Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Citaat:'De illusie dat je een grotere kans maakt kanker te overleven door positief te denken, door te vechten, vind ik zo afschuwelijk voor de patiënten die het níet halen. Alsof die dan te weinig hun best zouden hebben gedaan. Bijna iedereen ziet mij als de jongen die kanker heeft overwonnen - dat krijg ik er heel moeilijk uit. Terwijl: ik ging liggen en gaf me over aan de artsen, het enige wat je kunt doen.'
Je hebt gewoon pech, als je het niet haalt. 'De patiënten om mij heen vochten veel meer. Piloot Bob zette een fitnesscircuitje op, bakker Rob riep: ik ga het redden, ik wel! En die haalden het juist niet. Dus tja.
.
.miepietjuh schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom sommige mensen de uitspraken van TS zo kwetsend vinden. Naar mijn mening vind ze alleen de uitdrukking 'strijden tegen kanker' storend omdat zij de opvatting heeft dat er aan het einde van de strijd een winnaar of een verliezer is. Dit lijkt mij alleen erg positief omdat ze niet vind dat mensen die te komen overlijden aan kanker verliezers zijn.
Ik ben het wel met TS eens, het kan alleen op twee manieren opgevat worden, en dat betekend niet dat ik denk dat mensen met kanker er niet voor vechten om beter te worden.

"oh nee, wedden dat ik het minimaal een jaar red?"

. Mijn overleden man en ik kregen indertijd iemand van de uitkeringsinstantie langs, die man was helemaal flabbergasted van de nare situatie en kon bijna geen woord uitbrengen. Wij grappend daarna 'nou die man is ook niet veel gewend zeg', we vonden het eigenlijk wel lollig. Humor is zo belangrijk. Op die momenten gaat het om het moment zelf. chevax schreef:Het is inderdaad een loterij, maar wel eens aan gedacht dat het de mensen met kanker zelf het idee geeft of ze er invloed op hebben? Als iemand wil zeggen "ik ga de strijd met kanker aan", wie zijn wij dan om te zeggen dat dat een verkeerde houding is. Dus "ik ben ziek" mag wel, "ik vecht voor mijn leven" mag niet omdat sommige mensen vinden dat dit een negatieve bijsmaak heeft?
Ayasha schreef:Ik denk dat je bij elke zware ziekte, of je geneest of niet, enkel kan verliezen. Je komt er nooit als winnaar uit.
Ik zie het ook niet echt als vechten, meer als een intens doorzettingsvermogen... En dat iemand er aan sterft, betekent niet dat die persoon geen doorzettingsvermogen had, slechts dat de ziekte minder genade getoond heeft (voor zover je bij een ziekte van "genade" kan spreken). De ene ziekte is agressiever dan de andere en er speelt zoveel mee...
Nee je kan niet winnen. Je kan enkel proberen stand te houden en hopen dat je er door komt.
Ayasha schreef:Ja maar iemand kan wel een vechter zijn, maar dat betekent niet dat je vecht in een ziekte, dat zou inderdaad impliceren dat mensen die sterven het aan zichzelf hebben en dat is gewoon niet waar...
Er komt meer geluk bij kijken dan vechtlust in mijn ogen...
De ene haalt het, de andere niet... We trekken een lotje en soms hebben we geluk... En soms niet...
Fitzroy schreef:Wat denk je eigenlijk te bereiken met dit topic, anders dan mensen kwetsen ?
Waarom zou je hier een discussie over willen beginnen?
Laat iedereen het noemen zoals het is, wat kan jou dat nou schelen. Ik heb het idee dat je bewust mensen wil kwetsen hiermee alsof kanker hebben niet erg genoeg is.
Bah, wat een naar persoon ben jij