Melk, gezond of juist niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Melk, gezond of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:15

Dat heb ik ook, Cayenne! Maar pas sinds een paar jaar. Dit heb ik dan weer niet bij yoghurt. Gek eigenlijk. Heb vroeger ook altijd rauwe koeienmelk gedronken, en dan niet een beetje, maar echt liters. Toen nooit last van gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:15

Nee ik heb het ook niet bij yoghurt. Dat schijnt aan de zuurgraad te liggen?
Ik twijfel of ik het ook heb bij vla, heb het vermoeden van wel.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:22

Dat zou inderdaad goed kunnen. Al heb ik het pas gemerkt nadat ik lange tijd geen melk dronk. Zou het kunnen dat je jezelf automatisch 'lactose-intolerant' maakt op het moment dat je lichaam het langere tijd niet hoeft te verwerken? Zou op zich wel logisch zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:29

Ik heb wel last van COPD, dus daar zou het bij mij verstand mee kunnen houden.
Maar sommige symptomen lijken volgens mij ook op lactose intolerantie.. Ik vind het heel moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:58

sallandval schreef:
Annickkii schreef:
Waar heb ik bewijs voor.nodig dan? Ik beweer niks alleen dat veel mensen verse koeienmelk veel lekkerder vinden als die uit de supermarkt... Maar als je daar bewijs van wil hebben zal ik wel vragen hoor of ze hier ook even willen reageren voor jou :D _/-\o_

Dat mensen het lekker vinden is wel bekend toch? Waarom zouden anders zo veel mensen het kopen? Maar de vraag is hier of het gezond is, dat het lekker is is daar toch geen antwoord op. En dan de vergelijking met frisdrank, dat zit ook niet van nature in ons dieet nee, en ja het is lekker... maar ook dat is toch niet gezond?

Nee maar om het even kort samen te vatten en dat had ik misschien even beter in mijn eerste bericht noemen zetten, ik heb geen bewijs of het ongezond is maar ook niet dat het gezond is, maar ik denk wel dat verse melk gezonder is als uit de supermarkt, omdat daar de melk eigenlijk al geen melk meer te noemen is.
Dus wat ik mij af vraag welke melk is ongezond dan? En wie beweert dat?
Dat van de frisdrank haal ik erbij omdat er iemand reageerde dat de mens van oorsprong geen melk meer drinkt na afgespeend te zijn, maar dat slaat dus eigenlijk nergens op want van oorsprong hadden we ook kuilen ipv drempels...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:03

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:16

Copd patienten hebben vaak last van slijm bij zoete melkproducten. Dit slijm zit alleen in de mond en mondholte, niet in de longen en over het ontstaan hiervan is heel veel onduidelijk. Het kan iig geen kwaad, het is alleen lastig.

Het is heel moeilijk om te zoeken of iets "gezond" is, want wat is gezond en wat is ongezond? Of mensen langer leven? Of mensen betere botten hebben?
Er zitten gezonde stoffen in melk, maar deze zijn ook prima in te nemen door andere voedingsmiddelen. Het is daarom niet zo dat je melk nodig hebt om gezond te kunnen blijven. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat melk niet alleen maar gezond is iig, en zitten ook stoffen in die ons lichaam niet nodig heeft, zoals groeihormonen (dieuiteraard bedoeld zijn voor het kalf)

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:04

sallandval schreef:
Net als blijkbaar meer mensen in dit topic probeer ik maar gewoon 'logisch' te eten, sinds ik dat doe voel ik me veel beter.

Melk van een koe wordt gemaakt voor kalfjes, niet voor mensen. Dus ik ga het niet drinken, doe mij maar rijstmelk dat vind ik dan wel weer lekker. Sinds ik geen melk meer binnen krijg wordt ik ook gewoon ziek/misselijk als ik dan wél weer eens een cappuchino drink of een softijsje. Ergens geloof ik dus wel dat mensen van nature lactose-intolerant worden nadat ze zijn afgespeend.

