ben ik dan echt te dik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: ben ik dan echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 01:10

En zal al zou je iets te dik zijn, je bent nog in de groei je kan straks nog flink je lengte ingaan en dan is het ineens allemaal in verhouding.
Mijn neefje was tot zijn 13de wel een beetje een propje, niet heel groot buikje enz. en zo ineens op zijn 14 begon hij toch te groeien.
Nu is hij net zo groot en mij en bijna mager terwijl hij hetzelfde eet en leeft.
Er is helemaal niks mis mee om naar een diëtist te gaan en misschien kan die je ouders nog goed aanspreken over wat ze allemaal in huis halen voor jullie.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 01:56

Er is echt niks mis met jou hoor!

Toen ik 13 was ongeveer ben ik onwijs de lucht in geschoten en heel erg verandert.
Waarschijnlijk krijg jij op je 13e of later ook een groeispurt, kan je zomaar opeens heel mager zijn.

Je bent pas 12, je bent nog helemaal niet 'af'.

Je bent mooi en goed zoals je bent, dus probeer niet teveel negatief te denken, is niet goed voor je!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:26

Lieve TS er is helemaal niets mis met jou.

Volgens de lijnen die wij aanhouden ben je iets aan de zware kant.
Maar dat betekend niet dat je te dik bent of er iets mis is met jou.

Als je er zelf graag wat aan wilt doen kun je naar een dietiste gaan.
Ik ben zelf dietiste en help ook kinderen en vooral bij kinderen zijn we niet streng hoor.

We kijken dan naar wat je kunt veranderen bijvoorbeeld doordeweeks geen zoet op brood maar in het weekend mag dat wel.

Ook zal ze je aanraden om meer te bewegen. Misschien kun je op de manege mee helpen een paar dagen per week of vind je een team sport hartstikke leuk of misschien vind je skeeleren wel leuk met vriendinnen als het weer lente Is.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 12:45

Dankje ik ga het er met mijn moeder over hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:17

Ik was 1.58 en woog 48 kilo toen ik in de 2e naar de GGD moest, de schooldokter dus. Ik was 14 jaar oud en totaal niet dik, ontzettend slank zelfs.
Ik kreeg te horen dat ik te dik was.
Een vriendinnetje van mij was 1.65 en 50 kilo - die was ook te dik volgens die schooldokter..

Kan de GGD echt niet meer serieus nemen sinds toen. Stelletje prutsers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:43

De GGD is echt een stelletje mierenneukers, trek je daar niks van aan. Echt, waar ze zich mee bemoeien soms :')

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:44

Bizzybijtje schreef:
De GGD is echt een stelletje mierenneukers, trek je daar niks van aan. Echt, waar ze zich mee bemoeien soms :')

Met de volksgezondheid :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:18

Rebeccaa schreef:
Ik was 1.58 en woog 48 kilo toen ik in de 2e naar de GGD moest, de schooldokter dus. Ik was 14 jaar oud en totaal niet dik, ontzettend slank zelfs.
Een vriendinnetje van mij was 1.65 en 50 kilo - die was ook te dik volgens die schooldokter..

Inderdaad, tegenwoordig lijkt het wel alsof je altijd vol slank moet zijn. Of je nu in de groei ben of niet.
Toen ik mijn groeispurten had werd ik eerst wat breder en ging dan pas de lengte weer in.

Ik vind hoe de GGD handeld soms zeer gevaarlijk. Een kind in de groei moet je niet willen laten afvallen. Mogelijk alleen het eetpatroon leren aanpassen.
Kinderen/pubers zijn zeer vatbaar voor kritiek op deze leeftijden, alles moet voldoen aan de "modetrends". Voor je het weet heb je ze een eetsoornis aangepraat.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:34

Ik vind het heel erg goed dat de GGD hier een signalerende functie op zich neemt. Het is gewoon een feit dat we met zijn allen steeds dikker worden! Kinderen zijn tegenwoordig veel zwaarder dan een aantal jaren geleden doordat we meer vette dingen eten, frisdranken de standaard zijn geworden, en vooral doordat we veel te weinig bewegen.

