Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:47

Colway schreef:
BMI zegt ook weinig, het is een 'standaard' en mensen zijn nu eenmaal niet standaard.

Net als kledingmaat ook heus niet alles zegt. Ik snap best dat een vrouw van 1.80 sneller een maat 40 heeft, dan iemand van 1.60. Al klinkt voor mij maat 40 redelijk huge. Als ik dat zou hebben moet ik zo'n 15kg aankomen.

Vetpercentage is denk ik het meest betrouwbaar, dat geeft ook een veel beter beeld van gezondheidsrisico's.

Misschien zouden huisartsen dat standaard moeten doen bij bezoeken van cliënten.

ik heb inderdaad maat 40 je :)

als ik in een 38 of 36 moet passen kun je een hoopje botten bij elkaar rapen ,
mijn vorige post was gericht op jouw vorige post

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:47

Het valt mij wel op dat er overduidelijk meer sport-activiteiten worden georganiseerd en programmas op tv komen zoals Obese.
Dit is echt iets van de laatste jaren..

Chevax, ben ik met je eens. Maar je hoort net zo goed de slanke mensen praten 'Oh die kan dat beter niet eten' of 'Kijk dan wat die naar binnen werkt' of 'Die zal de kop wel houden' en dat soort dingen.

Alice, ik snap het nog niet helemaal.. 'aankom krijg ik een buikje = ongezond'.
Ik zei dat een buikje krijgen niet ongezond is :) Wat bedoel jij met jouw zin?
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 25-04-13 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:48

Daarom zei ik ook vroeger..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:49

Volgens mij zijn die fb-berichten vooral een tegengeluid, aangezien het 'ideaal' nog steeds erg dun is. Ik hoorde laatst weer een verhaal dat een modellenbureau was gaan recruteren bij een anorexia kliniek (maar dat kan ook een hoax zijn).

Grapjasjes12

Maar wat maakt het nou uit of dat in de Middeleeuwen zo was? :')

quera

phormicola schreef:
Maar wat maakt het nou uit of dat in de Middeleeuwen zo was? :')

Om te laten zien dat alles constant veranderd. Het gaat van groot naar klein enz enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:50

@nancy: buikvet is ongezond. Dus een buikje = ongezond.

Wat betreft al die programma's en activiteiten gaan we idd dezelfde kant op als in de VS. Daar heb je ook een soort onderscheid tussen de te dikke mensen, en de groep die vaak juist weer obsessief bezig is met gezondheid.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:50

_Nancy schreef:
Het valt mij wel op dat er overduidelijk meer sport-activiteiten worden georganiseerd en programmas op tv komen zoals Obese.
Dit is echt iets van de laatste jaren..

Chevax, ben ik met je eens. Maar je hoort net zo goed de slanke mensen praten 'Oh die kan dat beter niet eten' of 'Kijk dan wat die naar binnen werkt' en dat soort dingen.

Alice, ik snap het nog niet helemaal.. 'aankom krijg ik een buikje = ongezond'.
Ik zei dat een buikje krijgen niet ongezond is :) Wat bedoel jij met jouw zin?

Oh oeps, verkeerd gelezen.
Naja, misschien niet meteen. Maar als alles dun blijft en ik heb wel een dikke buik, laten we zeggen dat het niet echt de bedoeling is.
Lijkt me in ieder geval niet te verkiezen boven dan maar gewoon alles dun.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:51

Ik stoor me hier totaal niet aan. Kan me wel om belangrijkere dingen druk maken.
Dus tip: gewoon verder kijken naar de leuke berichten en laat jezelf niet beïnvloeden, irriteren of onzeker voelen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:52

colway
Zonder te veel vet heb ik maat 42 en ben 170 groot. Wel echt breed gebouwd, brede heupen, brede schouders.
Ik ben nu te zwaar en ook te vet helaas wegens ziekte hoop dat het veranderd want heb er zelf een hekel aan. Heb nu dan ook maat 46.
Maar als ik 38 heb heb ik ondergewicht, ja door ziekte heb ik dat ook gehad, maar dan ben ik echt eng mager. Dan ben ik net een wandelend skelet.

