Pfeiffer. En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pfeiffer. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:00

Ik heb vorig jaar 5 maanden in de ziektewet gezeten door die stomme pfeiffer.. nu werk ik weer een jaar fulltime maar last heb ik er nog wel van.. ben een stuk sneller moe dan de meeste mensen. :)

Ik heb geen speciaal dieet gevolgd, die 4 uur dat ik wakker was op een dag vrat ik wat ik kon eten :') pas toen ik steeds langer wakker kon zijn ging ik weer een normaal eetpatroon aannemen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:03

ik begon met een griepje waar ik moeilijk uit kwam, dan toch maar na 3 weken langs de dokter en bloed laten prikken. het begon bij mij eind oktober, en kan nu eindelijk zeggen dat het weer beter met me gaat.
k heb tussendoor wel een aantal terug vallen gehad ik dacht weer te kunnen gaan rijden maar de dag erna was ik helemaal gesloopt. nu kan ik wel gelukkig weer 2 paarden rijden en k begin nu weer met een uurtje per dag werken bij de ah, als ik klaar ben heb ik nog wel het gevoel of ik een maraton heb gelopen.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:07

Jeetje, heftig! ik moet aankomende week naar de arbo, ben benieuwd. Ik heb ook een actief beroep en merk dat sommige halve dagen echt zwaar zijn. heb vorige week 1 dag gehad dat het wel goed ging en ik s middags ook niet al helemaal op was, dat was wel fijn.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:08

Vanaf eind oktober al? pffff. Zijn er ook mensen die er wel maar een paar weken last van hebben gehad? Ik pas wel op met eten, eet geen vette dingen, drink geen alcohol en koffie ivm de lever. En zit aan de echinaecea en multivitamine pillen. wellicht dat het misschien nog helpt.
zo te horen hebben jullie er wel meer last van gehad dan ik. Ik doe het liefst de hele dag niks maar slaap niet de hele dag. Wel merk ik dat fietsen bijvoorbeeld amper gaat, ik s middags echt rust nodig heb, en het werken eigenlijk niet gaat, maar ik ga toch. Ook voor de afleiding, kan zo moeilijk niks doen, ook al zegt mn lijf dat het moet.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:04

_Deco_ schreef:
Ik meld me ook.. de verhalen in dit topic geven me toch wat zorgen als ik zie hoelang het kan duren. ik ben nu een week of 4 onder de pannen en ben het ongelooflijk zat. De acute fase is wel voorbij maar ik ben nog heel erg moe. Ik werk halve dagen en slaap meestal s middags maar t gewone leven gaat ook door.. de boodschappen, het huishouden en mn paard, het moet wel gebeuren. Hoe doen jullie dit? ik merk dat alles een beetje langs me heen gaat, met name met veel prikkels om me heen. Hoe doen jullie het met werk? Werken jullie gewoon door? ik voel me soms echt een watje en dwing mezelf soms ook gewoon om dingen te doen. Weet uit werk ervaring dat mensen snel in klachten blijven hangen en dat wil ik bij mezelf echt voorkomen.. baal nog het meest dat sporten niet mag, en ook niet lukt trouwens.. bleegh :(

Ik kan je hand geven, ik zit nu op week 5 en ik ben het ook meeer dan beu ! Ik heb al zoveel moeten afzeggen.... en nu ook mijn werk. Ik werk in het onderwijs, werd voor de meivakantie ziek en ging er tot op de laatste dag van de vakantie vanuit dat ik weer aan het werk kon na de meivakantie.. Maar helaas! Momenteel is er vervang voor mij en zal ik voorlopig niet meer terug gaan... Baal enorm, maar ik trek het simpelweg gewoon niet....

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:11

IvankBacardi schreef:
ik begon met een griepje waar ik moeilijk uit kwam, dan toch maar na 3 weken langs de dokter en bloed laten prikken. het begon bij mij eind oktober, en kan nu eindelijk zeggen dat het weer beter met me gaat.
k heb tussendoor wel een aantal terug vallen gehad ik dacht weer te kunnen gaan rijden maar de dag erna was ik helemaal gesloopt. nu kan ik wel gelukkig weer 2 paarden rijden en k begin nu weer met een uurtje per dag werken bij de ah, als ik klaar ben heb ik nog wel het gevoel of ik een maraton heb gelopen.

