Zwaar verslaafd en tóch Gestopt met Roken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:32

Agossie schreef:
Als je stopt is het handig om, na je laatste cigaret (die ik ceremonieel heb opgerookt), ALLES wat aan roken herinnert meteen helemaal opruimt en wegdoet.

Dat verschilt nogal per persoon... ik ben 6 weken geleden gestopt met roken en heb een (dicht) pakje sigaretten in m'n tas. Het idee dat áls ik écht móet roken, dan kan dat, geeft me rust en dan hoef ik niet. Als ik geen sigaretten in de buurt heb, dan raak ik "in paniek" want dan zou ik niet kunnen roken als het écht moet... en dan moet ik peuken halen en die gaan er geheid aan. Dit pakje altijd bij me geeft me rust, en het enige moment van de dag dat ik soms nog even kort aan een peuk denk is na het avondeten... normaal gesproken even uitbuiken met een peuk, was toch wel lekker... maar die gedachte is al gauw weer weg.

Mijn moeder moest hard lachen, zij deed het 25 jaar geleden net zo: pakje shag lag op het randje, boven op de kast. Dat ze m net kon zien. Dat gaf rust, want als ze moest, kon ze roken. Na een tijd gewoon een keer weggeggooid en klaar.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:35

GamblersCup schreef:
Agossie schreef:
Als je stopt is het handig om, na je laatste cigaret (die ik ceremonieel heb opgerookt), ALLES wat aan roken herinnert meteen helemaal opruimt en wegdoet.

Dat verschilt nogal per persoon... ik ben 6 weken geleden gestopt met roken en heb een (dicht) pakje sigaretten in m'n tas. Het idee dat áls ik écht móet roken, dan kan dat, geeft me rust en dan hoef ik niet. Als ik geen sigaretten in de buurt heb, dan raak ik "in paniek" want dan zou ik niet kunnen roken als het écht moet... en dan moet ik peuken halen en die gaan er geheid aan. Dit pakje altijd bij me geeft me rust, en het enige moment van de dag dat ik soms nog even kort aan een peuk denk is na het avondeten... normaal gesproken even uitbuiken met een peuk, was toch wel lekker... maar die gedachte is al gauw weer weg.

Mijn moeder moest hard lachen, zij deed het 25 jaar geleden net zo: pakje shag lag op het randje, boven op de kast. Dat ze m net kon zien. Dat gaf rust, want als ze moest, kon ze roken. Na een tijd gewoon een keer weggeggooid en klaar.

dat heb ik ook.
asbakken ed uit het zicht maar ik MOET shag in de buurt hebben voor het idee.
een aantal weken later kan het uitgedroogt de prullenbak in.
het idee dat het er niet is geeft stress.

Shiloh

Re: Zwaar verslaafd en tóch Gestopt met Roken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:50

Poeh hee, 1 tot 3 pakjes per dag. Dat zijn er zeg maar 2 gemiddeld. dat is 10 euro, keer 30 dagen. Dat is gewoon 300 honderd!!! Euro per maand. Mijn hemeltje.

Top dat je gestopt bent! Ik zou zeggen, ga van het geld dat je uitgespaard hebt, een lekkere massage/sauna halen en haal een leuke nieuwe outfit! Heb je helemaal verdiend.

Ik denk nu nog misschien het laatste stapje, ipv dat je tegen jezelf zegt "ik rook niet meer" word het nu "ik rook niet" PUNT. Ik denk dat dat woordje meer, je nog net herinnert aan wat je mist en zo. Misschien ook niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 18:53

Toen mijn peuken op waren heb ik geen pakje gekocht omdat ik wist dat ik dan de verleiding niet kon weerstaan.Ik zou heel de tijd aan dat pakje denken dan.Maar toch waren/zijn er wel sigaretten aanwezig in huis,boven op de slaapkamer van me zoon.Maar die boeien me niet meer.

Sinds ik niet meer rook zijn me haren véél sneller vet.En het nadeeltje ik ruik nu echt álles,dus ook wat ik liever niet wil ruiken.Ook ben ik veel hyper geworden,maar dat weegt niets t.o. de voordelen van het stoppen met roken.
Elke maand word er 185,- op een spaarrek. gezet,wat ik de laatste 2 jaar kwijt was aan peuken.

Ik zeg nog vaak: ik rook niet meer,en dan denk ik;ow nee Ik rook gewoon niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:38

Ik ben een jaar of 25 geleden gestopt met roken. Ik rookte overdag met filter en ´s avonds zonder. Mijn ouders zijn op hun 60e overleden aan kanker, beiden stevige rokers. Toen een collega op zijn 45e keelkanker en slokdarmkanker kreeg (stevige roker) en een vreselijke dood stierf, ben ik met een cursus van de GGD gestopt met roken. In één keer. We hadden na het gestopt zijn de 1e week 3 bijeenkomsten en de 2e week nog 2.
Van de 20 deelnemers waren er 10 definitief gestopt.

