Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
sallandval schreef:Annickkii schreef:Waar heb ik bewijs voor.nodig dan? Ik beweer niks alleen dat veel mensen verse koeienmelk veel lekkerder vinden als die uit de supermarkt... Maar als je daar bewijs van wil hebben zal ik wel vragen hoor of ze hier ook even willen reageren voor jou![]()
Dat mensen het lekker vinden is wel bekend toch? Waarom zouden anders zo veel mensen het kopen? Maar de vraag is hier of het gezond is, dat het lekker is is daar toch geen antwoord op. En dan de vergelijking met frisdrank, dat zit ook niet van nature in ons dieet nee, en ja het is lekker... maar ook dat is toch niet gezond?
sallandval schreef:Net als blijkbaar meer mensen in dit topic probeer ik maar gewoon 'logisch' te eten, sinds ik dat doe voel ik me veel beter.
Melk van een koe wordt gemaakt voor kalfjes, niet voor mensen. Dus ik ga het niet drinken, doe mij maar rijstmelk dat vind ik dan wel weer lekker. Sinds ik geen melk meer binnen krijg wordt ik ook gewoon ziek/misselijk als ik dan wél weer eens een cappuchino drink of een softijsje. Ergens geloof ik dus wel dat mensen van nature lactose-intolerant worden nadat ze zijn afgespeend.
Als ik een koe zie denk ik ook niet; yam... ik ga er eens aan lurken

) Citaat:Melkproducten zijn niet gezond. Dat zal voor heel wat mensen een schokkende onthulling zijn.In dit boek kwam al even ter sprake hoe de wetenschappers van Harvard in hun nieuwe voedseldriehoek melk en yoghurt net onder de verboden top plaatsen en zelfs toestaan de deze zuivelproducten volledig vervangen worden door calciumsupplementen en vitamine D. Ze hebben daar goede redenen voor.
In de miljoenen jaren dat de mens bestaat drinken we pas de laatste 10.000 jaar melk. Onze darmen en lichamen zijn niet gemaakt om zuivel te verteren. De natuur heeft ongeveer 10.000 jaar geleden wel een poging ondernomen om dierlijke melk beter te verteren, toen een mutatie in ons DNA plaatsvond die het mogelijk maakte dat sommige personen een bepaalde suiker in melk, lactose, beter kunnen afbreken. De meeste Europeanen beschikken over deze mutatie, waardoor ze melk beter kunnen verteren, maar ongeveer 10% van de Europeanen heeft deze mutatie niet en worden ziek als ze melk drinken. Europeanen (en de meeste blanke Amerikanen) zijn vrij uniek in de wereld van deze melkmutatie. Ongeveer 75% van de Afrikanen en bijna 100% van de Aziaten hebben deze mutatie niet en kunnen melk dan ook niet verteren. Maar zelfs voor die 90% van de Europeanen die melk wel kunnen verteren, is melk niet aan te raden.
Parkinson
Uit een onderzoek dat verscheen in het blad Neurology en dat 7500 deelnemers telde, bleek dat diegenen die veel melk drinken 2,3 zoveel kans hebben op de ziekte van Parkinson dan diegenen die geen melk dronken. Of de melk nu vet was of niet speelde geen rol, evenals of er veel of weinig calcium in zat. Het was het drinken van melk op zich dat de kans op Parkinson verhoogde.
Kanker
Melk en zuivelproducten verhogen ook de kans op kanker. Vrouwen die meer dan 1 keer per dag melkproducten tot zich namen, hadden 44% meer kans op eierstokkanker vergeleken met vrouwen die 3 keer of minder per maand melkproducten consumeerden - volgens de 88.000 proefpersonen tellende Nurses' Health Study. Mannen die 2 of meer glazen melk per dag dronken, hadden bijna dubbel zoveel kans op uitgezaaide prostaatkanker vergeleken met diegenen die geen melk dronken.
Osteoporose
Melk is zelfs ongezond bij aandoeningen waarvoor we juist dachten dat melk goed was: hoe meer melkproducten je consumeert, hoe meer kans op osteoporose! Osteoporose of botontkalking is het verzwakken van het bot en komt vooral voor bij vrouwen na de menopauze, maar ook mannen en premenopauzale vrouwen kunnen eronder lijden. Dit is vreemd. Werd ons immers niet altijd verteld dat we melk moeten drinken voor stevige botten?
Rond begin jaren 90 verschenen de eerste onderzoeken die vraagtekens plaatsten bij deze melk-verstevigt-de-bottenmythe. In deze onderzoeken werd de melkconsumptie in verschillende bevolkingsgroepen in verschillende landen in kaart gebracht. Zo ontdekten wetenschappers dat in bevolkingsgroepen die heel weinig zuivelproducten consumeerden, botbreuken en osteoporose juist veel minder voorkamen. Zo nuttigen vrouwen in Nieuw-Guinea bijna geen melkproducten; Amerikaanse vrouwen daarentegen drinken dertig keer meer koemelk dan de vrouwen daar. Ondanks hun gigantische melkconsumptie hebben Amerikaanse vrouwen 47 meer kans op heupfracturen vergeleken met de vrouwen in Nieuw-Guinea. Andere onderzoeken sindsdien bevestigen dat melk niet tegen botontkalking beschermt en dat het zelfs de kans op botontkalking verhoogt. Een studie waaraan 78.00 vrouwen deelnamen, toonde aan dat vrouwen die twee of meer glazen melk per dag dronken 45% meer kans hadden op heupfracturen dan vrouwen die minder dan 1 glas melk per week dronken.
De reden dat wij melk drinken heeft te maken met de enorme melklobby in zowel Europa als Amerika. Niet omdat het zo gezond voor ons is.
Overigens neem je o.a. de calcium uit melk half niet zo goed op als de calcium uit groente. Zo bevat 100 kilocalorien boerenkool 455 mg aan calcium, terwijl 100 kilocalorien aan melk 194 mg calcium bevat. Een mens heeft ongeveer 1000 mg calcium per dag nodig. Maar als je gezond eet dan volstaat zelfs de helft, omdat je lichaam calcium beter kan opnemen en het bloed minder verzuurt (wat calcium aan botten onttrekt).
En wat blijkt uit onderzoek? Het eten van groente en fruit zorgt voor stevigere botten en beschermt uitgebreid tegen osteoporose. Kortom, voor een goed stel botten drink je geen melk maar eet je veel groente.
Eliine schreef:Wendy schreef:@eliine: zo objectief is dat boek niet hoor. Maar desondanks biedt je verhaal wel interessante aanknopingspunten
In welke zin vind jij het niet objectief dan?
Citaat:Melk schrappen?
Nog een pijnpunt: volgens de zandloper is melk drinken ongezond. ‘Melk levert 65procent van onze benodigde calciumhoeveelheid. Hoe kun je dat zomaar schrappen? Neen, dit boek lijkt wel wetenschappelijk, maar het bevat een aantal belangrijke onwaarheden. Hij heeft studies en cijfers verkeerd gebruikt.'