Dat heb ik nog regelmatig als ik 's morgens wakker word. Zo vervelend, want dan weet ik dat ik gelijk de hele dag niks kan :+
Hebben jullie ook dat je armen en benen zo vermoeid zijn, dat ze gewoon zelfs pijn doen?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:24

jaa dat had ik ook vooral sochtens was ik ook heel misselijk.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:28

pfff ken het, ben er echt maanden mee zoet geweest, eigenlijk ook mijn eigen schuld, ik ging te snel, luisterde niet naar mijn lichaam en tja pakte me harder terug! Zorg echt dat je je rust pakt en ga niet over je eigen grens heen ja het duurt lang maar ga je er tegenin duurt het alleen maar langer!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:29

Apart om te lezen hoelang mensen er soms inzitten.
Ik heb nu ongeveer al anderhalf jaar last van moeheid. Gewoond dat ik smiddags moet slapen en dan er weer een beetje ben.
Lange weg afgelegd bij de dokters, eerste dokter zei ik weet niet wat het is leer er maar mee leven.
De 2e dokter wou eerst afwachten of het erger werd. (en dat werd het) Dus uiteindelijk maar algeheel bloedonderzoek gedaan. Niks uitgekomen, dan maar naar de internist.
ik heb vorige week de uitslag van mn bloed en urine te horen gekregen. Ik heb (ooit) pfeiffer gehad.
Mijn moeheid is dus makkelijk daarop te gooien maar ze wil een extreme soort van winterdip met alle bijkomende stress ook niet uitsluiten.

In de meeste verhalen van jullie lees ik dat je wel wil maar het niet kan omdat je dr geen puf meer voor hebt. Daar kan ik me gewoon zo in vinden! Mensen begrijpen het niet en denken dat je jezelf aanleert om even lekker te gaan slapen en dat als je niet gaat slapen je er zo vanaf bent.

Iedereen heel veel sterkte hiermee. Hoop dat het bij mij niet zo erg door gaat slaan nog als bij andere mensen (keelpijn ed.) want dat heb ik nooit gehad.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:40

_Deco_ schreef:
Vanaf eind oktober al? pffff. Zijn er ook mensen die er wel maar een paar weken last van hebben gehad? Ik pas wel op met eten, eet geen vette dingen, drink geen alcohol en koffie ivm de lever. En zit aan de echinaecea en multivitamine pillen. wellicht dat het misschien nog helpt.
zo te horen hebben jullie er wel meer last van gehad dan ik. Ik doe het liefst de hele dag niks maar slaap niet de hele dag. Wel merk ik dat fietsen bijvoorbeeld amper gaat, ik s middags echt rust nodig heb, en het werken eigenlijk niet gaat, maar ik ga toch. Ook voor de afleiding, kan zo moeilijk niks doen, ook al zegt mn lijf dat het moet.

Ook weer heel herkenbaar ! Ook met eten let ik heel erg op. Hou jij ook een bepaald dieet aan?
Ik begin 's morgens met versgeperste sinaasappelsap, zodat ik gelijk al vitamine C etc binnen heb. Verder let ik erg op vezels etc. Hou alles bij op voedingscentrum.nl en dan kan je precies zien wat je teveel of weinig binnen krijgt.

De vele rust ken ik ook... gewoon dat je niet meer kan! Ik sta ook al te hijgen als een paard als ik m'n pony poets/mee wandel of iets...verschrikkelijk!

