeilijk uit. Terwijl: ik ging liggen en gaf me over aan de artsen, het enige wat je kunt doen.'

Je hebt gewoon pech, als je het niet haalt. 'De patiënten om mij heen vochten veel meer. Piloot Bob zette een fitnesscircuitje op, bakker Rob riep: ik ga het redden, ik wel! En die haalden het juist niet. Dus tja.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:14

Ah ja, Maarten van der Weijden, die werd ook gequote in het artikel dat ik hier al eerder postte :).

Kanjerguusje ken ik niet, wel vaag van gehoord geloof ik :).
Fijn dat ik niet de enige ben.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:19

Opzich wel een interessante discussie, toch denk ik dat het voor jou als buitenstaander (zoals je eerder aangaf, aan de zijlijn) heel moeilijk te begrijpen zal. Als je een griep hebt vecht je over het algemeen niet, je neemt vooral je rust, je lichaam van binnen vecht uiteraard wel. Iemand die kanker heeft, heeft (in mijn ervaring) veel meer het gevoel van vechten. Het is natuurlijk ook een 'zwaarder' gevecht als een griep. Mijn moeder heeft kanker gehad, en als je dag in en dag uit bij zo iemand zit, en een band mee hebt, zie je diegene gewoon letterlijk en figuurlijk vechten. Ze heeft 8 maanden 'gevochten' zoals we het zagen. Elke keer chemo's, net als bij vechten in in een oorlog bijvoorbeeld was het gevecht op het moment zelf niet leuk, vreselijk zelfs. Maar je doet het uiteindelijk om iets te bereiken, iets wat wel fijn is, waar je naar toe wil. Daarom vecht je, ookal is het gevecht zelf zo zwaar. Het moment dat de chemo's niks meer deden buiten ziek maken, zag je mijn moeder ook echt opgeven, ze wilde nog echt wel leven, maar het zat er niet meer in, en ze is dan ook gestopt met vechten. In de zin van, ze vocht mentaal niet meer tegen de kanker, maar ook haar lichaam liet ze niet meer vechten. Opgeven klinkt negatief, maar zo was het wel. En ja, toen ze uiteindelijk overleed, 'verloor' ze. Het klinkt misschien hard, want het was natuurlijk geen eerlijke strijd, maar toch heeft ze voor onze gevoelen verloren. Is/was ze een verliezer? Mwa, ja ze verloor dus in feite is ze een verliezer, maar niet in negatieve zin.
Dit was echter voor ons zo, zo kon mijn moeder er mee omgaan, zo konden wij als kinderen van 12, 15 en 17 er mee omgaan. Dat is waar het uiteindelijk om draait, dat de gene die met een slopende ziekte te maken hebben er zo goed mogelijk mee om kunnen gaan. Voor iemand anders is dat misschien door het vechten achterwegen te laten, en inderdaad, het op een kwestie van geluk houden.

Ik hoop dat mijn post je wat duidelijkheid geeft over de redenen waarom het vaak een gevecht wordt genoemd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:19

miepietjuh schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom sommige mensen de uitspraken van TS zo kwetsend vinden. Naar mijn mening vind ze alleen de uitdrukking 'strijden tegen kanker' storend omdat zij de opvatting heeft dat er aan het einde van de strijd een winnaar of een verliezer is. Dit lijkt mij alleen erg positief omdat ze niet vind dat mensen die te komen overlijden aan kanker verliezers zijn.
Ik ben het wel met TS eens, het kan alleen op twee manieren opgevat worden, en dat betekend niet dat ik denk dat mensen met kanker er niet voor vechten om beter te worden.

Ik ben het met je eens, maar laten we ook even stilstaan bij degenen die er wat moeite mee hadden. Magda bijvoorbeeld is nog maar net haar vader verloren en voor haar is het dus moeilijk om het even te relativeren.

Dit soort onderwerpen kunnen erg gevoelig liggen en al zeg je het nog zó voorzichtig, dan nog kan het bij een ander wel weer anders geïnterpreteerd worden.
Imo mag een vraagstelling best wel kritisch gesteld worden, dat houdt de maatschappij scherp en gezond, maar daar kun je wel scherpe tegengeluiden op krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:38

Heftig hoor Kitty :(:)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen mening heb over de benaming.
Ik snap beide argumenten en ik zie niet meer waarheid in het een of het ander.
Vechten lijkt mij echter niet enkel voor kanker voorbehouden.
Iemand die zijn hele leven zo normaal mogelijk probeert om te gaan met bijv schizofrenie vind ik ook een vechter. Ik denk dat vechten vooral gebruikt wordt als iets onrechtvaardig lijkt, zoals kanker op zeer jonge leeftijd.
Bij oudere mensen wordt het minder vaak gebruikt omdat het dan meer geaccepteerd lijkt als ouderdomsziekte.

