Ben jij orgaandonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij orgaandonor?

Ja
157 (67%)
Nee
74 (32%)

Totaal aantal stemmen: 231

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:23

M_D_H schreef:
NeverGiveUp schreef:
Fair en M_D_H; Dus omdat je dat misschien denkt geef je andere nog levende mensen niet de organen die ze zó hard nodig hebben? :n

ik denk het niet mischien :n
ik geloof er echt in dat wij dadelijk terug komen in een andere gedaante :)
kijk, iedereen gelooft iets anders, ik kan jou niet duidelijk maken waarom ik dit geloof en waarom ik hierdoor geen donor wil worden.
ik kan alleen maar hopen dat je mijn mening en geloof respecteerd zonder daar meteen een negatieve mening over te vormen :)

dan nog wat anders, ik las net een verhaal over de doktoren die binnen 5 minuten stonden te bedelen om de organen.
mijn opa raakte in coma en kwam op de ic terecht, de doktoren daar beweerde dat hij hersendood was, maar ik weet dat hij nog op ons reageerde.
iig ze wilde hem van de beademing af hebben voor zijn verjaardag (die een paar dagen daarna zou zijn) want dan konden ze hem nog gebruiken als donor, daarna zou hij te oud zijn...
dat is toch respectloos??

mede door die situatie heeft mijn vader zijn donorschap opgezegt...
hij wil de zekerheid hebben dat hij wel echt geholpen wordt zonder dat ze hem meteen voor zijn organen opgeven :)

Je bent er dus gewoon zeker van... Ik zal niet zeggen dat ik het begrijp of zo, maar ik respecteer het wel.
Ben de koningin niet :P

Met dat dikgedrukte maak je me nou wel bang... -O-

Heb er totaal geen moeite mee helemaal leeggetrokken te worden, zeker niet als ik de verhalen hoor en zie. Van mensen die toch nog leven, of het niet gered hebben.
Voor zo'n stom iets als een long, die dan 'nutteloos' mee het graf in gaat.
Maar als je minder geholpen wordt om organen beschikbaar te stellen..? :oo
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 16-03-13 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:25

M_D_H schreef:
NeverGiveUp schreef:
Fair en M_D_H; Dus omdat je dat misschien denkt geef je andere nog levende mensen niet de organen die ze zó hard nodig hebben? :n

kijk, iedereen gelooft iets anders, ik kan jou niet duidelijk maken waarom ik dit geloof en waarom ik hierdoor geen donor wil worden.
ik kan alleen maar hopen dat je mijn mening en geloof respecteerd zonder daar meteen een negatieve mening over te vormen :)

dan nog wat anders, ik las net een verhaal over de doktoren die binnen 5 minuten stonden te bedelen om de organen.
mijn opa raakte in coma en kwam op de ic terecht, de doktoren daar beweerde dat hij hersendood was, maar ik weet dat hij nog op ons reageerde.
iig ze wilde hem van de beademing af hebben voor zijn verjaardag (die een paar dagen daarna zou zijn) want dan konden ze hem nog gebruiken als donor, daarna zou hij te oud zijn...

hij wil de zekerheid hebben dat hij wel echt geholpen wordt zonder dat ze hem meteen voor zijn organen opgeven :)

+1

Ah bah, dat idee :n
Om mensen te helpen wou ik wel donor worden, maar verder het idee, nee ik wil het echt niet, het idee dat ze iets uit je lichaam halen, bah nee.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:25

NeverGiveUp schreef:
Ik krijg alsnog geen antwoord.. Ik wilde niet gelijk oordelend overkomen.

Ik vraag me serieus af of het geloof daarin boven het idee uitstijgt dat mensen dood gaan omdat er geen organen beschikbaar zijn. Serieuze vraag dus.

