Bokkers en tandenpoetsgewoontes...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:54

Poetsen altijd 2 of 3 keer per dag en 1 keer per dag flossen, geen mondwater en nu na dat ik 7 jaar niet bij de TA geweest ben kreeg ik nog een compliment over m'n goede mond hygiëne! Dus ik doe het goed ik mag alleen niet meer dan 7 suiker/eetmomenten op een dag hebben want anders blijft het dweilen met de kraan open... dus daar moet ik nog een beetje op gaan letten.

kiki1983

Re: Bokkers en tandenpoetsgewoontes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:23

Dresaagelady: Als spoelen geen nut heeft waarom moet ik dan met waterstofperoxide? Als ik even pijn heb dan 2 daagjes spoelen en het is weer weg. Ook heb ik een tijd met lidocain (oid) moeten spoelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:12

kiki1983 schreef:
Dresaagelady: Als spoelen geen nut heeft waarom moet ik dan met waterstofperoxide? Als ik even pijn heb dan 2 daagjes spoelen en het is weer weg. Ook heb ik een tijd met lidocain (oid) moeten spoelen.

Ik merk het ook gelijk aan mijn tandvlees als ik een tijdje niet spoel. Gaat het veel sneller weer bloeden. Voor mij is spoelen echt nuttig. Tandarts adviseert het toch ook niet voor niks denk ik... Of ze heeft aandelen, zal het de volgende keer eens vragen :P

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:59

De huis tuin en keuken mondwaters bevatten geen chloorhexidine of waterstofperoxide, die krijg je alleen op recept ter ondersteuning van een behandeling tegen gingivitis/parodontitis of wanneer er een tand of kies getrokken is. Bij ontstoken tandvlees is de eerste stap een goede mondhygiëne, dus goed poetsen en dagelijks tussen de tanden reinigen. Een spoeling met die bep bestanddelen kan dus ondersteunen, maar neemt de oorzaak van het probleem (dat de bacterien vrij spel hebben omdat de mondhygiëne onvoldoende is) niet weg :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:05

Kiki1983 ik weet natuurlijk niet waarom je tandarts je adviseerd met een verdovend middel te spoelen, maar wat ik probeer te zeggen is dat een mondwater het belang van goed poetsen en tussen de tanden reinigen niet vervangt. En op het moment dat de mondhygiëne goed is en iemand geen grote kans op gaatjes heeft, een mondwater niets toevoegt. Bloedend tandvlees is een teken van ontsteking, die ontsteking ontstaat doordat de tandplak niet dagelijks goed weg wordt gehaald, iets wat je met een mondwater alleen helaas niet kunt verhelpen :)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:48

Klopt ik heb paradontitis en echt ik poets en flos 3x per dag en ook echt lang ook maar het helpt allemaal niks :( elke keer komt het maar weer terug helaas.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:55

Ik heb inderdaad ook een klein flesje mondwater van de tandarts gehad nadat ik bij de preventie-assistente was geweest (die tandplak en tandsteen enzo ging verwijderen), maar die zei toen ook dat ik niet verder met mondwater hoefde te gaan spoelen als het op was.

Maar ik las hier dat Listerine dus geen chloorhexidine bevat. Dan heb ik dus voor niets daarmee zitten spoelen. :') De huisarts zei namelijk dat ik met een mondwater met chloorhexidine moest spoelen (voor die amandelstenen), zoals Listerine. Misschien voortaan toch maar zelf eens de bestanddelen bekijken. :P Al heb ik er gelukkig al een tijd geen last meer van gehad.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:07

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:43

Hmm, de Listerine dan toch de deur maar uit :+
En chloorhexidine schijnt weer voor verkleuringen te zorgen, zeker icm roken, koffie en rode wijn...

Dan maar spoelen met 3% waterstofperoxide?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:48

Chloorhexidine is ook niet voor standaard gebruik en ook niet voor lang gebruik. Wat zijn je klachten dat je wilt gaan spoelen kanelly? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:41

Strenge nieuwe tandarts :')
Nee, de foto's toonden aan dat mijn tandvlees zich wel erg terug trekt.
Dus naast het nu verplicht stoken en ragen lijkt me spoelen met bacteriedodend spulletje me misschien wel handig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:43

kiki1983 schreef:
Klopt ik heb paradontitis en echt ik poets en flos 3x per dag en ook echt lang ook maar het helpt allemaal niks :( elke keer komt het maar weer terug helaas.

