Met zieke mensen moet je tegenwoordig zelf arts zijn!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:24

DaniBanani schreef:
Armaris...je reacties maken voor mij ineens duidelijk waardoor het in de zorg zo mis kan gaan. En ik kan me toch niet voorstellen dat dát nou je bedoeling is.

Heb je mijn reactie boven de jouwe überhaupt gelezen? Het hele topic gaat over fouten gemaakt door zorgverleners. De patiënt is geen zorgverlener. Als een patiënt niet meewerkt is het dus geen fout van een zorgverlener maar een keuze van de patiënt. Nog los van dat jij nu volledig focust op één oorzaak (niet-medewerking van patiënten) en alle andere oorzaken vooralsnog negeert.

Ik heb het niet over een specifieke oorzaak want ik erken dat er ook verantwoordelijkheden bij de arts liggen.
Echter, Shadow blijft posten dat ook bij niet - medewerking de schuld bij de arts ligt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:26

Volgens mij zegt Shadow juist hetzelfde als ik, dat niet-medewerking van de patiënt niets te maken heeft met het soort problemen waar dit topic over gaat. Zo interpreteer ik het althans. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:30

Armaris schreef:
Echter, Shadow blijft posten dat ook bij niet - medewerking de schuld bij de arts ligt

Nee hoor, dat lees je echt verkeerd. Jij gebruikt gewoon een hele andere (en hele rare) definitie van 'vermijdbare fouten' - wat ik daaronder versta heb ik een keer of 5 genoemd volgens mij: fouten die door het medisch personeel / de artsen gemaakt worden die ze met de beschikbare informatie hadden kunnen en moeten vermijden.

Ik noem nadrukkelijk enkele keren dat fouten die ontstaan doordat patienten adviezen niet opvolgen of doordat ze de arts verkeerd inlichten daar niet onder vallen.

Shadow0

Re: Met zieke mensen moet je tegenwoordig zelf arts zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:52

Hmm, ik heb er nog eens over nagedacht. Wat ik wel heb geschreven is dat misinformatie van de patient geen excuus is. Misschien moet ik dat nog even uitleggen.

Als patient 1 bij de dokter komt, en steken links in zijn borst heeft, kortademig is met pijn uitstralend naar zijn linkerarm (kortom, alle signalen van een hartaanval), maar hij zegt daarover niets over tegen de dokter en hij valt daarna dood neer (wegens een herhaalde hartaanval), dan is dat niet de schuld van die arts. Dat is geen vermijdbare fout.

Als patient 2 bij de dokter komt met diezelfde symptomen maar hij noemt ze wel en zegt bovendien dat er in zijn familie hartproblemen voorkomen, en die arts haalt z'n schouders op, neemt nog niet de moeite om even te luisteren en stuurt de patient weg, en de patient valt dood neer, dan is het wel een vermijdbare fout. De arts had de symptomen moeten herkennen op de informatie die hij had. Wat de arts NIET kan doen is zeggen: 'jamaar patienten zeggen heel vaak niet wat er is' - want dat doet hier niet ter zake. DEZE patient heeft het wel gezegd, en dus had de arts anders moeten handelen. 100 patienten van type 1 maken het nog niet ok om zo'n fout te maken.

....
En dan wil ik meteen nog een patient 3 introduceren, een patient met een verstandelijke handicap, die links en rechts niet uit elkaar kan houden en niet weet wat voor familie hij heeft. In dat geval kan de arts ook niet zomaar zeggen 'de patient had het over pijn aan de rechterkant, en zei dat er geen hartproblemen voorkomen' want het is duidelijk dat de patient die vragen niet goed kon beantwoorden, en dan moet de arts beter weten en daar dus niet zomaar op afgaan.

Om het nog ingewikkelder te maken: het kan dan weer wel zijn dat de arts echt niet weet waar de pijn zit en daarom een andere diagnose stelt die fout is. Dat hoeft geen vermijdbare fout te zijn, soms weet je gewoon echt niet beter. Dat is dus een grijs gebied. Maar wel een gebied waar erg voorzichtig mee om moet worden gegaan, want fouten kunnen mensenlevens kosten. Kun je bij het vakkenvullen in de supermarkt wel wegkomen met 'ach, ik heb de regels in elk geval gevolgd', als arts heb je natuurlijk wel een plicht om verder te gaan dan het minimaal noodzakelijke.