Dus maat 40 huge vinden is niet echt een gewoon beeld, maar een beeld wat je hebt door je eigen lichaam en dat het bij jou wel zo is.
En daarmee zeg ik dus niet dat jij wel een wandelend skelet bent, dat was bij mijn lichaam zo, maar ik weet dus heel goed dat dat bij elk ander anders is.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:55

Het valt me wel op dat wij thuis 's avonds op de bank meer zijn gaan eten de laatste jaren. Ik ben toevallig 1 april er mee gestopt (grotendeels) en weer gaan hardlopen, zo'n 2 x per week.
Door meer te bewegen( 2 x per week half uurtje hardlopen) en normaal te eten (en niet 's avonds wat extra) ben ik nu 4 kg kwijt met eigenlijk weinig moeite.
Ik ben er mee begonnen omdat ik zelf niet tevreden was over mijn conditie, gewicht en buik, niet wat een ander er van vond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:55

Ik vind het inderdaad ook opvallen.

Ben zelf lang, 1.86m en weeg 86 kilo (mijn streven is 78, maar ik doe rustig aan, wil het graag blijvend op dat gewicht). Dat is zeg maar kantje boord qua BMI. Maar mensen zien het niet aan mij. Ik heb ook 96 kilo gewogen en nog zag men het niet...

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben blij dat ik niet dun ben... Want volgens mij wordt tegenwoordig iedereen met maatje 36 of kleiner uitgescholden voor anorexiapatiënt of veroordeeld omdat ze alles kunnen eten en geen grammetje aankomen...

Dat curvy model is ook van de zotte hoor... Volgens mij is 49 + 25 nog altijd 74 en geen 70...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:57

little_king schreef:
colway
Zonder te veel vet heb ik maat 42 en ben 170 groot. Wel echt breed gebouwd, brede heupen, brede schouders.
Ik ben nu te zwaar en ook te vet helaas wegens ziekte hoop dat het veranderd want heb er zelf een hekel aan. Heb nu dan ook maat 46.
Maar als ik 38 heb heb ik ondergewicht, ja door ziekte heb ik dat ook gehad, maar dan ben ik echt eng mager. Dan ben ik net een wandelend skelet.

Dus maat 40 huge vinden is niet echt een gewoon beeld, maar een beeld wat je hebt door je eigen lichaam en dat het bij jou wel zo is.
En daarmee zeg ik dus niet dat jij wel een wandelend skelet bent, dat was bij mijn lichaam zo, maar ik weet dus heel goed dat dat bij elk ander anders is.

Zucht...dat zeg ik toch? Dat maat dus eigenlijk ook niets zegt omdat het te standaard is? Als ik een voorbeeld geeft van iemand die bijvoorbeeld 1.80 is, geld dat ook voor vrouwen die breder van bouw zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:58

Waarom is buikvet ongezond? Vrouwen krijgen toch heel snel vet op de buik ipv op andere plekken? En een beetje vet meer dan helemaal strak zijn, is toch niet meteen ongezond?

Ik ben 1.70m en weeg 55kg en ben gespierder dan de gemiddelde vrouw. Maar heb broeken wel maat 38/40 (bovenkleding maat 36). Maat zegt ook niet alles. Ik heb een erg ronde kont en dat moet ook maar in de broek passen.

Vetpercentage moeten ze meten, niet gewicht etc..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:59

Zucht... jij zegt dat je maat 40 huge vind.
Terwijl het dat niet perse zo is maar het in jou hoofd zo is.
Zie ook het bericht van Little birdie.
Ik heb niet het idee dat jij een gezond beeld hebt van de mensen om je heen om eerlijk te zijn.
Maar je alles vergelijkt met wat voor jou lichaam goed is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:00

Buikvet is het meest ongezonde vet ;-) En dan heus geen klein laagje spek zoals de meeste vrouwen hebben, maar echt (te)veel vet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:01

little_king schreef:
Zucht... jij zegt dat je maat 40 huge vind.
Terwijl het dat niet perse zo is maar het in jou hoofd zo is.
Zie ook het bericht van Little birdie.
Ik heb niet het idee dat jij een gezond beeld hebt van de mensen om je heen om eerlijk te zijn.
Maar je alles vergelijkt met wat voor jou lichaam goed is.