Het is geen 'geloof'. Ze zijn ervan overtuigd. Ze moeten dus of kiezen voor zichzelf (anders missen ze iets in hun volgende leven) of kiezen voor een ander. Ik denk dat er niemand is die gaat kiezen voor de ander..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:28

Ik ben geen donor... Heb daar mijn redenen voor :)

MarvanTom

liespower94 schreef:
Ekeif96 schreef:

Hier is ook erg veel commentaar over....
Er zou naar de nabestaande veel beter gecommuniceerd moeten worden, de verwachtingen zijn dan ook dat het aantal orgaandonoren (die echt kunnen doneren) omhoog gaat.
Vooral ook al het tijdig praten over de optie van donatie is erg belangrijk volgens sommige onderzoekers.

Wat een heftige ervaring zeg!
Ik denk dat dat inderdaad ook veel beter moet!
Ik denk dat inderdaad de cijfers dan ook snel zullen stijgen want het is in de ogen van de mensen wel iets 'engs'...

Het zal moeten beginnen met een duidelijk verhaal naar de donoren toe en de nabestaanden, zodat iedereen weet wat er gebeurt als het ooit zover is.
In heel veel gevallen heeft het codicil geen zin: denk aan kanker, medicijngebruik.
Dus waarom tóch dat gesleur met een onbruikbaar lijk omdat hij/zij een codicil heeft???
Het leek wel een vrijbrief om in mensen te mogen snijden, 'leuk' voor de chirurgen in opleiding ofzo.
Totaal zinloos en als het je overkomt als nabestaande, een nare ervaring op z'n zachtst gezegd, geloof me.

Begrijp me niet verkeerd: mocht ik in coma zijn en er is geen weg terug naar de levende wereld door een ongeluk ofzo, prima.
Dan is er ook tijd zat om met de nabestaanden te overleggen en uit te leggen wat er gaat gebeuren, voordat de stekker eruit gaat.
Dan is er ook tijd om 'normaal' afscheid te nemen en dat laatste is erg belangrijk!

Ik ben niet tegen het donor zijn, maar wel tegen de uitvoering zoals die nu is.
Wie is belangrijker? Jouw nabestaanden of de vreemde die je misschien redt?

Ben je jonger dan 18: praat met je ouders hierover, zodat zij weten waarom je dat zou willen.
Dat scheelt misschien intrekking van het codicil uit ouderlijke macht.

M_D_H

NeverGiveUp schreef:
M_D_H schreef:

Je bent er dus gewoon zeker van... Ik zal niet zeggen dat ik het begrijp of zo, maar ik respecteer het wel.
Ben de koningin niet :P

Met dat dikgedrukte maak je me nou wel bang... -O-

het was niet de bedoeling je bang te maken :n
maar er werd letterlijk tegen ons gezegd dat ze graag wilde stoppen met de beademing zodat ze nog gebruik van zijn organen konden maken...
daarom wil mijn vader dus geen donor meer zijn :n

het is ook heel moeilijk om het te begrijpen hoor :)
ik wil mensen echt heel graag helpen, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten om mijn organen af te staan, juist door die gedachte gang over het leven na de dood :o
het lukt me gewoon niet...

maar, even een nieuwschierige vraag, wat nou als je organen gebruikt worden voor een crimineel...
zouden jullie er dan nog zo positief tegen over staan?
want dat gebeurt wel...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:30

Geryon schreef:
NeverGiveUp schreef:

Ik vraag me serieus af of het geloof daarin boven het idee uitstijgt dat mensen dood gaan omdat er geen organen beschikbaar zijn. Serieuze vraag dus.

Het is geen 'geloof'. Ze zijn ervan overtuigd. Ze moeten dus of kiezen voor zichzelf (anders missen ze iets in hun volgende leven) of kiezen voor een ander. Ik denk dat er niemand is die gaat kiezen voor de ander..

precies :)

NeverGiveUp

Re: Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:32

(Ik had mijn bericht nog gewijzigd)

Zoals Geryon het zegt begrijp ik het :j Ik had er alleen echt nog nooit van gehoord.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 13:36

M_D_H schreef:
maar, even een nieuwschierige vraag, wat nou als je organen gebruikt worden voor een crimineel...
want dat gebeurt wel...