Waar ik me inderdaad ook wel eens aan stoor is de onaantastbaarheid van kanker.
Natuurlijk is het afschuwelijk als een naaste die diagnose krijgt, maar in geval van genezing lijken sommigen daar erg in te blijven hangen. Een moeder van een collega heeft het overleeft, maar zowel de moeder als dochter zijn nog altijd angstig en depressief ondanks dat de kans op terugkeer te verwaarlozen is. Als ik daar wat over zeg dan krijg ik de sneer 'jij snapt het gewoon niet'. Dat ik wel degelijk het gevoel ken hoe het is om te denken dat je moeder zal sterven is onbelangrijk, want het was geen kanker.

Het is een afgrijselijke ziekte, maar ik vind het ergens ook kwetsend tegenover chronisch zieken om dat als 'ziekte' af te doen waar je het maar mee te doen hebt terwijl je aan kanker 'strijdend' ten onder gaat.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:13

Klopt Sizzle, kanker is vreselijk, chronisch is een ander ding. Ik ken een paar mensen met ziektes dat ik denk -en wel eens zeg- wat ik had was erg, maar wat die mensen hebben... Chronische leukemie, en MS. Laatst, een stagiair bij ons op het werk. Net klaar met zijn studie deed hij daarna nog wat werk voor ons en toen: diagnose MS. Zo'n jongen, net samenwonend, aan de start van zijn leven, oh mijn god. Je kunt niets met elkaar vergelijken, het is geen wedstrijd wie de ergste ziekte heeft, maar jemig, chronisch, daar heb je inderdaad maar mee te dealen de rest van je leven. Een gevecht je leven lang.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:34

Aan de ene kant ben ik het met je eens TS dat de benamingen een negatieve bijsmaak kunnen veroorzaken, strijden, verliezen etc het impliceert een verantwoordelijkheid voor de uitkomst die er, misschien, helemaal niet is.

Aan de andere kant heb ik wel gezien dat er iets is in mensen wat ze drijft om 'de strijd aan te gaan' Mijn opa heeft heel lang voor mijn oma moeten zorgen, ruim 40 jaar, toen hij in oktober 2009 de diagnose terminale longkanker kreeg was voor hem 1 ding duidelijk: Hij zou zo lang mogelijk behandeld worden, zodat hij (en wij ook natuurlijk) ervoor kon zorgen dat oma goed terecht kwam met de zorg die ze nodig had. Hij was gewoon echt nog opa in die tijd van behandelingen, stoere, grote, strenge opa.

Toen overleed oma zeer plotseling in maart. Tot de begrafenis heeft hij nog voor haar gezorgd, alles geregeld. Toen we die avond met de hele familie samen zouden eten schoof hij zijn bord weg, zei 'laat maar, het is nu over' en ging naar zijn bed. Hij is daar niet meer vandaan gekomen, heeft geen hap meer gegeten, veranderde in een zielig hoopje mens en was binnen 5 weken ook dood. Ik kan het niet beter omschrijven dan dat hij voor oma vocht en daarmee stopte toen zij er niet weer was en ja daarmee heeft hij een gevecht wat hij al niet had kunnen winnen verloren.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:46

Wat een verhaal Depende. Indrukwekkend!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:10

Idd Depende... ik begrijp ook dat het negatief over kan komen.
Maar kanker hebben, zeker in latere stadia is gewoon echt een gevecht.
Ik heb het veel te vaak van dichtbij meegemaakt, veel familie op jonge leeftijd verloren aan die rotziekte.
Waaronder mijn vader, voor mijn vader was er eigenlijk geen gevecht met een goed einde mogelijk...
De vorm die bij ons in de genen zit is zo snel groeiend, agressief en niet weefsel gebonden dat ook bij vroeg ontdekken je kansen op overleven erg klein zijn.

