Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

Re: Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:11

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
40 euro per maand zakgeld. Kleedgeld heb ik niet echt, maar als ik iets zie hangen wat ik leuk vind koop ik het en krijg ik het misschien terug. Als het mijn 15de paar schoenen is mag ik dus ook gewoon lekker zelf betalen :') Ik ben 16.

Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen?
Deels dus kleding kopen en voor de rest mag ik het helemaal zelf gebruiken. Wel moeten er af en toe ook cadeautjes gekocht worden. Zeker voor vrienden en vriendinnen betaal ik het zelf.

Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor?
Deels, af en toe krijg ik iets terug.

Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)
Ja, ik geloof rond de 20 euro per maand. Maar dat betalen mijn ouders.

Ik moet wel zeggen dat ik naast mijn zakgeld nog veel werk (vast baantje/oppassen/honden uitlaten) waardoor ik rustig 100 euro per week bijverdien. En zakgeld eigelijk gewoon op de bank staat voor als ik eens een hele grote uitgave heb of voor het opknappen van mijn boot.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:17

Ik vind het echt schrikbarend hoe groen sommige ouders zijn, kinderen moeten toch ook een lolletje kunnen hebben zo nu en dan zonder er maanden voor hoeven te sparen?

Ik kreeg op mijn 14e een pinpas, dit was zo bij de bank geregeld. Hierop kreeg ik per maand €50,- gestort. Daarvan betaalde ik mijn abbo van de tel, die ik overigens pas kreeg toen ik naar het middelbaar ging, WAAROM in godsnaam moet een koter van 6/7/8/9/10/11 een telefoon hebben? Als ze bij vriendjes/vriendinnetjes zijn kunnen ze gerust vanuit daar bellen naar ouders. Als ze naar het middelbaar gaan vind ik wel dat een mobieltje nodig is, er kan altijd wat voorvallen waardoor hulp van ouders gevraagd is. :Y)

Kledinggeld kreeg ik niet, ik deed niet aan kleding. :Y) Die enkele keer dat ik kleding kocht kreeg ik dit wel van mijn ouders, net zoals schoenen. :)

School & opleiding hebben mijn ouders ook altijd betaald, en ook het paardrijden totdat ik eigen paarden kreeg, die heb ik altijd zelf betaald wat ik ook zelf heb aangegeven. :j

Vanaf mijn 18e ben ik alles zelf gaan betalen. Op het CZ na, die betaal ik nu zelf sinds ik 21 ben. :)

Daarbij vind ik het ook ontzettend waardeloos dat gezinsleden dure cadeau's verwachten met verjaardagen en andere feestdagen. :n Schandalig om je eigen kind uit te kleden.. :n Bijvoorbeeld nu met kerst en dan ben ik 21(!) krijgt mijn moeder een portemonnee en mijn vader een stoeren mannen box, al met al was ik zo'n €40,- kwijt. Vriendlief krijgt wel voor meer geld, maar oor een partner vind ik dit niet meer dan normaal.

Zilfstar

Re: Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 10:34

KimD: Hier verwachten de andere gezinsleden geen dure kado's hoor. We hebben al zo veel. Verjaardagskadootje van broer aan zus was afgelopen donderdag 5 euro. Dat is dan ook wel het max wat we willen dat er uitgegeven wordt per persoon door de kinderen met een verjaardag.

Verder had iemand het erover dat je ze wel kan vertellen hoeveel iets kost, maar dat je de waarde niet kan uitleggen. Ik weet niet of dat tegen mij bedoeld was? Onze kinderen krijgen zeker de waarde van het geld mee. Zo sparen zij idd voor iets wat ze graag willen hebben of doen bijv extra klusjes ervoor. Zo merken ze idd dat er gewerkt moet worden voor leuke dingen.

Daarnaast geven wij ze ook mee dat er ook anderen zijn die minder hebben en laten we merken dat we aan goede doelen geven en dat je niet altijd aan jezelf moet denken. Zo doe ik extra boodschappen voor de voedselbank en laat ik hun daaraan meedenken. Ook doen wij bijv toen we 12,5 jaar getrouwd waren geen kado voor onszelf maar wilden wij geld voor St Jarige Job. Die zorgen ervoor dat kinderen van gezinnen die afhankelijk zijn van de voedselbank een verjaardagspakket krijgen. Wij een feestje, zij een feestje was ons motto. De kinderen wilden weten hoeveel geld nodig was voor 1 zo'n verjaardagsdoos. Zijn zonder mijn medeweten bij elkaar gekropen met hun portemonnees en gaven gezamenlijk genoeg voor 1 doos (€ 35!) Waarbij oudste uit zichzelf meer bijgedragen had dan jongste omdat hij nou eenmaal ook meer zakgeld kreeg. Deze donatie heeft mij meer gedaan dan de rest van de donaties die wij mochten krijgen van familieleden kan ik je vertellen. Wij hebben het bedrag uiteindelijk afgerond naar boven zodat 10 kinderen een verjaardagsdoos zouden krijgen. Zo geven wij dus ook DIE waarde van geld mee aan onze kinderen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:46

