Discussie: haar wassen zonder shampoo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Discussie: haar wassen zonder shampoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:13

'Op vakantie wil ik er ook ruk uitzien', las ik :P. Nou, dat gaat wel lukken :))

Ik ben ook nog maar in de testfase, ik ben heel benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Tot nu toe vind ik het positief, maar mocht ik merken dat mijn haar niet meer luchtig wordt, of dat ik ga stinken, dan stop ik er gelijk mee.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:47

Ik kom ook echt niet door mijn haar heen als ik geen conditioner gebruik.
En dat lijkt mij zo weinig zin hebben zonder shampoo.
Verder gebruik ik geen zeep of douchegel voor mijn lichaam.
Mijn vader heeft een allergie opgebouwd door zeep en daar heb ik het wassen met alleen water aan over gehouden.
Gaat prima hoor,als je iedere dag doucht word je nooit zo vies dat je moet schrobben.
Ook met een 30 gr zomer stink ik na het douchen niet meer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:49

Ik heb het snel vet , ik laat het weleens 'uitvetten' maar dan is het effect zo weer weg. Ik gebruik alleen shampoo , mijn haar is makkelijk uit te borstelen

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:03

ik ben nu bezig met af te bouwen, dus van een keer elke twee dagen, nu een keer elke drie dagen wassen. Zijn er nog mensen die het zo gedaan hebben(aangezien ik geen zin heb om 6 weken met vettig haar rond te lopen), en hoe ging dat?
mijn moeder heeft me al voor gek verklaard *D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:26

Ik heb het nu * even tellen* 5 dagen niet gewassen. Het is wel vettig, maar daar zet ik me even overheen. Goed uitspoelen en doorkammen :) Het uiteinde/ de onderste helft doe ik nu wel gewoon creme spoeling in.

Maar mocht ik binnekort een sollicitatie gesprek oid hebben dan gaat er toch ff een shampootje doorheen :o

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:56

Ik waag een poging. Mijn haar wordt super snel vet en daardoor was ik het steeds vaker. Ook is mijn hoofdhuid geirriteerd ondanks dat ik milde shampoo gebruik. Ik zit nu ook op dag 5 en mijn haar is best erg vet. Het is dat ik niks op de agenda heb staan en mijn man voor zijn werk weg is anders was het allang weer gewassen. Ik denk niet dat ik zo nog ruim 5 weken wil rondlopen, misschien het wassen langzaam afbouwen naar 1x per week shampoo.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:23

Ik was het ook elke dag gewoon omdat ik datfris vind en ik heb er nooit over nagedacht om het niet te wassen. T is routine :p
Ik krijg ook snel klitten, heeft het dan wel nut als ik conditioner blijf gebruiken op de lengtes?

Dat je haar vet wordt na het wassen heeft trouwens ook te maken met het inmasseren (:

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:04

Amburtjoz schreef:
Colway schreef:
Ik was het eens in de 7 - 10 dagen, ik moet wel want ik gebruik soms producten met vet dus dan was ik het. Verder spoel ik het alleen maar uit. Kreeg laatst dikke complimenten van de kapper dat mn haar zo gezond was. Heb sterk krullend, veel maar zeer fijn en breekbaar haar. Heb tegenwoordig weinig dode punten ook

Hier spreek je jezelf al tegen? Het is breekbaar, nou dat is in mijn ogen een teken dat er iets niet goed is.
Ik vind het goor. Ik gebruik zelf geen conditioner, alleen shampoo. Ik heb lang haar en dit is genoeg, ik was het meestal om de dag, soms iets later. Ik doe geen sport waarbij je haar snel vet/vies word (ik rijd geen paard). Waarom je haar helemaal niet met shampoo wassen, nah, gaat er bij mij niet in. Zijn er mensen die hun lichaam zonder zeep wassen ook toevallig?

Ik begon mijn lichaam pas met zeep te wassen toen ik 14 was geloof ik, en echt waar, als ik had geroken had m'n moeder me dat allang verteld.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:06

Probeer mijn haar nu zo'n 1 a 2x in de week te wassen en dat werkt nu ook prima. Waste het eerst ook om de dag maar wat was mijn haar uiteindelijk afschuwelijk droog. Nu niet meer, het wordt nu ook veel minder vet doordat ik het gewoon heb uitgebouwd :).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:27

hetlevenwint schreef:
Puur uit interesse, hoe lang duurt die fase dan tegen dat je hoofdhuid er aan went ?