Maar ondanks dat mijn vader is overleden, heeft hij voor mijn gevoel niet verloren.
Hij kreeg te horen dat hij nog enkele maanden te leven had... en hij ging letterlijk een weddenschap aan met zijn oncoloog :') "oh nee, wedden dat ik het minimaal een jaar red?"
Alles op alles heeft hij gezet, alle middelen aangegrepen die er mogelijk waren. "Proefkonijn" geweest voor nieuwe chemo varianten en allerlei homeopathische middelen genomen.
Mijn vader heeft uiteindelijk twee jaar lang de strijd gestreden.
Van een gezonde vent van 120kg in de bloei van zijn leven ging die naar een uitgemergeld grijs mannetje van minder dan 50kg (laatste keer dat hij zich gewogen heeft, ongeveer een week voor zijn dood).
Het sterven zelf duurde ook twee volle dagen, ook daarin heeft hij alles gegeven wat hij had, om zo lang mogelijk bij ons te blijven. Mijn vader hing erg aan het leven, ook al was dat op het eind mensonwaardig. Uiteindelijk is hij wel overleden op 25 mei 2011 op 59 jarige leeftijd, maar heeft hij de weddenschap met de oncoloog wel gewonnen :D

Mijn vader 4 jaar voor zijn dood
Afbeelding

Mijn vader 3 maanden voor zijn dood
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 07:40

LZP -> MW

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:45

Wat een indrukwekkende foto's c_alsemgeest... Dit soort beelden heb ik van diverse naasten ook, in mijn hoofd. Het nare aan kanker vind ik met name het vermageren. Ik vind dat in je herinnering ook zo naar. Je hebt altijd 2 beelden. Dapper van je dat je de foto's laat zien :(:) .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:51

Ja m'n vader maakte overal een geintje van... dat was ook wel zijn kracht. Volgens hem kon die eindelijk een getailleerd maatpak aan :+

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:57

Dat zijn ook de leuke herinneringen, de grapjes :-). Mijn overleden man en ik kregen indertijd iemand van de uitkeringsinstantie langs, die man was helemaal flabbergasted van de nare situatie en kon bijna geen woord uitbrengen. Wij grappend daarna 'nou die man is ook niet veel gewend zeg', we vonden het eigenlijk wel lollig. Humor is zo belangrijk. Op die momenten gaat het om het moment zelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:59

Ik gebruik zelf nooit de termen 'vechten' als het om ziektes gaat. Ook ik vind het vreemd; het is uiteindelijk een vreemde loterij, waarbij je pech of geluk hebt. Het draait om kansen helaas en de een hoort bij de overlevers en de ander helaas bij de overledenen. Dus vechten vind ik dan raar, er is geen eerlijke strijd. Je kan uiteraard in gevecht met jezelf zijn, met de keuzes die je moet maken; door behandelen? Of stoppen? Misschien vind ik daar beter: worsteling bij passen. Een worsteling met alle gedachtes over alle keuzes.
Een ziekte kent alleen maar verlies wat dat betreft, want ook al ben je genezen; het laat toch zijn sporen na, lichamelijk en mentaal. Het blijft toch bij je voor een langere tijd, al dan niet de rest van je leven. Ziekte kan ook zeker iets positiefs meebrengen; andere kijk op het leven bv.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-05-13 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:04

Het is inderdaad een loterij, maar wel eens aan gedacht dat het de mensen met kanker zelf het idee geeft of ze er invloed op hebben? Als iemand wil zeggen "ik ga de strijd met kanker aan", wie zijn wij dan om te zeggen dat dat een verkeerde houding is. Dus "ik ben ziek" mag wel, "ik vecht voor mijn leven" mag niet omdat sommige mensen vinden dat dit een negatieve bijsmaak heeft?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:10

chevax schreef:
Het is inderdaad een loterij, maar wel eens aan gedacht dat het de mensen met kanker zelf het idee geeft of ze er invloed op hebben? Als iemand wil zeggen "ik ga de strijd met kanker aan", wie zijn wij dan om te zeggen dat dat een verkeerde houding is. Dus "ik ben ziek" mag wel, "ik vecht voor mijn leven" mag niet omdat sommige mensen vinden dat dit een negatieve bijsmaak heeft?

Dat begrijp ik absoluut, de wil om te overleven is immers het grootste instinct die al tot uiting komt zodra wij geboren worden (en vast zelfs al eerder in de baarmoeder) en gaan huilen van 'hier zijn wij!'.
Ik zeg ook absoluut niet dat het een verkeerde houding is, men moet zelf doen waar zij zich prettig vbij vinden. Of het nou is bij alles bij de Here leggen of zeggen dat ze gaan vechten of zelfs ervoor kiezen om niets te doen en het over zich heen laten komen. Maar zelf gebruik ik die woorden niet, dat vind ik niet passen met de bizarre loterij waarbij uiteindelijk iedereen pech heeft die kanker heeft gekregen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:08

Mijn vader heeft slokdarmkanker gehad, voor degenen die het niet weten, dat is altijd een hele nare kwaadaardige tumor. Met een kleine overlevingskans.

