Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:57

Maar, als je in een rivier gaat zwemmen wordt je haar toch ook niet schoon?
Onder de douche zonder zeep dan toch ook niet?

setteke

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:03

Dat doet me denken aan een vakantie vroeger in Canada, mijn neefjes wasten zich in de rivier. Maaaarrr ze zeepten zich wel eerst helemaal in...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:06

phormicola schreef:
Het 'no poo' concept is vooral handig voor mensen met dik haar en/of krullen. Ik heb zelf sluik en dunner haar (wel veel gelukkig) en helemaal niet wassen is bij mijn haartype heel erg lastig omdat het altijd een vettig uiterlijk zal hebben.
Ik heb siliconevrije conditioner geprobeerd 6 wekenlang, maar ook dat was geen denderend succes.

Ik heb krullend haar en heb mijn haar jarenlang met natuurlijke sulfaatvrije shampoos en conditioners gewassen die ik in Amerika bestelde. Ging super toen mijn haar korter was (tot over de schouders). Toen ik echter taillelang haar kreeg verdwenen alle krullen eruit en werd het pluizig. Lagen knippen, andere conditioner, het maakte allemaal niks uit. Tot ik weer begon met een shampoo met sulfaat (Inecto coconut lijn). Het zit nu weer perfect! Natuurlijk en sulfaatvrij werkt blijkbaar niet altijd.

Ik zou zeggen, probeer het een tijd en kijk wat het voor je doet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:11

Met alleen water wordt je gewoon niet schoon... Daar is de wereld gewoon te vervuild voor. Als ik al zie als ik door de stad gefietst heb met alle uitlaatgassen ed. en dat je 's avonds je gezicht schoonmaakt dat het bruin is wat er af komt... :+ Als ik heb gedoucht is het er misschien voor 50% af. Niet schoon genoeg dus(of ik wil onder de pukkels komen te zitten).
Dus ja je haar gaat na een tijdje wel stinken..

Gewoon een shampoo zonder silliconen en met zo min mogelijk troep, daarmee max. 2 keer per week.. (bijv. Yes to)

Woeps: Kokosolie! Gewoon bij de toko te krijgen, niet duur. Is de enige olie waarvan bekend is dat het echt IN je haar trekt. http://www.beautygloss.nl/2012/01/21/fi ... aarmasker/

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:17

Ja, ik :)

Ondertussen anderhalf jaar, alleen als ik echt in huis heb gewerkt (verbouwing) en steengruis e.d. in mijn haar heb zitten wat blijft jeuken wil ik nog wel eens 'mellow yellow' van happy hippie (ecologisch) gebruiken. Dat schuimt ook nauwelijks en gebruikte ik eerder ook al, het is niet zo'n vetveroorzaker en ruikt niet zo overdreven :+ Dat is tot nu toe twee keer gebeurt en ik merk dat meteen aan twee weken vettigheid, daarna is het weer prima. Nadat ik stopte was dat ongeveer vier weken, maar ik waste al veel langer maar een keer per maand.
Ik merk dat mijn haar (wat altijd heel snel vet werd), bij lange na niet zo vet is en minder klit - kan gerust drie dagen m'n haar niet borstelen en niemand die het ziet, maar ik heb dan ook niet zulk ontzettend lang haar (15-20cm), ik weet niet of dat zo blijft nu ik het weer lang laat groeien. Ook de roos waar ik zo nu en dan last van had is verdwenen, nadat deze eerst veel erger werd. En er vallen veel minder haren uit, dat was bij mij behoorlijk veel. Heb ik het idee althans.
Ik merk ook dat mijn haar erbij gebaat is dat ik nu met henna verf ipv met een ander (chemisch) spulletje.
Van geurtjes heb ik geen last, vraag ik ook regelmatig naar.

Twee of drie vrienden van mij (misschien meer, maar ja, het is niet zoiets waar je de hele tijd over kletst, dus dat weet ik dan weer niet) doen het ook en vinden het geweldig. De ene had heel erg last van roos en exceem op de hoofdhuid en dat is nu helemaal weg. De ander is een milieufreak (beetje net zoals ik) en doet het uit principe. Ook herkenbaar :P

Al met al ben ik er heel blij mee en het scheelt weer kosten aan shampoo :D

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:39

maar ik maak mijn haar ook niet nat als ik het een dag niet was.

Vandaag bijvoorbeeld, heb het gistermiddag gewassen en ben vandaag vrij dus doe ik een knot in tijdens het douchen en hou mijn koppie buiten de waterstraal :+ Anders wordt het toch vet?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:47

amyyy55 schreef:
Ik snap niet hoe je dat volhoudt. :')
Ik douche sws elke ochtend, en was het dan ook bijna elke dag. Soms om de dag.
MAar anders is mijn haar ook gelijk vet! :=

Ja dat komt door al dat wassen! Minder wassen en dan word het vanzelf minder vet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:48

Maar als je het elke dag wast wordt het ook niet vet :)*

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:52

Ik douche altijd alleen met water, en was 1 keer per week mijn haar met shampoo en de rest van de week spoel ik met water, en het zit prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:08

Ik heb een extreem overgevoelige huid.
Als baby mocht ik al niet gewassen worden met zeep maar enkel met water met olie erdoor.