Is er een speciale reden dat je floss gebruikt?
Het is namelijk allang bewezen dat ragers en stokers effectiever zijn. Floss wordt nog maar zeer zelden geadviseerd.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:44

met ragers en stokers kan ik niet omgaan ;) dan haal ik alles open. Floss doe ik 3x dubbel en dan gebruik ik het. Op sommige plekken alleen het draad gewoon 1x anders past het niet.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:48

Ik poets minimaal twee keer op een dag. Van flossen, tandenstokers enz. ben ik niet zo'n fan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:55

kiki1983 schreef:
met ragers en stokers kan ik niet omgaan ;) dan haal ik alles open. Floss doe ik 3x dubbel en dan gebruik ik het. Op sommige plekken alleen het draad gewoon 1x anders past het niet.

Gaat het alleen erg bloeden of krijg je echt wondjes? Want als je het op de juiste manier gebruikt kan het haast niet misgaan (tenzij je een verkeerde maat of merk gebruikt). Krappe ruimtes zijn inderdaad lastig, ik heb er ook een paar. Daar kan inderdaad alleen floss tussendoor.

@MaNdiii: Op die manier verwijder je maximaal 60% van de tandplaque. Tandplaque bestaat voor 70% uit bacteriën die bijvoorbeeld gaatjes, tandvleesontsteking of een slechte adem veroorzaken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:00

Ik poets 2x per dag, na het ontbijt en voor ik naar bed ga.
Ik dat spoelen geloof ik niet zo, ik poets heel grondig met goede tandpasta, dus ook nog met mondwater spoelen (wat ik erg goor vind trouwens :')) heeft weinig extra nut.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:04

Minstens 2x daags ('s ochtend en 's avonds) met mondspoeling na de tijd en meestal daags flossen. :D
Meestal vaker dan 2x daags wanneer ik tussendoor ergens heen moet oid.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:11

Vroeger poetste ik ook alleen maar, maar sinds ik softpicks gebruik (deze: http://img.farmaline.nl/gum-soft-picks- ... 87x187.jpg ) voelt m'n mond echt zoveel beter! Had erg last van ontstoken tandvlees (bloedde bij het minste en geringste) en nu na een paar maanden met de softpicks gister weer bij de mondhygiënist geweest en ze was helemaal verbaasd hoe goed en rustig alles eruit zag :D het voelt nu echt zoveel beter in m'n mond, raar dat je er - onbewust - toch nog zoveel last van kan hebben.

Goh dit lijkt wel een verkooppraatje haha, ik heb geen aandelen hoor :))

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:25

Dieuwkee schreef:
Minstens 2x daags ('s ochtend en 's avonds) met mondspoeling na de tijd en meestal daags flossen. :D
Meestal vaker dan 2x daags wanneer ik tussendoor ergens heen moet oid.

Idem, ik flos alleen met vlagen iedere regelmatig (meestal de week voor en de week na het tandartsbezoek := )

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:27

Ik poets 2-6x per dag, wanneer ik last krijg van mijn gebit (tanden/kiezen/tandvlees) spoel ik een keer met perio-aid, volgende dag nergens meer last van (en zodoende kan ik de tandarts véeeerrr uit mijn buurt houden O:) )

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:41

's morgens poets ik na het ontbijt met mijn gewone tandenborstel. Na het eten 's avonds doe ik dit nog een keer en ik poets elektrisch voordat ik naar bed ga. Ook gebruik ik één keer per dag ragers, van deze:

Afbeelding

Mijn tandarts zegt dat flossdraad slecht is, omdat het teveel in je tandvlees snijdt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:49

Ik poets 's ochtends meestal voor het ontbijt, omdat er anders geen half uur tussen een eetmoment en het poetsen zit. 's Avonds poets ik vlak voor het slapengaan en ook dan zit er doorgaans een half uur tussen laatste eet/drinkmomentje en het poetsen.
Flossen heb ik een tijd actief gedaan maar op de één of andere manier schiet het er nu bij in. Vind het niet zo prettig voelen.
Die softpicks wil ik wel gaan proberen :j.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:08

Ik poets 2 a 3 keer per dag. Sowieso 's ochtends na het ontbijt en 's avonds voor ik ga slapen. Vaak ook nog een keer als ik 's avonds weg ga.
Ik poets met een elektrische tandenborstel. En heb een heel goed, sterk gebit!

Ik flos niet, gebruik geen mondwater en ook geen ragers etc. Enkel alleen de tandenborstel en tandpasta haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:33

Ik vind de softpicks erg fijn. Toen ik de keer erna bij de tandarts kwam vond hij dat mijn tandvlees er veel gezonder uit zag.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:14

Ik poets twee keer per dag, soms drie.
Ik heb een handtandenborstel en twee verschillende tandpasta's, een lekker frisse voor 's morgens en een van een goedkoop huismerk voor 's avonds.
Flossen doe ik niet, dat wordt een bloedbad. :+
Mondwater gebruik ik ook niet, hartstikke duur en zó smerig. :r