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:42

saskiamax schreef:
Apart om te lezen hoelang mensen er soms inzitten.
Ik heb nu ongeveer al anderhalf jaar last van moeheid. Gewoond dat ik smiddags moet slapen en dan er weer een beetje ben.
Lange weg afgelegd bij de dokters, eerste dokter zei ik weet niet wat het is leer er maar mee leven.
De 2e dokter wou eerst afwachten of het erger werd. (en dat werd het) Dus uiteindelijk maar algeheel bloedonderzoek gedaan. Niks uitgekomen, dan maar naar de internist.
ik heb vorige week de uitslag van mn bloed en urine te horen gekregen. Ik heb (ooit) pfeiffer gehad.
Mijn moeheid is dus makkelijk daarop te gooien maar ze wil een extreme soort van winterdip met alle bijkomende stress ook niet uitsluiten.

In de meeste verhalen van jullie lees ik dat je wel wil maar het niet kan omdat je dr geen puf meer voor hebt. Daar kan ik me gewoon zo in vinden! Mensen begrijpen het niet en denken dat je jezelf aanleert om even lekker te gaan slapen en dat als je niet gaat slapen je er zo vanaf bent.

Ik hoop het ook niet voor je meid ! Klinkt heftig allemaal... lijkt me verschrikkelijk zo'n lange weg af te leggen en er dan nog niet achter komen wat het is...
Keelpijn etc. krijg je (volgens mij) alleen in het begin van de ziekte, daar begint het vaak mee... Volgens mij kan je het niet écht tussendoor of iets krijgen...
Iedereen heel veel sterkte hiermee. Hoop dat het bij mij niet zo erg door gaat slaan nog als bij andere mensen (keelpijn ed.) want dat heb ik nooit gehad.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:54

Ja die spierpijn heb ik ook, met name als ik te weinig rust heb gehad. Ben wel blij dat jullie de klachten herkennen, soms voelt het alsof ik me aanstel of zo .. een bepaald dieet hou ik niet aan, ik eet altijd wel gezond met veel verse groenten en fruit,maar drink nu veel water en geen alcohol.. ik merk dat ritme heel belangrijk is, ik heb nu mn vaste slaapmoment s middags en dat helpt wel. daarnaast probeer ik wel wat te doen, stal mesten, boodschapjes dat soort dingen.. buitenlucht doet wel goed.
Inderdaad vervelend als je al zolang last hebt..

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 17:50

Ja daarom vind ik dit topic ook fijn... Je herkent dingen en dan weet je in ieder geval dat het niet 'tussen je oren' zit. Als ik een 'goede' dag heb, probeer ik ook wel wat te doen ja :j Merk ook wel dat ik energie krijg van de zon.. Maarja, dat zit er voorlopig ook niet in -O-

Misschien moet ik ook maar een vast rustritme inlassen.... Nu doe ik dat, wanneer mijn lichaam dat aangeeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:24

Oh je werkt ook nog in het onderwijs?
Ik dus ook. Ik ga na 3 weken thuis weer lesgeven aan mijn examenklassen. Kansloos natuurlijk, al die prikkels, ik volgde het allemaal niet, die drukte aan mijn hoofd, ik kon niks.
Vanaf toen ben ik inderdaad ook vervangen, vreselijk gevoel he? Alsof je onwijs faalt....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:42

Ik heb twee jaar geleden pfeiffer gehad en bij mij is het overgegaan naar CVS.
Heb de moed een beetje opgegeven dat ik er ooit nog helemaal vanaf kom, en luister maar gewoon naar mijn lijf.
Dat is ook de enige tip die ik je kan geven; luister naar je lichaam. Moe is moe, dan moet je ook gewoon je rust nemen. Doe je dat niet, moet je op de blaren zitten. Ik heb mijn lange nasleep aan mezelf te danken omdat ik tijdens mijn pfeiffer periode 's nachts meerdere malen uit bed moest om een veulen de fles te gaan geven. En dat maandenlang.. Daar ga je zonder pfeiffer ook aan kapot, laat staan met.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:59

Goof schreef:
Oh je werkt ook nog in het onderwijs?
Ik dus ook. Ik ga na 3 weken thuis weer lesgeven aan mijn examenklassen. Kansloos natuurlijk, al die prikkels, ik volgde het allemaal niet, die drukte aan mijn hoofd, ik kon niks.
Vanaf toen ben ik inderdaad ook vervangen, vreselijk gevoel he? Alsof je onwijs faalt....

