Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:33

F_Orumster schreef:
Waar het goed voor is, is voor het afkicken van suikers. Je raakt écht je zoete voorkeur rap kwijt, zelfs rijst en noten ervaar je als zoet. Ik heb overigens nooit zo streng als voorgeschreven gedaan, ik heb kh uit groenten en fruit genegeerd want een dieet die dat afkeurt is niet wijs.

Daarom kun je wel je eigen weg erin volgen.

Ik vind WW een hongerdieet. Tweemaal met succes, maar tweemaal dapper honger negeren.

Afkicken van suiker kan ook op een andere manier.
Ik heb nog nooit koolhydraten laten staan maar je moet mij echt geen koek geven want dat is zo zoet dat ik bijna over m'n nek ga.

Maar als je het dieet niet goed wijs vind omdat je geen groente en fruit mag, waarom vertrouw je dan wel in de rest van het dieet?
Als je Atkins even snel googled dan staat er dan je door koolhydraat arm te eten je lichaam dwingt om op vet te gaan branden want natuurlijk onzin is.

Ik zeg niet dat het niet effectief is om van een suiker verslaving af te komen, ik zeg wel dat het niet de juiste manier is om er van af te komen.

Terwijl als iemand zegt "Anders begin je met roken als je zin hebt om te snoepen, dat neemt de eetlust een deel weg" dan weet wel iedereen dat het slecht is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:33

Ik heb wel de indruk dat een aantal mensen hier nogal kort door de bocht redeneert rondom koolhydraatarm. In deze categorie wordt het in feite nooit aangeraden om je leven lang koolhydraatarm te eten. Het gaat alleen om de eerste paar weken, met als doel om de inname van koolhydraten (en dan vooral suikers) te ontwennen. Daarna bouw je weer rustig op. Het tempo afhankelijk van je doel qua afvallen.
Veel mensen hebben er echt goede resultaten mee behaald. En vaak is het zo dat de mensen voor wie het niet werkt óf niet geheel volgens de voorschriften hebben gewerkt (bijvoorbeeld de 1e fase veel te lang volgehouden, of hun eetgewoonten meteen weer verslechterd na het behalen van het afvaldoel) of vegetarier zijn (dan werkt het inderdaad niet).
De mensen in de eerste categorie hebben het m.i. dan toch echt aan zichzelf te danken, dat is geen fout van de methodes.

Berdien

Re: Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:35

Ik ben vegetarier en voor mij werkte het wel hoor :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:35

Raponsje schreef:
Als je Atkins even snel googled dan staat er dan je door koolhydraat arm te eten je lichaam dwingt om op vet te gaan branden want natuurlijk onzin is.

En daarmee val je voor mij door de mand.
Ten eerste is koolhydraatarm breder dan Atkins alleen. Ten tweede: waarom is dat volgens jou onzin? Welke wetenschappelijke inzichten kun jij daarvoor aanreiken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:36

Berdien schreef:
Ik ben vegetarier en voor mij werkte het wel hoor :)

Correctie: voor de meeste vegetariers werkt het niet, vanwege de dan toch wel enorm beperkte keuze die je overhoudt in voedingsmiddelen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:38

Als je het tot op de letter volgt dan wordt het wel lastig denk ik ja :j Ik heb het dieet op mijn vegetarisch zijn aangepast en dat werkte top.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:44

Raponsje schreef:
Afkicken van suiker kan ook op een andere manier.
Ik heb nog nooit koolhydraten laten staan maar je moet mij echt geen koek geven want dat is zo zoet dat ik bijna over m'n nek ga.

Maar als je het dieet niet goed wijs vind omdat je geen groente en fruit mag, waarom vertrouw je dan wel in de rest van het dieet?

Ik zeg niet dat het niet effectief is om van een suiker verslaving af te komen, ik zeg wel dat het niet de juiste manier is om er van af te komen.

Terwijl als iemand zegt "Anders begin je met roken als je zin hebt om te snoepen, dat neemt de eetlust een deel weg" dan weet wel iedereen dat het slecht is.

Helemaal geen onzin, maar mn lunch is nu klaar dus later terug. Bovendien is er meer dan atkins.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:47

Wendy schreef:
Raponsje schreef:

Ten eerste is koolhydraatarm breder dan Atkins alleen. Ten tweede: waarom is dat volgens jou onzin? Welke wetenschappelijke inzichten kun jij daarvoor aanreiken?

Ik val helemaal niet door de mand.
Google maar eens, je ziet genoeg dieet fora waar vrouwen vertellen dat het dient om op je vet te gaan branden.
Ik vraag me dus af waarom dat mensen dat denken terwijl ze midden in een dieet zitten maar geen idee hebben wat er eigenlijk gebeurt.
Dat vind ik erg zorgwekkend.