Dat zeg ik toch ook? Dat voor mij, gezien mijn lijf, maat 40 huge is aangezien ik dan 15 kilo zou moeten aankomen en ik dus echt wel chubby wordt. Dus ja, ik ga uit van mijn eigen lichaam. Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Ik geef aan dat maten niet zoveel zeggen, net als BMI niet. is het weer niet goed :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:01

Colway schreef:
Buikvet is het meest ongezonde vet ;-) En dan heus geen klein laagje spek zoals de meeste vrouwen hebben, maar echt (te)veel vet.

Ah zo! Ik heb een strakke buik maar helaas wel een laag(je) vet op m'n onderbuik. Ziet er nou niet bepaald mooi uit vanaf de zijkant :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:02

Klopt, buikvet is slecht.
Een klein beetje niet, maar te veel wel.
Dus helaas voor de appel modellen, dat is ongezonder dan de dikke kont van de peer modellen :)

Grapjasjes12

Vrouwen komen over het algemeen juist sneller aan rond de heupen/dijen.

Janine1990

Geryon schreef:
Colway schreef:

Ah zo! Ik heb een strakke buik maar helaas wel een laag(je) vet op m'n onderbuik. Ziet er nou niet bepaald mooi uit vanaf de zijkant :=

Dat laagje vind ik juist heel mooi.

Maar nog even een verduidelijking over buikvet: Buikvet levert een sterk verhoogt risico op hart- en vaatziekten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:03

volgens mij heb ik ergens wel eens gelezen dat het ongezondste vet dus wel het buikvet is :j
zou ik eens op moeten zoeken

mensen die groot zijn is normaal dat je dan zwaarder bent
en er zit een groot verschil tussen gewoon groot , stevig of gewoon dik
en laten we wel wezen, een hoop dikke mensen scharen zich maar wat al te graag onder de noemer stevig en happen ook stevig door!
Toevallig 4 dagen geleden nog een discussie met iemand over gehad en toen we haar eenmaal vroegen haar eetschema neer te zetten schrok ik mij wezenloos! Tja niet zo raar dat je dan "stevig" bent :=

En er wordt vaak gezegd: ik eet gezond!
maar de hele dag sapjes zoals spa fruit drinken is niet zo gezond hoor :n
al denken veel mensen dus van wel :o

ik zelf vind tot 42 wel normaal, maar daarboven ga je toch echt naar de categorie stevig en te dik

Neroo

Buikvet is het schadelijkst omdat dat het meest rond de organen zit :)

Grapjasjes12

Geryon schreef:
Colway schreef:

Dat is dan weer vrij normaal voor een vrouw. Als je vet rond je maag (boven je navel) zou hebben is dat een stuk slechter. Vrouwen hebben wel wat vet nodig, anders werkt ons lijf niet meer :)

Winged

Natuurlijk is elk lichaam anders. En redenen waarom de één slanker is dan de ander ook. Zelfde als afvallen: is het mogelijk/niet mogelijk. Staat het goed of niet?
(Hier één met smalle heupen en bredere schouders... Ook handig :') )

Ik denk dat er ook moet worden gekeken naar wat iemand binnenwerkt. Zoals ik al zei: Een keertje snacken is echt niet erg. En ik snap ook wel dat iemand die 'dikker' is wel een keer een patatje lust. Wie ben ik om op straat te oordelen of iemand wel of niet iets mag eten? Ik ken die persoon niet, ik weet niet hoe zijn/haar levensstijl is etc. Het belangrijkste is dat je maar gezond bent, dat je niet dichtslibt en gelukkig bent.

(En ja, in mijn geval is dat in een maatje 34 mét spieren. En als iemand daar wat over te zeiken heeft moeten ze dat vooral gaan doen. Ik voel mij er fijn bij, ik eet goed en heb minder last van kwaaltjes)