Ja...
Ik was ook gewoon weer naar mijn werk gegaan toen ik het had gehoord.. Ik dacht, moet vast lukken...
Maar voor ik op mijn werk was, was ik al op. Ik dacht : het gaat me niet gebeuren dat ik nu weer naar huis moet, dus gewoon lesgegeven. Wat jij aangeeft, alles gaat langs je heen en ik had gewoon niet de kracht om boven de kids te staan. Na de ochtend heb ik het helaas moeten opgeven en ben ik naar huis gegaan...

Mijn vervang is geregeld en ik heb geen idee of ik nog terug kan... Maar het is idd een faal gevoel... Ik baal ook zo dat ik niet met ze kan knallen tot de zomervakantie! Ik wilde nog zoveel (leuke) dingen met ze doen, maar helaas.... Ik moet me er maar bij neerleggen en het loslaten (al kan ik dat voorlopig nog niet ...)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:02

Vond ik ook heel moeilijk. Had die klassen al 3 jaar en notabene in het examenjaar liet ik afweten. Vond het zo erg. Heb het uiteindelijk kort voor de examens weer opgepikt dus kon nog wel even lekker knallen met ze en voor mijn gevoel kon ik het dus ook wel echt afsluiten met ze.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:57

Ja dat snap ik...examens is helemaal zo'n eindproduct! Ah dat is dan wel fijn ja...

Ik heb dan wel geen examenklassen, zit tenslotte in het basisonderwijs, maar dan nog...

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:36

MissBonny schreef:
M_ariskaa schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Dacht niet dat het me ooit nog zou overkomen, maar ik heb net de HA gebeld n.a.v. een bloedtest en blijk het dus ook te hebben. -O- Zou graag verhalen e.d. van anderen lezen, hoe die ermee om zijn gegaan.

Hoe voel je je momenteel?

Ik heb wel wat symptomen, maar bij mij blijft de moeheid grotendeels uit. Ben al ontzettend blij dat die vreselijke keelpijn weg is door de antibioticakuur.
Voelde me zo beroerd tijdens die keelpijn, alleen maar willen slapen, griepgevoel etc. Dat is gelukkig nu weg.
Ik heb nog wel dat veel langs me heen gaat, kan makkelijk een uur voor me uit zitten staren, vooral in de bus.
Ik werk nog wel gewoon (6 uur per week, horeca), ga nog stappen (maar drink niet meer) ga ook nog naar school (student), fiets nog, etc.
Wil gewoon mijn bezigheden niet stoppen, het gaat ook allemaal nog erg goed.
Wat hier eerder genoemd is, dat spierpijngevoel, heb ik ook best vaak. Vooral als ik in bed lig, wil dan gaan rennen om het 'weg' te krijgen, geen idee wat ertegen helpt.
Ik hoop gewoon dat ik een erg lichte vorm heb van pfeiffer, hoewel de keelpijn echt niet meer te houden was en ik er ook goed ziek van was.
Of ik denk dat de echte moeheid nog moet komen bij mij...

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 10:47

Hmmm heb je al bloed geprikt?

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:13

Iemand hier een ziektewet uitkering aangevraagd vanwege zijn pfeiffer en niet kunnen werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:25

Ja ik! Vorig jaar.. kwam tijdens mijn pfeiffer zonder werk dus bedrijf heeft hem aangevraagd voor me, die moesten bij uit dienst mij aanmelden bij het UWV.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:49

MissBonny schreef:
Hmmm heb je al bloed geprikt?

Doel je op mij?

Ik heb pfeiffer ja, kwam uit bloedtest. :)

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 13:02

En hoe voel je je nu M_ariskaa?

@ Jans, ok! Ja ik moest hem van de ene wel aanvragen en volgens de directeur word ik gewoon doorbetaald. Even afwachten dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:40

Uitkering is als je werkloos bent, of langer dan een x aantal maanden/ jaar ziek bent. Tot die tijd betaalt je werkgever jou.