Dat is niet minder geworden, dus zo min mogelijk douchen en dan eigenlijk alleen met een olie achtig iets.
Daarna huid plooien droog föhnen en hopen dat er geen open plekken ontstaan.
Vreemd genoeg kunnen mijn handen en voeten wel tegen water en zeep.

Deo is voor mij niet te doen, dan is het na een dag hele open en heb ik smetplekken die WEL echt stinken.
En zeer dat dat doet.....
Elke dag huidlotion is ook niet mogelijk.

Shampoo 1 a 2 keer in de week maar dan wel boven de gootsteen zodat het niet over mijn lijf loopt.

Verder katoenen onder kleding en elke dag schoon.
Ik vraag geregeld en heb nog nooit gehoord dat men luchtjes rook.

Euh ja wel als ik een open plek had....

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:09

Jeetje Sylvia_B...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:47

Heftig hoor Sylvia_B!

Olie is overigens een goede maar milde reiniger, ik reinig mijn gezicht met olijfolie gemengd met castor(wonder)olie en als tonic gebruik ik oranjebloesemwater.
Voor mijn haar en llichaam gebruik ik dan ook geen shampoo of douchegel waar SLS in zit, onnodig voor mij.

Gulpje: Maar iedere dag wassen is aggresief voor je huid en voor je portemonnee.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:01

Air schreef:
Heftig hoor Sylvia_B!

Olie is overigens een goede maar milde reiniger, ik reinig mijn gezicht met olijfolie gemengd met castor(wonder)olie en als tonic gebruik ik oranjebloesemwater.
Voor mijn haar en llichaam gebruik ik dan ook geen shampoo of douchegel waar SLS in zit, onnodig voor mij.

Gulpje: Maar iedere dag wassen is aggresief voor je huid en voor je portemonnee.

Ik heb serieus nergens last van :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:03

Ik was mijn haar ook iedere dag omdat ik iedere dag met paarden bezig ben en me dan vies voel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:18

Tja, tis jammer en soms bij hoge uitzondering was ik me toch met een super lekkere douche geval, dan neem ik het risico maar ....Een mens wil toch soms wat ....

Maar er valt verder prima mee te leven aldus zonder zeep of deo.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:59

Ik ben hier ook mee bezig :j Ik was mijn haar nu hoogstens 2 keer per week met shampoo, maar als ik het bijvoorbeeld 5 dagen niet was met shampoo doet mijn gehele hoofdhuid pijn. Ik wil niet perse helemaal zeeploos, maar het wel nog maar eens per week hoeven te wassen. Het nadeel is wel dat mijn haar op het moment nog te kort is om goed in een knot te kunnen doen oid. en vet haar is dan ook geen gezicht. Het scheelt wel dat ik ruim een jaar doe met een shampoofles :+ Met conditioner nog langer. Ik gebruik ook altijd zo min mogelijk. Anders word mijn haar te droog. Douchegel gebruik ik wel, maar dat ruikt ook zoooooo lekker :~

Make up remover gebruik ik trouwens nooit.. Daar kan mijn huid niet tegen. Als ik dat probeer heb ik de volgende dag allemaal pukkeltjes. Met het douchen maak ik gewoon goed met warm water mijn gezicht schoon en met een handoek haal ik de laatste restjes make up weg.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:25

Na dit topic gelezen te hebben, heb ik nog wel een vraag voor degenen die hun haar 1 of 2x per week wassen... Gebruiken jullie gel, haarlak, wax of dat soort dingen? Ik heb redelijk kort haar en moet er wel iets in doen om het in model te houden. Maar met alleen afspoelen met water, krijg ik de restjes gel er niet uit. Daarom toch maar weer shampoo in mijn haar. Hebben jullie daar ook last van?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:35

Nee :n Als ik haarlak oid. gebruik dan is het een halve dag daarna vies en vet en kan ik er helemaal niks meer mee..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:13

marleeentje schreef:
Na dit topic gelezen te hebben, heb ik nog wel een vraag voor degenen die hun haar 1 of 2x per week wassen... Gebruiken jullie gel, haarlak, wax of dat soort dingen? Ik heb redelijk kort haar en moet er wel iets in doen om het in model te houden. Maar met alleen afspoelen met water, krijg ik de restjes gel er niet uit. Daarom toch maar weer shampoo in mijn haar. Hebben jullie daar ook last van?