Dat vind ik dus weer fijn aan het idee dat nabestaande en ontvangers geen contact met elkaar kunnen zoeken.
Je weet dus als nabestaande niet aan wie het orgaan is gegeven, aan een crimineel, je longen aan een roker, etc.
En andersom ook, je wordt ook niet blij om te zien in welke situatie sommige donoren leefden, misschien hadden zij wel een totaal andere levensstijl.

Ik heb dus zelf geen problemen met het feit dat wie dan ook mijn organen zou krijgen.
Iedereen mag je van mij hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:36

Er zijn bepaalde punten waarop een arts moet controleren bij een comapatiënt alvorens ze die hersendood mogen verklaren hoor. Vaak ligt er een papier in de buurt waarop je de reflexen kan aflezen die ze tig keer per dag checken. Is er reactie dan zie je + staan, is er geen reactie dan die je een - verschijnen. Dat papier heb ik bij papa vanaf dag 1 mee opgevolgd en zo ook gezien dat hij langzaam maar zeker wegzakte. De kleine hersenen waren immers weggenomen, dus de kans op overleven was wel erg klein, laat staan de manier waarop hij dan zou moeten leven...

Het overlijden van een patiënt (dus hersendood) moet ook door meerdere onafhankelijke artsen worden vastgesteld. Heb je twijfel? Roep er gerust zelf eentje bij zou ik zeggen. Als er ook maar iets van de vitale functies nog zelfstandig werkt, kunnen ze niemand hersendood verklaren. Zien ze dat de beademing door hersenschade bijvoorbeeld nooit meer goed komt, dan begrijp ik vanuit dat standpunt de artsen wel. Alleen zijn er veel betere manieren om het over te brengen, inderdaad. Kan met flinke hoop meer respect voor de familie gebeuren.

Niemand weet waar zijn organen naartoe gaan en contact met de ontvanger wordt ook zo veel mogelijk vermeden. Hiervoor hebben die organisaties wel hun redenen, of het nu om een crimineel gaat of niet. Niemand kent de identiteit van zijn donor, of zou die toch niet mogen kennen.
Een arts is wettelijk verplicht om een crimineel ook hulp te bieden als zich dat voordoet. Dus die cirmineel heeft evenveel "recht" om op die wachtlijst te staan als eender welk ander mens. Een orgaan weigeren zou hetzelfde zijn als het leven afkappen...

Denk dat daarin de nuance moet worden gemaakt tussen een crimineel van kleine feitjes zoals winkeldiefstal en soortgelijke en daar tegenover iemand zoals Marc Dutroux of Kim De Gelder. Hen laat ik inderdaad liever ter plekke creperen dan er ook maar 1mm van mijn lichaam aan af te staan als ze het nodig zouden hebben om te overleven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:37

NeverGiveUp schreef:
(Ik had mijn bericht nog gewijzigd)

Zoals Geryon het zegt begrijp ik het :j Ik had er alleen echt nog nooit van gehoord.

ik snap de aanpassing in je bericht niet helemaal, kun je die mischien toelichten?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 13:37

M_D_H er schoot mij nog even een vraag te binnen. Zou jij wel zelf organen willen ontvangen mocht dit nodig zijn? Want kan mij 100% voorstellen dat je dit dan nog wel zou willen doen! :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:41

Ekeif96 schreef:
M_D_H er schoot mij nog even een vraag te binnen. Zou jij wel zelf organen willen ontvangen mocht dit nodig zijn? Want kan mij 100% voorstellen dat je dit dan nog wel zou willen doen! :j

even gequote want die vraag werd net ook al aan ons gesteld :)
M_D_H schreef:
hier hetzelfde, een hele lastige vraag vind ik, ik weet niet of ik het zou aannemen, eigenlijk vindt ik dat iedereen zijn eigen organen gewoon bij zich moet houden :o
maar daar kan ik nu nog niks over zeggen, kan nu wel zeggen, nee ik neem het niet aan, maar dan veranderd de situatie waarschijnlijk en mischien ook wel mijn gedachte gang...
moeilijke vraag iig

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:42

Varekaj schreef:
Er zijn bepaalde punten waarop een arts moet controleren bij een comapatiënt alvorens ze die hersendood mogen verklaren hoor. Vaak ligt er een papier in de buurt waarop je de reflexen kan aflezen die ze tig keer per dag checken. Is er reactie dan zie je + staan, is er geen reactie dan die je een - verschijnen. Dat papier heb ik bij papa vanaf dag 1 mee opgevolgd en zo ook gezien dat hij langzaam maar zeker wegzakte. De kleine hersenen waren immers weggenomen, dus de kans op overleven was wel erg klein, laat staan de manier waarop hij dan zou moeten leven...