Ten tweede is het onzin.
Je lichaam brand op koolhydraten, eet je die niet dan gaat je lichaam heel eventjes vet aanspreken en daarna gaat je lichaam spier afbreken.
Wat voor bewijs ik daarvan heb? Dit is hoe het menselijk lichaam werkt.

Ik heb niet voor niets 6 jaar gestudeerd om voedingsdeskundige / dietiste te worden.
Daarnaast heb ik een Master als fitness instructruce / personal trainer en weet ik niet alleen wat voeding met je doet maar weet ik ook wat je lichaam nodig heeft om te kunnen bewegen / sporten.

Of je Atkins volgt of Dr.Frank of andere dieten het is allemaal hetzelfde idee.
Een dikke streep zetten door voeding die je lichaam daadwerkelijk nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:53

Ik heb jarenlang zo ongeveer alle diëten geprobeerd die er maar zijn.
Soms met succes... Maar het zat er áltijd weer binnen no-time aan. Meestal zelfs meer dan er af was gegaan.

Het enige dat écht helpt, is je verkeerde eetpatroon afleren en een goed eetpatroon aanleren.
Dat helpt voor de rest van je leven.

Gewoon gezond, gebalanceerd eten. Niet te veel en zéker niet te weinig.
En voldoende bewegen.

Afvallen gaat dan écht vanzelf.

Ik ben een tijdje geleden Cold Turkey gestopt met het vreten van tussendoortjes. En had een ware suiker verslaving. Ben er een week ziek van geweest. Hoofdpijn, buikpijn, trillerigheid, misselijkheid, etc.
Maar toen ik er eenmaal vanaf was, was de "noodzaak" om iets zoets te pakken er plotseling niet meer.
Geen flauwtes meer. En ik kan nu "nee" zeggen tegen een koekje. En zelfs in de supermarkt langs het chocolade schap lopen zonder iets mee te nemen.

Ook ben ik gestopt met 't drinken van zoete drankjes.
Ik heb een water zuivering kan gekocht. Daar drink ik nu iedere dag 2 liter water uit. Niets anders.
In vergelijking met bijv. dagelijks alleen Cola enzo drinken, scheelt dat al kilo's per jaar.

Grote maaltijden nam ik al niet. Dus aan m'n normale maaltijden heb ik niets hoeven te veranderen.
De kilo's VLIEGEN er af.

En dan kom ik niet eens aan extra beweging/sporten toe op dit moment.
Ben toch al 13kg kwijt binnen een paar weken. Zonder honger gevoel, zonder beperkingen in m'n voeding...
En ik "mag" van mezelf 1 tussendoortje per dag, maar vaak wil ik die nu niet eens meer.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:55

Ga sporten :Y)

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:55

Ik heb een half jaar lang Prodimed gedaan, 30 kilo afgevallen.
Nu 3 kwart jaar later, is het er nog steeds af. Ik sport wel nog steeds en ik let op wat ik eet.

Groetjes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:57

Grote voordeel van kha is dat je veel minder eetlust hebt en het dus veel makkelijker vol te houden is, en datje op een feestje bv niet overal nee op hoeft te verkopen, maar gezellig een stukje worst en kaas mee kanpakken.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:57

Persoonlijk vindt ik dat als je wilt afvallen je het beste zo min mogelijk koolhydraten kan eten maar juist eiwitten.
Een mens is niet gemaakt om koolhydraten te eten en daarnaast sla jij de koolhydraten die je niet direct verbruikt op als vet.
De eiwitten die je niet direct verbruikt plas je gewoon weer uit.
Als je het op de juiste manier doet dus vaak eten en smorgens zwaarder dan s`avonds voel je, je veel energieker en slank je ook goed en blijvend af.
Een goede hulp is het omdraaien van je avondmaal en je ontbijt.
Overigens houdt vooral op eiwitten leven niet in dat je weinig eet maar dat je anders eet.
Ik ben daarmee van 88 naar 66 kilo gegaan in een maand of anderhalf en kon vaak de porties die ik mocht niet eens op, dat ik dacht hoe kan een mens zoveel eten.

Je moet je ook niet concentreren op die lekker boterham die je niet mag maar op dat eitje of dat tartaartje wat je wel mag

Overigens ben ik nooit terug gevallen juist omdat als je, je concentreert op wat je wel mag je op een gegeven moment dat wat je niet mag helemaal niet meer lekker vindt.
Na het afvallen dacht ik met een feestje lekker een glaasje cola, nou lekker was het zeker niet het was juist enorm vies en dat terwijl ik vroeger
gek was op cola en bijna niks anders dronk.