Ik ben 18 bijna 19.maar ik zal even doen toen ik 12 was

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ik kreeg 2 euro per week volgens mij
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Ik spaarde maar meestal kocht ik er vreterij van (het zo geheten trootseten.. Gelukkig ben ik er vanaf en spaar ik gewoon) ik mocht zelf weten wat ik ermee deed.. Soms klusjes waar ik wat mee verdiende..
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Nee en nu nog steeds niet
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) ja.. Maar dat was een oude van me vader.. Later kreeg ik een klaptoestel... Mijn ouders betaaldrn dat.. Ze betalen 5 euro per maand.. Toen deed ik met 10 euro 2 maand.. Later had ik tmobile.. Ene maand 300 sms andere maand gewoon 10 euro btg.. En nu nog steeds 5 euro per maand en ik ook 5... Kom ik prima mee uit de voeten geen internet of bellen voor mij..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:53

ik grijg geen cent zakgeld in die zin ,
daar moet ik voor werken :j

we hebben wel een jamkraampje waar we meestal zo'n 300 euro per jaar
mee verdienen , maar dat gaat allemaal op de bank.

bij ons gaat het zo :
kleren nodig ? gaan we shoppen
speelgoed ? betalen pap en mam , maar zeggen ook wel als ze iets onzin vinden
en dan krijgen we het niet
iets voor de pony ? zelfde verhaal , zinnig mag het , onzinnig , werk er maar voor
of vraag het voor je verjaardag ( heb vandaag eindelijk mijn dekje bij elkaar verdiend *\o/* )

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:00

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
Ik ben 14 en krijg 20 euro in de maand
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen?
(Sparen voor) extra dingen. Zoals bijvoorbeeld cadeau voor verjaardagen van vriendinnen, schoolfeest, sierraden, leuk dekje voor mijn pony, maar ook een sulky voor mijn pony.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor?
Ik ga altijd met mijn moeder shoppen, dus ik heb geen kleedgeld
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)
Ik heb prepaid. Mijn ouders betalen 1 keer in de 2 maanden 20 euro. Niet iedere maand 10 euro, omdat je bij elke 20 euro 50 gratis sms-jes krijgt. Als het op is, moet ik voor de volgende 2 maanden zelf kopen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:06

Wat kreeg ik dan veel :o

Op m'n achtste kreeg ik elke week 5 gulden. Op m'n 10de kreeg ik tien gulden per week. Van m'n 10de tot m'n 16de kreeg ik die tien gulden + vaak extraatjes en ik hoefde nooit kleding van m'n zakgeld te kopen, daar was de kinder bijslag voor. Vanaf m'n 14de kreeg ik de kinderbijslag gewoon in m'n handen gestopt en mocht ik het helemaal zelf weten. Vanaf m'n 16de tot ik het huis uitging (op m'n 19de) kreeg ik 25 euro per week, volgens mij, erbij + geld als ik dat nodig had en er om vroeg.
Voor schoolreisjes op het VWO kreeg ik minstens 150 euro mee, altijd het meeste van alle kinderen.
Mijn ouders waren absoluut niet rijk en veel armer dan de meeste ouders van mijn klasgenootjes. Er werd gewoon heel veel bespaard op andere dingen, zodat ik en m'n broertje altijd genoeg geld hadden.

En daar ben ik trouwens niet slechter van geworden, ik kan ontzettend goed met geld omgaan en goed budgetteren :)
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 24-12-12 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:08

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ik ben 11 jaar, en krijg 3 euro per week, maar vaak geven mijn ouders mij iets meer (rond 5 tot 10 euro).
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Ik mag er alles meedoen zolang ik niet alleen maar snoep koop (niet dat ik dat ooit van plan was!) grote uitgaven moet ik overleggen. Cadeau's koop ik zelf (dit hoeft niet maar wil ik zelf graag). En natuurlijk sparen en dingen voor mijn verzorgpony kopen.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? nee
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) ja, ik heb prepaid maar omdat ik mijn mobiel weinig gebruik is het bijna nooit op. Het word betaalt door mijn ouders.