Als ik een koe zie denk ik ook niet; yam... ik ga er eens aan lurken :')

Niet? Ik denk dat vaak wel hoor! :9

:))

Nee, ik probeer ook gewoon logisch na te denken en ik denk ook dat je melk niet nodig hebt.
Ik vind het ook maar een ranzig idee om melk te drinken, als ik iemand een glas melk zie drinken word ik al misselijk :=

Qua zuivel eet ik alleen kaas (met mate), omdat ik dat gewoon heel lekker vind, maar het liefst zou ik eigenlijk helemaal geen zuivel meer nemen.
Vind ik alleen erg lastig, omdat ik ook al nauwelijks vlees eet en kaas op de boterham wel lekker makkelijk is (ik hou ook niet van zoet beleg, dus er blijft weinig over).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:06

Merel, kwa hartig beleg kun je bij de natuurwinkel/bio supermarkt je hart ophalen! Die hebben allerlei 'spreads' van bv het merk Tartex die hartig zijn in allerlei verschillende smaken.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:17

_Tara_ schreef:
Merel, kwa hartig beleg kun je bij de natuurwinkel/bio supermarkt je hart ophalen! Die hebben allerlei 'spreads' van bv het merk Tartex die hartig zijn in allerlei verschillende smaken.

Oehh, bedankt voor de tip! :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:12

Nou ik drink alleen volle melk als ik erge last heb van maagzuur dit is het enige natuurlijke middel dat werkt voor mij, rennies enz.. begin ik niet meer aan ze werken vaak ook niet helemaal zo als het hoort.

Verder drink ik helemaal geen melk meer en vroeger haalde wij het ook bij de boer. (ik zie me zelf nog lopen met de melk kan richting de boerderij... liep daar altijd gewoon naar binnen heerlijk was die tijd toch ;) )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 07:42

Ik denk dat het filmpje dat ik zojuist plaatste heel duidelijk is over melk. Heeft iemand van jullie het gekeken?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:19

Melk is niet nodig en zorgt idd voor een grotere kans op osteoporose en nog tal van andere gezondheidsklachten. In het boek de voedselzandloper staat het goed onderbouwd en duidelijk beschreven waarom melk drinken overbodig en zelfs schadelijk is. Als k zo op de pc zit kan k t wel even citeren voor de liefhebbers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:15

Grote hoeveelheden melk neem ik aan, een glaasje per dag / litertje per week zal wel meevallen toch?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:13

De volgende citaten komen allemaal uit het boek 'De voedselzandloper' van Kris Verburgh, arts en onderzoeker. Zijn boek is gebaseerd op feiten en resultaten uit grootschalige betrouwbare onderzoeken.

Citaat:
Melkproducten zijn niet gezond. Dat zal voor heel wat mensen een schokkende onthulling zijn.In dit boek kwam al even ter sprake hoe de wetenschappers van Harvard in hun nieuwe voedseldriehoek melk en yoghurt net onder de verboden top plaatsen en zelfs toestaan de deze zuivelproducten volledig vervangen worden door calciumsupplementen en vitamine D. Ze hebben daar goede redenen voor.

In de miljoenen jaren dat de mens bestaat drinken we pas de laatste 10.000 jaar melk. Onze darmen en lichamen zijn niet gemaakt om zuivel te verteren. De natuur heeft ongeveer 10.000 jaar geleden wel een poging ondernomen om dierlijke melk beter te verteren, toen een mutatie in ons DNA plaatsvond die het mogelijk maakte dat sommige personen een bepaalde suiker in melk, lactose, beter kunnen afbreken. De meeste Europeanen beschikken over deze mutatie, waardoor ze melk beter kunnen verteren, maar ongeveer 10% van de Europeanen heeft deze mutatie niet en worden ziek als ze melk drinken. Europeanen (en de meeste blanke Amerikanen) zijn vrij uniek in de wereld van deze melkmutatie. Ongeveer 75% van de Afrikanen en bijna 100% van de Aziaten hebben deze mutatie niet en kunnen melk dan ook niet verteren. Maar zelfs voor die 90% van de Europeanen die melk wel kunnen verteren, is melk niet aan te raden.