Ik heb geen sigaretten meer in huis gehaald, alles weg. Als therapie ben ik begonnen met mijn toenmalige huis te verven en opnieuw te behangen.
Alles lekker fris.

Ik heb nog een heel korte tijd gehad dat ik na het warm eten mijn sigaret miste, verder vond ik al gauw dat ze stonken :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:12

Knap werk mensen!! Flicka... helaas vind ik het niet stinken! Mensen mogen ook gewoon hier in huis roken als ze dat zouden willen hoor, ik heb er geen problemen mee. zelf zal ik echt nooit meer een sigaret opsteken, ben er echt klaar mee. Maar stinken... nee.

Gohya, je gaat als een speer he??? Knap!! En dat alles ruiken, ja, herken ik ook ;-)) Niet altijd wenselijk zeg maar!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:48

Iedereen doet het inderdaad verschillend. Ik heb er eerst heeel over gedacht om te stoppen, ben er dus echt naar toe gegroeid. Mijn vriend was op een gegeven moment gestopt, wat hij ook al heel lang wilde, toen hij een keer heel erg verkouden was. Toen ben ik een paar maanden erna gestopt, van de een op de andere dag. Ik heb m'n pakje opgerookt en na m'n laatste sigaret gedacht "zo dat was dan m'n laatste" en niet meer omgekeken. Een paar dagen was ik wat hyper en zoekerig en dat was het.

Wat ik nog wel vrij lang had is dat ik dacht een sigaret op te moeten steken en dan bedenken dat ik niet meer rookte. Dat waren maar momenten en dat was verder ook geen verleiding, maar iets wat in m'n systeem nog zat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:56

Quote:mbkaatje
Wat ik nog wel vrij lang had is dat ik dacht een sigaret op te moeten steken en dan bedenken dat ik niet meer rookte. Dat waren maar momenten en dat was verder ook geen verleiding, maar iets wat in m'n systeem nog zat.

En dát is nou precies waar ik ook nog steeds last van heb.Maar het zijn idd. maar momenten en duren gelukkig niet lang.
Mensen mogen bij mij in huis ook gewoon roken hoor in de winter,maar wel onder de afzuigkap.Ik rookte zelf ook alleen onder de afzuigkap en zomers buiten.Het doet me nix als mensen bij me staan te roken,vind het ook niet stinken,de sigaret zelf.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:02

Daar heb ik ook nooit moeite mee gehad. Het is gewoon over met roken.
Heel af en toe heb ik nog wel eens als ik gezellig met vriendinnen zit, lekker aan een borrel en als ze dan allemaal een sigaretje opsteken, zou ik het ook wel heel gezellig vinden om mee te kunnen doen.
Maar dat zal ik dus nooit kunnen, alleen af en toe een sigaretje.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:09

Gedver, ik moet er niet meer aan denken zo in de rook te zitten. Je kleren gaan weer stinken en je zit in een ongezonde lucht.

Bij mij is het roken gewoon totaal uit mijn systeem verdwenen. En lekker aan de borrel met een sigaret is zoooo ongezond ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:15

Ik kijk uit naar de dag dat de sigaret ook helemaal uit mijn systeem is verdwenen.
Want pas dán kan ik zeggen:ik rook niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:20

:(:) *\o/*

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:21

Het gaat nooit helemaal weg, schijnt. En dat geloof ik ook wel. Je hoort toch best wel eens verhalen van mensen die jaren zijn gestopt en dan toch weer beginnen. Ik kan me daar nu trouwens niets bij voorstellen. Ik zeg trouwens altijd dat ik niet rook, niet meer! Dat voelt ook goed.

Dat stinken van je kleren ....... echt vies, vind ik nu. Ik ga al liever niet meer naar een kroeg waar gerookt wordt. Getver, wat stinkt alles de volgende dag.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:26

wie een ander overwint is sterk, wie zichzelf overwint is krachtig! door het lezen van jouw verhaal... denk ik... als die dat kan... kan ik dat ook... ik rook al 28 jaar, en zit op een pakje van 20 sigaretten per dag.... wordt vervolgd... _/-\o_ *\o/*

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:35

Iedereen kan het, dat kan je hier lezen.
Je moet het alleen echt, echt willen. Alleen dan lukt het. Je moet er volledig achter staan.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:45

gohya schreef:
Ik kijk uit naar de dag dat de sigaret ook helemaal uit mijn systeem is verdwenen.
Want pas dán kan ik zeggen:ik rook niet.

zal dat ooit gebeuren? Na bijna 2 jaar niet roken flitst het nog steeds zo af en toe door m'n hoofd.
Moet zeggen dat het wel steeds minder wordt en ik vind het niet meer storend.
moet er een beetje om lachen... want het is idd. een soort 'systeemfout'.....
De lichamelijke verslaving is al na een paar dagen gewoon verdwenen.
Maar dat tussen je oren... duurt veel langer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:29