Het overlijden van een patiënt (dus hersendood) moet ook door meerdere onafhankelijke artsen worden vastgesteld. Heb je twijfel? Roep er gerust zelf eentje bij zou ik zeggen. Als er ook maar iets van de vitale functies nog zelfstandig werkt, kunnen ze niemand hersendood verklaren. Zien ze dat de beademing door hersenschade bijvoorbeeld nooit meer goed komt, dan begrijp ik vanuit dat standpunt de artsen wel. Alleen zijn er veel betere manieren om het over te brengen, inderdaad. Kan met flinke hoop meer respect voor de familie gebeuren.

Niemand weet waar zijn organen naartoe gaan en contact met de ontvanger wordt ook zo veel mogelijk vermeden. Hiervoor hebben die organisaties wel hun redenen, of het nu om een crimineel gaat of niet. Niemand kent de identiteit van zijn donor, of zou die toch niet mogen kennen.
Een arts is wettelijk verplicht om een crimineel ook hulp te bieden als zich dat voordoet. Dus die cirmineel heeft evenveel "recht" om op die wachtlijst te staan als eender welk ander mens. Een orgaan weigeren zou hetzelfde zijn als het leven afkappen...

Denk dat daarin de nuance moet worden gemaakt tussen een crimineel van kleine feitjes zoals winkeldiefstal en soortgelijke en daar tegenover iemand zoals Marc Dutroux of Kim De Gelder. Hen laat ik inderdaad liever ter plekke creperen dan er ook maar 1mm van mijn lichaam aan af te staan als ze het nodig zouden hebben om te overleven.

klopt idd, alleen zijn er bij mijn opa vanaf dag een al enorme fouten gemaakt die niet gehoeven hadden (je gaat naar een patient die midden op straat in elkaar zakt toe met een motor terwijl je sowieso al weet dat er beademing nodig is :?) in ieder geval, we hebben het ziekenhuis aansprakelijk gesteld en gewonnen, dat zegt wel wat over de fouten die het ziekenhuis allemaal gemaakt heeft :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:45

M_D_H schreef:
want dat gebeurt wel...

Mijn motief heeft meer te maken met een ander behandelen zoals je zelf behandelt wil worden.
Crimineel, roker, alcoholist, niemand is perfect en iedereen verdient een tweede kans.
Geen van bovenstaande verdiend in mijn ogen de doodstraf.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 13:46

M_D_H schreef:
Ekeif96 schreef:

even gequote want die vraag werd net ook al aan ons gesteld :)
M_D_H schreef:
hier hetzelfde, een hele lastige vraag vind ik, ik weet niet of ik het zou aannemen, eigenlijk vindt ik dat iedereen zijn eigen organen gewoon bij zich moet houden :o
maar daar kan ik nu nog niks over zeggen, kan nu wel zeggen, nee ik neem het niet aan, maar dan veranderd de situatie waarschijnlijk en mischien ook wel mijn gedachte gang...
moeilijke vraag iig

Sorry, had hier overheen gelezen :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:47

Ekeif96 schreef:
M_D_H schreef:
Sorry, had hier overheen gelezen :o

maakt niet uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:50

Ik heb blijvend letsel door medische fouten na een bekkenbreuk, dus ik begrijp je beslissing dan wel. Ik kan nog veel, je opa is er niet meer. Dat je vertrouwen in artsen dan zodanig geschaadt is dat je er van af ziet, is helemaal te begrijpen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:52

Ik ben donor. Wanneer ik of iemand in mijn naaste omgeving organen nodig heeft om te kunnen overleven hoop ik van harte dat deze beschikbaar zijn. In ruil daarvoor vind ik het ook niet meer als normaal om mezelf ook beschikbaar te stellen voor de ander mochten ze nog delen van me kunnen gebruiken.
Ik heb alleen een uitzondering en dat is mijn hoornvlies. Dit is meer gevoelsmatig. Ik heb mijn hele leven alles door mijn ogen gezien. Ik zou er ook moeite mee hebben om hoornvlies van een ander te ontvangen. Maar dat zit meer tussen mijn oren denk ik.