Parkinson
Uit een onderzoek dat verscheen in het blad Neurology en dat 7500 deelnemers telde, bleek dat diegenen die veel melk drinken 2,3 zoveel kans hebben op de ziekte van Parkinson dan diegenen die geen melk dronken. Of de melk nu vet was of niet speelde geen rol, evenals of er veel of weinig calcium in zat. Het was het drinken van melk op zich dat de kans op Parkinson verhoogde.

Kanker
Melk en zuivelproducten verhogen ook de kans op kanker. Vrouwen die meer dan 1 keer per dag melkproducten tot zich namen, hadden 44% meer kans op eierstokkanker vergeleken met vrouwen die 3 keer of minder per maand melkproducten consumeerden - volgens de 88.000 proefpersonen tellende Nurses' Health Study. Mannen die 2 of meer glazen melk per dag dronken, hadden bijna dubbel zoveel kans op uitgezaaide prostaatkanker vergeleken met diegenen die geen melk dronken.

Osteoporose
Melk is zelfs ongezond bij aandoeningen waarvoor we juist dachten dat melk goed was: hoe meer melkproducten je consumeert, hoe meer kans op osteoporose! Osteoporose of botontkalking is het verzwakken van het bot en komt vooral voor bij vrouwen na de menopauze, maar ook mannen en premenopauzale vrouwen kunnen eronder lijden. Dit is vreemd. Werd ons immers niet altijd verteld dat we melk moeten drinken voor stevige botten?

Rond begin jaren 90 verschenen de eerste onderzoeken die vraagtekens plaatsten bij deze melk-verstevigt-de-bottenmythe. In deze onderzoeken werd de melkconsumptie in verschillende bevolkingsgroepen in verschillende landen in kaart gebracht. Zo ontdekten wetenschappers dat in bevolkingsgroepen die heel weinig zuivelproducten consumeerden, botbreuken en osteoporose juist veel minder voorkamen. Zo nuttigen vrouwen in Nieuw-Guinea bijna geen melkproducten; Amerikaanse vrouwen daarentegen drinken dertig keer meer koemelk dan de vrouwen daar. Ondanks hun gigantische melkconsumptie hebben Amerikaanse vrouwen 47 meer kans op heupfracturen vergeleken met de vrouwen in Nieuw-Guinea. Andere onderzoeken sindsdien bevestigen dat melk niet tegen botontkalking beschermt en dat het zelfs de kans op botontkalking verhoogt. Een studie waaraan 78.00 vrouwen deelnamen, toonde aan dat vrouwen die twee of meer glazen melk per dag dronken 45% meer kans hadden op heupfracturen dan vrouwen die minder dan 1 glas melk per week dronken.

De reden dat wij melk drinken heeft te maken met de enorme melklobby in zowel Europa als Amerika. Niet omdat het zo gezond voor ons is.

Overigens neem je o.a. de calcium uit melk half niet zo goed op als de calcium uit groente. Zo bevat 100 kilocalorien boerenkool 455 mg aan calcium, terwijl 100 kilocalorien aan melk 194 mg calcium bevat. Een mens heeft ongeveer 1000 mg calcium per dag nodig. Maar als je gezond eet dan volstaat zelfs de helft, omdat je lichaam calcium beter kan opnemen en het bloed minder verzuurt (wat calcium aan botten onttrekt).
En wat blijkt uit onderzoek? Het eten van groente en fruit zorgt voor stevigere botten en beschermt uitgebreid tegen osteoporose. Kortom, voor een goed stel botten drink je geen melk maar eet je veel groente.

Ik heb jarenlang melk gedronken zeker 1 glas per dag en soms nog wel meer. In de veronderstelling dat dit gezond was en je er nuttige dingen uithaalde en er ook nog eens sterke botten van kreeg! Ik drink geen melk meer, hooguit als het ergens doorheen is gedaan oid. Maar nooit geen 2 glazen per dag meer voor mij! Je gaat er heus niet dood van als je het (met mate) drinkt, maar het drinken omdat het gezond voor je zou zijn is dus echt heel erg weerlegd door de wetenschap.