Idd. de lichamelijke verslaving is eigenlijk vrij snel over.
Er was niemand,maar dan ook écht niemand die dacht dat ik kon stoppen.Maar ik was er zelf zó van overtuigd dat ik het dít keer wel kon,dat ik er eigenlijk zelf van sta te kijken dat ik idd. gestopt ben.Het kan gebeuren dat het nooit uit je systeem verdwijnt,het word wel minder.Maar het kan ook dat het wél helemaal uit je systeem verdwijnt.
Jammer dat je in je hersens geen Systeem Herstel kan uitvoeren,net als op een p.c. of een Back-Up nar een datum toen je nog niet rookte. ;)

Nogmaals als ik het kan kan het écht iedereen! :j

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:51

Iedere keer als ik dit topic voorbij zie komen, voel ik weer zo'n drang om een motiverend berichtje achter te laten! (Dus dat doe ik maar gewoon weer haha hopelijk motiveert het iemand)

Afbeelding

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:18

gohya schreef:
Idd. de lichamelijke verslaving is eigenlijk vrij snel over.
Er was niemand,maar dan ook écht niemand die dacht dat ik kon stoppen.Maar ik was er zelf zó van overtuigd dat ik het dít keer wel kon,dat ik er eigenlijk zelf van sta te kijken dat ik idd. gestopt ben.Het kan gebeuren dat het nooit uit je systeem verdwijnt,het word wel minder.Maar het kan ook dat het wél helemaal uit je systeem verdwijnt.
Jammer dat je in je hersens geen Systeem Herstel kan uitvoeren,net als op een p.c. of een Back-Up nar een datum toen je nog niet rookte. ;)

Nogmaals als ik het kan kan het écht iedereen! :j

Zo'n hersen-reset schijnt wel mogelijk te zijn... maar ach... heb je dat écht nodig? Welnee.... je bent immers allang gestopt en je gaat het gewoon volhouden toch? ;-)) Jij kunt het.... ik heb het gedaan...en nog veel meer helden roken niet meer.
Nooit meer!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:31

Het is wel de bedoeling dat ik het ga volhouden en ik denk ook dat het me gaat lukken.
Een reset écht nodig? nou nee dat niet echt.
Maar het zou wél fijn zijn als die peuk uit me systeem is!
Ik heb wel slijm in me keel bovenin sinds ik gestopt ben.Volgens de H.A. assistente is dat normaal,omdat de trilharen weer in werking treden.Ik vind het wel lang duren,en het kan nog veel langer duren.Vind het best lastig.
Vandaag al 43 dagen rookvrij.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:42

gohya schreef:
Voor iedereen die ook wil stopppen:Je kán het echt.

:j Als je echt wilt ...lukt dat ook .
Ik ben toen van de een op de andere dag gestopt , na 20 jaar roken .
Een pakje per dag rookte ik gemiddeld , tis denk ik 10 jaar geleden dat ik gestopt ben.
Heb nooit meer een sigaret gerookt , moet er niet aan denken :r .
Een extra motivatie is het geld wat je normaal "weg rookt" appart in een
spaarpotje doen ....gaat heel hard .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:44

Ik zet elke maand 185,- op een spaarrekening,wat ik gemiddeld kwijt was aan roken.
Dat gaat me per jaar 2.220,- opleveren!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:08

Nou, mijn hardlooppoging is niet gelukt helaas. De nacht van donderdag op vrijdag niet kunnen slapen en ik was vrijdag zo gebroken dat ik het gewoon niet op kon brengen.
Zaterdag en vandaag de snijdende wind... was geen goed idee.
Uiteraard geen sigaret aangeraakt, maar ik eet me wel een slag in de rondte en heb erg veel last van maagzuur.
Volgende week weer een nieuwe poging.
Wel blijven posten allemaal he!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:21

4EverHobbes
Nieuwe ronde,nieuwe kansen! na aankomend weekend gaat het dooien,dan word het beter weer.
Haha ik eet ook heel erg veel,vooral s'avonds.Ben van de 50 kilo naar de 54 kilo gegaan.Er mag nog minstens 1 kilo bij komen hoor,ik kan het wel hebben.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:38

Nou dan wil ik me ook wel melden..
Zes dagen geleden mijn laatste sigaret gerookt na zes jaar roken.
Eerst een pakje per dag, de laatste maanden acht, en nu dus gestopt.
Ik vind het moeilijk en spannend maar wil het wel proberen!
Het enige vervelende vind ik dat ik overal nare verhalen lees over dat je stofwisseling trager wordt waardoor je veel aan komt... Dat schrikt me toch wel een beetje af.