Ligt eraan, dat is per persoon verschillend. Mijn haar was na een week of 3 gewend.

Nu ik nog... veel minder haaruitval, minder springerig haar, veel minder gespleten punten en wat me nog het meest verbaast is dat het NIET klit. Ik heb lang haar en was een beetje bang dat het erg zou gaan klitten zonder conditioner. Wat gelukkig niet gebeurt. Mijn haar ziet er nu een stuk beter uit dan toen ik het nog met shampoo waste en nu ik door de ontwenningsperiode heen ben (handig zo'n winter, heb je toch wel vaker een muts op enzo) bevalt 't heel goed :j

O ja, vwb zweetcap: daar heb ik geen last van, ik heb namelijk een cap die prima ventileert. Daarnaast is het ook de bedoeling dat niet ik, maar mijn paard zweet ~~}> Paardenlucht heb ik ook geen last van, vrijdagavond heb ik mijn haar voor het laatst gewassen, zaterdag en gister 's middags op stal geweest, gereden, paard geknuffeld, uitgemest, regen over m'n kop gehad. En mijn haar, voor zover ik dat kan ruiken, dus ergens halverwege, ruikt naar... wasmiddel. Van de trui die ik aan heb en waar m'n haar overheen hangt. Mijn paard staat overigens wel het hele jaar buiten, lijkt me erg vervelend als je inderdaad in een gebouw bent waar de lucht van de paarden en hun mest en urine blijft hangen. Bij ons op de wei ruikt het naar niks, soms naar de omgeving (in het bemestseizoen) en bij voorbeeld afgelopen weekend waaide alles ook genoeg door :D Op weg van en naar de wei, op de fiets, waait het ook zát door m'n haar. Knap paardenluchtje wat daar dan in blijft hangen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:40

Mijn haar is nu (na 3,5 week) wel erg droog, maar daar heb ik altijd last van in de winter. Ik hoef er maar naar te kijken en het is al statisch. Dat is wel vervelend, maar zolang het vast zit heb ik er geen last van.

En nee, mijn lichaam was ik niet met zeep. heel soms mijn oksels na een dansavond, maar dat merk ik de volgende dag meteen (dan krijg ik zweetoksels :P). Als ik alles gewoon met water doe heb ik nergens last van en zweet ik ook niet onder mijn oksels. Mijn truitjes blijven gewoon schoon en fris. Ik had 1x mijn lijf met zeep gewassen en meteen had ik een heel droog, trekkerig gevoel en jeuk. Normaal gesproken heb ik nergens last van. Dus ja, denk ik, waarom zou dat met haar niet lukken?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:09

Je hele lijf met zeep wassen doet neem ik aan toch bijna niemand? Ik doe alleen oksels en eh.. bilnaad. Omdat dat plekken zijn die dat toch wel nodig hebben.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:18

Nee precies, ik vind het ook heel raar om mijn lichaam met zeep te wassen eigenlijk, ik heb alleen op mijn rug een fijne vetlaag maar mijn buik/benen zijn heel droog, dat is dus echt niet prettig om met zeep te wassen. Kan me ook niet voorstellen dat mijn droge huid dan ruikt. Oksels doe ik af en toe, maar ik krijg er inderdaad ook zweet van de dagen erna!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:48

maar, alles wat jullie zeggen gaat in tegen wat mij mijn hele leven geleerd is :oo
namelijk:

-zeep is nodig om zweet af te wassen, omdat water polair en zeep apolair is ofzoiets :')
-zeep is nodig om vet van je haar te krijgen
maargoed, ik zit ook nog maar in de testfase

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:32

Sowieso is zweet een wateroplossing, dus dat gaat er altijd af in water. Maar vet lost inderdaad niet in water op, maar je haar hoeft ook niet vetloos te zijn. Er moet alleen minder vet in zitten, en goed verdeeld zijn. En je kan gemakkelijk vet verminderen met water.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:39

F_Orumster schreef:
Je hele lijf met zeep wassen doet neem ik aan toch bijna niemand? Ik doe alleen oksels en eh.. bilnaad. Omdat dat plekken zijn die dat toch wel nodig hebben.