Ik gebruik mouse, 's morgens even natmaken met een plantenspuit en ik kam het zo weer in model

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:34

Maeve schreef:
Tsjah, ik heb het er best voor over om een paar weekjes een beetje vettig haar te hebben en dat het daarna mooier en gezonder is :-) in principe moet het daarna niet meer vet worden MamaMiesje! Je moet alleen even door die periode van 4 weken heen :-)

ik heb het ook gedaan, ik was het om de 5 dagen :j ik ben er erg blij mee. Mijn haar word bijna niet echt vettig. Ik ben sowieso allergisch voor heel veel producten. Dus dit was voor mij de perfecte oplossing. En mensen die bang zijn dat het stinkt! nee dat is niet zo. Niet als je door de eerste 4 weken ben.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:39

marleeentje schreef:

Ja ik doe er ook van alles in maar dat hoef je er toch niet elke dag uit te wassen? Laat ik gewoon zitten zit het de volgende dag ook gelijk weer goed.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:46

Jeee Sylvia_B, wat heftig zeg!!

Maeve schreef:
Tsjah ik denk dat het douchen met zeep/shampoo echt typisch iets is wat wij gewoon en noodzakelijk vinden omdat we eraan gewend zijn. Wat kun je niet van je afwassen met schoon water? Ik denk juist dat, om je huid gezond te houden, het zaak is om zo min mogelijk chemische middelen te gebruiken (en dat geldt trouwens voor je hele lijf, dus ook qua eten e.d.!)
Ik waste mijn haar sowieso al niet vaker dan 1 a 2 keer in de week, douchen doe ik wel eventjes iedere ochtend. En nee, ik draag geen rare geurtjes bij me en ook mijn haar is nu veel beter handelbaar hoor :-)

edit: Douchen zonder zeep doe ik al jáááááren trouwens :-)

Het zal wellicht al eerder gezegd zijn, maar als het je om de chemische troep en siliconen e.d. gaat, zou je kunnen kijken naar een meer natuurlijke shampoo. Ik heb de Yes to carrots shampoo en cremespoeling en ik merk dat ik tijdens het douchen véél minder haar verlies en dat de kleur van mijn geverfde haar minder snel vervaagt dan eerst. In de Yes To spullen zitten geen siliconen en parabenen en nog iets wat slecht is :+ Heb er ook de facewash van, erg fijn.

En anders kun je kokosvet proberen als conditioner. Maar dan zou ik je haar wel wassen, want anders heb je echt een vetkop :Y) Kokosvet kun je trouwens ook meteen als bodylotion gebruiken, bij De Tuinen hebben ze vaak wel grote potten (in de aanbieding).

Ik gebruikte eerder ook altijd mousse, maar daa werd mijn haar hartsikke hard en stijf van. Ik móet wel iets erin doen na het douchen, anders heb ik echt een coupé pluis. Gebruik nu Krul control creme van Andrelon, 2 pompjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:20

Dank voor de meelevende redacties.

Heftig jawel als je het nu zo hoort, maar ik weet niet beter.
Jammer is het wel, soms wil ik ook zo graag me helemaal soppen in een schuimmige massa, daarna helemaal insmeren met lekkere lotion en parfum. Maar alla er zijn ergere dingen.

Citaat:
marleeentje schreef:

Ik gebruik geen gel of lak, ik heb mousse geprobeerd maar daar werd mijn haar hartsikke hard en stijf van.
Andere dag jeuk dus dan moest ik het weer wassen.
Ik föhn mijn haar nu wel geregeld en doe dan onder in de punten een soort olie om het te beschermen. Daar word het niet vet van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:23

marleeentje schreef:

Op z'n hoogst spuit ik was lak op m'n haarborstel zodat ik in de winter geen statisch haar heb. Verder is m'n haar compleet au natural :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:25

Sylvia_B schreef:
Ik heb een extreem overgevoelige huid.
Als baby mocht ik al niet gewassen worden met zeep maar enkel met water met olie erdoor.

Dat is niet minder geworden, dus zo min mogelijk douchen en dan eigenlijk alleen met een olie achtig iets.
Daarna huid plooien droog föhnen en hopen dat er geen open plekken ontstaan.
Vreemd genoeg kunnen mijn handen en voeten wel tegen water en zeep.

Deo is voor mij niet te doen, dan is het na een dag hele open en heb ik smetplekken die WEL echt stinken.
En zeer dat dat doet.....
Elke dag huidlotion is ook niet mogelijk.

Shampoo 1 a 2 keer in de week maar dan wel boven de gootsteen zodat het niet over mijn lijf loopt.

Verder katoenen onder kleding en elke dag schoon.
Ik vraag geregeld en heb nog nooit gehoord dat men luchtjes rook.

Euh ja wel als ik een open plek had....

Heftig hoor :(:). Mijn vader heeft ook een hele gevoelige huid + ernstig eczeem en die gebruikt ook geen zeep, deo of parfum. Hij wast zijn haar dus ook zonder shampooo maar met de kanttekening dat hij niet zoveel haar meer heeft :)).
Anyway; hoewel hij dus NIKS gebruikt aan zeep of geurtjes ruikt hij altijd heel neutraal. Niks goor of stinken.

Ik was mijn haar ongeveer twee keer per week en dat is meer dan voldoende. Als ik het vaker was, wordt het ook snel weer vet en ik vind haar wassen zo'n gedoe :+