Ik krijg zakgeld vanaf mijn achtste. (toen 2 euro per week dacht ik)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:15

lieveli schreef:
Ik ben 25 en ik krijg elke maand 10 euro. Mijn ouders zijn volgens mij vergeten dat automatische incasso stop te zetten een paar jaar terug :')

Fantastisch _O-

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:16

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt je en welke leeftijd heeft deze? Ik krijg elke maand 20 euro zakgeld, ik ben 15
Vraag 2: Wat moet je ervan doen/ mogen ze er mee doen? Alles, ik heb geen verplichtingen voor zakgeld
Vraag 3: Krijgt je al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? ik krijg elke maan 75 kleedgeld, hier koop ik alles mee behalve jassen en schoenen. Er komen maanden voor dat ik het niet aan kleding uitgeef, dit is mijn eigen zorg.
Vraag 4: heb je al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) We krijgen elke maand 10 euro voor mobieltjes, de rest betaal je zelf bij. Ik heb nu een sim-only abonnement.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:20

ik ben 18

krijg per maand 32,50 zakgeld
ouders betalen stalling paard (150 per maand)
ik pas regelmatig op en verdien dan ongeveer 5 euro per uur
ik heb stuffie 75 per maand, ik woon nog thuis dus kan dit gewoon opsparen
ik heb geen kleedgeld, want zovaak shop ik toch niet. als ik toch ga shoppen ga ik altijd met mama, zij betaald dan ook alles.

Mijn telefoon heb ik zelf betaald en heb prepaid. aangezien ik bijna alles via whatsapp doe is gaat er minder dan 10 euro per maand doorheen.
beltegoed betaal ik dus ook zelf.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:21

KimD schreef:
Ik vind het echt schrikbarend hoe groen sommige ouders zijn, kinderen moeten toch ook een lolletje kunnen hebben zo nu en dan zonder er maanden voor hoeven te sparen?

Ik kreeg op mijn 14e een pinpas, dit was zo bij de bank geregeld. Hierop kreeg ik per maand €50,- gestort. Daarvan betaalde ik mijn abbo van de tel, die ik overigens pas kreeg toen ik naar het middelbaar ging, WAAROM in godsnaam moet een koter van 6/7/8/9/10/11 een telefoon hebben? Als ze bij vriendjes/vriendinnetjes zijn kunnen ze gerust vanuit daar bellen naar ouders. Als ze naar het middelbaar gaan vind ik wel dat een mobieltje nodig is, er kan altijd wat voorvallen waardoor hulp van ouders gevraagd is. :Y)

Kledinggeld kreeg ik niet, ik deed niet aan kleding. :Y) Die enkele keer dat ik kleding kocht kreeg ik dit wel van mijn ouders, net zoals schoenen. :)

School & opleiding hebben mijn ouders ook altijd betaald, en ook het paardrijden totdat ik eigen paarden kreeg, die heb ik altijd zelf betaald wat ik ook zelf heb aangegeven. :j

Vanaf mijn 18e ben ik alles zelf gaan betalen. Op het CZ na, die betaal ik nu zelf sinds ik 21 ben. :)

Daarbij vind ik het ook ontzettend waardeloos dat gezinsleden dure cadeau's verwachten met verjaardagen en andere feestdagen. :n Schandalig om je eigen kind uit te kleden.. :n Bijvoorbeeld nu met kerst en dan ben ik 21(!) krijgt mijn moeder een portemonnee en mijn vader een stoeren mannen box, al met al was ik zo'n €40,- kwijt. Vriendlief krijgt wel voor meer geld, maar oor een partner vind ik dit niet meer dan normaal.
-

Mijn kinderen destijds 8 en 9 kregen een mobieltje(á 12 euro bij de kijkshop) omdat ze tussen de middag allee naar huis gingen, ik zou er om half 1 zijn. Ik ben blij dat ze een telefoontje hadden,want het was toch nodig,bleek.
Nu blijven ze over ivm gewijzigde werkroosters en liggen ze thuis.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:32

Hier een ex-gebruiker, dit was iig mijn situatie van mijn 14e tot mijn 16e. Voor mijn 14e moest ik het aan mijn oma vragen als ik iets wilde/nodig had, dan besliste zij of ik het kreeg. Op mijn 16e en 17e kreeg ik een weekbudget van €30 om mijn eigen boodschappen van te doen, daarmee mocht ik doen wat ik wilde, maar als ik geen eten kocht had ik dus ook geen eten. :')

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ik kreeg €70 per maand, van 14 tot 16 dus.
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Dingen zoals eten op school, cadeaus voor vrienden, sommige kleding (geen schoenen of jassen bijvoorbeeld), spullen voor mijn pony, make-up, uitgaan etc.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Ik kreeg niet speciaal kleedgeld, maar goed, staat hierboven.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Mijn stiefvader betaalde mijn abo :o moest wel zelf bijleggen als ik eroverheen ging.

Ik denk dat je erg per kind moet kijken, en naar wat je zelf vindt dat ze op die leeftijd nodig hebben oid. Geld was bij ons thuis nooit een probleem, als ik bijvoorbeeld iets echt nodig had kreeg ik het gewoon. Nog steeds, als ik het einde van de maand echt niet red, doen mijn ouders niet moeilijk over een extraatje om net die laatste drie dagen boodschappen te kunnen doen. Nou ben ik ook niet iemand die geld over de balk smijt of de waarde ervan niet inziet, ik denk dat je dat ook per kind/jongere moet bekijken. :)