Maar mijn vader noemt het ook geen vechten wat hij heeft gedaan, hij lag gewoon in dat ziekenhuisbed, ogen open, alles over zich heen laten komen, elke dag weer, 3 maanden lang. En dat is dan alleen maar de foute periode geweest, daarvoor heeft hij nog elke dag bestraling en elke week chemo gehad. Kotsen in een emmertje op de bank terwijl wij er naast zaten. Hele dagen ziek in bed en een kapotte huid krijgen.

Het is inderdaad een kwestie van geluk hebben. Geen positiever mens dan Supergirl hier op bokt, en juist zij is er niet meer. Terwijl mijn vader zomaar kon zeggen 'jongens, ik ga het niet halen'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:15

Ik denk dat je bij elke zware ziekte, of je geneest of niet, enkel kan verliezen. Je komt er nooit als winnaar uit.
Ik zie het ook niet echt als vechten, meer als een intens doorzettingsvermogen... En dat iemand er aan sterft, betekent niet dat die persoon geen doorzettingsvermogen had, slechts dat de ziekte minder genade getoond heeft (voor zover je bij een ziekte van "genade" kan spreken). De ene ziekte is agressiever dan de andere en er speelt zoveel mee...

Nee je kan niet winnen. Je kan enkel proberen stand te houden en hopen dat je er door komt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:17

Ayasha schreef:
Ik denk dat je bij elke zware ziekte, of je geneest of niet, enkel kan verliezen. Je komt er nooit als winnaar uit.
Ik zie het ook niet echt als vechten, meer als een intens doorzettingsvermogen... En dat iemand er aan sterft, betekent niet dat die persoon geen doorzettingsvermogen had, slechts dat de ziekte minder genade getoond heeft (voor zover je bij een ziekte van "genade" kan spreken). De ene ziekte is agressiever dan de andere en er speelt zoveel mee...

Nee je kan niet winnen. Je kan enkel proberen stand te houden en hopen dat je er door komt.

Ja, jij hebt natuurlijk ook je portie gehad. Maar jou zie ik dan wel weer als een vechter, maar dat komt omdat je zo lekker fel bent soms :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:20

Ja maar iemand kan wel een vechter zijn, maar dat betekent niet dat je vecht in een ziekte, dat zou inderdaad impliceren dat mensen die sterven het aan zichzelf hebben en dat is gewoon niet waar...
Er komt meer geluk bij kijken dan vechtlust in mijn ogen...
De ene haalt het, de andere niet... We trekken een lotje en soms hebben we geluk... En soms niet...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:24

Ayasha schreef:
Ja maar iemand kan wel een vechter zijn, maar dat betekent niet dat je vecht in een ziekte, dat zou inderdaad impliceren dat mensen die sterven het aan zichzelf hebben en dat is gewoon niet waar...
Er komt meer geluk bij kijken dan vechtlust in mijn ogen...
De ene haalt het, de andere niet... We trekken een lotje en soms hebben we geluk... En soms niet...

Ja het is pech of geluk hebben. Het is niet anders. En het blijft nog spannend bij ons de komende paar jaar, maar goed. We leven met de dag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:34

Wat denk je eigenlijk te bereiken met dit topic, anders dan mensen kwetsen ?
Waarom zou je hier een discussie over willen beginnen?
Laat iedereen het noemen zoals het is, wat kan jou dat nou schelen. Ik heb het idee dat je bewust mensen wil kwetsen hiermee alsof kanker hebben niet erg genoeg is.
Bah, wat een naar persoon ben jij :r

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:35

Fitzroy schreef:
Wat denk je eigenlijk te bereiken met dit topic, anders dan mensen kwetsen ?
Waarom zou je hier een discussie over willen beginnen?
Laat iedereen het noemen zoals het is, wat kan jou dat nou schelen. Ik heb het idee dat je bewust mensen wil kwetsen hiermee alsof kanker hebben niet erg genoeg is.
Bah, wat een naar persoon ben jij :r

Wat een nare reactie!
Laat iedereen lekker in zijn waarde. Dit is haar mening, ben jij het daar niet mee eens; zeg dat dan op een nette manier of reageer gewoon niet :n

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:38

Pardon, zij mag zo maar mensen kwetsen die mensen idd hebben zien vechten tegen kanker? Dat vinden jullie wel normaal? Nou, ik niet en ik Tem ook. Ja, dit topic kwetst mij en in grote mate.