Als je gaat dieten en als het er dan af is jezelf vol gaat stoppen met koek, snoep, chips enz ja dan heeft het natuurlijk totaal geen nut

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:58

Ik heb vorig jaar een maand of 3 atkins gedaan. Was goed te doen (ik eet vegetarisch) en ben hier een kilo of 11 mee kwijtgeraakt. Vervolgens in alle drukte er mee opgehouden en toch weer aagekomen. Daarom dit jaar besloten het toch gezond aan te pakken. Ik sport onder begeleiding 5x per week en eet 2x daags een eiwitshake en savonds met de pot mee maar wel alles afgewogen. Wat ik vooral ook vergat is genoeg drinken. Ik drink nu 1,5 liter per dag met mijn flesje dat ik de hele dag mee zuil en nu ben ik in een week tijd 5 kilo verloren. Tuurlijk zal een groot deel vocht zijn maar toch is het een super motivatie om door te gaan. Ik heb geen honger verbied mij zelf niets maar ik neem wel de tijd om bepaalde dingen zoals chocolade etc niet te nemen :+ Ik zeg dan tegen mijzelf '' zonde van al het gesport van afgelopen week'' En meestal is de behoefte aan zoiets dan meteen verdwene :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:20

Raponsje schreef:
Wendy schreef:

Ik val helemaal niet door de mand.
Google maar eens, je ziet genoeg dieet fora waar vrouwen vertellen dat het dient om op je vet te gaan branden.
Ik vraag me dus af waarom dat mensen dat denken terwijl ze midden in een dieet zitten maar geen idee hebben wat er eigenlijk gebeurt.

Ten tweede is het onzin.
Je lichaam brand op koolhydraten, eet je die niet dan gaat je lichaam heel eventjes vet aanspreken en daarna gaat je lichaam spier afbreken.
Wat voor bewijs ik daarvan heb? Dit is hoe het menselijk lichaam werkt.

Ik heb niet voor niets 6 jaar gestudeerd om voedingsdeskundige / dietiste te worden.
Daarnaast heb ik een Master als fitness instructruce / personal trainer en weet ik niet alleen wat voeding met je doet maar weet ik ook wat je lichaam nodig heeft om te kunnen bewegen / sporten.

Of je Atkins volgt of Dr.Frank of andere dieten het is allemaal hetzelfde idee.
Een dikke streep zetten door voeding die je lichaam daadwerkelijk nodig heeft.

Er wordt nog heel veel onzin verteld en zelfs onderwezen over de werking van het lichaam. Vooral aan dietisten denk ik soms weleens, want wat een gebrek aan kennis zit daar. Ongeloofelijk. Dat Sonja Bakker ook "gewichtsconsulent" is, is bijvoorbeeld al veelzeggend. Mijn eigen ervaring met dietisten is over het algemeen ook erg slecht. Dan kun je je nog beter baseren op de adviezen van het voedingscentrum.

Ik vroeg je om bewijs van jouw stelling dat het "onzin" is dat je door KH-arm te eten vet gaat verbranden. Graag wetenschappelijk onderbouwd bewijs, want zoals zeker rondom voeding nogal vaak gebeurt: iedereen kan vanalles roepen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:26

F_orumster, klopt hoor, heb eerder kha gedaan en een beetje meegekletst in het topic.
Het ging me goed af hoor, was binnen no-time 17.5 kilo kwijt.
Ben alleen niet gek op iedere dag ei en heel veel vlees en hou van fruit en dat mag ook zo minimaal.Zoek nu gewoon een goede maar ook effectieve manier om toch de kilo's kwijt te raken.Met kha hou ik ook honger...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:26

Koolhydraten zijn de meest eenvoudige energiebron om aan te spreken. Zeker de slechte suikers bestaan uit korte ketens en het kost dus het minste energie om deze af te breken (lange ketens worden afgebroken).
Zolang je veel suikers binnen krijgt, en je krijgt er al snel teveel, breekt je lichaam het vet niet af, een proces wat meer energie vraagt. Het overtollige suiker wordt als vetten opgeslagen.

Als je de koolhydraat inname vermindert of beperkt tot de complexere suikers uit groenten, peulvruchten zal je lichaam niet voldoende energie kunnen halen uit de eenvoudigste bron en gaat het over naar je vetten. Belangrijk is voldoende eiwitten te eten zodat je lichaam niet de eiwitten van de spieren aanspreken.

Ik vind het erg jammer dat dietisten nog steeds zo klassiek worden opgeleid en zeker na alle bewijs van de huidige maatschappij is dat bijzonder. Kijk hoeveel er geschreeuwd wordt. 0% vet is de trend, hoge percentages suiker wordt even vergeten.