Overigens geldt dit ook in zekere mate voor yoghurt, al is dat vooral heel slecht voor je darmen in tegenstelling wat vaak in de reclames beweerd wordt.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:20

Melk is voor kalfjes niet voor mensen. :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:21

Dat van dat calcium wist ik inderdaad, de calcium uit melk schijnt ook nog eens slechter opneembaar te zijn dan uit noten of peulvruchten bijvoorbeeld. Dat het juist botontkalking een handje helpt wist ik dan weer niet

Interessant stuk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:23

@eliine: zo objectief is dat boek niet hoor. Maar desondanks biedt je verhaal wel interessante aanknopingspunten :j

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:23

Als ik mijn buik/darmen mag geloven is het niet gezond :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:31

Wendy schreef:
@eliine: zo objectief is dat boek niet hoor. Maar desondanks biedt je verhaal wel interessante aanknopingspunten :j

In welke zin vind jij het niet objectief dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:38

Eliine schreef:
Wendy schreef:

In welke zin vind jij het niet objectief dan?

Google maar: https://www.google.nl/search?q=kritiek+ ... e&ie=UTF-8

Desondanks zit ik er wel aan te denken om het boek te kopen. Wat je alleen wel in je achterhoofd moet houden, is dat uitkomsten van onderzoeken vaak op een onjuiste manier gebruikt worden om een betoog van iemand te onderbouwen.
Zoals bijvoorbeeld het onderzoek naar vrouwen en botsterkte; het lijkt me niet meer dan logisch dan dat er ook nog andere verschillen zitten tussen vrouwen uit Ghana en de VS. (over)gewicht, de mate van beweging die ze dagelijks krijgen etc. Een paar voorbeelden van factoren die invloed kunnen hebben op de sterkte van de botten. Een gedeelte van het effect zal vast en zeker verklaard worden door de melkconsumptie, maar de manier waarop de auteur het verhaal vertelt, is m.i. te kort door de bocht.
Maar het geeft wel een mooi overzicht van een gedeelte van het onderzoek wat er gedaan is :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:28

Ik heb voor ik het boek kocht ook de kritieken doorgenomen. Opvallend is dat de meeste van deze kritieken uit de hoek komen waar de voedseldriekhoek/schijf gemaakt en 'beschermd' wordt. In die zin kun je zeggen dat het logisch is dat zij kritiek hebben want hun stokpaardje wordt aangevallen.
Overigens vond ik de meeste kritiek behoorlijk ongefundeerd over komen. Ze zeggen dat de onderzoeken waar Verburgh zich op gebaseerd heeft niet allemaal kloppen of onjuist geïnterpreteerd zijn. Hun weerwoord op bepaalde dingen is echter nog minder steekhoudend. Om bij het topic van melk te blijven is dit bijvoorbeeld wat zij te zeggen hebben over het stuk van Verburgh:

Citaat:
Melk schrappen?

Nog een pijnpunt: volgens de zandloper is melk drinken ongezond. ‘Melk levert 65procent van onze benodigde calciumhoeveelheid. Hoe kun je dat zomaar schrappen? Neen, dit boek lijkt wel wetenschappelijk, maar het bevat een aantal belangrijke onwaarheden. Hij heeft studies en cijfers verkeerd gebruikt.'

Dit slaat echt pertinent nergens op. Zoveel studies die al hebben aangetoond dat je melk niet per definitie nodig hebt voor je calciumbehoefte. Waar denken ze dan dat iedereen behalve de Europeanen en Amerikanen van blijven leven als je je calcium voor 65% uit melk zou moeten halen.

Wat betreft dat stukje met de Amerikanen en vrouwen uit Nieuw-Guinea, in het boek verwijst hij door naar 2 uitgebreide onderzoeken die daarover zijn gedaan. Als lezer kun je dus het naslagwerk er op na zoeken als je er uitgebreidere info over wilt weten. In het boek gaat hij er inderdaad iets minder diep op in dan je soms zou willen. Maar alles is te controleren.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:42

Boeiend topic!!! Ik lees even mee.
Kan niet stippen omdat ik mobiel bok

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:44

Nogmaals, in de link die ik gaf (slechts een korte film) wordt een duidelijke uitleg gegeven waarom melk niet zo gezond is als ons graag wordt voorgespiegeld. Ook waarom melk niet zo goed is voor botten (integendeel)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:51

Ik heb het filmpje bekeken inderdaad :j