Ik vraag me ook af of wanneer mensen geen donor zijn, wel organen willen ontvangen mochten ze deze nodig hebben om te kunnen overleven. Ik vind het anders nogal hypocriet namelijk :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 13:53

Wil nog even zeggen dat ik het echt heel erg knap vind dat sommige mensen hier hun verhalen/ervaringen/ meningen willen delen.
Ik denk toch, door dat ik deze verhalen/ervaringen/meningen sommige keuzes veel beter begrijp!
Ik vond het namelijk stom als mensen geen donor willen, (ben het dan zelf nu ook nog niet maar ouders weten hoe ik hier over denk) maar ik heb nu echt respect voor de keuzes die andere maken en begrijp het vaak ook erg goed! :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:58

Varekaj schreef:
Ik heb blijvend letsel door medische fouten na een bekkenbreuk, dus ik begrijp je beslissing dan wel. Ik kan nog veel, je opa is er niet meer. Dat je vertrouwen in artsen dan zodanig geschaadt is dat je er van af ziet, is helemaal te begrijpen.

idd, zelfs als ik niet de overtuiging zou hebben die ik nu heb...
dan nog zou ik door dit verhaal waarschijnlijk geen donor willen zijn :n

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:58

Ik ben zelf orgaandonor, mede omdat ik vermoed dat, mocht er leven na de dood zijn, je daar geen organen voor nodig hebt. Voor diegenen die het uit religieuze overwegingen niet willen doen vraag ik me dan ook af: is het geven van je organen niet de ultieme daad van naastenliefde, en zou er daarom dan geen 'regeling' voor zijn? :)

Dat gezegd hebbende, ik respecteer ieders keuze. Het enige waar ik niet zoveel geduld mee heb zijn diegenen die zeggen 'ik wil het niet want, ja weet niet, gewoon niet zo'n leuk idee ofzo.... ' Als je een reden hebt, top, maar geen beslissing is in dat geval ook een beslissing, en wel eentje die nadelig uit kan pakken voor anderen wiens level potentieel gered had kunnen worden ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:00

Hanmar schreef:
Ik ben zelf orgaandonor, mede omdat ik vermoed dat, mocht er leven na de dood zijn, je daar geen organen voor nodig hebt. Voor diegenen die het uit religieuze overwegingen niet willen doen vraag ik me dan ook af: is het geven van je organen niet de ultieme daad van naastenliefde, en zou er daarom dan geen 'regeling' voor zijn? :)

Dat gezegd hebbende, ik respecteer ieders keuze. Het enige waar ik niet zoveel geduld mee heb zijn diegenen die zeggen 'ik wil het niet want, ja weet niet, gewoon niet zo'n leuk idee ofzo.... ' Als je een reden hebt, top, maar geen beslissing is in dat geval ook een beslissing, en wel eentje die nadelig uit kan pakken voor anderen wiens level potentieel gered had kunnen worden ;)

ik doe het niet uit religieuze overwegingen :n
hier heeft helemaal geen relegie mee te maken :)
ik heb een overtuiging dat ik de organen in een volgend leven nodig heb :)

zoals onderstaande ook al verteld :)

Geryon schreef:
NeverGiveUp schreef:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:04

Ja, behalve mijn hart en nieren.. :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:14

M_D_H: Ik had het ook absoluut niet tegen jou specifiek hoor. Ik zeg ook niet dat men het alleen uit religieuze overwegingen doet; dat was enkel het tweede gedeelte van mijn opmerkingen. :)