Jammer dat veel voedingsadviezen zijn beïnvloed door de suikerindustrie.

Edit: nu vergeet ik zelfs het effect van suiker op de bloedsuikerspiegel en de snelle honger die dit opwekt.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:28

Adin schreef:
F_orumster, klopt hoor, heb eerder kha gedaan en een beetje meegekletst in het topic.
Het ging me goed af hoor, was binnen no-time 17.5 kilo kwijt.
Ben alleen niet gek op iedere dag ei en heel veel vlees en hou van fruit en dat mag ook zo minimaal.Zoek nu gewoon een goede maar ook effectieve manier om toch de kilo's kwijt te raken.Met kha hou ik ook honger...

Fruit minimaal? Wat voor dieet volg jij?
Toen ik aan het dieeten was mocht ik vlees, vis, ei, groente en fruit. (en eventueel eiwitshakes van whey)
En dan vooral groente en fruit zoveel als ik wou.
En dat heeft voor mij perfect gewerkt, nooit honger en veel en blijvend afvallen

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:46

In fruit zitten veel fruitsuikers. Je bloedsuikerspiegel gaat er dus van omhoog. Bij kh-arm is het belangrijk dat je eerst afkickt van alle suiker en dus ook van fruitsuikers. Na een bepaalde tijd mag je langzaam op gaan bouwen met rood fruit. Ik volg trouwens atkins.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:50

arabella2000 schreef:
In fruit zitten veel fruitsuikers. Je bloedsuikerspiegel gaat er dus van omhoog. Bij kh-arm is het belangrijk dat je eerst afkickt van alle suiker en dus ook van fruitsuikers. Na een bepaalde tijd mag je langzaam op gaan bouwen met rood fruit. Ik volg trouwens atkins.

Rood fruit? En citrus vruchten mag je wel?
Dat vindt ik heel raar persoonlijk.
Ik zou eerder de citrus vruchten laten ligen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:53

Waar zie je citrus staan? Aardbeien, frambozen en bosbessen zijn de beste keuzes, geel fruit de minste keuze.
Fruit is sowieso overrated. Ik at gewoon een paprika ipv fruit; 1 paprika bevat meer dan 2 kiwi's.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-01-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:53

Wendy: Ik ben niet alleen dietiste maar ook voedingsdeskundige.
Overigens doe ik mijn werk prima: [LZP] In 4 jaar 10.000 overtollige kilo's verslonden
Daarnaast schrijf ik ook artikelen voor de NHS, onze nationale zorginstelling.

Overigens elke dietiste weet dat je beter vet kunt eten dan suiker.
Ik weet niet van wat voor kwaliteit de dietistes zijn in Nederland maar met dat soort fratsen kom je hier echt niet mee weg.

Overigens hoef ik helemaal niet met bronnen te komen, ik ben op het moment de nummer 1 voedingsdeskundige hier in het land, ben correct universitair opgeleid en weet echt wel hoe het in elkaar steekt.

Arabella: Sommige fruitsoorten zorgen er juist voor dat je suikerspiegel stabiel blijven door de vezels.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:55

Je bent in ieder geval overtuigd van jezelf, maar ik ben het niet.
Citaat:
Vooral deze zin Google maar eens, je ziet genoeg dieet fora waar vrouwen vertellen dat het dient om op je vet te gaan branden.

Haakt mijn vertrouwen af.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:58

Dan haak je af.

Je staat sowieso niet open voor een andere mening, dus ookal was ik de koningin dan was je nog niet overtuigd.

Maakt ook niet uit, je bent immers geen klant van mij.

Gelukkig weet ik zelf beter, ik help dagelijks zoveel mensen in mijn praktijk en heb genoeg bokkers geholpen die nu wél alle kilo's kwijt zijn op een gezonde en verantwoorde manier.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:00

ik heb hele goede ervaringen met weightwatchers. Je leert andere keuzes maken en je hoeft echt geen honger te lijden. Uiteindelijk eet je minder brood en dat soort producten omdat je anders teveel punten eet, maar mag je onbeperkt groenten en fruit eten. Daar zitten ook koolhydraten in.

Maar ik viel af, de eerste twee weken niet maar daarna ging het heel goed.

En als je perse een keer een taartje wilt, dan kan dat maar dan maak je de rest van de week andere keuzes. Je kunt per week een bepaalde hoeveelheid punten extra eten dat maakt het heel goed te doen omdat je wel mag zondigen maar niet iedere dag.

Ik heb wel degelijk in dit dieet ervaringen opgedaan die me andere keuzes laten maken na het dieet.

Succes met je overwegingen.