Ik heb het jarenlang wel gedaan...
Nu niet meer, wegens eczeem. Heel af en toe nog wel, met douchegel waar zo min mogelijk parfum inzit. Oksels dan juist niet, die huid daar is super gevoelig. Zweet gaat er gewoon af met water. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:44

merrylegs schreef:
maar, alles wat jullie zeggen gaat in tegen wat mij mijn hele leven geleerd is :oo
namelijk:

-zeep is nodig om zweet af te wassen, omdat water polair en zeep apolair is ofzoiets :')
maargoed, ik zit ook nog maar in de testfase

Maar zweet is gewoon water + zout, dus waarom zou je dat er niet kunnen afwassen met water? Zout lost immers op in water, dus dat zou je er sowieso kunnen afspoelen en water kan je wegspoelen met water :P.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:51

Een vette huid met zeep wassen werkt averechts. Zeep droogt het uit, waarop je huid reageert door snel talg aan te maken om het weer vet te krijgen.

Als ik mijn oksels met een beetje zeep was, kan ik de dag zelfs zonder deo door, als ik zonder zeep was dan vind ik het nog steeds een geurtje hebben.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:45

F_Orumster schreef:
Een vette huid met zeep wassen werkt averechts. Zeep droogt het uit, waarop je huid reageert door snel talg aan te maken om het weer vet te krijgen.

Als ik mijn oksels met een beetje zeep was, kan ik de dag zelfs zonder deo door, als ik zonder zeep was dan vind ik het nog steeds een geurtje hebben.

precies, dat is ook mijn ervaring!
zonder zeep ruik ik toch nog altijd een geurtje... hoe doen jullie dat? deo?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:49

ik kan onder m'n oksels echt niet met zeep wassen dus ik spoel het goed af onder de douche en sowieso elke dag deo.. (een zo neutraal mogelijke deo)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:50

Ik vraag me af wat schadelijker is. Ff sneo zeep erop en eraf of de deo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:57

merrylegs schreef:
namelijk:

En wat je daar schrijft heb je destijds blindelings voor waar aangenomen en als iemand wat anders zegt is dat :oo ? Wat als je eerst had geleerd dat je je gewoon met wat water moet wassen, en je haar goed moet uitspoelen, en nu iemand je komt vertellen dat je er chemicalieën in moet smeren omdat je anders niet schoon genoeg zou zijn? En als je haar dan droog en pluizig wordt, en begint te splijten omdat je steeds de talg van je hoofd schrobt moet je er maar conditioner in doen, en als je huid droog en trekkerig wordt omdat je zo "schoon" bent moet je maar een creme smeren? Eerst vet eraf en dan weer vet erop... kunstmatig vet met parfum erdoor.

Dan zou je dat toch raar vinden?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:59

Ik was mijn haar gemiddelde om de dag. Daarna word het wel vet, maar dat komt ook omdat ik er veel aan zit :').
Daarnaast heb ik een bijbaan in een viswinkel dus daarna is het sowieso geen overbodige luxe om m'n haar te wassen.
Douchegel gebruik ik niet altijd, ik ruik het na het douchen ook niet altijd meer. En word ook nooit zo vies dat het echt nodig is ofzo.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:09

F_Orumster schreef:
Ik vraag me af wat schadelijker is. Ff sneo zeep erop en eraf of de deo.

het gaat mij niet zozeer om schadelijk, maar ik zit onder de eczeem plekken na het wassen met zeep. Van deo krijg ik dat niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:24

Ik was mijn haar elke dag omdat het gewoon heel snel vet wordt (vroeger toen ik klein was deed ons mam het 1 a 2x per week en toen werd het ook al snel vet.. Heb het wel eens nagevraagd, en toen werd er verteld dat ik dan 2 a 3 weken even door moest bijten en daarna zou het dan 'normaal' eruit zien.. Maarja, wie heeft daar tijd voor? Die eerste week zal mijn haar dan zo erg zijn dat het vet ervan af druipt, haha.