Het verhaal van TS is denk ik een prachtig voorbeeld waar echt wel wat gewoontes bijgestuurd kunnen worden om en gezonder leefpatroon te krijgen, wat niet wil zeggen dat ze nu super veel te dik is of moet gaan lijnen. Absoluut niet! Maar er zitten wel een heel aantal verbeter punten in de gewoontes die ze hier zelf al heeft aangegeven :j
Lijnen is ook niet wat de GGD heeft gezegd, naar een diëtiste voor voedingsadvies daar hebben ze het over gehad. Ik denk dat dat heel goed is. Niet dat TS nu te dik is, maar haar ouders leren haar wel verkeerde en ongezond voedingspatroon aan. Haar ouders moeten dit dus gaan bijsturen en veranderen. Daarvoor hebben ze het advies gekregen samen naar een diëtist te gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:38

Maar... het feit is wel dat overgewicht enorm is toegenomen ook onder kinderen... en dat het eet/leefpatroon van mensen niet is wat het zou moeten. Daar hebben modetrends niks mee te maken.

Mensen in alle leeftijden moeten veel meer bewegen... en kinderen moeten veel beter voorbeeld krijgen wat een gezond leefpatroon is... en niet ontbijten, croissantjes en veel frisdrank hoort daar niet bij... water, thee, fruit en groenten en elke dag bewegen is dat wel.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:43

miss_lizje schreef:
Rebeccaa schreef:

Inderdaad, tegenwoordig lijkt het wel alsof je altijd vol slank moet zijn. Of je nu in de groei ben of niet.
Toen ik mijn groeispurten had werd ik eerst wat breder en ging dan pas de lengte weer in.

Ik vind hoe de GGD handeld soms zeer gevaarlijk. Een kind in de groei moet je niet willen laten afvallen. Mogelijk alleen het eetpatroon leren aanpassen.
Kinderen/pubers zijn zeer vatbaar voor kritiek op deze leeftijden, alles moet voldoen aan de "modetrends". Voor je het weet heb je ze een eetsoornis aangepraat.

Een kind wat met behulp van goede begeleiding het eet en beweeg patroon aan zal passen zal afvallen (of juist aankomen als dat juist de bedoeling is).

Persoonlijk vind ik dat een organisatie zulke brieven alleen aan de ouders zouden moeten sturen zodat kinderen dit soort kritiek niet te horen krijgen, maar de ouders dit bespreekbaar maken met een kind.

Wanneer een moeder voor stelt om voortaan gezonder te eten en misschien meer te gaan sporten omdat het beter is voor de gezondheid is dat al heel anders dan een dokter of iemand van een organisatie die een kind verteld dat het te dik is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:38

Helemaal mee eens.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:43

Ik heb net iets eerder dan kwart voor 6 gegetenheb niet veel op omdat ik niet veel honger had en het niet lekker vond
Ik heb net iets minder dan 1 kilometer gejogd en drink water maar heb nu zin in iets kleins wat moet ik pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:46

Stukje fruit? Of yoghurt?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:47

Ik zal eens kijken wat we hebben

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:59

Iemand anders nog?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:18

Iemand
We hebben helaas geen yoghur in huis en fruit het ik gisteren opgegeten

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:22

Iemand heb echt zin in iets

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:23

Komkommer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:25

Misschien kwark? Ik vind kwark zelf heeeeel erg lekker en het is volgens mij niet vet. Hier op mijn Danio kwark staat: 'slechts 3% vet' en het is 450 gram. Althans, nu een stukkie minder :9

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:25

esmee_2001 schreef:

Glas water drinken. Gewoon proberen :)

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:26

Dat zou inderdaad wek wat kunnen zijn maar we hebben dat niet in huis helaas

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:26

Thats_Me schreef:
esmee_2001 schreef:

Glas water drinken. Gewoon proberen :)

Dat ben ik al aan het drinken en het heplt niet

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:26

Meissie ,maak je alsjeblieft niet gelijk druk.
Het is inderdaad zo een standaard iets wat ze daar doen.
Eet gewoon zoals je normaal deed ,misschien lekker wat hardlopen zoals je nu doet .
Maar je bent nog maar 12!
ik zie een heel normaal meisje in je profiel staan ,hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:27

Een boterham? Kapjes vind ik vaak lekkerder dan het gewone brood zelf, misschien dat eens proberen?